Aprilia-tråden.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Prutt....nu tror jag att något gick snett i millen. :(

Misstänker startrelät - skulle starta den i garaget igår (kallgarage), och den ville inte spela, vevade runt motorn hyfsat ordentligt dock, körde starten ett par ggr, och bäst vad det var kommer det bara ett klick från startreläet när man håller in startknappen, men startmotorn snurrar inte.

Batteritorsk tänkte jag, och provade med startkablar, det gjorde nada skillnad. :( Laddade batteriet och lät det vara tills idag, men det är exakt samma-lika med fulladdat batteri, alla säkringar vid boxen till höger om instrumenteringen är hela.

Av de tre reläna bakom databoxen under kutsen, så känns det som det längst till vänster klickar när man pillar på starten.

Några tankar/ideer? :)

/J

Lite surf på't, så sitter det ett biffigare relä som är det som matar startmotorn med ström i krokarna runt batteriet, det är väl det relät, som det relät som klickar matar med ström antar jag.

Tydligen verkar det inte helt ovanligt att startrelät brakar när spänningen blir för låg från batteriet, sjukt stabilt... :eek:

/J

Inte helt ovanligt att reläet rasar på millen nej, tyvärr. Testa att brygga reläet uppe vid databoxen, startmotorn ska gå runt då. Alternativt tjuvkopplar du med startkablar direkt på startmotorns poler. Om allt är ok ska hojen starta och du har hittat din trasiga komponent.

Jag kör med yammareläet som nämnts ett par gånger i denna tråd. 200 spänn beggat på skroten... :tummenupp
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
En liten fråga:va Blev det någon ventiljustering! Eller var allting OK:va

:D :D :D :D

Allting var OK!
Ryktet verkade stämma o även vad mekanikerna sa, det brukar inte hända så mkt på RSV-modellerna, bra motorer alltså!

Sen att min hoj endast varit posör-körd 150mil om året är kanske den stora faktorn till att inget har hänt.
:tummenupp

Ja, jag tänkte likadant då jag tidigare har läst att det inte behövts justering utan att det bara har kollats...

Ok, ventil-KOLL kanske är ett bättre ord ;) behövdes som sagt ingen justering ;)

Förresten, vet någon hur mycket en operation kan kosta?

Mvh
 
Last edited:

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
drivpaket, var köpa?...

Sitter och kollar addemoto's katalog över drivpaket och upptäcker att dom INTE har listat 16/44, utan endast 17/42.
Någon som vet var man kan hitta kompletta drivpaket med 16/44 ?
Hojen ja: Mille -99
 

nybban

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2007
Ort
nybro
Hoj
954 03
broms skivor

hej nån som vet om några andras motorcyklars broms skivor passar till mille 99 typ liter japsar :va
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Är skivorna skeva?? Det är mina iallafall söker efter ett par nya eller så ska jag lämna in dom så jag får dom riktade

Kolla så att inte flytbrickorna (eller vad man nu skall kalla dem :D ) har beckat fast innan du byter. Mina hade gjort det och efter att ha knackat loss dem så kändes skivorna bra igen. Man skall känna ett rätt så rejält "glapp" när allt är som det skall.

Tråd på af1 som visar det hela.

/R
 
Last edited:

SPID

Gay Lord, Use Your Power
Gick med
12 Sep 2005
Ort
umeå
Hoj
MOTARD
Kolla så att inte flytbrickorna (eller vad man nu skall kalla dem :D ) har beckat fast innan du byter. Mina hade gjort det och efter att ha knackat loss dem så kändes skivorna bra igen. Man skall känna ett rätt så rejält "glapp" när allt är som det skall.

Tråd på af1 som visar det hela.

/R

Tackar ska till garaget i helgen o checka skivorna Tack för tipset
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
jaha då bytte man tlsen mot en mille idag, känner mig rätt nöjd förutom att jag lastade lite fel på släpan så när jag kom hem hängde hojen i spännbanden och stödet var krokigt, ja så kan det gå, och rätt mycke digital information fanns det till skillnad mot tlsen såsom laptimer ballt nu kan dom roliga vägarna klockas:yoparty ha de gott over and out mvh tommy

Är bara att gratulera.:tummenupp Jag bytte från TLS till Mille för några år sedan och har inte ångrat mig en sekund. Då var jag ändå riktigt nöjd med TLS:en, hade faktiskt inga planer alls på att byta förrän jag fick en krashkurs i hur stabil en Volvo 240 är i förhållande till en MC.
Trist det där med stödet, men det finns säkert begagnat på nån MC-skrot nånstans, har beställt delar från Fleninge MC-skrot idag, de hade vettiga priser.

Ha det.
 

NorSkeN

#69 Nordic BoTT
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
Aprilia RSV 1127 Factory
Jag monterade ett usa-stöd på millen igår... Vilken skillnad det blev. Nu klarar den en mindre orkan utan att välta.
Jag köpte det hos Trebles Mc-srvice här i Trelleborg.
Det kostade 1500:- o tog bara en vecka att få hem från Italien :tummenupp :tummenupp
För er som inte vill beställa från utlandet så kan alla Aprilia återförsäljare ta hem dom.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Uppdatering på min Mille - vevade fart på pärlan med en startkabel från batteriet rakt ned till startmotorn, underbart gött att höra den elaka twinnen igen! :yoparty

Det runda, stora startrelät klickar absolut...känns ju lurigt om strömmen inte letar sig fram till startmotorn från det, eller har det brunnit inne i relät, och det är nada kontakt, trots att det klickar i det? :)

/J

jaha då bytte man tlsen mot en mille idag, känner mig rätt nöjd förutom att jag lastade lite fel på släpan så när jag kom hem hängde hojen i spännbanden och stödet var krokigt, ja så kan det gå, och rätt mycke digital information fanns det till skillnad mot tlsen såsom laptimer ballt nu kan dom roliga vägarna klockas:yoparty ha de gott over and out mvh tommy

Jag har ett originalstöd till min Mille, dock lite defekt då den tunna pinnen var avtrampad på det när jag köpte den (den pinnen man fäller ut stödet med), verkar vara standardsjuka på dem.

Kan tänka mig att veva iväg det för en 300-ing. :)

/J - handlade USA-stödet, från AF1
 
Last edited:

nybban

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2007
Ort
nybro
Hoj
954 03
Är bara att gratulera.:tummenupp Jag bytte från TLS till Mille för några år sedan och har inte ångrat mig en sekund. Då var jag ändå riktigt nöjd med TLS:en, hade faktiskt inga planer alls på att byta förrän jag fick en krashkurs i hur stabil en Volvo 240 är i förhållande till en MC.
Trist det där med stödet, men det finns säkert begagnat på nån MC-skrot nånstans, har beställt delar från Fleninge MC-skrot idag, de hade vettiga priser.

Ha det.
tackar blev åxå nöjd, tls:en kändes ju som en gammal cadillac efter man kört millen



Jag har ett originalstöd till min Mille, dock lite defekt då den tunna pinnen var avtrampad på det när jag köpte den (den pinnen man fäller ut stödet med), verkar vara standardsjuka på dem.

Kan tänka mig att veva iväg det för en 300-ing. :)

/J - handlade USA-stödet, från AF1[/QUOTE]

tack men jag satte det i skruvstädet och böjde ut det så gott det gick
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Bump...

Ingen som har koll på var nånstans man kan köpa 16/44 drivpaket till en mille -99 ?
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top