Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Gick det bra med snabbpangandet?

Stämningsbild från 600 meter vallen.
uploadfromtaptalk1428765595789.jpg
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Kom du iväg och kollade idag? :)

Japp jag var där och glodde. Va där mellan 13-15 typ.
Kan väl säga att jag vad en enda personen utan vapen på plats. Hade en bekant med mej som precis tagit sin licens, han tävlade inte. Så vi hängde lite med några grabbar från Tullinge.
Shit NU vill jag gå kursen och börja!!!!
Såg direkt saker som jag kan göra bättre och effektivare. För det var mycket fippel med bössor mm. Det märktes framförallt uppe på rådjursbanan. Sen sköt vissa helt outstanding. Bara dubbel A...
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Någon här som jagar med 6,5a? Är den verkligen så mycket sämre än t.ex. 308 eller 30-06?

Råkade köpa mig en sån istället för en 308 som jag var ute efter... Men nu var det nån som försöker slå i mig att den inte är så lämplig för gris och hjort?
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Någon här som jagar med 6,5a? Är den verkligen så mycket sämre än t.ex. 308 eller 30-06?

Råkade köpa mig en sån istället för en 308 som jag var ute efter... Men nu var det nån som försöker slå i mig att den inte är så lämplig för gris och hjort?

Har ingen 6,5a men den duger gott att jaga med. Är ju en klass 1 studsare.
Kommer man över en med rätt pris så är det ett bra vapen.
Många älgar har fällts med den kalibern i detta land. Och ju mindre kaliber ju mindre rekyl. Mindre rekyl gör dej till en bättre skytt.

Nä fan nu ska jag snart iväg och panga duvor. Samling 12:30. Härligt när man gör det med kunder på arbetstid=)
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Någon här som jagar med 6,5a? Är den verkligen så mycket sämre än t.ex. 308 eller 30-06?

Råkade köpa mig en sån istället för en 308 som jag var ute efter... Men nu var det nån som försöker slå i mig att den inte är så lämplig för gris och hjort?

Jag råkade göra tvärtom. Letade 6.5 men fick tag i en .308.

Ska vi byta?
Har en Weatherby Vanguard. Vad har du?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Någon här som jagar med 6,5a? Är den verkligen så mycket sämre än t.ex. 308 eller 30-06?

Råkade köpa mig en sån istället för en 308 som jag var ute efter... Men nu var det nån som försöker slå i mig att den inte är så lämplig för gris och hjort?

Den duger till allt som går på denna jord.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Någon här som jagar med 6,5a? Är den verkligen så mycket sämre än t.ex. 308 eller 30-06?

Skulle jag ha en enda klass 1 hade jag inte valt sexånhalvan. Jag föredrar att ha mer marginaler på min sida även om den fortfarande är fullt tillräcklig för allt man kan jaga i Sverige.

Vi gör en liten jämförelse med fabriksladdade Norma Oryx. Anslagsenergi på 100 meter.

6,5x55 Swedish Mauser: 2463 Joule.
.308 Winchester: 2978 Joule.
.30-06: 3483 Joule.

Det är ju en viss skillnad..
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Jag råkade göra tvärtom. Letade 6.5 men fick tag i en .308.

Ska vi byta?
Har en Weatherby Vanguard. Vad har du?

Blev en antonio zoli lyx, sån jag tidigare blev avrådd att köpa :gnissla
Köpte den billigt hos kronofogden, så det var värt att köpa och testa om den verkligen var en skitbössa som det påstods här.
Så än har jag inte provat den, men den såg knappt använd ut.

Men om nu kalibern duger som Skäggot och Qwerty säger, och det inte är en skitbössa, samt att jag trivs med den så behåller jag den.
Men det återstår att se när jag får licensen om ~5månader :huvet
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Blev en antonio zoli lyx, sån jag tidigare blev avrådd att köpa :gnissla
Köpte den billigt hos kronofogden, så det var värt att köpa och testa om den verkligen var en skitbössa som det påstods här.
Så än har jag inte provat den, men den såg knappt använd ut.

Men om nu kalibern duger som Skäggot och Qwerty säger, och det inte är en skitbössa, samt att jag trivs med den så behåller jag den.
Men det återstår att se när jag får licensen om ~5månader :huvet

Absolut duger den, den är inte optimal kanske men du kommer säkert skaffa en till om behovet dyker upp.:D
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Skulle jag ha en enda klass 1 hade jag inte valt sexånhalvan. Jag föredrar att ha mer marginaler på min sida även om den fortfarande är fullt tillräcklig för allt man kan jaga i Sverige.

Vi gör en liten jämförelse med fabriksladdade Norma Oryx. Anslagsenergi på 100 meter.

6,5x55 Swedish Mauser: 2463 Joule.
.308 Winchester: 2978 Joule.
.30-06: 3483 Joule.

Det är ju en viss skillnad..

Hur många Joule behövs för att penetrera hud, eventuellt ben och sen en lunga?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Absolut duger den, den är inte optimal kanske men du kommer säkert skaffa en till om behovet dyker upp.:D

Har en Husqvarna 1600 30-06 (helstock), som jag inte gillar... Dels tycker jag den är för lätt och får inte någon bra stabilitet med den, och dels har jag fått en blåklocka nästan varje gång det är snabba skott.

Har funderingar på att montera ett kikarsikte med större ögonavstånd och använda den som drevbössa/hundförarbössa.
 
Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Hur många Joule behövs för att penetrera hud, eventuellt ben och sen en lunga?

Som sagt: Mer marginaler. Vågar nog påstå att antalet eftersök ökar ju klenare kalibrar man använder. Jänkarna jagar ju vildsvin med .223 så det GÅR absolut.. Rekommenderat? Hell no.

Jag gillar dock sexånhalvan. Den största nackdelen är ju att den kräver långa pipor för att gå riktigt bra.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Som sagt: Mer marginaler. Vågar nog påstå att antalet eftersök ökar ju klenare kalibrar man använder. Jänkarna jagar ju vildsvin med .223 så det GÅR absolut.. Rekommenderat? Hell no.

Jag gillar dock sexånhalvan. Den största nackdelen är ju att den kräver långa pipor för att gå riktigt bra.

Tål kanske att funderas på då. Den får testas i höst, blir det inget bra så får jag byta igen till nästa år. Skjuter jag avsevärt bättre med denna än min 30-06a, som jag är rädd för att ge mig blåklockor, borde ju risken för mina skadeskjutning minska iaf :va

Hur lång pipa då? Tror det var 60cm på denna.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Som sagt: Mer marginaler. Vågar nog påstå att antalet eftersök ökar ju klenare kalibrar man använder. Jänkarna jagar ju vildsvin med .223 så det GÅR absolut.. Rekommenderat? Hell no.

Jag gillar dock sexånhalvan. Den största nackdelen är ju att den kräver långa pipor för att gå riktigt bra.

Har man för mkt effekt så går kulan rakt genom djuret och kulan fortsätter med massor av anslagsenergi. Har man en "svagare" kula som stannar i djuret så är all energi kvar i djurkroppen. Jag vill påstå att lagom kaliber är bättre än för stor.

Är jag bara ute o cyklar eller kan det ligga nåt i ovanstående uttalande?
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Tål kanske att funderas på då. Den får testas i höst, blir det inget bra så får jag byta igen till nästa år. Skjuter jag avsevärt bättre med denna än min 30-06a, som jag är rädd för att ge mig blåklockor, borde ju risken för mina skadeskjutning minska iaf :va

Hur lång pipa då? Tror det var 60cm på denna.

Det går ju faktiskt ha två Klass 1. ;) Jag har en 6.5x55 och en .30-06 i skåpet. Min -06:a sparkar som ett helvete när man sitter ner med stöd. Stående är den som en mjuk smekning tack vare en bra stock.

Har man för mkt effekt så går kulan rakt genom djuret och kulan fortsätter med massor av anslagsenergi. Har man en "svagare" kula som stannar i djuret så är all energi kvar i djurkroppen. Jag vill påstå att lagom kaliber är bättre än för stor.

Är jag bara ute o cyklar eller kan det ligga nåt i ovanstående uttalande?

Välj en kula som överför energin i djuret och inte bara passerar igenom. Kula efter kaliber och vilt. :)

Samtidigt så är det ju lite underligt att man jagar "farligt vilt" med helmantel i Affrikat.. Där om någonstans lär man ju vilja ha in energin i djuret..
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Det går ju faktiskt ha två Klass 1. ;) Jag har en 6.5x55 och en .30-06 i skåpet. Min -06:a sparkar som ett helvete när man sitter ner med stöd. Stående är den som en mjuk smekning tack vare en bra stock.

Men jag släpar ju inte med mig två klass1 när jag ska jaga. :brynad
Är i princip bara hjort och gris som jagas här. Vakjakt och drevjakt, och nån enstaka gång smygjakt.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top