Åka till däckhandlaren med däck köpta från nätet

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Många eller de flesta stora däckfirmorna brukar ha ett fast pris på monteing av däck.
Hör efter om priset först innan du säger ditt ärrende,då bör de inte kunna sväva med siffrorna för däckbyte.
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Min erfarenhet är att dom tar en massa extra betalt.
T.ex. betalade jag 350 kr för krängning+balansering av ett internetdäck.
Han sa att om jag hade köpt däcket där hade det gått på en hundring.


När man köper ett däck hos en firma ska det fan ingå av/påkrängning samt balansering.....


Åk och köp en Biltema balanseringsaxel 4st fälgskydd samt 3st däckjärn så är saken biff tar inte mer än ca 30min att kränga av/på samt balansera 2st däck juh...


///Micke
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Min erfarenhet är att dom tar en massa extra betalt.
T.ex. betalade jag 350 kr för krängning+balansering av ett internetdäck.
Han sa att om jag hade köpt däcket där hade det gått på en hundring.

köper man däcket hos dem så tycker jag nog allt att de borde ingå montering å balasering.
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Tjena
Köpte däck från hojdack.se och min lokala gummikille monterade på fälg för 200 kr utan knot.
Men jag har funderat på att fixa biltemagrejer och göra det själv faktiss... men det verkar lite svårt tycker jag...
 

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
under en sten i skogen
Hoj
ingen
Fattar inte hur ni tänker.
Dom handlar med däck självklart ska dom leva också.
Om man väljer att köpa ett däck från nån annan så blir det mindre i kassan för däckhandlaren men fortfarande lika mycke jobb.
Tar ni med er kött till restaurangen bara för att ica säljer det billigare?

Självklart om man lägger om själv så kan man göra en hacka
men bli inte förvånad om handlaren lägger på några kr om ni kommer med eget däck
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fattar inte hur ni tänker.
Dom handlar med däck självklart ska dom leva också.
Om man väljer att köpa ett däck från nån annan så blir det mindre i kassan för däckhandlaren men fortfarande lika mycke jobb.
Tar ni med er kött till restaurangen bara för att ica säljer det billigare?

Självklart om man lägger om själv så kan man göra en hacka
men bli inte förvånad om handlaren lägger på några kr om ni kommer med eget däck

Kunde inte sagt det bättre själv....

Du tar inte med dig egen sprit till klubben och ber bartendern blanda till en drink och när han då tar 70kr för blandandet så klagar du.....
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
När man köper ett däck hos en firma ska det fan ingå av/påkrängning samt balansering.....


Åk och köp en Biltema balanseringsaxel 4st fälgskydd samt 3st däckjärn så är saken biff tar inte mer än ca 30min att kränga av/på samt balansera 2st däck juh...

///Micke

Dom sk. fälgskydden finns dom på biltema också? Hittar iaf inget på deras hemsida
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Kunde inte sagt det bättre själv....

Du tar inte med dig egen sprit till klubben och ber bartendern blanda till en drink och när han då tar 70kr för blandandet så klagar du.....[/QUOTE

Trist att på krogen behöva beställa groggen en vecka iförväg för de enbart har vodka hemma.
Servicen är ju ine så bra på många däckställen. Finns ingen vits i att åka till en handlare för att berätta för denne vad man vill ha för att denne handlare ska beställa varor som du lika gärna hade kunnat göra från soffan.

På sikt tror jag att det kommer att finnas ett större utbud av företag som säljer enbart tjänsten, dvs man-/maskintid.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Kunde inte sagt det bättre själv....
Du tar inte med dig egen sprit till klubben och ber bartendern blanda till en drink och när han då tar 70kr för blandandet så klagar du.....[/QUOTE

På sikt tror jag att det kommer att finnas ett större utbud av företag som säljer enbart tjänsten, dvs man-/maskintid.
Vad är mervärdet att betala 1800 för ett däck när man kan få EXAKT samma resultat för hälften??
Bar-liknelsen är helt fel då det är ett mervärde man betalar för att få kröka ihop med en massa snygga :tuttar..
Tjänseföretag av typen du nämner i slutet har vi redan ett lokalt.
100:-/däck inkl ta hand om det gamla..

Jag har själv fö fått betala 350pix för ett däckkräng när jag fick med två nya däck med en inhandlad beg hoj. (de får inget jobb mera av mig)
 

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Landskrona
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Jag fick betala 600kr för att få krängt ett framdäck (hjulet på hojen) jag tror det hade blivit billigare att köpa däcket direkt på firman i det läget.
Numera kränger jag mina däck själv.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jag fattar ju att gummiverkstäderna behöver tjäna pengar de också.

Bara därför orkar jag inte ringa land och rike runt efter någon gumminisse som kan lägga på mina nätdäck billigast. Hålla på och jiddra med personalen om hur dyra de är och hur konstiga prissättningar de har och hur billigt det är med däck på nätet. Osv osv.
Om jag ska ha kontakt med gummiverkstan så accepterar jag deras priser och prissättningar.
Lugnast så.

Jag donar själv hemma i garaget bara för att slippa beskrivet besvär. På egen risk naturligtvis.
 
Last edited:

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
När man köper ett däck hos en firma ska det fan ingå av/påkrängning samt balansering.....

Åk och köp en Biltema balanseringsaxel 4st fälgskydd samt 3st däckjärn så är saken biff tar inte mer än ca 30min att kränga av/på samt balansera 2st däck juh...


///Micke

Och varför ska det ingå i priset?
Vad är det för fel med att ta betalt för utfört arbete?
En kock som lagar mat på restaurang kostar pengar, en mekaniker på en verkstad som kränger däck kostar pengar etc... eller???
Går du till mataffären och kräver att tillagning ska ingå i priset?
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Och varför ska det ingå i priset?
Vad är det för fel med att ta betalt för utfört arbete?
En kock som lagar mat på restaurang kostar pengar, en mekaniker på en verkstad som kränger däck kostar pengar etc... eller???
Går du till mataffären och kräver att tillagning ska ingå i priset?



För att det ska det.......... :tummenupp
Det brukar iallfall göra det. Iallfall på de ställen jag köpt däck så har de naturligtvis krängt på dem också. Annars är det juh samma sak som att komma med egna det de inte vill. Lite dubbelmoral isåfall.....

///Micke
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Man bli så förbannad... jag var med om en liknande sak. Innan jul var jag i en sportbutik och kollade på skidor. Jag kikade lite på ett par grymma backcountry-skidor och fick ett pris på skidor plus bindning och dessutom sa han att de tog 50kr för montering.... Jag skulle sova på saken men hittade sedan samma paket på en tysk webbutik. Jag ringde till sportbutiken och rågade vad de skulle ta för att montera bindningarna om jag köpt dem på nätet.
Då hade monteringskostnaden plötsligt stigit till 250kr...

Vafan, vilket djävla sätt. Montering som montering lixom! :mad:








:rolleyes:
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Lelles Mc i Uppsala tar ej emot "andras" däck..... Lite dåligt tycker jag....

Tycker faktiskt inte det är dåligt. På en mc-firma så känns det som att lägga på däck mest är en "service" till kunder som köper däck. Det dem tjänar på och vill lägga sin tid på är nog mer att serva/laga hojjar.

Däckfirmor har jag i så fall mindre förståelse för om de tackar nej då det är det dom sysslar med dagligen.
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Tänkte dra och försöka byta däck nu med hälp av vad som finns att tillgå i hemmet!

Önska mig lycka till, kommer antagligen bli en del svärande och svettpärlor i pannan. :)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top