8 NOV Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Inte första gången i år som han ser ut att lätt ramla i backen när han knuffas med andra förare. Hans tur från de två tidgare MotoGPsäsongerna där han kunde knuffa omkull de andra och klara sig själv verkar ha tagit slut.

Karma is à bitch.. Rätt åt han..
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Har ställt frågan förut utan att någon kommenterat men är det bara jag som tycker att Marquez ramlar lite väl enkelt? Ser ju nästan ut som när någon filmar i en fotbollsmatch.

http://www.viasatsport.se/nyheter/motor/nya-bevis-ska-sanka-rossi-tillgangligt-om-de-vill-titta/

Nu är det bevisat utom allt rimligt tvivel, det var en spark från Rossi mot Maqrques frambroms som sänkte honom. Alla religiösa Rossifans kommer förstås säga att Marc körde in i hans knä.

En osanning blir en sanning om tillräckligt många säger det :D:fyllisar

View attachment 424830
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Rossis fot och tåspets sticker ju ut från hojen och MM kommer ifatt bakifrån, det kan ha varit så olyckligt att hans tår träffade bromshandtaget på MMs hoj när MM kom ifatt VR. Medveten spark är ju ganska uteslutet då VR inte ens tittar mot MM när incidenten sker, VR tittar bara mot MM tidigare i kurvan innan de går ihop.

Självaste fallet och kontakten är därför en "race incident" tycker jag, dock är ju det medvetna spårvalet från VRs sida ganska oförutsägbart. Det finns inga regler som hindrar någon att göra konstiga spårval om man ligger först, dock kan man ju subjektivt hävda att vissa spårval är farliga och därför klassas som irresponsible riding. Frågan är bara var gränsen går mellan taktisk körning och irresponsible ridning, samt vad straffet i så fall ska vara?

Pedrosa sa ju i presskonferensen att MotoGP har för dåligt skrivna regler jämfört med andra motorsporter, för det är helt subjektivt vad som är förbjudet eller ej. Problemet ligger i att majoriteten av alla fans och journalister håller med VR (troligen för att han har mer fans) och det är till motsats vad race direction tycker om incidenten. Hade regelboken varit tydlig på just den här punken så hade det aldrig blivit så mycket uppståndelse i media och på internet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
http://www.viasatsport.se/nyheter/motor/nya-bevis-ska-sanka-rossi-tillgangligt-om-de-vill-titta/

Nu är det bevisat utom allt rimligt tvivel, det var en spark från Rossi mot Maqrques frambroms som sänkte honom. Alla religiösa Rossifans kommer förstås säga att Marc körde in i hans knä.

En osanning blir en sanning om tillräckligt många säger det :D:fyllisar

View attachment 424830

Som sagt så bevisar att framhjulet låstes inte något annat än att framhjulet låstes. Vem eller vad eller hur det hände är en helt annan sak. Att Rossi skulle sparkat på bromsgreppet tycker jag helikoptervyn redan diskrediterat.
Att Marquez reste upp hojen precis innan bromsen nöps kan ju ha berott på att han körde in i Rossi och helt enkelt trycktes upp av en annan hoj som han så kärleksfullt kelade med?
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Att Marquez reste upp hojen precis innan bromsen nöps kan ju ha berott på att han körde in i Rossi och helt enkelt trycktes upp av en annan hoj som han så kärleksfullt kelade med?

Just detta borde gå att bekräfta genom att analysera datan, för en hoj kan inte resa sig av sig själv utan att man svänger med styret. I detta fall borde MM styrt åt höger för att få hojen att resa sig, dock tycker jag mig se att han lutar på VR och använder Rossis hoj för att resa sig, där med reser sig hojen utan motsvarande styrutslag.

Jag vill se en animerad graf på styrutslag, lutningsvinkel och bromshandtag jämsides med videoklippet i slow motion! :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Rossis fot och tåspets sticker ju ut från hojen och MM kommer ifatt bakifrån, det kan ha varit så olyckligt att hans tår träffade bromshandtaget på MMs hoj när MM kom ifatt VR. Medveten spark är ju ganska uteslutet då VR inte ens tittar mot MM när incidenten sker, VR tittar bara mot MM tidigare i kurvan innan de går ihop.

Självaste fallet och kontakten är därför en "race incident" tycker jag, dock är ju det medvetna spårvalet från VRs sida ganska oförutsägbart. Det finns inga regler som hindrar någon att göra konstiga spårval om man ligger först, dock kan man ju subjektivt hävda att vissa spårval är farliga och därför klassas som irresponsible riding. Frågan är bara var gränsen går mellan taktisk körning och irresponsible ridning, samt vad straffet i så fall ska vara?

Pedrosa sa ju i presskonferensen att MotoGP har för dåligt skrivna regler jämfört med andra motorsporter, för det är helt subjektivt vad som är förbjudet eller ej. Problemet ligger i att majoriteten av alla fans och journalister håller med VR (troligen för att han har mer fans) och det är till motsats vad race direction tycker om incidenten. Hade regelboken varit tydlig på just den här punken så hade det aldrig blivit så mycket uppståndelse i media och på internet.

Det är ju onekligen en ganska överdriven sak Rossi gör, men själva saken han gör är ju rätt vanlig i MotoGP, om än väldigt mycket mer subtilt använd än i det här fallet.

Vad gäller foten så tycker jag Rossis fot mer ser ut att befinna sig runt Marquez höft när hans hoj börjar vika omkull, iaf på helikoptervyn men det är väl ungefär lika möjligt som knäet, eller något som helst annat. En spark tycker jag däremot ser jävligt utesluten ut.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag kan tänka mig Rossis försvar nått i den här stilen:
Jag planerar för en senare svängpunkt i kurva 14. Då blir jag påkörd bakifrån av Marc som lägger Hondan mot mig så för att inte välta så måste jag räta upp hojen vilket ger en ännu senare svängpunkt. Jag gasar på när jag känner hur Marc kör på mig igen och så slit min fot loss från fotpinnen. Den har tydligen fastnat i Marcs bromshandtagsavvärjare.
Men jag lyckas rädda situationen och klarar kurva 14. Fotona ska ses i ordning 1,2,3,4,5 från
https://twitter.com/GaryPucknell/status/658192677700313088
Lyckats virra till det, 3an kommer före 2an. :huvet
 

Bifogat

  • PuckHitsHelmet1.jpg
    PuckHitsHelmet1.jpg
    32.4 KB · Visningar: 64
  • PuckHitsHelmet2.jpg
    PuckHitsHelmet2.jpg
    33.5 KB · Visningar: 60
  • PuckHitsHelmet3.jpg
    PuckHitsHelmet3.jpg
    36.8 KB · Visningar: 62
  • PuckHitsHelmet4.jpg
    PuckHitsHelmet4.jpg
    29.4 KB · Visningar: 63
  • PuckHitsHelmet5.jpg
    PuckHitsHelmet5.jpg
    23.2 KB · Visningar: 60
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag är mest intresserad av att få lära mig vilken typ av data och hur ofta den loggas och med vilken upplösning. Jag har jobbat med dataloggning och signalbehandling, dock inte för motorcyklar, så därför skulle det vara intressant att få se hur det ser ut :tummenupp

Ungefär hundra olika analoga såväl som digitala mätkanaler, loggningsfrekvenser från 10 till 2000 Hz beroende på vilken kanal och pålagda lågpass- eller högpassfilter beroende på exakt vad man vill studera / presentera. Många av mätkanalerna ingår också i ytterligare ett hundratal så kallade beräkningskanaler. Den totala zippade filen från ett 45 minuters race brukar ligga på ungefär 50 MB och då är inte alla beräkningskanaler med, utan endast de som används för reglering av motorcykeln.

De kanaler som kan vara av uppenbart intresse i denna såpa är:

* Styrvinkel.
* Bromstryck fram.
* Framhjulshastighet.
* Fjädringsposition.
* Accelerometer- eller gyrodata (alla MotoGP-hojar har accelerometrar och / eller gyron som mäter accelerationer längs och omkring koordinatsystemets samtliga axlar).

En spark någonstans på handtaget bör orsaka en omedelbar peak i styrvinkel och en spark på bromshandtaget bör dessutom orsaka en peak i bromstryck. Dessa peakar bör inträffa något före en dipp i framhjulshastighet som bör åtföljas av en tydlig returrörelse hos fjädringen. Om det verkligen handlar om en spark så bör dessa peakar vara betydligt snabbare än vad föraren själv kan åstadkomma under ett normalt riktningsbyte genom en chikan eller vid en normal inbromsning.

Om ovanstående inte bringar klarhet så kan accelerometerdatan indikera om motorcykeln utsätts för en yttre kraft (eller om den kraschar på eget bevåg) och även om denna kraft träffar motorcykeln framför, bakom, ovanför, under eller mitt på dess tyngdpunkt. Jag antar att någons ide är att den yttre kraftens träffpunkt i så fall skall bevisa om detta handlar om en spark eller något annat.

Frågan kvarstår - vem ska opartiskt analysera detta åt FIM, CAS eller annan vetgirig instans...?
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Bortsett från förra helgens händelse, vad tror ni om årets sista race? Jag vill tro att det är det som denna tråd handlar om.

Om Rossi startar sist: klart spännande att följa hans körning genom fältet.
Vem vinner: Marc eller Dani?
Vem vinner Open...?
Sista ggn vi ser Hayden i MotoGP, inte illa att för det första komma hela vägen till denna serie och dessutom lyckas ta en titel, stort!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bortsett från förra helgens händelse, vad tror ni om årets sista race? Jag vill tro att det är det som denna tråd handlar om.

Om Rossi startar sist: klart spännande att följa hans körning genom fältet.
Vem vinner: Marc eller Dani?
Vem vinner Open...?
Sista ggn vi ser Hayden i MotoGP, inte illa att för det första komma hela vägen till denna serie och dessutom lyckas ta en titel, stort!

JAg tror att Dani vinner. :)
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag hoppas Rossi tar titeln, men då måste han vinna racet också för att visa att han verkligen var den bästa i år. Tråkigt om MM, DP, och AI slår Lorenzo och Rossi då vinner "by default".
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag hoppas Rossi tar titeln, men då måste han vinna racet också för att visa att han verkligen var den bästa i år. Tråkigt om MM, DP, och AI slår Lorenzo och Rossi då vinner "by default".

Jag tror vinsten är utesluten om han får starta från bakänden på gridden, men allt kan hända på söndag. Den här säsongen har ju varit närmast exceptionellt svårtippad, och har haft mer av allt än många andra säsonger. :hihi

Skulle vara kul om Rossi fick en 10:e titel i år, och sen blir det en färsch start för nästa år med nya däck och enhetselektronik.

Hoppas på att få se AI hamna på pallen mer frekvent i framtiden, och MV lite då och då iaf. :p
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
...

Frågan kvarstår - vem ska opartiskt analysera detta åt FIM, CAS eller annan vetgirig instans...?


Det skall naturligtvis vi göra. Lägg upp datan här bara så kommer SHs förenade förmågor att analysera eländet på en grisblink och komma med ett väl avvägt uttalande som löser det här en gång för alla. Hur svårt kan det vara lixom.



Gällande rejset så vinner Pedrosa, Rossi tar titeln. Lorenzos nerver spökar och Marc vurpar. Förhoppningsvis utan att bowla ut någon.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dokusåpan fortsätter... Presskonferensen i Valencia är inställd, istället är alla förare och team kallade inför "The Permanent Bureau" för att diskutera de senaste händelserna inom sporten med cheferna för FIM och Dorna.
http://www.motogp.com/en/news/2015/...teams-summoned-by-the-permanent-bureau/188745

Den stora frågan är, vem skall blir utröstad vid örådet? :hihi

Jag vågar nog påstå att de skulle ha tagit ett par förare i öronen redan efter förra presskonferensen, som Yamaha bad dem om.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Fattar inte hur de kan ta bort presskonferensen. Kommer ju bara att sätta ännu mer fokus på vad som sas där
osv. Kunde de inte haft det mötet på onsdagen eller nått istället.. känns som att det kommer att ta ännu mer fokus från racet:D

Jag ska försöka se alla pass i helgen. Trots att det nu börjar bli pinsamt så har vi en lång vinter framför oss utan RR:gråta
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Satt kollade runt på detta klipp. Förarna får frågan om vem som är bäst: Agostini eller Hailwood och Lorenzo svarar får jag välja Rossi?

Undrar vad han hade svarar idag haha.. Känns som att MotoGP är infekterat för en lång tid framåt. Tur eller otur att detta händer sista tre racen. Skönt för Dorna som nog hoppas på att vinteruppehållet får förarna att glömma det här men synd för oss fans. Racing i all ära men det är ju ibland lika kul eller ibland roligare det som händer i depån.

http://youtu.be/HATroE1nM1s
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Tycker ändå att Marques och VR är väldigt sansade efter spectacle de grande på Sepang! Det skulle som åskådare onekligen vara några snäpp intressantare om t.ex mindre media slipad Crutchlow vore drabbad.
 
Last edited:
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top