Aprilia-tråden.

mistblind

Medlem
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Tuono V4R
Hej på er! Bytte däck nyligen och passade på att inspektera navet på min Tuono 2014. Jag upptäckte att hjullagrena på bakhjulet inte gick att snurra på med fingret. Ska det va så? Det tycks behövas en väldans kraft för att få dom att röra sig. Roterar jag bakhjulet när det är påmonterat så verkar det inte vara några problem. Inga konstiga missljud. Möjligtvis ett väldigt lätt mekaniskt skavande ljud men helt ljudlöst är det ju inte. Det är heller inget spel någonstans. Sedan såg jag också att distanserna (21 på sprängskissen) har tydliga spår i sig. Hur det har blivit så kan jag inte förstå.

IMG_6916.jpegScreenshot 2023-05-19 173532.jpg
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hej på er! Bytte däck nyligen och passade på att inspektera navet på min Tuono 2014. Jag upptäckte att hjullagrena på bakhjulet inte gick att snurra på med fingret. Ska det va så? Det tycks behövas en väldans kraft för att få dom att röra sig. Roterar jag bakhjulet när det är påmonterat så verkar det inte vara några problem. Inga konstiga missljud. Möjligtvis ett väldigt lätt mekaniskt skavande ljud men helt ljudlöst är det ju inte. Det är heller inget spel någonstans. Sedan såg jag också att distanserna (21 på sprängskissen) har tydliga spår i sig. Hur det har blivit så kan jag inte förstå.

View attachment 484358View attachment 484359
Jag har inte svaret. Mkt konstigt med distansen. Jag gissar på skräp mellan distans och packbox.

Jag hade pressat tillbaka kolvarna i oket bak, sedan tagit en provtur och kollade temperaturen på navet. Men känner du inga glapp eller att lagret ”hackar” borde det vara ok.
 

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Slaglängden på bakbromsen är väldigt lång på min Rsv4, har dom väldigt lång slaglängd?
Går det att justera? Eller är det luftning som gäller?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top