Ah men vad fan. Kläm ihop er i MC-rutorna.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det där med trögrörlig håller jag inte med om. Jag har under åren fixat 3x MC-rutor, totalt 18 meter.
Varje gång har jag fått min vilja igenom. Om fler hörde av sig till trafikkontoret skulle vi såklart få fler rutor.

Kul att du fick gensvar, Jonte!

Staden är som bekant ytterst trögrörlig (även om det likväl har sina orsaker).
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Det där med trögrörlig håller jag inte med om. Jag har under åren fixat 3x MC-rutor, totalt 18 meter.
Varje gång har jag fått min vilja igenom. Om fler hörde av sig till trafikkontoret skulle vi såklart få fler rutor.

Mycket bra initiativ, och superkul med goda resultat! Dock så vill jag nog, still, vidhålla att det är nog snarare undantag än regel :) Framförallt given antagen cykelstrategi samt dedikerade pengar för cykelstråk samt ställ, för att inte nämna bussfiler.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
I gbg "anser jag" att det är ett smärre problem. Enda stället det kan bli fullt, " både scootrar o hojar blandat"Är nog på kungsports platsen.är det fullt där har man ändå två till mer eller mindre tomma mc-rutor, inom 100/150 meters radie. Är dom fulla mot förmodan, finns ju det ytterligare ett gäng ett längre stenkast därifrån. Känner man till rutornas placering. Finns det lediga platser mer eller mindre överallt i centrala stan. Inkl linne'. Är det så att ni inte är bevandrade i stadens gator. Eller har kommunen kanske gjort för få rutor?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Också, nja jag är avslöjad. Saaben är borta och det är målat. Vilken hoj är din?

Vi fick också en ny ruta!
Hej !

Vi har i dag den 13/6 2014 inrättat en ny avgiftsfri parkeringsplats för motorcykel på Luntmakargatan vid fastigheten med adressnummer 55 då det fanns önskemål från flera åkare att behovet finns för ytterligare en plats i kvarteret.
Mvh Marie Carlsson, Juridik & parkeringsenheten


Men har stått en SAAB i den i 5 dagar nu
View attachment 407643
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Också, nja jag är avslöjad. Saaben är borta och det är målat. Vilken hoj är din?

Jag hänger inte med, var det din saab eller du som ordnade rutan?

Jag är den stolta ägaren till den 'röda baronen' du ser på första bilden med saaben.
Och idag hämtade jag ut den här fräckisen från verkstan:
[ATTACH

Köpte moppen för att ha något att susa runt på medans jag väntade. Tanken var att sälja den när jag fick tillbaka hojen. Men nu är jag osäker! Riktigt smidig pryl

Du som körde den enorma stora blåa saken? Adventure machine
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hoppas vi alla kan komma överens om att kalla den Jonterutan.

Jag hänger inte med, var det din saab eller du som ordnade rutan?

Jag är den stolta ägaren till den 'röda baronen' du ser på första bilden med saaben.
Och idag hämtade jag ut den här fräckisen från verkstan:
View attachment 407742

Köpte moppen för att ha något att susa runt på medans jag väntade. Tanken var att sälja den när jag fick tillbaka hojen. Men nu är jag osäker! Riktigt smidig pryl

Du som körde den enorma stora blåa saken? Adventure machine
 

guy_inc

Dr.
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1973 Moto-Guzzi V7 850 GT, 1955 AJS 18CS, 1929 HD FD
Jag brukar ofta ställa mig i cykelställ eller liknande inne i stan (Sthlm). Jag har fått känslan av att t.ex. Q-park ansvarar för parkeringarna på gatan, men de sätter inga lappar om man står någon annan stans, så länge ingen klagar så kommer inte polisen och lappar motorcykeln i första taget.

Ps.
På hela KTH-området står man gratis med motorcykel oavsett plats (Lokal regel).

I hela Solna står man gratis med motorcykel utmed alla gator (även där man skall betala med bil) så länge man står vinkelrät mot trottoarkanten (Lokal regel).

Även utanför MC-rutorna på KTH? Har du en länk till den informationen?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Luleå, precis nyss:
ImageUploadedByTapatalk1404743820.846042.jpg

En stackars sate har fått böter då hen ställt sin dödsmördarhoj på en CYKELPLATS (nästan tom).
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Tack Jonte och petrolpants för inspirationen! :krama

Ni andra: Varsågoda! :fakta

"Angående ansökan om utökad MC parkering på

Klarabergsgatan 60.

Med anledning av din skrivelse den 19 juni 2014 får Juridik & parkeringsenheten

meddela följande.

MC parkeringen på Klarabergsgatan 60 utökas till 10 meter vilket gäller från 31

juli 2014. Målning kommer ske när vädret tillåter.

Med vänlig hälsning

Martin Nordefors"

:tummenupp
 

Ejb

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2012
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha FZ6
Gjorde också en skrivelse innan sommaren:

"Med anledning av din skrivelse 23 april 2014 får Juridik & parkeringsenheten meddela följande.
MC parkeringen på Målargatan kommer utökas till 10 meter. Se även bifogad lokal trafikföreskrift."

Heja Stockholm Stad!
 

Ejb

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2012
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha FZ6
Hmm, såg nu att mitt besked också var signerat Martin Nordefors. Är det kanske honom man ska tacka?
 

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Hur är det att parkera invid en husvägg på en bred trottoar eller nåt? Det gjorde alltid jag de gånger jag var in i stan när jag bodde i Göteborg. Likadant nu i Linköping. Eller riskerar man böter då? Känns som att lisorna struntar i en sådan parkering då jag aldrig råkat illa ut.

Inte i Malmö . Parkerade snyggt intill husväggen med gott om plats att passera bredvid men fick betala 1000 av mina surt förvärvade kronor i böter för det . :gnissla
 

PatrikNordstrm

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Kawa Z800e-13
Jag brukar ofta ställa mig i cykelställ eller liknande inne i stan (Sthlm). Jag har fått känslan av att t.ex. Q-park ansvarar för parkeringarna på gatan, men de sätter inga lappar om man står någon annan stans, så länge ingen klagar så kommer inte polisen och lappar motorcykeln i första taget.

Ps.
På hela KTH-området står man gratis med motorcykel oavsett plats (Lokal regel).

I hela Solna står man gratis med motorcykel utmed alla gator (även där man skall betala med bil) så länge man står vinkelrät mot trottoarkanten (Lokal regel).

bra info! jag har ofta bara ställt mig vid cykelställ också när jag är inne i stan i brist på mc-platser, bor i södertälje annars.. har iaf inte fått nån böter än! men för mig som är nyfiken.. hur funkar de ens när man får böter? min mor har kört mc i typ 35 år, hon kör den gamla "var fan ska dom sätta bötern"-logiken haha
 

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Det är nån mupp i mopedbil som parkerar och tar upp hela MCrutan runt TVhuset. Får de göra det? Trodde det bara var tvåhjuliga fordon som fick stå där?
Bra att veta innan man sparkar in dörren (eller skriver en arg lapp:rodnar )
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är nån mupp i mopedbil som parkerar och tar upp hela MCrutan runt TVhuset. Får de göra det? Trodde det bara var tvåhjuliga fordon som fick stå där?
Bra att veta innan man sparkar in dörren (eller skriver en arg lapp:rodnar )

Nej, det får de inte. Ring p-vaktsbolaget så kommer den att få en bot.
http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Parkering/Parkeringsregler/
MC och Moped står det under, väldigt tydligt.

- - - Updated - - -

bra info! jag har ofta bara ställt mig vid cykelställ också när jag är inne i stan i brist på mc-platser, bor i södertälje annars.. har iaf inte fått nån böter än! men för mig som är nyfiken.. hur funkar de ens när man får böter? min mor har kört mc i typ 35 år, hon kör den gamla "var fan ska dom sätta bötern"-logiken haha

De trycker ner den nånstans mellan alla vajrar, så fick iaf jag min.
 
Last edited:
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top