Aggressiv badning.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Fulla brats med snabba båtar lyser hyffsat med sin frånvaro i statistiken. Det är inte dom som förolyckas eller har ihjäl andra på sjön.

Och sporthojar dödar sällan småbarn?

Opinion har sällan med fakta och göra, utan mer något upplevd känsla av världsläget, såsom gylf.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Den statistiken du hänvisar till, var kan man ta del av den?

Den har redan redovisats för på flera ställen här i tråden men i stort så sammanställs den av sjöräddningen, Livräddningssällskapet. sjöpolisien, KBV etc och publiceras av Transportstyrelsen.

http://www.transportstyrelsen.se/Sjofart/Fritidsbatar/Olycksstatistik---fritidsbatar/

Antal omkomna
Under 2012 omkom 23 personer vid 22 olyckor.

16 personer omkom på insjöar

Typ av båt
2 ensamseglare omkom vid fall över bord från övernattningsbara segelbåtar.
2 omkom vid olyckor med övernattningsbara motorbåtar
1 omkom när han var ute och paddlade kajak i blåsigt väder nära Vinga
1 person omkom då en ombyggd lotsbåt sjönk
Övriga personer omkom i olyckor med roddbåtar eller mindre motorbåtar.

Barn och tonåringar lyser med sin frånvaro medan 60-åringar och äldre utgör fler än hälften av de omkomna.

Inga dödsolyckor med muskelbåtar, vattenskotrar, jollesegling, windsurfing eller kollisioner med dödlig utgång mellan båtar har rapporterats. Endast 2-3 olyckor kan relateras till hög fart och då inga extrema farter utan troligen i spannet 15-20 knop.

Statistiken för sjön är totalt motsatt den på land där yngre motorcyklister ofta i hög fart förolyckas. Statistiken ser inte ut så på sjön utan där handlar det tvärt emot om mindre, långsamma båtar och äldre män som förolyckas. Gör inte misstaget att ta för givet att statistiken ser lika dan ut på sjön som på land. Det är detta misstag som politikerna gör.

Konstigt nog verkar politikerna tycka att kompetens och utbildning inte är ett dugg viktigt på sjön. Faktum är att man i dagsläget om man har råd kan köpa en privat Finandsfärja och sladda runt i skärgården med den med alla polarna ombord med NFB´s Skärgårdskepparekurs i bakfickan. Vilken det tar ett par veckor att ta även om man aldrig satt sin fot på en båt tidigare. Tur att inte så värst många har råd att göra detta men konstigt nog är det HELT ok enligt lagen. Lite som att jämföra att en 7-åring som lärt sig cykla får framföra en 24-meters långtradare på allmän väg. Politiker......
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Och sporthojar dödar sällan småbarn?

Opinion har sällan med fakta och göra, utan mer något upplevd känsla av världsläget, såsom gylf.

Sporthojar och yngre förare på land är väl att jämföra med äldre män i roddbåtar på sjön. Om man ser rent statistiskt på det hela.....
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Sporthojar och yngre förare på land är väl att jämföra med äldre män i roddbåtar på sjön. Om man ser rent statistiskt på det hela.....

Jepp!

Och i ena fallet gäller det 35 döda per år i motorcykelolyckor och i det andra 22 döda från båt.

En sjukt ointressant siffra med 9.000.000 invånare :)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Jepp!

Och i ena fallet gäller det 35 döda per år i motorcykelolyckor och i det andra 22 döda från båt.

En sjukt ointressant siffra med 9.000.000 invånare :)

Jo så kan man också se på saken. :tummenupp Personligen bryr jag mig inte så mycket. Jag påvisar bara vad som gäller och hur statistiken ser ut. Bryr mig mer om sjön faktiskt för där är det heltokigt som det är nu. Noll koll. I stort inga kompetenskrav och HELT snedvridna åtgärder om man ser till där olyckorna verkligen sker.

Här är en intressant sida där man kan se pågående och avslutade räddningsinsatser på sjön....:

http://www.sjofartsverket.se/Sjofart/Sjo--och-flygraddning/JRCC-Online/

Sjö- och flygräddningen online. Där kan man se att passagerarfartyget Kung Carl Gustav smällt på grund med 14 passagerare inne i Mälaren för en timme sedan.....

Passagerarfartyg på grund, Ekoln

2013-08-08 21:38 -> 2013-08-08 22:27
Sjöräddning
Passagerarfartyget Kung Carl Gustaf meddelar att man gått på grund på Ekoln (Mälaren). Ombord finns 14 passagerar och 3 besättningsmän. Man tror sig inte ta in något vatten. Avsikten är att försöka backa loss.
- See more at: http://www.sjofartsverket.se/Sjofart/Sjo--och-flygraddning/JRCC-Online/#sthash.ATu3UwnE.dpuf

Jörgen Karlsson kan kanske puttra dit och dra loss dom. Det som vanligtvis händer på sjön är grundstötningar, vatten i drivmedlet, tampar i propellern, motorstopp oftast pga dåligt underhåll och den typen av prylar. Att båtar krockar är ovanligt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vafalls!? Vad gör du i Grodhavet? ;)

Fint för övrigt. Jag, farsan och syrran tog en enveckas tur runt hela sjön i våras. Har varit på tok för lite i dom krokarna. Mest hållit mig i saltvatten. Svårt att se gröna prickar när skogen går ända ner till vattnet men annars var det fantastiskt fint! Ha en fin tur!

Min båt Vinö (Ex VK 108) har hemmahamn mittemot Karlbergs slott i Sthlm. Just förtöjt. Är det tex en kvälls- eller dagtur på programmet, så går jag ofta inåt Mälaren. Har under mitt liv, (haft träbåt sen jag var 16 och uppvuxen med träbåtar) varit runt i hela Mälaren.
Mälaren är en skatt. I synnerhet vid sidan om semestern. Låg halt dårar, bellmanskt naturskönt och med många slott, gods och herrgårdar som ger kulturpoäng. Mälarpirater vet jag inte hur många ggr jag läst när jag var yngre.
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Min båt har hemmahamn mittemot Karlbergs slott i Sthlm. Just förtöjt. Så är det tex kvälls och dagturer så går jag ofta inåt Mälaren. Men har under mitt liv, ( haft träbåt sen jag var 16 och uppvuxen med träbåtar) varit runt i hela Mälaren. Det är en skatt, i synnerhet vid sidan om semestern. Låg halt dårar och bellmanskt naturskönt med många slott och herrgårdar. Mälarpirater vet jag inte hur många ggr jag läst när jag var yngre.

Jag insåg i våras att jag varit på TOK för lite i Mälaren. Fantastiskt fint. Och tvärt emot vad alla sa så fick vi inte en enda groda i drevet. ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo så kan man också se på saken. :tummenupp Personligen bryr jag mig inte så mycket. Jag påvisar bara vad som gäller och hur statistiken ser ut. Bryr mig mer om sjön faktiskt för där är det heltokigt som det är nu. Noll koll. I stort inga kompetenskrav och HELT snedvridna åtgärder om man ser till där olyckorna verkligen sker.

Här är en intressant sida där man kan se pågående och avslutade räddningsinsatser på sjön....:

http://www.sjofartsverket.se/Sjofart/Sjo--och-flygraddning/JRCC-Online/

Sjö- och flygräddningen online. Där kan man se att passagerarfartyget Kung Carl Gustav smällt på grund med 14 passagerare inne i Mälaren för en timme sedan.....



Jörgen Karlsson kan kanske puttra dit och dra loss dom. Det som vanligtvis händer på sjön är grundstötningar, vatten i drivmedlet, tampar i propellern, motorstopp oftast pga dåligt underhåll och den typen av prylar. Att båtar krockar är ovanligt.

Hörde inget om detta på VHF:n, så det var nog inte så farligt. Dessutom brukar hon vara chartrad på kvällen. Det brukar betyda representationstur med buckliga slipsgubbar fulla med konjak, fläsknoisetter och bea.
Tändkuleräddningar inriktas främst på den juvenila kontingenten, alltså med plutmun. Om jag inte är tvungen.

Kung Carl Gustaf är fö ett skepp med intressant historia. Äldre än många tror.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag blir så upprörd jag med, här skaver jag in vevlager, slipar och fernissar halva vintern, slöjdade tom ihop ett nytt roder i ek i våras.

Allt för att kunna kunna följa strängen av hubba bubba-papper och bärga en drunknande adonis. Som morgongåva TIG-svetsa och höglanspolera ett rostfritt slutrör tills hans precious Audi -TT, skaffa sjötomt ihop och bygga båthus till Vinö!

Men vad får jag, tummen upp av nerpinkade a-lagare när jag och Vinö dunkar in i Karl Johan-slussen :(

Sefflen får fortsätta stå för väme och närhet. Jag sover i maskinrummet.
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Det här är min barndomsvän Linus. Fyllon ska hålla sig borta från rodret.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12422629.ab

Otroligt tragisk olycka. Men samtidigt, mitt i natten utan lanternor.....? Den där artikeln belyser problematiken ganska konkret tycker jag. Avsaknaden av kompetenskrav på sjön. Det kan vara otroligt svårt att se en annan båt mitt i natten med släckta lanternor även om man är spik nykter. Och enligt lag MÅSTE man ha någon form av belysning även på småbåtar när det är mörkt. Det räcker med en ficklampa eller en runtomlysande vit lanterna på mindre båtar. Jag var själv på väg upp på backen på en 30 meter (!!) lång bogserbåt med trasig akterlanterna för några år sedan en sen höstkväll. Bamsebåt! Den syntes inte alls mot den mörka bakgrunden. Den syntes på radarn däremot som ett väldigt stort och kraftfullt eko och jag fattade först inte alls vad det handlade om. Jag trodde att jag höll på att bli tokig. Såg ingenting av båten visuellt men ett gigantiskt radareko. Så jag slog av på gasen och smög närmare och jag var inte mycket mer än 40 meter ifrån när jag kunde se den visuellt. Jag ropade upp dom på radion och bad dom att byta lampa i akterlanternan. Dom hade inte en aning om att den hade pajat. Så det är FAAN inte helt lätt att se andra båtar när det är mörkt. Även när man är nykter. Och småbåtar/kajaker och skit dyker sällan upp på radarn. Belysning och lanternor är OTROLIGT viktigt! Fram för kompetenskrav på sjön!! Det ska ta mig faan vara lika självklart med lanternor/belysning på båtar som att det är självklart med ljus på bilar och hojar! Det står under artikeln att lagen är skärpt. Det stämmer inte. Politikerna har ÄNDRAT lagen men den är inte skärpt. Snarare tvärt om. Det står även att Melin och Ashberg inte är överens. Ashberg sitter i Sjöräddningens styrelse och jag vet att han har samma uppfattning som jag.

En risk som dykt upp på sistone gäller GPS:er på båtar. Det har faktiskt hänt några olyckor där nya båtägare utan koll faktiskt suttit och glott på GPS:en och över huvudet taget inte haft uppsikt över vad som händer runt båten visuellt och då smällt med andra båtar. Vilken lallare som helst kan gå och köpa en båt kortare än 12 meter och ge sig ut på sjön HELT utan sjövana och kompetenskrav som det är idag. En 12-metersbåt väger ofta runt 5 - 7 ton. STOR båt. Och med en 2-veckors skärgårdsskepparkurs i bakfickan får man köra runt med en Finlandsfärja om man har den som fritidsbåt om man har lust och råd. Helt otroligt att politikerna inte fattar det självklara i att kompetens är någonting bra. Även på sjön.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Att Margot Wallström skulle gjort halva Sveriges musiker arbetslösa. Det låter minst sagt osannolikt.

Det man gjorde var att man ansåg att Sverige behövde mer kulturella influenser utifrån så under en kort period på 90-talet fick utländska musiker jobba skattefritt i Sverige. Och, VIPS, så fanns det bara musiker och band från östeuropa på dansrestaurangerna runt om i Sverige. Hon satt som kulturminister i två år när jag tänker efter men det var efter 1,5 år som detta infördes och sen ändrades det tillbaka som det var tidigare då det vart ramaskri i svenska musikerkretsar och i det skedet avgick hon och blev istället socialminister dom sista två åren av mandatperioden. Sen slutade hon med nationell politik helt och hållet. Ska se om jag kan hitta den intervju som gjordes med henne i STIM-nytt av STIM´s dåvarande VD Gunnar Petri. Det är humor på HÖG nivå!!

En stor del av dom som livnär sig på att spela musik i Sverige är inte dom man ser på TV eller som spelar i kända band. Väldigt många harvar runt på dansrestauranger och det var dom som blev drabbade.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag blir så upprörd jag med, här skaver jag in vevlager, slipar och fernissar halva vintern, slöjdade tom ihop ett nytt roder i ek i våras.

Allt för att kunna kunna följa strängen av hubba bubba-papper och bärga en drunknande adonis. Som morgongåva TIG-svetsa och höglanspolera ett rostfritt slutrör tills hans precious Audi -TT, skaffa sjötomt ihop och bygga båthus till Vinö!

Men vad får jag, tummen upp av nerpinkade a-lagare när jag och Vinö dunkar in i Karl Johan-slussen :(

Sefflen får fortsätta stå för väme och närhet. Jag sover i maskinrummet.

Jag misstänker att även Adonisar långsamt förvandlas till Medusor med tiden medan en gammal hederlig gjuten Seffle kommer skänka dig väldigt få missöden under en livstid.


Apropå Mälaren, min kåk står ca 40 meter från åkanten som erbjuder raka spåret ut på Mälaren, och med lite slussning upp till Hjälmaren. En träbåt är något jag gärna skulle ha ligga vid bryggan så att man kunde ge sig ut och jaga grynnor på Mälaren. På Hjälmaren behöver man inte jaga dem, de attackerar för jämnan...
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Otroligt tragisk olycka. Men samtidigt, mitt i natten utan lanternor.....?

Det är sant att dom saknade lanternor, som säkert 95% av alla ekor med 10hk gör. I just det här fallet tror jag inte att det gjorde någon skillnad då föraren av den andra båten var aspackad och körde betydligt fortare än dom 5knop som gäller i innre hamn.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Det är sant att dom saknade lanternor, som säkert 95% av alla ekor med 10hk gör. I just det här fallet tror jag inte att det gjorde någon skillnad då föraren av den andra båten var aspackad och körde betydligt fortare än dom 5knop som gäller i innre hamn.

Att det var inom hamnområdet framgick inte av artikeln. Och GIVETVIS ska man inte ut på sjön aspackad!! Absolut inte. Jag fråntar definitivt inte föraren av den andra båten något som helst ansvar. Men det är faktiskt lag på att föra ljus även på mindre båtar och så har det varit så länge jag kan minnas.

http://www.fbf.se/download/Filer/lanternforing.pdf

Rejält klantigt gjort att ge sig ut under dom premisserna utan ljus. Och jag har som sagt själv varit på väg att ramma en 30 meter lång bogserbåt med trasig akterlanterna spik nykter och hade nog gjort det också om jag inte haft radar ombord. Det är OTROLIGT svårt att se andra båtar utan ljus när det är mörkt under vissa premisser. Därav är lagen formulerad som den är. Om nu inte föraren av den andra båten varit skitpackad när olyckan hände så hade DEFINITIVT din barndomskompis också blivit dömd som skyldig till olyckan. Om det nu var hans båt och han som satt vid rodret, vill säga.....
 
Last edited:
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top