Honda verkar rätt säkra på att framhjulsbromsen låste framhjulet.
Det är inte nödvändigt för att förklara att MM kraschade, men jag tror inte att Honda skulle fabulera det om de inte hade data som visade det.
Då är väl mest frågan varför framhjulsbromsen aktiverades:
Var det för att styret fastnade i Rossi/Rossis hoj, Marc var alltså "mycket" nära Rossi.
eller
Var det för att Marc bromsade, så vitt jag kunnat se på video klippen så var ju Marc på väg framåt jämfört med Rossi
och på väg in i Rossi hoj. Marc svängde mer än Rossi och höll på att köra in i Rossis vänstra sida.
Ja han låg ju redan på Rossis hoj.
På nått klipp jag sett tycker jag det ser ut som Marc har mycket mer nedlägg än Rossi trots ungefär samma hastighet.
vilket betyder som jag ser det att det enda som hindrar att Marc lägger sig är stödet från Rossi/Rossis hoj.
Kanske insåg Marc att det här går inte och ville öka avståndet till Rossi.
När han vurpar är det ju ca 2 meter asfalt till vänster om Rossi.
Som jag ser det på fotot nedan är det för litet avstånd mellan kåpan och avbäraren framför bromshandtaget för att Rossi ska kunna få in sitt ben där.
Vilket betyder som jag ser det att har bromshandtaget aktiverats
så har Marc fått styret innanför kåpan på Rossis Yamaha, kåpan trycker till bromshandtaget
eller så har Marc själv bromsat.
Och OM Rossis ben kommit in bakom bromskyddet, Marc har styränden innanför Rossis ben.
Ja då fattar jag inte hur Rossi kunde undgå att vurpa.
Bromskyddet är ju som en krok och borde kroka fast runt Rossis ben.
Och slita ut Rossis knä/ben från Yamahan när Hondan bromsar.
Är det vad vi ser när Rossis knä går ut ?
Rossis Knä/Ben släpper från Yamahan när bromsskyddkroken "försöker" dra Rossi av Yamahan ? När Hondan saktar in ?