Arais hjälmar

Raderad medlem 51742

Guest
Om de är officiella Arai-handlare bör de väl kunna ha den servicen, men det kanske är tveksamt... Själv beställde jag såväl hjälm som anpassade kindkuddar m.m. från England.
 

S__T

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7
Lelles i Uppsala verkar ha en massa hjälmar hemma, men om de också erbjuder individuell anpassning vet jag inte.

ja, de hjälpte iaf mig med att anpassa min GP hjälm för några år sedan!
De delar de inte hade inne beställdes på ett par dagar.

/Stefan
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Den enda som hade någon Araihjälm hemma i Göteborg var Johans MC.
De hade dock ruskigt dåligt med hjälmar. Många Chaserhjälmar men bara storlek S och L i Quantum och inga RX7 GP.
De menar att det är för dyrt att ha dem på hyllan och därför tar de bara hem på beställning.
Vem beställer utan att prova först?

Ska se jag tror jag är storlek M den tar vi hem.
Hopppla hjälmen passade inte mitt huvud elle jag skulle visst ha storlek L.
Det var 10 000 kr det ja.
Men man kanske kan ta hem en och när den kommer så provar man och säger om den passar eller inte?
Men jag tror inte de går med på det eftersom det handlar om en beställningsvara och då tar de ej tillbaka den om den ej passar.
Så man köper liksom grisen i säcken här.
 

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Ort
Norrbotten/Tornedalen
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Är det ur en särkerhetssynpunkt någon skillnad på Quantum, Rebel och Chaser hjälmarna eller ska man bara gå på vilken som passar bäst?

Njaeä, det som skiljer mest är användningsområde samt passform..
Alla Arai hjälmar passar olika...

Arai Chaser (medium oval)
Arai Chaser V (samma som Chaser, dock nytt större visir)
Arai Rx7 (Medium oval, samma som Chaser)
Arai Rx7 -GP (Medium oval, dock rundare än Chaser, nytt större visir)
Arai Quantum (Rund oval, rundast av alla Arai hjälmar)
Arai Quantum st (samma passform som Qauntum, dock nytt större visir)
Arai Viper Gt (Lång oval, samma specs som Quantum men ett smalare skal/inredning)
Arai Rebel (Medium oval, nytt större visir)

Men, som sagt, prova alla modeller du kan. den som passar bäst är den du ska ha..
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Har testat de Araihjälmar jag kan hitta.
Dvs Chaser-V samt Rebel.
Båda sitt bra på huvudet men skulle vilja ha liter mer vid kinderna.
Det borde man kunna lösa genom att köpa större storlek på kindkuddarna eller har jag fel?
 

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
zx6-r '09
Har haft både Quantum, RX-7 och RX-7 GP och jag har inte märkt någon stor skillnad i formen (oval-rund). Alla har passat min huvudform utmärkt.

Största skillnaden tycker jag är att RX-7 GP ger ett lite hårdare, tajtare grepp och har mindre mellanrum framför hakan. Både Quantum och RX-7:an har en mjukare känsla.

Sen är ju det ju viktigt att tänka på att ha så låg vikt som möjligt på hjälmen tycker jag, i alla fall om man använder den ofta.

För egen del så gillar jag att det sitter tajt och kör bara på bana så just nu är det RX-7 GP som gäller. Den är egentligen för dyr men finns ofta till nedsatt pris just av den anledningen. Kolla nu på höstreorna. :hej
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Snackade just med Lelles, dom hade en Rebel kvar en i M, den var slut hos leverantören för tillfället men dom skulle beställa hem fler så fort leverantören fick hem dom.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Har en polare som åker till USA nästa vecka. Funderar på att låta honom ta hem en hjälm därifrån, en RX-7 GP i så fall. Häråt att formen på hjälmen skiljer mellan Asien, Europa och USA.
Ligger det någon sanning i detta?
Vad skiljer i så fall mellan Europa och USA modellen?
 

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Ort
Norrbotten/Tornedalen
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
märkningen... vurpar du med en snell/dot märkt hjälm, så kanske inte din olycksfallsförsäkring gäller ifall du får en huvudskada. Här måste alla hjälmar vara ce märkta. I övrigt skiljer inte mycket. andra namn och andra lackeringar..
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Den enda som hade någon Araihjälm hemma i Göteborg var Johans MC.
De hade dock ruskigt dåligt med hjälmar. Många Chaserhjälmar men bara storlek S och L i Quantum och inga RX7 GP.
De menar att det är för dyrt att ha dem på hyllan och därför tar de bara hem på beställning.
Vem beställer utan att prova först?

Ska se jag tror jag är storlek M den tar vi hem.
Hopppla hjälmen passade inte mitt huvud elle jag skulle visst ha storlek L.
Det var 10 000 kr det ja.
Men man kanske kan ta hem en och när den kommer så provar man och säger om den passar eller inte?
Men jag tror inte de går med på det eftersom det handlar om en beställningsvara och då tar de ej tillbaka den om den ej passar.
Så man köper liksom grisen i säcken här.

De menade verkligen att man måste köpa den i säcken? Här i stan hos Handelsboden förstod jag det som att om man vill testa en hjälm så kan de ta hem den och skulle den inte passa så ställer de den på hyllan. Men att beställa hem en hel drös bara för att ha på hyllan är för dyrt för dom.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min senaste hjälm, en limited edition Freddie Spencer Arai RX-7 Corsair.
Köpt i Schweiz. Priset vart 380.-- Euro.
Vart en utav de sista i serien så endast small kvar. Men denna kommer hänga på vägg.
Tror Arai RX-7 Corsair är förgångaren till RX-7 GP
Lite besviken att den ej var i min storlek....
Håller med dig om de olika modellerna/beteckningarna svårt veta vad det skiljer dem åt:confused:.
Men verkar som om det varje år kommer det förändringar, årsmodeller.... Mvh Tony

IMG_5488 (1024x768).jpg IMG_5489 (1024x768).jpg
IMG_5490 (1024x768) mx (1280x959).jpg IMG_5491 (1024x768).jpg
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Köpte du någon RX7?
Jag var och prövade en GP igår, som vanligt svårt att veta... Jag har en RX7 Corsair idag som känns rätt färdig, tänkte mig att samma storlek skulle passa i GP men är osäker.
Har också noterat att priserna skiljer ohyggligt mycket i Sverige och utomlands. Jag åker till UK ibland, kanske det vore vettigt att ta hem därifrån. Har UK CE-märkning eller skall de även på den punkten krångla och ha något Great Britain Standard Crap?
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Köpte du någon RX7?
Jag var och prövade en GP igår, som vanligt svårt att veta... Jag har en RX7 Corsair idag som känns rätt färdig, tänkte mig att samma storlek skulle passa i GP men är osäker.
Har också noterat att priserna skiljer ohyggligt mycket i Sverige och utomlands. Jag åker till UK ibland, kanske det vore vettigt att ta hem därifrån. Har UK CE-märkning eller skall de även på den punkten krångla och ha något Great Britain Standard Crap?

Fick tillslutning testat en RX7-GP. Skit den passade inte alls mitt huvud.
Funderar på en Shoei x-spirit 2 eller en Shark race-r PRO.
Måste bara testa hjälmarna innan jag väljer.
Blir nog på mässan i januari.
 

Bosse48

Medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
skåneland
Hoj
05 Honda cb1300sa
vänta tills mc mässan det gjorde jag för några år sen när jag skulle köpa hjälm ,åk dit tex tors eller fredag så får du mycket hjälp o prova
 

Bosse48

Medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
skåneland
Hoj
05 Honda cb1300sa
bara mer folk o sämre service då många gånger om man skall gå runt till olika fab o prova
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top