1199 Panigale R Superleggera

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Jag vill inte ha gjutjärns foder, de är tunga som fan. Nej, Carrillo har endast stakar till Panin i deras speciella CrMoly legering. Titan stakarna som sitter i R:en kommer från Pankl, I-profil rätt så billiga, sen så har de även i H-profil men de kostar typ 40 papp!! Sitter såna i RS motorn, jag vill dock inte ha de eftersom de har en livslängd på 30-40 h racing.

Blocket finns ju redan och är värdelöst som det är...
varför inte test och:
borra/fräsa bort matrialet där sprickan är helt ( en 3 mm bred remsa t ex ). och lägg i nytt , fräs till ytorna , (iaf innåt) gör nya foder i gjutjärn . efter "orginal" nicasil rören.. så ger jag mig f-n på att gjutjärnet tar mycket a stressen i maskin ,
Det mesta går ju faktiskt att göra.
Finns ju folk här inne som bygger Turbinmotorer /kompressor laddade sidventilare och Och Inte minst Jörgen som byggt sin "Ingersoll&Rand" på över 2 liter, så folk att fråga borde finnas!


Sen fråga : Har carrilo Titanstakar till Panigalen?
Jag vet att Ducati Panigale R (titan) stakarna är "rätt Dyra":skrämd
Men ,,Fabriken kör med dem och har testat rätt mycket....(bara en idee )

Ingersollrand
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Jag vill inte ha gjutjärns foder, de är tunga som fan. -------- massatext ------

.....Mera text....

...... så billiga, sen så har de även i H-profil men de kostar typ 40 papp!! Sitter såna i RS motorn, jag vill dock inte ha de eftersom de har en livslängd på 30-40 h racing.

Tunga Foder( de svarvar du ur själv,så tunt du vågar ) jaa, men det finns en anledning,,,de håller längre = billigare + de har minimalt med "Blowby" pga att det inte flexar,,,,
foder till Pa--galen i Nicasil är inte billiga Hlr.... var det 9 pengar paret ?
Orginal kolvar ringar å foder = +20' ?? Eller

40 racetimmar på ett par 40 k pengars titanstakar = Obsent skitdyrt ...
Men det finns kanske en anledning.

För 40' gnistar Du ut ett par själv i Titan grade 9 med stålinserts....Om du har en Gnist..

Anyway ,Det är dyrt å ligga på topp , Lycka till
:crash
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Fan, kolla upp blocket på ebay, personen har 100% trust.
Du kan be om mer bilder/film på den och kanske komma överens om nån deal.
den kostar 18000 istället för 40 kakor :crash
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Det är inte i fodren som problemet ligger, utan i blocken, de är tunna som fan. Hög värme+aktiv körning har lett till utmattning därför som sprickan uppstod.

Hade varit fräckt att gnista fram grejer. Titan stakar har man för att minska massa krafterna, dvs påfrestningarna på komponenterna.

Begagnade cyl foder kostar 1000 kr, begagnade block kostar ca 8000 kr i Usa, det är vad jag ämnar köpa när de finns och möjligheten ges.

Mvh


Tunga Foder( de svarvar du ur själv,så tunt du vågar ) jaa, men det finns en anledning,,,de håller längre = billigare + de har minimalt med "Blowby" pga att det inte flexar,,,,
foder till Pa--galen i Nicasil är inte billiga Hlr.... var det 9 pengar paret ?
Orginal kolvar ringar å foder = +20' ?? Eller

40 racetimmar på ett par 40 k pengars titanstakar = Obsent skitdyrt ...
Men det finns kanske en anledning.

För 40' gnistar Du ut ett par själv i Titan grade 9 med stålinserts....Om du har en Gnist..

Anyway ,Det är dyrt å ligga på topp , Lycka till
:crash
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Det är inte i fodren som problemet ligger, utan i blocken, de är tunna som fan. Hög värme+aktiv körning har lett till utmattning därför som sprickan uppstod.

Hade varit fräckt att gnista fram grejer. Titan stakar har man för att minska massa krafterna, dvs påfrestningarna på komponenterna.

Begagnade cyl foder kostar 1000 kr, begagnade block kostar ca 8000 kr i Usa, det är vad jag ämnar köpa när de finns och möjligheten ges.

Mvh

Jo jag vet .
Fixade Titanstakar 3 mm längre än stock, till mitt gamla Laverda projekt, och är i färd med och svetsa upp cylinder , block och topp för att få Kawaski 1480 kolvkittet å passa, måste svetsa upp ca 8 mm på hela däcksplanet på topp samt hyvla cylinder lika mycket = nya foder osv....
Mycket jobb blir det, förhoppnings blir det bra oxå:brynad

Så kör på, och rapportera hur det går ....
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Man kanske skulle skaffa MMC stakar? Undra vad sådana skulle väga samt kosta? Får vi nog ta reda på...
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Du verkar, med mina mått mätt iaf, ha en stor budget så har du kollat med AutoVerdi? De gjorde iaf förr vevstakar till mer eller mindre vad som helst...om man bara betalade.

AutoVerdi gör stakar i CrNiMolybden, lite som Carrillo, sådana har jag redan, de kommer sitta i min huvudmotor, sedan så kommer jag ha en reserv motor, i den hade det gärna fått sitta MMC stakar:yoparty

Det är just MX composites som jag kontaktat...vi får se om de gör stakar till annat än cross o supermoto hojar. För ett par år sedan så gjorde de inte det nämligen.

Idag lyckades jag få tag på ett par begagnade blockhalvor i fint skick i USA för en vettig peng! När de kommer hit kommer jag påbörja montering av motorn. Bilder kommer tas med jämna mellanrum och jag kommer försöka beskriva hela monterings förloppet.

Mvh
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
AutoVerdi gör stakar i verktygs stål, lite som Carrillo, sådan har jag redan, de kommer sitta i min huvudmotor, sedan så kommer jag ha en reserv motor, i den hade det gärna fått sitta MMC stakar:yoparty

Det är just MX composites som jag kontaktat...vi får se om de gör stakar till annat än cross o supermoto hojar. För ett par år sedan så gjorde de inte det nämligen.
One-piece con rods
Det brukar betyda nållagrade stakar...och Panigalen har väl glidlagrade storändor eller hur?:confused:
Fast ju mer esoterisk desto bättre...både prylpoäng och poseringsvärde höjs avsevärt. :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
MX Composites MMC-stakar går väl direkt på vevtappen, med själva MMC-materialet som lager...?
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
MX Composites MMC-stakar går väl direkt på vevtappen, med själva MMC-materialet som lager...?

Just precis! Eftersom materialet MMC har lägre friktion är bronset i en vanlig vevstake. Bronsbussningen blir då överflödig, den är då följaktligen borttagen. MMC ligger an direkt mot vevetappen som ovanstående skrev. Läs på deras hemsida om ni vill veta mer; http://www.mxcomposites.com/faq.php

Vikt jämförelser för cross/enduro hojar, org vs MMC stake; http://www.mxcomposites.com/con_rod.php
 
Last edited:

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Nu hittade jag även ett racekit från Ducati Performance, lättare generator samt kåpa, nackdelen är bara att kitet kostar 8 lakan:( Men jag sparar ytterligare 2 kg med det....blir fan vatten och knäckebröd resten av året...

Durbahn har ett universal race generator kit, men det kräver nog en hel del jobb, där skall bla tillverkas en adapter;
http://shop.durbahn.de/shop/en/bikes/Ducati_-_1199_PANIGALE?bikecat=55

ducati racing generator kit.jpg
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Just precis! Eftersom materialet MMC har lägre friktion är bronset i en vanlig vevstake. Bronsbussningen blir då överflödig, den är då följaktligen borttagen. MMC ligger an direkt mot vevetappen som ovanstående skrev. Läs på deras hemsida om ni vill veta mer; http://www.mxcomposites.com/faq.php

Vikt jämförelser för cross/enduro hojar, org vs MMC stake; http://www.mxcomposites.com/con_rod.php
MMC-Stakar lär väl bara funka på en byggd vev med pressade tappar?
Dessutom har väl 1199-motorn en trycksmord vev? MMC-STAKAR lär väl vara gjorda för tillämpningar där annars en konventionellt nållagrad/bussade vevade skulle använts?
Det är liksom bara 2-taktare med på listan om jag inte helt missat något?
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Blir tyvärr inga MMC stakar förrän de uppfunnit nya bultar med samma karakteristik som MMC materialet, nedan är svaret från firman jag fick nyss;

Hej

Vi har gjort en hel del försök med s.k. delade vevstakar och det är stora problem med att få material i bultarna och vevstaken att samspela (iom att vårt material inte är lämpligt att använda till bultar). Det i kombination med att vevstakarna blir väldigt dyra har tyvärr gjort att vi inte kommer satsa på delade vevstakar.

Ja, det är korrekt, det är värmeutvidgningen som är största utmaningen. Och det gäller både vid bultarna och lagerytan. I motocrosscyklarna kör vi utan nållager eller lagerhalvor/glidlagerbussning och kan då konstruera så att vi får optimalt spel mot vevtappen vid arbetstemperatur. Vilket innebär väldigt litet spel hos kall motor.

Mvh
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vilket väl antyder att MMC har ärvt det mesta av sina termiska egenskaper från sitt basmaterial, det vill säga aluminium...?
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top