Aprilia-tråden.

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Hej på er allihop

Jag har en liten snabbfråga:

Jag håller på att köra in mig på en rsv 02:a som har fungera bra hittills. Igår rynkade jag dock lite på ögonbrynen när fick se att “instrumenten” var nollställda efter en kort paus. Jag är övertygar om att batteriet sitter ordentligt…

Någon som har en ide om vad det kan vara d.v.s. det några “standardglapp” i elsystemet ?

Händer mej med ibland. Det är förmodligen så att batteriet är lite klent. min brukar strejka lite vid start, som att battreiet inte är bra, sen startar den vid nästa startförsök fast då är instrumentet nollat.
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Ingen som vet hur det är att åka 2 på Falco?

Funkar fint :tummenupp
Körde från Göteborg till Gotland en sommar med full packning och tjejen bakom, visst finns det bättre hojar men för dagsturer funkar den fin fint :)

När jag bytte till RSV blev det tummen ner från tjejen, finsn ju inga handtag att hålla i :(

/BW
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Funkar fint :tummenupp
Körde från Göteborg till Gotland en sommar med full packning och tjejen bakom, visst finns det bättre hojar men för dagsturer funkar den fin fint :)

När jag bytte till RSV blev det tummen ner från tjejen, finsn ju inga handtag att hålla i :(

/BW

Körde du på havet? En sån Falco vill jag oxå ha! :tungan
Hm.. hur är vinklarna och passagerarsadelhöjden på Falco jämfört med Mille? Millens kan jag förstå om hon inte gillade. men att hålla i handtagen som passagerare verkar riktigt läskigt? "Krama" föraren är väl alltid överlägset? Spec. på en sporthoj... där det händer lite.
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Körde du på havet? En sån Falco vill jag oxå ha! :tungan
Hm.. hur är vinklarna och passagerarsadelhöjden på Falco jämfört med Mille? Millens kan jag förstå om hon inte gillade. men att hålla i handtagen som passagerare verkar riktigt läskigt? "Krama" föraren är väl alltid överlägset? Spec. på en sporthoj... där det händer lite.

Visst fan tankar man Shell V-Power så flyger den :)

Hon upplevde knävinklarna något skarpare men det var inte det som var problemet, hon når inte fram till tanken för att hålla emot.
Bäst är ju en arm kring midjan och en hand mot tanken men det funkade som sagt inte.

Beror på körning men för lite halvtouring funkar det bra med handtagen

/BW
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Händer mej med ibland. Det är förmodligen så att batteriet är lite klent. min brukar strejka lite vid start, som att battreiet inte är bra, sen startar den vid nästa startförsök fast då är instrumentet nollat.

Jag tror snarare att startrelät är underdimensionerat. Det är på 50amp, men borde nog vara på åtminstone 70 på en hoj som är så pass trög att dra runt.
När relät inte orkar blir det varmt och pajar. Har bytt själv en gång, och fler med mig. Symptomen var precis som du beskrev, men det hjälpte inte med ett nytt yuasa, däremot ett relä från en skrotad Falco från grevens.
Står man och håller inne startknappen när den inte orkar skickar man maxström genom ett relä som snabbt blir varmare, samtidigt som man tar all kräm från datorn som därmed återgår till fabriksinställningarna, ungefär som om man kopplar ur batteriet.
Själv tänker jag byta till annat relä och en extra säkring när nuvarande smälter.

Men det var intressant som nån skrev att man ska låta datorn göra sin lilla self-check innan man mullrar igång. Det ska jag prova ett tag.
 

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
Har läst på apriliaforum.com och där rekommenderas Yamahas startrelä, artikelnummer 4KD-81940-00-00 som sitter i bland annat Super Tenere. Det ser ut exakt som original men är på 100 ampere istället för 50.
 

Swede 1000R

Ny medlem
Gick med
10 May 2003
Ort
Kosmos
Hoj
Ducati 749s 2004
Hej på er.
Har precis blivit ägare till en Mille R -02, mmmm vilken maskin!
Har gått vägen via TL 1000R till Sp-1 och nu till Millen som jag nog måste säga är den bästa av dom, rent väghållningsmäsigt i alla fall.
Har dock ett litet problem eller åtminstone en fundering, när jag är ute och kör
som vanligt och slår av på gasen så upplever jag ett klonk någonstans ifrån,
kan inte på påstå att jag hör någonting utan det känns mera.
Är det bara jag som är ovan hojen eller är det något problem som någon här
också upplevt.
/Uffe
 

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Jag tror snarare att startrelät är underdimensionerat. Det är på 50amp, men borde nog vara på åtminstone 70 på en hoj som är så pass trög att dra runt.
När relät inte orkar blir det varmt och pajar. Har bytt själv en gång, och fler med mig. Symptomen var precis som du beskrev, men det hjälpte inte med ett nytt yuasa, däremot ett relä från en skrotad Falco från grevens.
Står man och håller inne startknappen när den inte orkar skickar man maxström genom ett relä som snabbt blir varmare, samtidigt som man tar all kräm från datorn som därmed återgår till fabriksinställningarna, ungefär som om man kopplar ur batteriet.
Själv tänker jag byta till annat relä och en extra säkring när nuvarande smälter.

Men det var intressant som nån skrev att man ska låta datorn göra sin lilla self-check innan man mullrar igång. Det ska jag prova ett tag.


Jag har också haft samma probelm. Lite dåligt krut i batteriet, motorn har slagit tillbaka vid startförsök och datorn återställts.
Nu har jag köpt en Ctek-laddare. :)

Dock.. vad tror panelen om det jättehemska som står i apriliaforumet?
Nån som vet nåt om saken?

Apriliaforum->Statorhaveri


Vill liksom slippa ett sånt haveri.. :rolleyes:

Edit: Läs speciellt Johny_q:s andra inlägg.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Hej på er.
Har precis blivit ägare till en Mille R -02, mmmm vilken maskin!
Har gått vägen via TL 1000R till Sp-1 och nu till Millen som jag nog måste säga är den bästa av dom, rent väghållningsmäsigt i alla fall.
Har dock ett litet problem eller åtminstone en fundering, när jag är ute och kör
som vanligt och slår av på gasen så upplever jag ett klonk någonstans ifrån,
kan inte på påstå att jag hör någonting utan det känns mera.
Är det bara jag som är ovan hojen eller är det något problem som någon här
också upplevt.
/Uffe

Ja, tycker också det bankar till... Tror det är nått kedjerelaterat
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Alla ni som köpt nyligen eller inte vet om forumet i USA..........kolla där. Där finns en massa kunskap samlat och man hitta svar på alla kända och "okända" problem.:)

/J
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Har läst på apriliaforum.com och där rekommenderas Yamahas startrelä, artikelnummer 4KD-81940-00-00 som sitter i bland annat Super Tenere. Det ser ut exakt som original men är på 100 ampere istället för 50.

Har du nån uppfattning om vad ett sån't där kostar ungefär? Har mycket strul med just ovan nämnda problem, trots nytt batteri.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.

Jävla biltemabatteriet har gett upp igen, funka skitbra när jag provade, gick precis när jag skulle ta en provsväng med hojen, nu går det inte alls, trots kontinuerlig laddning med CTEK-laddare, så det får bli ett yuasa och ett nytt relä.

Tack för tipset!


edit-->Har beställt nu, hoppas de är kvicka med att leverera, plus nya fotpinnar då jag inte gillar orginal. Tur man hittade 16h övertid i lönesystemet förra veckan från 2005 som inte hade blivet utbetalt:tummenupp
 
Last edited:

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Jävla biltemabatteriet har gett upp igen, funka skitbra när jag provade, gick precis när jag skulle ta en provsväng med hojen, nu går det inte alls, trots kontinuerlig laddning med CTEK-laddare, så det får bli ett yuasa och ett nytt relä.

Tack för tipset!

Var och bytte mitt nyinköpta Biltema gelbatt mot ett likadant nytt och än så länge funkar det nya kanonbra (ca 2 veckor )med en hel del starter och korta körsträckor men man undrar förstås hur länge lyckan varar.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Var och bytte mitt nyinköpta Biltema gelbatt mot ett likadant nytt och än så länge funkar det nya kanonbra (ca 2 veckor )med en hel del starter och korta körsträckor men man undrar förstås hur länge lyckan varar.

Jag är inne på mitt andra, det första funka inte alls, men nu får det fan vara, ska se om jag kan få pengar tillbaka nästa gång jag är förbi, annars har jag det i reserv till gräsklipparen eller nått
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top