8 NOV Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Verkar som att CAS tar sig an ärendet.

Jaja, oavsett vem som vinner på söndag och vem som tar titeln så har säsongen 2015 lidit av den senaste tidens diskussion.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Hondas MotoGP president Shuhei Nakamoto verkar fortfarande vara inne på spåret om att Rossi sparkade ner MM.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/121621
http://www.hondaracingcorporation.com/news/qa-with-shuhei-nakamoto-hrc-executive-vice-president/

En intressant sak som han nämnde i intervjun:
"The data acquisition from Marc's bike is available if anybody from Dorna, the FIM or media want to check."

Någon som vet var man får tag på datan från MMs hoj om de nu erbjuder sig att dela med sig?
 
Last edited:

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös


Någon som vet var man får tag på datan från MMs hoj om de nu erbjuder sig att dela med sig?


Haha, tror du läste fel, "The data acquisition from Marc's bike is available if anybody from Dorna, the FIM or media want to check."
Dvs - inte "anybody" som dig eller mig, utan anybody från Dorna (eller FIM eller CAS):tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Haha, tror du läste fel, "The data acquisition from Marc's bike is available if anybody from Dorna, the FIM or media want to check."
Dvs - inte "anybody" som dig eller mig, utan anybody från Dorna (eller FIM eller CAS):tummenupp

Du läste inte färdigt "or media want to check"
Media, SH är väl media !
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hondas MotoGP president Shuhei Nakamoto verkar fortfarande vara inne på spåret om att Rossi sparkade ner MM.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/121621
http://www.hondaracingcorporation.com/news/qa-with-shuhei-nakamoto-hrc-executive-vice-president/

En intressant sak som han nämnde i intervjun:


Någon som vet var man får tag på datan från MMs hoj om de nu erbjuder sig att dela med sig?

Att de aldrig ger sig..

Applicerar man lite kritiskt tänkande samtidigt som man tittar på videos på händelsen så är ju det troligaste skeendet där Rossis ben träffat Marquez broms att när Marquez körde in i Rossis ben så det lämnade fotpinnen och att Marquez körde in i det nu fria benet med sin egen handbroms.
Med tanke på hur det ser ut på videos så bör det dessutom ha varit knäpucken i så fall, för jag tycker foten ser ut att vara för långt bak.
Och, det hela går ju rätt mycket i temat som Marquez haft i år, att kan kastar sin egen hoj i sandfållorna på helt egen förskyllan.

Att frambromsen aktiverats på Marquez hoj betyder ju inget mer än att den aktiverats, inte att Rossi sparkat på den. Man kan lika gärna konspiratoriskt säga att Marquez körde in i Rossi och nöp sin egen broms för att få en säker lågfartskrasch och Rossi svartflaggad som att Rossi sparkade Marques broms. Det är till och med så att det kräver mindre att tänka det.

Jag tror snarare att ingen av dem ville ha en krasch, ingen låste Marquez framhjul, och att det var en race incident sporrad av helgens intriger och poserande.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Någon som vet var man får tag på datan från MMs hoj om de nu erbjuder sig att dela med sig?

Det mest intressanta är väl i så fall VEM som ska studera den loggade datan och VAD denna person tror sig se...?

Att kalla sig kompetent datatekniker inom MotoGP kräver utbildning såväl som lång erfarenhet. De personer som överhuvudtaget har mjukvaran som behövs för detta är färren än femtio personer i världen. Antalet som jag skulle bedöma som tillräckligt kompetenta för att studera detta händelseförlopp på ett säkert och effektivt sätt ligger mellan femton och tjugo och hälften av dessa är anställda av Yamaha eller Honda.

Vad tänker man sig i så fall...? Tvinga någon från Suzuki och Ducati att opartiskt granska datan från båda hojar...? Tvinga Yamaha att granska Hondas data och vice versa...? Ge någon på CAS en fem minuters utbildning i datastudier så att man verkligen får fel resultat...? Ge datan till självutnämnda mediaexperter som tror sig se Kalle Anka på skärmen...? Och sist men inte minst - hur vet någon av dessa om de studerar den verkliga datan eller något som har modifierats för att passa respektive parts åsikt...?

Det är snart dokusåpa-varning på hela denna affär.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det mest intressanta är väl i så fall VEM som ska studera den loggade datan och VAD denna person tror sig se...?

Att kalla sig kompetent datatekniker inom MotoGP kräver utbildning såväl som lång erfarenhet. De personer som överhuvudtaget har mjukvaran som behövs för detta är färren än femtio personer i världen. Antalet som jag skulle bedöma som tillräckligt kompetenta för att studera detta händelseförlopp på ett säkert och effektivt sätt ligger mellan femton och tjugo och hälften av dessa är anställda av Yamaha eller Honda.

Vad tänker man sig i så fall...? Tvinga någon från Suzuki och Ducati att opartiskt granska datan från båda hojar...? Tvinga Yamaha att granska Hondas data och vice versa...? Ge någon på CAS en fem minuters utbildning i datastudier så att man verkligen får fel resultat...? Ge datan till självutnämnda mediaexperter som tror sig se Kalle Anka på skärmen...? Och sist men inte minst - hur vet någon av dessa om de studerar den verkliga datan eller något som har modifierats för att passa respektive parts åsikt...?

Det är snart dokusåpa-varning på hela denna affär.

Ja, det skulle ju ta en ansenlig tid att som utomstående öht sätta sig in i berget av data som hojarna producerar, få rätsida på vad som säger vad, hur datan förändras och vad den beskriver och hur.
Att sedan omsätta det i en renderad representation är nog den lätta biten, när man väl fått rätsida på datan...
Media? Fuck no, de är inte villiga att betala för det nöjet.
CAS? Kanske? Aldrig sett något av vad de gör, så ingen aning om vilka finanser de har tillgängliga för att anställa team av experter.
Någon random joe blow på internet? Hah! :D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att de aldrig ger sig..

Applicerar man lite kritiskt tänkande samtidigt som man tittar på videos på händelsen så är ju det troligaste skeendet där Rossis ben träffat Marquez broms att när Marquez körde in i Rossis ben så det lämnade fotpinnen och att Marquez körde in i det nu fria benet med sin egen handbroms.
Med tanke på hur det ser ut på videos så bör det dessutom ha varit knäpucken i så fall, för jag tycker foten ser ut att vara för långt bak.
Och, det hela går ju rätt mycket i temat som Marquez haft i år, att kan kastar sin egen hoj i sandfållorna på helt egen förskyllan.

Att frambromsen aktiverats på Marquez hoj betyder ju inget mer än att den aktiverats, inte att Rossi sparkat på den. Man kan lika gärna konspiratoriskt säga att Marquez körde in i Rossi och nöp sin egen broms för att få en säker lågfartskrasch och Rossi svartflaggad som att Rossi sparkade Marques broms. Det är till och med så att det kräver mindre att tänka det.

Jag tror snarare att ingen av dem ville ha en krasch, ingen låste Marquez framhjul, och att det var en race incident sporrad av helgens intriger och poserande.

Behöver handbromsen aktiveras för MM ska krascha? Räcker det inte med att MMs högra styre fastnar i Rossis ben? Som jag uppfattat det så kommer MM bakifrån, tar först och vilar hjälmen på Rossi, glider bakåt och sedan framåt igen. MM ligger mot Rossi/Rossis hoj.
Nu viftar Rossi till med knäet, MM är på väg framåt, fastnar med styret i Rossis ben. Och kraschar.
Den som inte tror det är möjligt, fundera på vad som händer om man på en vanlig trampcykel cyklar in i en lyktstolpe.
Med ena styret.
Lite mer realistiskt, kör om en bil och ena styret fastnar i bilen när man passerar.
Hjälper det om man har
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Handskydd-aluminium-2000035414/
????
Min tro är att fastnar man med styret i hojen/föraren/bilen bredvid och hastigheten skiljer sig åt, båda kör inte exakt lika fort, då kommer man/MCn att krascha när styrets vrids !
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Behöver handbromsen aktiveras för MM ska krascha? Räcker det inte med att MMs högra styre fastnar i Rossis ben? Som jag uppfattat det så kommer MM bakifrån, tar först och vilar hjälmen på Rossi, glider bakåt och sedan framåt igen. MM ligger mot Rossi/Rossis hoj.
Nu viftar Rossi till med knäet, MM är på väg framåt, fastnar med styret i Rossis ben. Och kraschar.
Den som inte tror det är möjligt, fundera på vad som händer om man på en vanlig trampcykel cyklar in i en lyktstolpe.
Med ena styret.
Lite mer realistiskt, kör om en bil och ena styret fastnar i bilen när man passerar.
Hjälper det om man har
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Handskydd-aluminium-2000035414/
????
Min tro är att fastnar man med styret i hojen/föraren/bilen bredvid och hastigheten skiljer sig åt, båda kör inte exakt lika fort, då kommer man/MCn att krascha när styrets vrids !

Honda verkar rätt säkra på att framhjulsbromsen låste framhjulet.
Det är inte nödvändigt för att förklara att MM kraschade, men jag tror inte att Honda skulle fabulera det om de inte hade data som visade det.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det mest intressanta är väl i så fall VEM som ska studera den loggade datan och VAD denna person tror sig se...?

Jag är mest intresserad av att få lära mig vilken typ av data och hur ofta den loggas och med vilken upplösning. Jag har jobbat med dataloggning och signalbehandling, dock inte för motorcyklar, så därför skulle det vara intressant att få se hur det ser ut :tummenupp
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Det är snart dokusåpa-varning på hela denna affär.
Snart?

Den gränsen är väl passerad för länge sedan, och hålls vid liv när aktörerna fortsätter skyttegravsargumentationen i stället för att medge den egna sidans tillkortakommanden och titta framåt.

Jag tror faktiskt jag skiter i att följa den kommande helgen då jag inte vill bidra till tittarsiffror för det nuvarande spektaklet. Visst är det en diminutiv protest men när nivån de senaste dagarna med råge underträffar Hollywoodfruar känns det inte rätt att bidra till att någon PR-makare eventuellt tolkar en hög publiksiffra som att detta är rätt väg för cirkusen...
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Honda verkar rätt säkra på att framhjulsbromsen låste framhjulet.
Det är inte nödvändigt för att förklara att MM kraschade, men jag tror inte att Honda skulle fabulera det om de inte hade data som visade det.

Då är väl mest frågan varför framhjulsbromsen aktiverades:
Var det för att styret fastnade i Rossi/Rossis hoj, Marc var alltså "mycket" nära Rossi.
eller
Var det för att Marc bromsade, så vitt jag kunnat se på video klippen så var ju Marc på väg framåt jämfört med Rossi
och på väg in i Rossi hoj. Marc svängde mer än Rossi och höll på att köra in i Rossis vänstra sida.
Ja han låg ju redan på Rossis hoj.
På nått klipp jag sett tycker jag det ser ut som Marc har mycket mer nedlägg än Rossi trots ungefär samma hastighet.
vilket betyder som jag ser det att det enda som hindrar att Marc lägger sig är stödet från Rossi/Rossis hoj.
Kanske insåg Marc att det här går inte och ville öka avståndet till Rossi.
När han vurpar är det ju ca 2 meter asfalt till vänster om Rossi.
Som jag ser det på fotot nedan är det för litet avstånd mellan kåpan och avbäraren framför bromshandtaget för att Rossi ska kunna få in sitt ben där.
Vilket betyder som jag ser det att har bromshandtaget aktiverats
så har Marc fått styret innanför kåpan på Rossis Yamaha, kåpan trycker till bromshandtaget
eller så har Marc själv bromsat.
Och OM Rossis ben kommit in bakom bromskyddet, Marc har styränden innanför Rossis ben.
Ja då fattar jag inte hur Rossi kunde undgå att vurpa.
Bromskyddet är ju som en krok och borde kroka fast runt Rossis ben.
Och slita ut Rossis knä/ben från Yamahan när Hondan bromsar.
Är det vad vi ser när Rossis knä går ut ?
Rossis Knä/Ben släpper från Yamahan när bromsskyddkroken "försöker" dra Rossi av Yamahan ? När Hondan saktar in ?
 

Bifogat

  • RCV213FrontRev.jpg
    RCV213FrontRev.jpg
    41.8 KB · Visningar: 94
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Då är väl mest frågan varför framhjulsbromsen aktiverades:
Var det för att styret fastnade i Rossi/Rossis hoj, Marc var alltså "mycket" nära Rossi.
eller
Var det för att Marc bromsade, så vitt jag kunnat se på video klippen så var ju Marc på väg framåt jämfört med Rossi
och på väg in i Rossi hoj. Marc svängde mer än Rossi och höll på att köra in i Rossis vänstra sida.
Ja han låg ju redan på Rossis hoj.
På nått klipp jag sett tycker jag det ser ut som Marc har mycket mer nedlägg än Rossi trots ungefär samma hastighet.
vilket betyder som jag ser det att det enda som hindrar att Marc lägger sig är stödet från Rossi/Rossis hoj.
Kanske insåg Marc att det här går inte och ville öka avståndet till Rossi.
När han vurpar är det ju ca 2 meter asfalt till vänster om Rossi.
Som jag ser det på fotot nedan är det för litet avstånd mellan kåpan och avbäraren framför bromshandtaget för att Rossi ska kunna få in sitt ben där.
Vilket betyder som jag ser det att har bromshandtaget aktiverats
så har Marc fått styret innanför kåpan på Rossis Yamaha, kåpan trycker till bromshandtaget
eller så har Marc själv bromsat.

Det var lite därför jag tog upp knäpucken, den sticker ut/ner lite från knät, och kan säkert ha petat till bromsen. Men ja, jag är i princip helt säker på att det inte var någon som sparkade till den, eller nöp till den med mening. Något har kommit åt den på grund av alldeles för kärvänligt kelande mellan två racers på banan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det var lite därför jag tog upp knäpucken, den sticker ut/ner lite från knät, och kan säkert ha petat till bromsen. Men ja, jag är i princip helt säker på att det inte var någon som sparkade till den, eller nöp till den med mening. Något har kommit åt den på grund av alldeles för kärvänligt kelande mellan två racers på banan.

Är det så det ligger till ! :kär :kär :kär :kär :kär :kär

Och OM Rossis ben kommit in bakom bromskyddet, Marc har styränden innanför Rossis ben.
Ja då fattar jag inte hur Rossi kunde undgå att vurpa.
Bromskyddet är ju som en krok och borde kroka fast runt Rossis ben.
Och slita ut Rossis knä/ben från Yamahan när Hondan bromsar.
Är det vad vi ser när Rossis knä går ut ?
Rossis Knä/Ben släpper från Yamahan när bromsskyddskroken "försöker" dra Rossi av Yamahan ? När Hondan saktar in ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det så det ligger till ! :kär :kär :kär :kär :kär :kär

Och OM Rossis ben kommit in bakom bromskyddet, Marc har styränden innanför Rossis ben.
Ja då fattar jag inte hur Rossi kunde undgå att vurpa.
Bromskyddet är ju som en krok och borde kroka fast runt Rossis ben.
Och slita ut Rossis knä/ben från Yamahan när Hondan bromsar.
Är det vad vi ser när Rossis knä går ut ?
Rossis Knä/Ben släpper från Yamahan när bromsskyddskroken "försöker" dra Rossi av Yamahan ? När Hondan saktar in ?

Inte benet, knäpucken. Den är avrundad och lite kantig. Den hade mycket väl kunnat smälla emot den ltie snabbt och glidit över efteråt. Hela benet kan knappast ha slagit i, det är helt fel positionerat för det.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Inte benet, knäpucken. Den är avrundad och lite kantig. Den hade mycket väl kunnat smälla emot den ltie snabbt och glidit över efteråt. Hela benet kan knappast ha slagit i, det är helt fel positionerat för det.

Jag är tvivlande. När jag ser på den här videon så träffar Rossis knäpuck Marcs hjälm.
Så min slutsats är att styret måste gått emot Rossi ben/stövel.
Och då blir min slutsats om Rossi tryckte på Marcs broms
(så måste det vara benet nedanför pucken)
och att benet sedan fastnade i "bromshandtags avvärjaren"
som drog ut benet.
https://twitter.com/GaryPucknell/status/658192677700313088

Mera kollande så blir min slutsats att Marcs styre bör gå emot stöveln strax över hälen.
Och då förklaras "sparken" med att stöveln fastnade i bromshandtagsavvärjaren.

Men det kanske ser annorlunda ut från andra håll.
 
Last edited:

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Har ställt frågan förut utan att någon kommenterat men är det bara jag som tycker att Marquez ramlar lite väl enkelt? Ser ju nästan ut som när någon filmar i en fotbollsmatch.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är tvivlande. När jag ser på den här videon så träffar Rossis knäpuck Marcs hjälm.
Så min slutsats är att styret måste gått emot Rossi ben/stövel.
Och då blir min slutsats om Rossi tryckte på Marcs broms
(så måste det vara benet nedanför pucken)
och att benet sedan fastnade i "bromshandtags avvärjaren"
som drog ut benet.
https://twitter.com/GaryPucknell/status/658192677700313088

Mera kollande så blir min slutsats att Marcs styre bör gå emot stöveln strax över hälen.

Men det kanske ser annorlunda ut från andra håll.

Fast Rossis ben är vinklat bakåt, och jag tycker inte det ser ut att vara något annat än just knäet i närheten av styret, om något öht. Jag är öht inte övertygad om att Rossis ben var i närheten av bromsgreppet, men om man nu ska försöka få fram något troligt skeende där Rossi är den som får Marquez frambroms att nypa så som Honda säger att deras datalog säger hände så tycker jag det verkar vara möjligt.
Att Rossi skulle sparkat medvetet på Marquez bromsgrepp tar jag för mindre troligt än att Marquez själv nöp bromsen för att filma till sig en svartflagg på Rossi, och jag tar ingen av de alternativen för troliga.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har ställt frågan förut utan att någon kommenterat men är det bara jag som tycker att Marquez ramlar lite väl enkelt? Ser ju nästan ut som när någon filmar i en fotbollsmatch.

Inte första gången i år som han ser ut att lätt ramla i backen när han knuffas med andra förare. Hans tur från de två tidgare MotoGPsäsongerna där han kunde knuffa omkull de andra och klara sig själv verkar ha tagit slut.
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top