Aprilia 550 SXV eller RXV för blandat bruk?

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Har nu spanat trådar i forumet och bara hittat fragment här och där av min fråga. Ställer den därför som en ny tråd så får frågan kanske uppmärksamhet från de som sitter och trycker på kunskapen.

Jag är intresserad av att använda en Aprilia 5.5 som enduro/grussmiskare och motard (precis som många gör med KTM:s 525:a). Frågan är om man då ska köpa en RXV och försöka hitta 17"-fälgar och eventuellt bromsok/skiva fram eller om man ska satsa på en SXV och försöka hitta 18/21"-fälgar och bromsok/skiva.

Tror mig ha sett att RXV:ns sving är för smal för SXV:s hjul (men är inte säker på uppgiften så ta den med en nypa salt) - det kanske går att lösa på något vis? Vilken fjädring är bästa kompromissen: RXV:n på gatan eller SXV:n i skogen och på stigar?

I ämnet "intresseklubben antecknar" blir det en Aprilia om jag hittar en billig garageplats med mekmöjlighet annars en i princip underhållsfri BMW G650.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Jo det stämmer att RXV har smalare sving. En 5tums fälg borde passa
Utväxlingen är tätare oxå.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Okej, hur brett bakdäck får man på en 5"-fälg? Måste ju erkänna att orginal 180-däcket ser riktigt schysst ut.

Kom ju på att min fråga antagligen var rätt svår att svara på för ingen på forumet har väl en RXV, tyvärr. Men har skummat massa trådar på apriliaforum och där verkar den allmänna uppfattningen vara att RXV:n är bättre på asfalt än vad SXV:n är på grus. Så ska man köra både på grus och asfalt är RXV:n att föredra tydligen.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Känner någon till något program eller sajt där man kan föra en utväxlingen på de olika växlarna, kedjedreven, hjulstorlek etc för att se vilket hastighetsregister varje växel får? Skulle vara mycket smidigt.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Okej, hur brett bakdäck får man på en 5"-fälg? Måste ju erkänna att orginal 180-däcket ser riktigt schysst ut.

Kom ju på att min fråga antagligen var rätt svår att svara på för ingen på forumet har väl en RXV, tyvärr. Men har skummat massa trådar på apriliaforum och där verkar den allmänna uppfattningen vara att RXV:n är bättre på asfalt än vad SXV:n är på grus. Så ska man köra både på grus och asfalt är RXV:n att föredra tydligen.

Olof har ju en, men han är väl i Spanién nu?!:va Och det stämmer nog att SXV´n inte passar på grus eftersom svingen är alldeles för bred på SXV´n

Du kan ju dunka på ett 160 på en 5tumsfälg.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Här är utväxlingen i respektive växellåda.

RXV SXV

1: 12/31 13/30
2: 13/25 15/27
3: 15/23 16/23
4: 19/24 20/23
5: 21/22 21/21
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Olof har ju en, men han är väl i Spanién nu?!:va Och det stämmer nog att SXV´n inte passar på grus eftersom svingen är alldeles för bred på SXV´n

Du kan ju dunka på ett 160 på en 5tumsfälg.

Tackar, guld med medlemmar som har koll på detta. 160-däck är ju inte fy skam trots allt :).

Om du menar Olof som postade isåka-filmen så tror jag att RXV:n var ett kort lån från en handlare och att hans egen aprilia är en SXV (tyckte att jag läste det på apriliaforum).


Här är utväxlingen i respektive växellåda.

RXV SXV

1: 12/31 13/30
2: 13/25 15/27
3: 15/23 16/23
4: 19/24 20/23
5: 21/22 21/21

Hur stor skillnad är det egentligen "i verkligheten" eller vad man ska säga? Känner mig helt inkompetent när jag ser siffrorna :näsblod. RXV:n är väl mer tätstegad, men är det stor skillnad i km/h på varje växel om man skaffar samma antal kugg på dreven som SVX:n har? Antar att man måste ha något program för det för ingen orkar väl räkna på sådant :).
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Tackar, guld med medlemmar som har koll på detta. 160-däck är ju inte fy skam trots allt :).

Om du menar Olof som postade isåka-filmen så tror jag att RXV:n var ett kort lån från en handlare och att hans egen aprilia är en SXV (tyckte att jag läste det på apriliaforum).
:).

Ahaaa ok...:tummenupp
Kan kolla lite med våran ÅF. vad han rekomenderar.
Får snart min SXV....... Mu:tungan mmmmmmma
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag skulle nog saega att det aer baettre att koepa en RXV och skaffa motardhjul till den. Du kommer inte att fa en hoj som aeger allt po bana men du kommer fa en trevlig maskin att koera pa vaegen.

Naer det gaeller faelgar so e jag den enda av SM-foerarna som koer med 5,5" 180. Alla andra koer 5" 165, inklusive de som koer Aprilia. Jag kommer att saetta dit 5" bakfaelg naer jag kommer hem fran Spanien.

Angoende skillnad pa RXV och SXV so har RXVn mycke mer pulver i botten-registret. SXVn moste du varva minst 2000 mer foer att "fo fart" pa den. SXVn har ockso drevet laengre ut pa motorn sa att det hamnar laengre ut vid svingen ockso. Jag kan gissa att det blir ganska bakvaent att saetta dit en RXV-faelg.

Naer det gaeller utvexling so tycker jag att den som aer i RXVn funkar foer gatkoerning och foer den motorn. Jag tror att den toppar runt 160 standard men den gar nog bra mycke fortare om man drevar om den.

Baest aer ju sjaelvklart att man provar sjaelv. Men ska du bara koera pa vaegen med den och inge bana so skulle do jag absolut vaelja RXVn.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Olof,

Utförligt svar, man tackar! :bow

Hade ingen aning om att det var olika karaktär på motorerna i RXV:n och SXV:n. Vet du om det "bara" är olika motormappning eller om det skiljer på annat också (såsom kammarna exempelvis)? Förövrigt är det rätt intressant att se att ni som kör SXV i Sverige verkar nöjda med motormappen ni har medan hur många som helst av amerikanerna på apriliaforum har en hel del klagomål. De svenska återförsäljarna är kanske snabbare på att snappa upp uppdaterad mjukvara från Apriliafabriken?

Då känns det helt klart att det är RXV:n som gäller för mig om jag bara får tag i garage med meckmöjlighet :).
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ganska saeker pa att det aer andra kammar i RXVn. Taendning och insprut har andra installningar ockso (genom mappning). I ovrigt tror jag att de ska vara ganska lika. Det skiljer 5hk mellan RXV och SXV (SXVn aer toppigare), antagligen ungefaer lika mycket vid 7000 varv ockso, till RXVns foerdel.

Goer man bara raett naer man mappar om/saetter noll-laege pa gasen so blir den supermjuk och fin. Och aeven om det inte goers raett sa gar den iaf koera, pa isfilmen koer jag en som inte aer raett saett upp.

BTW aer de nya 07ornas RXV baettre aenn 06orna pa manga saett
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top