Aggressiv badning.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Det där med öppen gylf är fö en skröna.
Sant är ju dock att många drunkningstillbud (med eller utan båt) sker i insjöar eller nära land.
http://www.transportstyrelsen.se/Sjofart/Fritidsbatar/Olycksstatistik---fritidsbatar/

Som jag skrev så skämtades det om detta ( ;) ) men det är en oroväckande stor del av drunkningsolyckorna som sker vid fiske från mindre båtar där äldre män är inblandade. Och alkohol är mer än ofta inbladat. Vid 50 % av fallen åtminstone. Att någon drunknade med öppen gylf hända bara en enda gång förra året. Men det är flera som dött med byxorna nere vid anklarna. Som sagt, ett skämt. Ganska dåligt skämt också för övrigt. ;)

Drunkningsolyckorna har minskat på senare tid men det här året blir en rejäl negativ vändning i statistiken. Alltid tråkigt när folk stryker med i onödan oavsett orsak.

Här är en artikel skriven av analytikern Jonas Ekblad.

http://www.dagensbatliv.se/sakerhet/2012-ars-drunkningar-fran-fritidsbatar-oppen-gylf-ofta-en-myt

Han vet mer än dom flesta vad det gäller detta. Dom som vet minst är politikerna. Tror att det bara var en eller två av dom politiker som klubbat igenom lagändringar gällande båtar dom senaste åren som ens haft egen båt. Den stora majoriteten politiker som varit med och bestämt har INTE någon som helst erfarenhet av sjön.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack
Jag kan hålla med om en del.
Ja la till lite text i mitt förra inlägg innan du postade.
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Tack
Jag kan hålla med om en hel del.
Ja la till lite text i mitt förra inlägg innan du postade.

Jo om misstanke om brott föreligger eller om dom blivit tipsade så får dom stoppa för kontroll. Tyvärr har dom kört en hel del hitte-på-anledningar där dom fått på nöten senare och en polare vart stoppad för att han gått "på fel sida av en prick". Dom krävde att få komma ombord men han svarade: "NÄ" och förklarade att det inte är ett lagbrott att ta en prick på "fel" sida. Det finns nämligen ingen "fel sida" vad det gäller prickar. Prickar påvisar grundningar och snarare påvisar det gott sjömanskap och koll på läget om man vet grundets djup och sin egen båts djupgående. Går man över så kan man framföra sin båt precis vart som helst oavsett prickar. En farled är ingen "väg" på det sättet. Så han släppte inte ombord dom om dom inte kom på en bättre orsak till att dom stoppat honom. Vilket dom inte kunde så då tackade han för sig och körde vidare. Och han var nykter. Och han har benkoll på vad som gäller. Mer koll än KBV i det här fallet..... :D Det är inte heller ett lagbrott att gå på grund för övrigt.

Själv blev jag stoppad av Sjöpolisen på södra Vaxholmsfjärden den 21:a september för några år sedan. Jävlar vad dom skrek! Jag hade kört för fort hävdade dom. Jag frågade vart jag kört för fort och dom skrek att jag kört för fort på södra Vaxholmsfjärden efter färjelägret. När jag förklarade att det är fri fart på fjärden efter den 15:e september blev dom tysta. Dom hade glömt datumet och att hastighetsbegränsningen bara gäller mellan 15:e maj och 15:e september.....
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Som jag skrev så skämtades det om detta ( ;) ) men det är en oroväckande stor del av drunkningsolyckorna som sker vid fiske från mindre båtar där äldre män är inblandade. Och alkohol är mer än ofta inbladat. Vid 50 % av fallen åtminstone. Att någon drunknade med öppen gylf hända bara en enda gång förra året. Men det är flera som dött med byxorna nere vid anklarna. Som sagt, ett skämt. Ganska dåligt skämt också för övrigt. ;)

Så du tycker att lagen ska bli hårdare för något som du vet är en myt?

Tror mer de tänkte på onyktra människor kör inte ihjäl andra människor med en eka som får maxa 7knop
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo om misstanke om brott föreligger eller om dom blivit tipsade så får dom stoppa för kontroll. Tyvärr har dom kört en hel del hitte-på-anledningar där dom fått på nöten senare och en polare vart stoppad för att han gått "på fel sida av en prick". Dom krävde att få komma ombord men han svarade: "NÄ" och förklarade att det inte är ett lagbrott att ta en prick på "fel" sida. Det finns nämligen ingen "fel sida" vad det gäller prickar. Prickar påvisar grundningar och snarare påvisar det gott sjömanskap och koll på läget om man vet grundets djup och sin egen båts djupgående. Går man över så kan man framföra sin båt precis vart som helst oavsett prickar. En farled är ingen "väg" på det sättet. Så han släppte inte ombord dom om dom inte kom på en bättre orsak till att dom stoppat honom. Vilket dom inte kunde så då tackade han för sig och körde vidare. Och han var nykter. Och han har benkoll på vad som gäller. Mer koll än KBV i det här fallet..... :D Det är inte heller ett lagbrott att gå på grund för övrigt.

Själv blev jag stoppad av Sjöpolisen på södra Vaxholmsfjärden den 21:a september för några år sedan. Jävlar vad dom skrek! Jag hade kört för fort hävdade dom. Jag frågade vart jag kört för fort och dom skrek att jag kört för fort på södra Vaxholmsfjärden efter färjelägret. När jag förklarade att det är fri fart på fjärden efter den 15:e september blev dom tysta. Dom hade glömt datumet och att hastighetsbegränsningen bara gäller mellan 15:e maj och 15:e september.....
Ja det där ( hela utfartsleden från Sthlm inkl Vaxholm, Lindalssundet etc) är inget område jag gillar att passera sommartid, så många svallmaskiner till fritidsbåtar överallt. För två veckor sedan bler jag passerad av en stor Segmo i över 20 kn i det smala sundet (8kn) mellan Granholmen/Edlunda. Om man har så jävla bråttom, varför då in i de områden med fartbegränsning vi med långsamma båtar väljer just för att slippa komma i kontakt med livststils- och karriärsjonen med konsumentbåtar. Rent flyt att det inte kom ett likadant stressjon från andra hållet, eller att ingen badade eller paddlade.

Det är väl det positiva med höjda bränslepriser, tycker det är mindre slipsgubbar med balkongbåtar ute nuförtiden. Redan en vanlig civilekonomsdaycruiser/-nimbus dra ju upp sjuka svall. För att inte tala om valfri Targa. Det är ett enda rullande ända tills jag kommit bort från den lättnavigerade delen av skärgården.
Många tycker dessutom att vettigt passageavstånd i sida när man kör om en båt är ungefär det som gäller på motorvägen. De kör alldeles för snålt med sina huslånsbåtar. Det är som att det har toarulleglasögon, mitt mitt mitt.
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
DET HÄR ÄR MIN TRÅD...
Kan alla utan nån känsla för ironi lämna omedelbums...
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Så du tycker att lagen ska bli hårdare för något som du vet är en myt?

Tror mer de tänkte på onyktra människor kör inte ihjäl andra människor med en eka som får maxa 7knop

Just att folk dör med gylfen nere är nu för tiden inte lika vanligt och/eller har blivit en myt men det var vanligare förr om åren. Men det jag vänder mig emot är att man exkluderat dom båttyper som är inblandat i dom flesta alkoholrelaterade drunkningsolyckorna. DET är tokigt.

Sen är det inte direkt vanligt att folk dör efter att ha blivit påkörda av en båt över huvudet taget. Det är inte en av dom olyckstyper till sjöss där folk vanligtvis skadas eller dör om man ser rent statistiskt på det. Allt det den gamla lagstiftningen omfattade är bättre än dagens lagstiftning. För den exkluderade inga båttyper över huvudet taget. Samma regler gällde för precis allt. Sen har regeringen valt att se på samma sätt vad det gäller motorbåtar som man ser på sporthojar. Med den skillnad att det faktiskt knappt sker några olyckor med motorbåtar i jämförelse med andra båttyper rent statisktiskt. Man svartmålar en båttyp som INTE orsakar en majoritet av olyckorna. Och den gamla lagstiftningen var bättre formulerad.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
DET HÄR ÄR MIN TRÅD...
Kan alla utan nån känsla för ironi lämna omedelbums...

Du verkar ta din egen ironiska tråd på lite för stort allvar.... ;) :D
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Inte det minsta faktiskt, den var från start helt oseriös med ett litet korn av att visa hur skevt det ses på den otäcka döden.

Och du har helt rätt. Det ÄR skevt och inte bara gällande hojar.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Många tycker dessutom att vettigt passageavstånd i sida när man kör om en båt är ungefär det som gäller på motorvägen. De kör alldeles för snålt med sina huslånsbåtar. Det är som att det har toarulleglasögon, mitt mitt mitt.

Hade en e-kanot fram tills för ett par år sedan och det hände mer eller mindre dagligen när jag var ute att flybridgebåtar strök mig längs relingen nästan. Löjligt nära. Och REJÄLA svallvågor på det! :( Sjövett? Inte mycket va?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vad menar du nu? "Fartyg" är inte nödvändigtvis vad du tror. I sjövägsreglerna definieras fartyg: ”Varje farkost, inklusive ej deplacerande farkost, WIG-farkost och sjöflygplan, som används eller kan användas till transport på vattnet.” D.v.s. egentligen vartenda flytetyg som existerar. Även en uppblåsbar liten gummibåt. Eller den här t.ex.....:

crahs.jpg


Sant, vad som kan benämnas fartyg är i princip vad som, tänkte mer att då de satt gränsen vid tio meter och femton knop så blir det extra mödosamt att fälla under den satta gränsen. Därav att man koncentrerade sig på de över, antagligen då lagen är tänkt att skydda andra än de fyllon som sitter i båten.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Sant, vad som kan benämnas fartyg är i princip vad som, tänkte mer att då de satt gränsen vid tio meter och femton knop så blir det extra mödosamt att fälla under den satta gränsen. Därav att man koncentrerade sig på de över, antagligen då lagen är tänkt att skydda andra än de fyllon som sitter i båten.

Och då tar vi detta en gång till. Dom olyckor som sker med större båtar är otroligt ovanliga. Även då alkohol är med i bilden. Dom båttyper där olyckor sker är dom som är kortare än 10 meter och som går långsammare än 15 knop. Segelbåtar och roddbåtar. Statistiskt sett så är det så och det är detta som blev så totaltokigt. Professor i Sjörätt Hugo Tiberg och andra kämpade med näbbar och klor om detta. Men politikerna lyssnade inte. Lagen är tänkt att skydda liv, oavsett, och det gör den inte. Den gamla lagstiftningen var på alla sätt bättre och den var även en bättre grund för Sjöpolisen och KBV att jobba utifrån.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Och då tar vi detta en gång till. Dom olyckor som sker med större båtar är otroligt ovanliga. Även då alkohol är med i bilden. Dom båttyper där olyckor sker är dom som är kortare än 10 meter och som går långsammare än 15 knop. Segelbåtar och roddbåtar. Statistiskt sett så är det så och det är detta som blev så totaltokigt. Professor i Sjörätt Hugo Tiberg och andra kämpade med näbbar och klor om detta. Men politikerna lyssnade inte. Lagen är tänkt att skydda liv, oavsett, och det gör den inte. Den gamla lagstiftningen var på alla sätt bättre och den var även en bättre grund för Sjöpolisen och KBV att jobba utifrån.

Det finns olika sätt att se på lagen, vissa ser på den som sin mamma, andra som ett skydd mot en själv och sin egendom.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jo om misstanke om brott föreligger eller om dom blivit tipsade så får dom stoppa för kontroll. Tyvärr har dom kört en hel del hitte-på-anledningar där dom fått på nöten senare och en polare vart stoppad för att han gått "på fel sida av en prick". Dom krävde att få komma ombord men han svarade: "NÄ" och förklarade att det inte är ett lagbrott att ta en prick på "fel" sida. Det finns nämligen ingen "fel sida" vad det gäller prickar. Prickar påvisar grundningar och snarare påvisar det gott sjömanskap och koll på läget om man vet grundets djup och sin egen båts djupgående. Går man över så kan man framföra sin båt precis vart som helst oavsett prickar. En farled är ingen "väg" på det sättet. Så han släppte inte ombord dom om dom inte kom på en bättre orsak till att dom stoppat honom. Vilket dom inte kunde så då tackade han för sig och körde vidare. Och han var nykter. Och han har benkoll på vad som gäller. Mer koll än KBV i det här fallet..... :D Det är inte heller ett lagbrott att gå på grund för övrigt.

Själv blev jag stoppad av Sjöpolisen på södra Vaxholmsfjärden den 21:a september för några år sedan. Jävlar vad dom skrek! Jag hade kört för fort hävdade dom. Jag frågade vart jag kört för fort och dom skrek att jag kört för fort på södra Vaxholmsfjärden efter färjelägret. När jag förklarade att det är fri fart på fjärden efter den 15:e september blev dom tysta. Dom hade glömt datumet och att hastighetsbegränsningen bara gäller mellan 15:e maj och 15:e september.....

Se på fan, här får de stoppa & ta blåsprov/kolla utrustning/whatever bara för att de tycker det är skojj. behöver ingen "anledning" på det viset.
De är bra duktiga på att gnälla om skitsaker med, förbaskade pirater! :4skrika
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Det finns olika sätt att se på lagen, vissa ser på den som sin mamma, andra som ett skydd mot en självbild och sin egendom.

Nu var det ju en stor del av båt-Sverige med intresseorganisationerna i spetsen samt experter inom Sjörätt som yttrade detta och det har bevisligen inte blivit bättre. Dom som beslutade var politiker som knappt satt sin fot på en båt. Det uppstod samtidigt en otroligt besynnerlig pissing contest mellan Sjöpolisen och KBV som tyvärr KBV gick segrande ur. Vilket medförde att det byggdes upp ytterligare en polisiär organisation till sjöss där det nyanställdes, utbildades och köptes in båtar istället för att låta Sjöpolisen utföra det uppdrag dom redan enligt lag har i uppdrag att utföra. Istället krävdes en ändring i grundlagen vilket måste gå över ett val innan det kan fullföljas. Så det drog ut rejält på tiden och det helt i onödan. Orsaken till att det knappt utförts några kontroller till sjöss i år är för att Sjöpolisen minimerats och att revisorerna på KBV räknat fel. KBV beställde tre miljöfartyg som sammanlagt kostat många miljarder kronor och ingen av dessa fartyg kan användas till det dom är byggda för. Fullständigt misslyckande som kostat fantastiskt mycket mer än vad KBV kalkylerat med och fått pengar för. Så nu har man fått avskeda personal och dragit in i stort all övertid för pengarna är slut. Så man kan inte utföra sitt uppdrag och det kommer man inte kunna göra på många år om inte Riksdagen skjuter till rejält mycket mer pengar. Vilket man sagt att man inte kommer göra. Lång och väldigt tragisk och onödig historia det där. Uppdrag Granskning (tror jag att det var) satte tänderna i detta och sände ett program för något år sedan eller två. KBV. Storhetsvansinne.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Dom som vet minst är politikerna. Tror att det bara var en eller två av dom politiker som klubbat igenom lagändringar gällande båtar dom senaste åren som ens haft egen båt. Den stora majoriteten politiker som varit med och bestämt har INTE någon som helst erfarenhet av sjön.

Det är det som är problemet med demokratin, det finns inga krav på relevant kompetens innan man öppnar käften i riksdagen.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nu var det ju en stor del av båt-Sverige med intresseorganisationerna i spetsen samt experter inom Sjörätt som yttrade detta och det har bevisligen inte blivit bättre.

Njae nu snackar du sörja, fyllerierna var hälften i år jämfört med förra året i stockholms skärgård, det är väl bra?

Att man får dricka 2(!) starköl medans man metar tycker jag är bra :banana
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Njae nu snackar du sörja, fyllerierna var hälften i år jämfört med förra året i stockholms skärgård, det är väl bra?

Att man får dricka 2(!) starköl medans man metar tycker jag är bra :banana

Nu snackar DU sörja! Orsaken till nedgången är att det utförts mycket färre antal kontroller. Om man inte kontrollerar så kan man inte sätta fast några. Eller hur?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top