1199 Panigale R Superleggera

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Jag kör allt i denna byggtråden eftersom detta är mitt svar på hur en Superleggera borde se ut (enl mig).

Ingen dum idé att faktiskt ha tråden bland alla andra byggen.
Har bläddrat lite efter den här tråden och hittade den idag enbart tack vare den kom upp på listan över trådar på första sidan, för bland byggena fanns den ju inte :)
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Så här ser kolvarna samt veven ut i en Superleggera. Har kollat om man kan köpa dessa kolvar löst, och det kan man, för det facila priset av ca 8000 kr/styck. Se bilder! Märk väl att där sitter wolfram i veven:tummenupp

ducati-1199-panigale-r-superleggera-leak-17.jpg
ducati-1199-panigale-r-superleggera-leak-16.jpg
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Fantastiskt, en mc kan inte bli mkt mer 'carbon edition' än detta?
Ska bli kul och intressant att följa bygget!
 

S__T

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7
Sanslöst bygge!!!
Hur gör du med elektroniken? Något extra/speciellt/annorlunda? Magnetti?
Jag röstar på Accra eller Termisar till avgaset. Finns en firma i tyskland som säljer färdigkittade 1199:eek:r med något Termi specialsystem (corse/evo) som inte "går" att få tag på och de (inte jag) säger +25 hk tillsammas med med deras övriga moddar. Kolla här: http://www.ducatiplus.de/index.php?idcat=20
Sjukt kul att du ger dig på detta.:tummenupp
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Sanslöst bygge!!!
Hur gör du med elektroniken? Något extra/speciellt/annorlunda? Magnetti?
Jag röstar på Accra eller Termisar till avgaset. Finns en firma i tyskland som säljer färdigkittade 1199:eek:r med något Termi specialsystem (corse/evo) som inte "går" att få tag på och de (inte jag) säger +25 hk tillsammas med med deras övriga moddar. Kolla här: http://www.ducatiplus.de/index.php?idcat=20
Sjukt kul att du ger dig på detta.:tummenupp

Jag känner till Herrtrampf Racing, de är duktiga. Jag kommer använda mig av orginal ECU som kommer mappas om, samt orginal kabelstam, kan liksom inte motivera den kostnaden det innebär att byta till Motec ex.

Hertrampf tar vääldigt bra betalt, se deras prislista nedan;
http://www.hpc-power.de/media/pdf/technik/Ducati-1199S-Panigale-PURED-5-2013.pdf

De byggde förra året en racehoj av en Panigale S, 204 hk fick de ur den, den ombyggnationen gick på endast 78 000 Euro, läs mera i denna pdfen:
http://www.hpc-power.de/media/pdf/specials/Presse-PS-Tuner-GP_2013.pdf
 
Last edited:

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Jag har nu varit i kontakt med PISTAL som gör kolvar till race hojar och de säger att de tagit fram en race kolv till Panigalen men de vågar inte släppa den förrän de även tagit fram ett nytt cylinder foder, för att ha full kontroll på värme utvidgningen säger de...

http://www.pistalracing.it/

Nedan kan ni läsa vad ingenjören på Pistal skrev till mig ang att använda Superleggerans kolvar i orginal cylinder foder;

Hello
yes we know Ducati made different liner.
Be very, very care full before using the piston you display on photos. (syftar på inlägg 102, se ovan)
Ducati, Omega Pistons and our self would never ever use the alloy 4032 for high performance application, be care full….
NB: I’m in the Ducati business since 39 years, I never sell products I do not believe are really working better, this is the reason why
we are in stand by with pistons, as soon we will have the liner solution we will offer you a full package.
Kind regards

Giorgio Casolari
Technical and Sales Manager

PISTAL RACING Srl
 
Last edited:

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Jag lägger inte ner så mycket som en mille!!? Jag räknar med en slutsumma för hela bygget på samma nivå som det kostar att köpa en bas panigale, men jag kommer utgå från en krockad donatorhoj. Jag tänker inte lägga det på den nivån som Herrtrampf o Co. Tänk på att de lägger ner flera hundra timmar på att utveckla saker o ting, jag gör också det men jag gör det gratis eftersom detta är min hobby eller snarare passion:yoparty
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Mina prioriteringar nu är som följer; Lägga pengarna på en ordentlig mappning, kamtiming plus att avgasröret är riktigt dåligt, så kolvar kommer långt ner på listan.

Nästa vecka skall där portas o planas toppar!

En liten sidnotis; Jag var på Ducati center idag och de tar 2500 kr/st topplockspackn till en Superleggera! Helt ofattbara pengar...
 
Last edited:

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Idag körde jag topparna i ultraljudsbad, allt sot försvann direkt, blev rent o fint. Nu är toppen lämnad för portning till topplocksverkstan. Återkommer med bilder samt flödes mätning när de är klara.

Trevlig helg

toppibad.jpg
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad använder du för rengöringsmedel för ultraljudsbadet? Kör du 40 eller 28 kHz?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top