Aprilia-tråden.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Man kan skoja om sådanthäringa när man kör V60, det säger en del om Rotaxmotorn!
 

mrnenad

Ny medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Staffanstorp
Hoj
RSV Mille -00 under construction
16/42 drev finns till salu rullat några mil endast 250kr +ev frakt

Någon som vet hur många nm man ska spänna bakhjulet med?
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Hej!
Jag har ju köpt en "ny" motor till min hoj, och eftersom jag inte vet hur ren den är inuti så tänkte jag "spola" igenom motorn med nån billig(are) olja först. Alltså, jag gör ett traditionellt oljebyte, med filter, olja och rengörning av silen. Sen startar jag upp hojen och låter den gå nån kvart eller så. Efter det så gör jag ett nytt byte av olja och filter och rengörning av silen. Då borde iaf den värsta skiten vara ute.
Efter "spolningen" av motorn tänkte jag köra med OKQ8:s SBK-olja.
Men vad ska jag köra med för olja till "spolningen"?
Finns det nåt billigt alternativ som inte förstör kopplingen eller liknande?

/Lennart
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Vilken billig MC-olja som helst egentligen utom Castrol Gps. Så länge det är Jaso MA får kopplingen det den behöver.

När jag kommer att tänka på det så är nog faktiskt din olja det billigaste du kan ta, om du köpt 20-liters. Du kan ju till och med tömma tillbaka den när du bytt filter om du vill.
 
Last edited:

mrnenad

Ny medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Staffanstorp
Hoj
RSV Mille -00 under construction
Det förfarandet gäller egentligen nya motorer du kan hälla i din olja kostar ju ändå lika mycket som en annan sämre olja.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ketzer> Den där är fantastiskt fantasiful(l)

Angående oljor :rolleyes:
om ni springer på en MOTORolja som har specen "Allison C4" så lirar dem med våtlamell den också.
Typ sånt man häller i motorn på entreprenadmaskiner, traktorer och annat bjäffs.
Billig är den också. :tummenupp

För att förtydliga; JASO-MA är japanska fordonsindustrins (motsv) beteckning på en olja för användning ihop med våtlamell.
Allison C4 är transmissionstillverkaren Allisons beteckning på motsvarande. En våtlamell är vad vi har i våra hojar (ok, inte vissa SP men iaf...)
Men sen finns det såklart transmissionsoljor som inte är motoroljor...

Full truck!
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
om ni springer på en MOTORolja som har specen "Allison C4" så lirar dem med våtlamell den också.
Typ sånt man häller i motorn på entreprenadmaskiner, traktorer och annat bjäffs.
Billig är den också. :tummenupp
Tjaaaa... Traktor som traktor liksom. :rofl
 

JonteB

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Linköping
Hoj
Ingen....Föredettingar: Aprilia RSV Mille R -02, Yamaha YZF750R -94
Någon som köpt http://viewitem.eim.ebay.se/MDICARBON-FIBER-Coil-Covers-Aprilia-RSV-TUONO-0305-20032009-fibre/130782586926/item?
Eller liknande från Kina (såg att det fanns ett "kit" att köpa därifrån för ett tag sen)?
Är sugen som satan eftersom jag behöver sådana kåpor till mitt konvertering till tuono och de är billigare än att köpa kraschade orginalisar (i princip).
Eller (igen) det kanske finns någon som har dessa sidokåpor (eller orginal) liggandes som jag kan få köpa? :gnissla
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Om man monterar en PC3:a som är helt ny direkt ur boxen, är det då nån typ av "noll-mapp" i den då?

Jag kommer ju ha ett chip som är anpassat efter mina modifikationer. Men kan jag montera dit PC3:an och köra hojen till Dynojet-anläggningen ca 10 mil bort, eller är det smartare att köra den på kärra?

Eller kan man koppla in allt på PC:3an utan t.ex jorden och hojen funkar ändå?

Grejen är nämligen att jag har dom nya spridarna men den gamla kabelhärvan. Så kontakterna i kabelhärvan passar inte på dom nya spridarna. Därför har jag fixar nya spridarkontakter som jag ska löda på PC3:ans kablage.

Ja, ni fattar hur jag menar va? :näsblod

(Det står säkert i manualen som medföljer, men den är ju på Tyska.)
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Om man monterar en PC3:a som är helt ny direkt ur boxen, är det då nån typ av "noll-mapp" i den då?

Jag kommer ju ha ett chip som är anpassat efter mina modifikationer. Men kan jag montera dit PC3:an och köra hojen till Dynojet-anläggningen ca 10 mil bort, eller är det smartare att köra den på kärra?

Eller kan man koppla in allt på PC:3an utan t.ex jorden och hojen funkar ändå?

Grejen är nämligen att jag har dom nya spridarna men den gamla kabelhärvan. Så kontakterna i kabelhärvan passar inte på dom nya spridarna. Därför har jag fixar nya spridarkontakter som jag ska löda på PC3:ans kablage.

Ja, ni fattar hur jag menar va? :näsblod

(Det står säkert i manualen som medföljer, men den är ju på Tyska.)


Löd ditt Pc3an o montera den... den ska ha 0 map om den är ny...så då är det som att köra utan pc3 monterad.
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Går och suktar lite efter en RSV1000R.. Tips på bästa försäkringsbolag?
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top