Arais hjälmar

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Funderar på att köpa en Arai Quantum eller en RX7 GP.
Blir lite fundersam när man kollar på Quatnum hjälmarna.
Pre 2013 heter de bara Arai Quantyum och från och med 2013 heter de Arai Quantum ST.
Vad skiljer dessa hjälmar?
Är det värt att lägga de extra pengarna på en Arai RX7 GP?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det viktigaste är att prova hjälmarna. RX7 GP och Quantum har lite olika passform, inriktade mot olika huvudformer. Arai kallar väl dessa för Oval och Round Oval om jag minns rätt. För mig sitter Quantum perfekt, medan RX7 GP trycker lite i pannan. Inga jätteskillnader, men kan ha betydelse för vissa, beroende på huvudform.

Quantum är i övrigt i stort sett samma hjälm som RX7 GP, men lite mer inriktad mot gatbruk istället för racing, vilket innebär något mindre ventilation, men i gengäld mindre buller. Har dock själv en Quantum och har inget att klaga på när det gäller ventilationen i den hjälmen.

Quantum ST är en uppföljare till Quantum som kom i år med några mindre förändringar för att göra den lite mer touringinriktad. De har väl framför allt skapat mer utrymme i hakpartiet och några andra smågrejer. Både RX7 GP och Quantum är ju rätt så tighta när det gäller utrymmet mellan mun/haka och hakpartiet på hjälmen.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hur är Quantum i form jämfört med Chaser-V?
Upplevde att jag hade mer utrymme fram på Chaser-V hjälmen jämfört med min Shoei XR1000.
Fanns tyvärr inga Quantum i storlek M att testa. Synd att så få handlare har Arai hjälmar hemma.
Ska de ta hem måste man köpa och då kan man ju lika gärna köpa på nätet.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Är osäker på hur Chaser-V är i jämförelse, men jag testade en XR-1000 vid något tillfälle och upplevde att den hade ungefär lika mycket utrymme där fram som min Quantum.

Jag har även testat Arais nya Rebel och den upplevde jag var i princip identisk i passform jämfört med min Quantum (dvs fjolårsmodellen), även när det gäller utrymmet i hakpartiet. Rebel ska i övrigt vara mer anpassad för kåplös hoj med en extra spoiler nertill m.m.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Rebel gillar jag inte alls i designen.
Men kan vara värt att testa den bara för att se passformen.
Igentligen vill man ju ha en RX7 GP men man vågar ju inte köpa utan att prova hjälmen först.

Tror polaren har en RX7 GP storlek M.
Testa den kanske.
Borde inte påverka för mycket att han haft den på sig och den formats efter hans huvud va?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Precis, om jag var du skulle jag testa Rebel resp. RX7 för att se passformen.
Är själv lite förbryllad vilken hjälm jag skall välja när det är dags att byta. Vill ha exakt samma passform som jag har idag, men är också lite tveksam till utseendet hos Rebel. Får kanske passa på och köpa en extra föregående års Quantum på utförsäljning redan nu, även om jag kan köra ytterligare något år med min nuvarande hjälm :)

Är osäker på hur mycket det påverkar att din polares hjälm formats av hans huvud. Beror nog på hur gammal hjälmen är.

En sak som är bra med Arais hjälmar annars är att det går att finjustera passningen genom att byta ut kindkuddar eller "hjäss-inredningen" till annan tjocklek. Har själv en hjälm som är storlek S, men kör med kindkuddar motsvarande XS. Om de kindkuddar man fick med hjälmen skulle vara för tighta kan man dra av ett lager skumgummi för att få en lösare passform.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Lånar tråden lite om det är ok, någon som vet någon bra återförsäljare av Arai i Kalmar-trakten?

Edit: Hittade Kalmar MC-Service som var återförsäljare, har någon en större återförsäljare i närheten att rekommendera?
 
Last edited:

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Är det ur en särkerhetssynpunkt någon skillnad på Quantum, Rebel och Chaser hjälmarna eller ska man bara gå på vilken som passar bäst?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Är det ur en särkerhetssynpunkt någon skillnad på Quantum, Rebel och Chaser hjälmarna eller ska man bara gå på vilken som passar bäst?

Skulle tro att det inte är någon större skillnad. Skulle valt den som passar bäst. Arai har av någon anledning inte utmärkt sig bland de bästa i exempelvis Sharps tester (får mellan 3 och 4 av max 5 stjärnor). Deras senaste hjälmar är för övrigt inte testade där än. Sharp-testerna är bra för att som konsument kunna sålla bort dåliga hjälmar, men verkliga olyckor är så mycket mer komplexa än så. Personligen sätter jag hög tillit till Arais säkerhetstänkande - att de varit kompromisslösa när det gäller att prioritera säkerhet framför olika features samt att de under många år steg för steg förbättrat hjälmarna utifrån erfarenheter från racingbanorna, verkliga olyckor m.m. För en mer okänd hjälmtillverkare hade jag kanske i första hand valt en hjälm med 5 stjärnor i Sharp-testet, men i Arais fall blir det en mer sammanvägd bedömning där Sharp-testet inte är allt.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Tack för svaret! Jag ska definitivt testa en Rebel hjälm då det låter precis som att den är utformad för att funka bra ihop med Z750 tex som jag tänkt köpa :D
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Fick veta igår att rx7 gp hjälmen är exakt samma hjälm som arai ger till motogpförarna.
Dvs de tillverkar en racehjälm och gör ingen skillnad på proffs och amatörer.
Tycker jag i alla fall är positivt.
Kanske därför hjälmen kostar en slant?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Glöm inte Arais förra toppmodell, rx7 corsair, det finns nya att köpa till bra pris och det skiljer i passform mot rx gp om den inte skulle passa dig.
i övrigt så har gp bättre skal och bredare synfält.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Glöm inte Arais förra toppmodell, rx7 corsair, det finns nya att köpa till bra pris och det skiljer i passform mot rx gp om den inte skulle passa dig.
i övrigt så har gp bättre skal och bredare synfält.

Om man ska jämföra passformen från Corsair med någon annan Araihjälm vilken skulle det då vara?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Om man ska jämföra passformen från Corsair med någon annan Araihjälm vilken skulle det då vara?

Vet inte så mycket om det, bara provat andra i butik, aldrig ägt/kört annat är toppmodellerna,
men det jag minns från att ha provat är att chaser etc är mjukare och komfort är högre prio,
men stoppning vid öronen, vilket inte corsair och gp har, som är en orsak till varför dom inte har högre betyg i Sharp
 

Raderad medlem 51742

Guest
Fick veta igår att rx7 gp hjälmen är exakt samma hjälm som arai ger till motogpförarna.
Dvs de tillverkar en racehjälm och gör ingen skillnad på proffs och amatörer.
Tycker jag i alla fall är positivt.
Kanske därför hjälmen kostar en slant?

Vad gäller ren säkerhet finns säkert några mindre skillnader, men i grunden tror jag deras skillnader mellan exempelvis Quantum och RX7 GP handlar om egenskaper som är väldigt specifika för just racing, så som bättre ventilation m.m. Det är detta du betalar extra för, samt att RX7 GP finns tillgänglig i betydligt fler färger om man vill ha något häftigare än vitt eller svart.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det första du betalar för när du köper en RX7 GP (jämfört med billigare Arai-modeller) är ventilation med mer kapacitet än du någonsin kommer att behöva i Sverige. Dess ventilation är nämligen dimensionerad för att fungera fullt ut även vid ett svettigt race i Sepang i 35 graders värme...Det du möjligtvis kommer att uppskatta är att ventilationen också fungerar mycket bra i regn utan att visiret immar eller blir blött på insidan (något som inte verkar fungera helt hundra hos andra hjälmmärken).

Det andra du betalar för är aerodynamiken och närmare bestämt den ställbara vingen som sitter längst bak / uppe på hjälmen. Denna kan regleras för att helt enkelt bestämma hur mycket "downforce" som skapas med hjälp av fartvinden. Det kan låta löjligt, men det fungerar faktiskt mycket bra och när den är rätt inställd så upplevs hjälmen som mycket stabil. De MotoGP-förare som åker Arai håller ofta på och finjusterar denna för att undvika att hjälmen vibrerar vid 300 km/h plus...

Ingen av dessa features bidrar dock till att göra hjälmen tyst och en RX7 GP är därför lite bullrigare än billigare Arai-modeller. Om du är ute efter tystaste möjliga hjälm bör du rent generellt undvika de dyraste race-modellerna och definitivt de som har enkelkrökta tear-off visir (enkelkrökta visir bullrar mycket mer än dubbelkrökta visir).

Mitt tips är att köpa en Arai hos en välsorterad handlare som har lite extra inredningsdetaljer hemma och som är villig att personanpassa en hjälm för dig. Som redan nämnts, RX7 GP och flera andra Arai-modeller kan nämligen personanpassas med hjälp av olika tjocka kindkuddar, hjässor, nackkragar och diverse inlägg. Jag har två stycken RX7 GP som i princip skräddarsytts efter min skalles storlek och form och jag är supernöjd med dessa.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Vilken handlare i Göteborgsområdet gör det?
De har ju inte ens hjälmarna hemma så man kan testa dem.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det vet jag inte. Du kan ju kolla med den svenske importören www.allright.eu om det överhuvudtaget finns någon som har något hemma. De borde ju veta. Lelles i Uppsala verkar ha en massa hjälmar hemma, men om de också erbjuder individuell anpassning vet jag inte.

Jag köpte min första i en Arai-butik i Tokyo av alla ställen. Där var individuell anpassning till och med ett krav, du fick inte bara ta en hjälm från hyllan och gå...Förutom själva hjälmen så fick jag ett "recept" på vilken utgångsstorlek och vilka detaljer som krävdes för just mitt huvud. Min andra hjälm och just dessa detaljer beställde jag i Sverige.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top