Aprilia-tråden.

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Har du bänkat och injusterat med PC III:an?
Har det även gjorts för cruise?

Har du bara laddat ner en map från dynojet då kan den vara baserad på en annan grund map i ECU´n och då blir det fel.

Den är, vad jag förstått, bänkad av AVA MC i Stockholm (köpte hojjen beggad där förra året då den rullat 300 mil). Mappen är helt orörd av mig, och det är Race-Mode 2 i ECU'n enligt Aprilia-Center som mätte med sitt Axione-Verktyg. Hojjen går dessutom rent och fint på alla register, den drar även otroligt jämt över alla varvtal...

hur många liter får du i när tanklampan precis börjat lysa ?

Ca 10-11 liter i snitt...vad tänker du på Jocke :va
 
Last edited:

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
det berättar ju mest om hur tankmätaren är inställd,
jag får i samma mängd som du ungefär när den börjar lysa,
det går 18 liter i tanken o vi får i 10-11 liter på ca 15 mil,
vi borde lungt klara 25 utan att tanka,o då blir det ett medel på 0,72.

jag har vid enstaka tillfällen tagit det lungt en dag o då har det gått på pricken 0,5, jag har pc3, moddad luftbox, 30%större insug i fronten, tigkraft slippisar, det och en riktigt lönnfet kropp på 90kg har gett det resultatet.

jag ska vid lämpligt tillfälle köra så den börjar hacka av törst o se hur långt jag kommer.

// Jocke

Ca 10-11 liter i snitt...vad tänker du på Jocke :va
 

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
det och en riktigt lönnfet kropp på 90kg har gett det resultatet.

:D Det roligaste jag läst här på länge! Själv väger jag exakt 100 kg då ska väl kanske tilläggas, kan kanske vara det som drar lite extra soppa ev ju? Eller :va

moddad luftbox, 30% större insug i fronten

Aha, hur har du fixat detta, har du moddat burken själv? Har du moddat insuget själv? Tell me, jag vill ha samma moddning på min hoj :banana
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Min Falco drar onödigt mycket soppa faktiskt, va till Norge med tjejen i somras och då låg den på 0,8l/mil. Nu snackar vi riktigt lugn touringkörning... Som jämförelse drog tjejens SV650 0,4l/mil i samma tempo.

Hade iofs tankväska,ryggsäck och toppbox på hojen, tjejen hade bara ryggsäck. Men även utan all packning ligger förbrukningen på runt 0,8l/mil.

Vettefan vad man ska göra för att få den o dra mindre?
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
jag är lönnfet men du kanske är helt ärligt fet ,, jag är fet i lönndom :tummenupp
av din avatar att dömma så är du minst 190cm kort o då platsar dom kilona rätt bra skulle ja tro ,, ja e 10cm kortare o är lönnfet på riktigt ,,
i allafall om jag ska tro på hur tajt skinnstället sitter nu :huvet

jag tror i ärlighetens namn att hojjarna är väldigt olika inställda,jag har kört lam-kaka´s hoj o den känns inte alls som min i motorgång,
den är slö o hackar skramlar o går sävligt (ha ha jag vet att du läser detta lamkaka),,
skämt åt sidå så kändes det som om den hade en aningen råare motorgång,lenare växellåda,lättare o få i friläge.
vi var till Åland tillsammans i sommras o på ca 18 mil så tankade han ca 1 liter mer än mig,vilket är försummbart,jämförelsen är ju bara värdefull i hänseende att vi kört lika fort/sakta under dessa mil,

moddningen av burken är gjord av mig själv med hjälp av en tushpenna o en plywoodskiva + en sticksåg ,, är du med ?
lossa på locket på luftburken,ta en plywoodskiva o rita av konturen på locket,dra en paralell linje på insidan ca 10mm bred,markera borrhålen,borra hålen,ta sticksågen o kör för fullt,sopa upp sågspånet o häll det i ljuddämparen på en honda ,, alltid kul :tummenupp

leta på en lämplig gummilist att sätta på över o undersida,jag valde en vanlig fönsterlist,om nu allt gått bra så har du en färdig adapter du lägger mellan över o underdel,
ett tips som är viktigt är att du måste mäta upp hur hög adapterplatta ska vara,jag har för mig att min är 12mm + fönsterlister,min blev så pass exakt att jag fick ta bort isoleringen på undersidan av tanken.
jag chimsade upp höjd på överdelen med hjälp av brickor jag satte på skruvarna till locket.

lycka till,,
ps! det går lika bra med en alternativ japanhoj att hälla spånet i om så behövs Ds! :fyllisar

// Jocke


:D Det roligaste jag läst här på länge! Själv väger jag exakt 100 kg då ska väl kanske tilläggas, kan kanske vara det som drar lite extra soppa ev ju? Eller :va



Aha, hur har du fixat detta, har du moddat burken själv? Har du moddat insuget själv? Tell me, jag vill ha samma moddning på min hoj :banana
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
jag är lönnfet men du kanske är helt ärligt fet ,, jag är fet i lönndom :tummenupp
av din avatar att dömma så är du minst 190cm kort o då platsar dom kilona rätt bra skulle ja tro ,, ja e 10cm kortare o är lönnfet på riktigt ,,
i allafall om jag ska tro på hur tajt skinnstället sitter nu :huvet

jag tror i ärlighetens namn att hojjarna är väldigt olika inställda,jag har kört lam-kaka´s hoj o den känns inte alls som min i motorgång,
den är slö o hackar skramlar o går sävligt (ha ha jag vet att du läser detta lamkaka),,
skämt åt sidå så kändes det som om den hade en aningen råare motorgång,lenare växellåda,lättare o få i friläge.
vi var till Åland tillsammans i sommras o på ca 18 mil så tankade han ca 1 liter mer än mig,vilket är försummbart,jämförelsen är ju bara värdefull i hänseende att vi kört lika fort/sakta under dessa mil,

moddningen av burken är gjord av mig själv med hjälp av en tushpenna o en plywoodskiva + en sticksåg ,, är du med ?
lossa på locket på luftburken,ta en plywoodskiva o rita av konturen på locket,dra en paralell linje på insidan ca 10mm bred,markera borrhålen,borra hålen,ta sticksågen o kör för fullt,sopa upp sågspånet o häll det i ljuddämparen på en honda ,, alltid kul :tummenupp

leta på en lämplig gummilist att sätta på över o undersida,jag valde en vanlig fönsterlist,om nu allt gått bra så har du en färdig adapter du lägger mellan över o underdel,
ett tips som är viktigt är att du måste mäta upp hur hög adapterplatta ska vara,jag har för mig att min är 12mm + fönsterlister,min blev så pass exakt att jag fick ta bort isoleringen på undersidan av tanken.
jag chimsade upp höjd på överdelen med hjälp av brickor jag satte på skruvarna till locket.

lycka till,,
ps! det går lika bra med en alternativ japanhoj att hälla spånet i om så behövs Ds! :fyllisar

// Jocke

Host....vilken map har du kört med i alla år då? :hihi :näsblod
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
den mapp som är aningen vassare än din :tummenupp
annars hade du åtminstone försökt att köra om mig vid några tillfällen :tuttar

för er som inte vet så åkte jag till starol i enköping i ett ärende i höstas och då kopplade Håkan ohlsson som e mek där upp Axone på hojjen och sa hoppsan du har tydligen map1 fortfarande ,, nu har ju jag pc3 som ser till att den inte går magert i vilket fall men jag har även varit på en annan firma straxt efter inköp av hoj o dom sa att nu har vi ändrat till map2,(inköp av hoj var -04).

// Jocke

Host....vilken map har du kört med i alla år då? :hihi :näsblod
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
PC III vs chip

Vad är att föredra? Blir inte klok på vad man skall köpa.
Eller skall man rent av strunta i dessa prylar och lägga pengarna på annat ( ex: avgas )

En PC III eller ett färdigt chip ?
Kanske Tuneboy är ännu bättre ?

PCIII USB = 2700:-
chip från Gabro ??
Evoluzione / Factory Pro 2002-2003 EPROM = 2000:-
Tuneboy = ????

Vill bara att den skall gå så optimalt som möjligt. Får man ett par kusar extra så gör det ju inget.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
...för er som inte vet så åkte jag till starol i enköping i ett ärende i höstas och då kopplade Håkan ohlsson som e mek där upp Axone på hojjen och sa hoppsan du har tydligen map1 fortfarande ,, nu har ju jag pc3 som ser till att den inte går magert i vilket fall men jag har även varit på en annan firma straxt efter inköp av hoj o dom sa att nu har vi ändrat till map2,(inköp av hoj var -04).

// Jocke
Ajajaj :D
Då gäller det att ha stark självkänsla för att stå emot omgivningens hånfulla gliringar...:hihi
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
snacka med Lam kaka här på forumet om tuneboy ,, han har en del erfarenhet av det,
// Jocke

Vad är att föredra? Blir inte klok på vad man skall köpa.
Eller skall man rent av strunta i dessa prylar och lägga pengarna på annat ( ex: avgas )

En PC III eller ett färdigt chip ?
Kanske Tuneboy är ännu bättre ?

PCIII USB = 2700:-
chip från Gabro ??
Evoluzione / Factory Pro 2002-2003 EPROM = 2000:-
Tuneboy = ????

Vill bara att den skall gå så optimalt som möjligt. Får man ett par kusar extra så gör det ju inget.
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
mackeno1 in da house:
Vettefan vad man ska göra för att få den o dra mindre?


Ett vanligt fel folk gör på dom äldre hojarna där man byter chip är att oftast är "sladden" klippt och den gör att chipet kliver in i såkallat "limp home" mode, dvs den fetar på och kör man då med ett Aprilia EVO, Giannelli eller annat "performance chip" så kan den dra duktigt med soppa, kolla om "sladden" är klippt, har du ett annat än original chip så sätt ihop den igen...

DP says: En annan har lyckats få en Caponord dra över litern/milen på en tur i Roslagen....
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
den mapp som är aningen vassare än din :tummenupp
annars hade du åtminstone försökt att köra om mig vid några tillfällen :tuttar

för er som inte vet så åkte jag till starol i enköping i ett ärende i höstas och då kopplade Håkan ohlsson som e mek där upp Axone på hojjen och sa hoppsan du har tydligen map1 fortfarande ,, nu har ju jag pc3 som ser till att den inte går magert i vilket fall men jag har även varit på en annan firma straxt efter inköp av hoj o dom sa att nu har vi ändrat till map2,(inköp av hoj var -04).

// Jocke

Man vill ju inte stressa en gamal gubbe som dig jocke som ser dåligt du kan ju köra av vägen eller dylikt :krama , så att hålla full gas undviker jag när jag har gamlingar framför mig.



Ice13: chip funkar väldigt bra till de gamla Millarna så köp ett sånt.....köp ett av någon som gör egna här på forumet så sparar du en slant.
 

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Vad är att föredra? Blir inte klok på vad man skall köpa.
Eller skall man rent av strunta i dessa prylar och lägga pengarna på annat ( ex: avgas )

En PC III eller ett färdigt chip ?
Kanske Tuneboy är ännu bättre ?

PCIII USB = 2700:-
chip från Gabro ??
Evoluzione / Factory Pro 2002-2003 EPROM = 2000:-
Tuneboy = ????

Vill bara att den skall gå så optimalt som möjligt. Får man ett par kusar extra så gör det ju inget.

Tuneboy funkar bara på Aprilia med Sagem Sprut dvs CapoNord och Futura.
Använder det själv till min Futura.
P.S Tuneboy även till Aprilia RXV & SXV modellerna
 
Last edited:

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
Min Falco drar onödigt mycket soppa faktiskt, va till Norge med tjejen i somras och då låg den på 0,8l/mil. Nu snackar vi riktigt lugn touringkörning... Som jämförelse drog tjejens SV650 0,4l/mil i samma tempo.

Hade iofs tankväska,ryggsäck och toppbox på hojen, tjejen hade bara ryggsäck. Men även utan all packning ligger förbrukningen på runt 0,8l/mil.

Vettefan vad man ska göra för att få den o dra mindre?
Halloj..

Ja e oxå över 190cm å ca 100 pannor lätt....

Min Falco drar ca 0,6 vid sportig touring åkning. Bana strax under litern om ja inte minns helt fel. Så 0,8 i ditt fall låter väldigt mycke.
Min Falco e iof lite fixad, öppnat in å ut, högre komp, fixade toppar, PcIII samt max drevad 17/41 pga max fart vid 5000 rpm. Då slutar snål mappen å över går till maxningen.


04:ans Mille vill ha ca 0,7 vid samma körsätt.

SNART ÄR DET VÅR!!!!!!!!!!!

Lycka till.......
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Ha ha ha
stressa mig ,,, då måste du ju först synas i backspegeln om det ska funka ,, ja fick ju stanna o vänta vid fiket ,, :tuttar

Man vill ju inte stressa en gamal gubbe som dig jocke som ser dåligt du kan ju köra av vägen eller dylikt :krama , så att hålla full gas undviker jag när jag har gamlingar framför mig.QUOTE]
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
mackeno1 in da house:
Vettefan vad man ska göra för att få den o dra mindre?


Ett vanligt fel folk gör på dom äldre hojarna där man byter chip är att oftast är "sladden" klippt och den gör att chipet kliver in i såkallat "limp home" mode, dvs den fetar på och kör man då med ett Aprilia EVO, Giannelli eller annat "performance chip" så kan den dra duktigt med soppa, kolla om "sladden" är klippt, har du ett annat än original chip så sätt ihop den igen...

DP says: En annan har lyckats få en Caponord dra över litern/milen på en tur i Roslagen....

Näe, tvivlar på att nått är klippt på den. Chippad är den garanterat inte, enda ägaren innan mig va en HD-åkande 50-åring som hade köpt den för att toura med i Europa. Men hans polare sålde sina hojar och han körde 1100mil med den på dom 5år han hade hojen....

Har beställt drev till den nu, 1kugg ner i fram och 2kugg upp i bak. Lär dra ännu mer soppa nu :D Med orginaldrevningen kan man ju inte ens ligga i 100km/h på högsta växeln.
 

Göran Persson

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2009
Ort
Katrineholm
Hoj
Aprilia RSV 1000R -06
Aprilia Jacka

Hej alla Aprilia fans! som alla andra längtar jag till våren och torra fina vägar
för att minska lite på abstinensen hittade jag en snygg jacka Aprilia Racing
från Haga tiden.Mr Gecko.se lovade snabba leveranser och fraktfritt.När jackan kom fick jag lösa ut den med postens avg.+ tull = 155 kr detta kallar inte jag fraktfritt.Som tur är har jag råd, och jackan är skitsnygg.

Med RSV mille hälsningar Göran P
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Hej alla Aprilia fans! som alla andra längtar jag till våren och torra fina vägar
för att minska lite på abstinensen hittade jag en snygg jacka Aprilia Racing
från Haga tiden.Mr Gecko.se lovade snabba leveranser och fraktfritt.När jackan kom fick jag lösa ut den med postens avg.+ tull = 155 kr detta kallar inte jag fraktfritt.Som tur är har jag råd, och jackan är skitsnygg.

Med RSV mille hälsningar Göran P

Bilder tack:tummenupp
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top