Åka till däckhandlaren med däck köpta från nätet

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Fattar inte hur ni tänker.
Dom handlar med däck självklart ska dom leva också.
Om man väljer att köpa ett däck från nån annan så blir det mindre i kassan för däckhandlaren men fortfarande lika mycke jobb.
Tar ni med er kött till restaurangen bara för att ica säljer det billigare?

Självklart om man lägger om själv så kan man göra en hacka
men bli inte förvånad om handlaren lägger på några kr om ni kommer med eget däck

Med risk för att bli hatad... :klappar

Som någon skrev så är det faktiskt så att verkstäderna tar på sig garantiansvaret för produkterna dom monterar (finns i konsumentköplagen), dock så kan man ju som konsument gå till stället där man köpte däcken men väljer man att ta det med montören så har denna ingenting att säga emot.
Jag har stor förtåelse för att verkstäderna tar extra betalt för detta och jag förstår även att en del inte vågar göra det när dom inte känner till produkten.

Dessutom måste jag bara fråga varför alla envisas med att handla på "däck-butteriks" (däck online) när dom produkter som råkar vara samma som dom generalagenterna i norden säljer, kostar samma peng även där? Dock så är det mesta dom har avsett för andra marknader och saluförs inte ens av dom nordiska generalagenterna och därutav det billigare priset, eftersom norden rent generellt har större krav på däcken med våran grövre asfalt, större temperaturväxlingar (kan bli minusgrader på sommarnätterna oxå) och avsevärt större regnmängder än vad övriga europa har.

Måste även fråga...däcket är den viktigaste säkerhetsdetaljen ni har på era bilar och motorcyklar, är det då inte värt att lägga några kronor extra för att få ett fackmannamässigt arbete utfört av en riktig däckverkstad som har produkter som är framtagna för våra nordiska vägar?
Jag skulle själv aldrig våga köpa "billiga" däck som jag inte vet exakt vad det är och sedan låta någon i en källare montera dom, jag är aldeles för rädd om mitt liv för det.
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Med risk för att bli hatad... :klappar

Som någon skrev så är det faktiskt så att verkstäderna tar på sig garantiansvaret för produkterna dom monterar (finns i konsumentköplagen), dock så kan man ju som konsument gå till stället där man köpte däcken men väljer man att ta det med montören så har denna ingenting att säga emot.
Jag har stor förtåelse för att verkstäderna tar extra betalt för detta och jag förstår även att en del inte vågar göra det när dom inte känner till produkten.

Dessutom måste jag bara fråga varför alla envisas med att handla på "däck-butteriks" (däck online) när dom produkter som råkar vara samma som dom generalagenterna i norden säljer, kostar samma peng även där? Dock så är det mesta dom har avsett för andra marknader och saluförs inte ens av dom nordiska generalagenterna och därutav det billigare priset, eftersom norden rent generellt har större krav på däcken med våran grövre asfalt, större temperaturväxlingar (kan bli minusgrader på sommarnätterna oxå) och avsevärt större regnmängder än vad övriga europa har.

Måste även fråga...däcket är den viktigaste säkerhetsdetaljen ni har på era bilar och motorcyklar, är det då inte värt att lägga några kronor extra för att få ett fackmannamässigt arbete utfört av en riktig däckverkstad som har produkter som är framtagna för våra nordiska vägar?
Jag skulle själv aldrig våga köpa "billiga" däck som jag inte vet exakt vad det är och sedan låta någon i en källare montera dom, jag är aldeles för rädd om mitt liv för det.

Ja just det.

Det är avancerat raketforskningsprojekt att kränga på däck på en fälg....

Hursomhelst, billigast för bäst kvalitet vinner i längden:)
 

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Ja just det.

Det är avancerat raketforskningsprojekt att kränga på däck på en fälg....

Hursomhelst, billigast för bäst kvalitet vinner i längden:)

Haha...klart det inte är svårt om man vet vad man gör, men det finns många som knäcker klinchar och liknande där dom uppenbarligen inte vet vad dom håller på med (har sett ett gäng skrämmande exempel då jag är i branchen och kollar på mycket reklamationer på alla typer av däck)
 

Majk de Bajk

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
TÄBY
Hoj
ZX10R -08
Med risk för att bli hatad... :klappar

Som någon skrev så är det faktiskt så att verkstäderna tar på sig garantiansvaret för produkterna dom monterar (finns i konsumentköplagen), dock så kan man ju som konsument gå till stället där man köpte däcken men väljer man att ta det med montören så har denna ingenting att säga emot.
Jag har stor förtåelse för att verkstäderna tar extra betalt för detta och jag förstår även att en del inte vågar göra det när dom inte känner till produkten.

Dessutom måste jag bara fråga varför alla envisas med att handla på "däck-butteriks" (däck online) när dom produkter som råkar vara samma som dom generalagenterna i norden säljer, kostar samma peng även där? Dock så är det mesta dom har avsett för andra marknader och saluförs inte ens av dom nordiska generalagenterna och därutav det billigare priset, eftersom norden rent generellt har större krav på däcken med våran grövre asfalt, större temperaturväxlingar (kan bli minusgrader på sommarnätterna oxå) och avsevärt större regnmängder än vad övriga europa har.

Måste även fråga...däcket är den viktigaste säkerhetsdetaljen ni har på era bilar och motorcyklar, är det då inte värt att lägga några kronor extra för att få ett fackmannamässigt arbete utfört av en riktig däckverkstad som har produkter som är framtagna för våra nordiska vägar?
Jag skulle själv aldrig våga köpa "billiga" däck som jag inte vet exakt vad det är och sedan låta någon i en källare montera dom, jag är aldeles för rädd om mitt liv för det.

Vem tillverkar hojdäck för nordiska förhållanden?????

Har inga problem med att dom som säljer hojdäck tar extra betalt om jag kommer med mitt via internet inköpta däck vill ha det "omkrängt" på min fälg.
Men nu hör det till saken att fler VÄGRAR att kränga däck om du inte köper ett nytt på stället...

Hur hanterar man detta om man vill byta däck för att köra på bana en helg, och sedan byta tillbaka??
Eller som en kille skriver, köper en hoj där det följer med 2 nya däck, jag annonserar en 12:a med 2 extra beg pilot power som har 2-300 mil kvar, vad har detta för värde om ingen vill byta däcken?

Skaffa egna grejer kanske, det gör jag, modell STÖRRE, och där andra är välkomna att kränga när allt är på plats.
 
Last edited:

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
När jag köpte nytt däck från mconline förra året och åkte till min lokala däckfiirma för att få det monterat så fick ja en rejäl känga. Han åtog sig jobbet. Men han var inte glad över att jag kom med ett "internet däck".
Dels pratade han om att däcken man köper över internet kan vara gamla och inte vara utvecklade för vårat nordiska klimat. Men mest handlade nog om hans egna överlevnad. Han sa att om alla beställer däck billigare från något annat land över nätet och kommer till han för att endast få det monterat så kommer dom inte finnas länge till. Och det argumentet köper jag faktiskt!
Vem fan ska montera mina internet däck om det inte finns några däckhandlare?
Klart som fan ingen däckhandlare kan överleva om dom inte säljer några däck. Och dom kan ju knappas ha samma priser som dom i en internetbutik som inte har samma kostnade som en fysisk butik.
 

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Vem tillverkar hojdäck för nordiska förhållanden?????

Har inga problem med att dom som säljer hojdäck tar extra betalt om jag kommer med mitt via internet inköpta däck vill ha det "omkrängt" på min fälg.
Men nu hör det till saken att fler VÄGRAR att kränga däck om du inte köper ett nytt på stället...

Hur hanterar man detta om man vill byta däck för att köra på bana en helg, och sedan byta tillbaka??
Eller som en kille skriver, köper en hoj där det följer med 2 nya däck, jag annonserar en 12:a med 2 extra beg pilot power som har 2-300 mil kvar, vad har detta för värde om ingen vill byta däcken?

Skaffa egna grejer kanske, det gör jag, modell STÖRRE, och där andra är välkomna att kränga när allt är på plats.

Mc däck tillverkas i samma mönster med massa olika gummiblandningar beroende på vart i världen dom ska rulla, precis som bildäck (enligt representanter för 2 av dom svenska generalagenterna för dom 2 största fabrikaten för mc däck som rullar i sverige).
Problemet som en montör har med garantibiten är att dom inte alltid kan gå till generalagenterna och hävda producentansvar om det blir problem med däcket, då får verkstade stå för hela kostnaden enligt konsumentverket.

Men visst skulle det vara mycket trevligare om det var problemfritt för en montör att montera däcket. Men jag tycker fortfarande att dom gör rätt som tar extra betalt (trots att jag är en av dom som drabbas) då dom inte får sälja däcket, dom måste ju överleva dom med och dom tappar ju den biten dom skulle tjäna på däcket...och tänk vad lokaler, personal, maskiner och allt annat kostar i en verkstad
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tycker det verkar vara god förtjänst på att utföra själva däckbytet. Varför försöker man inte ens konkurrera prismässigt? Firman kan i princip köpa däcket från internetfirman, (finns ju de som påstår att de har högre inköpspris än tex däckonline tar levererat, right), lägga på sin monteringskostnad och ha lön som en tandläkare, förutsatt att det finns att göra. Sämsta affären måste vara att inte ha apparaturen igång. 80-talet har varit och den argumentationen de kör är bara ett försök att hålla fast vid en ockrartradition. Ett annat populärt trick är att dra till med fantasisummor för ventiler och vikter.

10 minuter per däck ger 900 kr/h och jag har då aldrig sett det ta mer än 5 minuter om mekanikern kan sitt. Utbildning av någon lärling är jag inte intresserad av att bekosta. Talade senast igår med en som inte ville/kunde ordna fram de däck jag ville ha, frågade då om han kunde göra jobbet för en rimlig peng. Han svarade då med att dubbla kostnaden för den montering han värderade till 150 kr och då "ingår" i hans ockerpriser, (knappt en halv gång till mot internetbutiken). Fanns en 5 minuter därifrån som gärna gjorde det för 2/3 av hans ordinarie taxa. Någon blev en eller ett par kunder fattigare.

Den lilla inblick jag har säger mig att det finns inte mycket ruffligare branscher än just däck, (olja och batterier är väl av gammal hävd också skumrask).

Hur var det? Han som inte fick bygga Hoover-dammen såg till att leverera cementen, eller?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Mc däck tillverkas i samma mönster med massa olika gummiblandningar beroende på vart i världen dom ska rulla, precis som bildäck (enligt representanter för 2 av dom svenska generalagenterna för dom 2 största fabrikaten för mc däck som rullar i sverige).

Måste vara kvalificerat skitsnack från deras sida.

Menar de att de skulle göra en speciell blandning för Sverige, när södra Sverige skiljer sig totalt från norra?

Eller när Tyskland har exakt samma klimat med alper kontra slättland? :va

Edit:
Här i norrpan finns iaf 2 däckverkstäder som tar mellan 100-150kr per däck, och skulle de ta mer så skulle jag göra det själv.
Det tar 5 minuter och kräver ingen scifi-utrustning så de går fan plus på det ändå.

Däremot kommer nog många gå i konkurs på grund av dåligt kundunderlag att ha fullt med jobb för att klara den nya eran med Tyskdäck, men det är väl bara positivt att dåligt kundbemötande = konkurs ?
 
Last edited:

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Om man ger sig på att byta däcken själv kan man klara av det att utan att repa fälgen eller är det en omöjlighet?
 

moppekalle

Second place ist first looooooser
Gick med
25 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
moped(R1 -05)Pimpad och bromsad!!..68bhp!!..eller var det 168..shit the same
Dra in på en bilverkstad,fråga ngn mek å ge han 100 spänn per fälg.Samma maskiner som mc verkstäder har.Vi kränger mcdäck på våran maskin på jobbet för kompisar.
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Om man ger sig på att byta däcken själv kan man klara av det att utan att repa fälgen eller är det en omöjlighet?

Det går om man är försiktig, men man ska helst ha rätt verktyg. :)

Inte alldeles lätt att göra det själv första gången heller, jag svor och svettades en hel del, och fälgen fick sig några märken. Som tur va fick jag hjälp av 2 extra händer när jag var på väg att ge upp. Men är man systematisk och har tålamod och nogrann med att stoppa in skydd varje gång man bänder så ska det nog gå utan märken.
 

Bifogat

  • IMG_0019.jpg
    IMG_0019.jpg
    42.9 KB · Visningar: 231

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Det går om man är försiktig, men man ska helst ha rätt verktyg. :)

Inte alldeles lätt att göra det själv första gången heller, jag svor och svettades en hel del, och fälgen fick sig några märken. Som tur va fick jag hjälp av 2 extra händer när jag var på väg att ge upp. Men är man systematisk och har tålamod och nogrann med att stoppa in skydd varje gång man bänder så ska det nog gå utan märken.

Hehe schyssta verktyg :tummenupp
 

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Skåne
Hoj
ZX12R
Var nere hos den lokale MC handlaren i Malmö. 3000 kr för ett set däck, plus 1000 kr att sätta på dem. Rimligt, eller?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Var nere hos den lokale MC handlaren i Malmö. 3000 kr för ett set däck, plus 1000 kr att sätta på dem. Rimligt, eller?

Kommer du med fälgarna löst eller skall dem demontera för dig också?

Antar detta då 1000:- är ganska mycket även vid demontering...

3000för bak och fram låter rimligt beroende på märke och modell.
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Om ni gillar att ha butiker att handla i så stöd dem för h-e..

Jävla trams att handla däck på nätet för att tjäna några hundringar, för
att sedan åka runt och kolla vem som monterar för en hundring.

Men det är bara min åsikt:tummenupp
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Om ni gillar att ha butiker att handla i så stöd dem för h-e..

Jävla trams att handla däck på nätet för att tjäna några hundringar, för
att sedan åka runt och kolla vem som monterar för en hundring.

Men det är bara min åsikt:tummenupp


många bäckar små!

jag gör numera allt själv då jag vill kunna åka mer och ha denna hobby. ska man hålla käft och dra ner byxorna för de ska kunna få sitt levebröd oavsett vilket pris de sätter?

i garaget har jag en däckkrängare och balanserare från biltema. efter få byten så har det plötligt lönat sig att göra det själv.
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Det går om man är försiktig, men man ska helst ha rätt verktyg. :)

Inte alldeles lätt att göra det själv första gången heller, jag svor och svettades en hel del, och fälgen fick sig några märken. Som tur va fick jag hjälp av 2 extra händer när jag var på väg att ge upp. Men är man systematisk och har tålamod och nogrann med att stoppa in skydd varje gång man bänder så ska det nog gå utan märken.

Jag tror att det är det där som kallas dumsnål...
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Om ni gillar att ha butiker att handla i så stöd dem för h-e..

Jävla trams att handla däck på nätet för att tjäna några hundringar, för
att sedan åka runt och kolla vem som monterar för en hundring.

Men det är bara min åsikt:tummenupp

Helt ärligt så har du rätt. Vill man att det ska finnas butiker med hög standard och bra service inom alla möjliga miljöer måste vi betala ett högre pris. Det går inte att konkurrera med internetbutiker eller andra länder. Sen är det ju oftast dom som klagar på detta som kommer klaga sen för att sin lokala handlare inte har något sortiment, även att personen aldrig köpt en grej där inne utan beställ allt på internet.

Många är så jävla dumsnåla. Handlar man av sin lokala handlare så ja det är oftast lite dyrare, men du får service direkt, du slipper vänta på grejer i flera veckor. Handlar du där ofta får du rabatt, köper du mycket får du paketpris, ringer du precis innan stängningsdags stannar oftast någon kvar för att hjälpa dig. Eller du ringer och säger att du ska köra bana i helgen kan ni kränga om mina däck, så får du ofta snabb hjälp. Ofta lägger dom ner flera timmar till ditt förfogande med hjälp, råd och service som inte kostar dig en krona.

Kostnader.
Lokaler
Personal
utrustning
Försäkringar
Skatter
Avgifter etc etc.

Men sen förstår jag även folk som handlar däck och andra prylar online. Det är billigare, ingen kan säga något annat. Men det är oftast dom som klagar sen också. Vet inte hur många gånger man läst om någon som är så jävla glad för han sparat flera tusenlappar på att handla online för att sedan åka på massor merkostnader här hemma för att det fattas en del/ingen vill serva/montera grejer han köpt, något är fel, det passar inte, något går sönder etc.

Tänk till lite ibland gott folk, din lokala handlare kan inte ha allt på hyllorna när sådana som ni beställer allt på nätet. Hade ni köpt grejerna av honom direkt kunde han förmodligen haft såna grejer hemma och till lägre priser om folk handlade av honom. Sen är det väl helt rätt att ta ut en extra avgift när man kommer med ett däck man inte handlat av dom. Jag beställde däck till hojen från däckonline, och jag fick betala mer för montering än vad jag hade fått om jag köpt däcken där, men det har jag inget emot då han ska tjäna pengar också.

Men jag kan säga att jag slutade använda min vanliga däckfirma, där jag hade handlat allt där tidigare, däck och fälgar till alla mina bilar, hojar, crossar, firma bilar, morsan/farsan bilar, syrran och hennes sambos bilar.

Har säkert handlat däck/fälg för 70-80.000kr av honom Köpte tex en uppsättning BBS 19" med däck för 45.000kr av honom. Han skaffade fel däck så det skrapade i när man hade folk i baksätet och han vägrade fixa nya till mig trots att det var han som beställt och fixat med storlek Sen skulle han ha dubbla pengarna för ett par hojdäck mot vad jag fick på däckonline plus att han vägrade att sätta på dom mot betalning, då var droppen nådd. Då snackar vi om en firma farsan handlat hos i 30år och jag handlat hos i 10 år.:tummenupp
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Jag är jävligt dumsnål ! Visst....jag köper ditt inlägg om att den lokala handlaren säkert ställer upp mer för mig om jag är trogen honom , men om det innebär att jag får betala 1000 kr extra , mot att köpa ett fuldäck från Tyskland , så är inte valet svårt. Inte skulle man väl komma på en så befängd tanke som att åka till Tyskland o köpa öl , när man kan gynna den svenska staten o systembolaget på orten med den trevliga personalen ??
O att internethandla däck , för att sen gå till däckhandlaren o lägga på dom ?? Då har man ju genast förlorat hela vinsten ?? Nä...Jag fortsätter handla på nätet o kränger dom själv. Det är MIN plånbok det handlar om... Efter lite träning , så är det gjort på 10 min UTAN att repa nån fälg.
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Jag är jävligt dumsnål ! Visst....jag köper ditt inlägg om att den lokala handlaren säkert ställer upp mer för mig om jag är trogen honom , men om det innebär att jag får betala 1000 kr extra , mot att köpa ett fuldäck från Tyskland , så är inte valet svårt. Inte skulle man väl komma på en så befängd tanke som att åka till Tyskland o köpa öl , när man kan gynna den svenska staten o systembolaget på orten med den trevliga personalen ??
O att internethandla däck , för att sen gå till däckhandlaren o lägga på dom ?? Då har man ju genast förlorat hela vinsten ?? Nä...Jag fortsätter handla på nätet o kränger dom själv. Det är MIN plånbok det handlar om... Efter lite träning , så är det gjort på 10 min UTAN att repa nån fälg.

Men kränger du dom själv klagar du ju inte heller på att dom tar ut extra avgift för sitt jobb. Ser inget fel i att "spara" in pengar, men att sedan klaga på 150kr när dom redan "sparat" 500-1500kr på ett set däck är dumt.

Jag menar bara att "every action has a equal and opposite reaction" så att säga. Gynnar man utlandet och i det här fallet "internetsidor" så får det konsekvenser. Som många här inte kan/vill förstå, och sen har mage att klaga på servicen dom får här hemma för dom inte vill kränga däck med förlust. Sen kan man tycka att det är riktigt dumt av firmorna för dom kan/kommer förlora kunder på det, kan ju vara så att en kille bara ville prova att beställa däck en gång för att i fortsättningen köpa däcken direkt från firman. Får man ett dåligt bemötande, kommer man ju inte tillbaka direkt.

I ditt fall med ölen så har rätt, men på något sätt fel. Där är det staten som "förlorar" pengar. Alltså hela kollektivet Sverige. Men dom gör ändå rekordvinster för varje år som går. Ovan är det enskilda ofta småföretag som förlorar pengar och inte har råd att ha ett stort lager för folk inte handlar av dom.

Nej jag har ingen sådan firma själv, så jag talar för egen vinning. Kolla upp vad ert företag tar betalt för er och räkna sedan ut vad företaget har för omkostnader så ser ni att för ett litet mindre företag blir det oftast ingen stor vinst i slutändan.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top