Äventyrshoj efter eget huvud eller vägen till Japan.

Status
Ej öppen för fler svar.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag får fortfarande intrycket att TS skall försöka sig på en månlandning.... :hihi

Betr alla extraljus är det allmänna rådet från folk som kör sånahär sträckor att undvika mörkerkörning helt.
OM ma nu skall satsa på extra belysning så är det på lampor som sitter högt och lyser upp området närmast hojen, för det finns gott om potthål och de kommer fort, precis när man börjat slappna av....
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
En del av själva grejen är ju också att utrusta hojen, efter eget huvud, med de saker man kan behöva. Tror vi är många som lägger alldeles för mkt pengar på utrustning. Men hellre för mkt än för lite den dagen då de ev behövs. :tummenupp ...hur skulle det annars gå för tex Touratech som säljer så mkt till tex stora BMW hojar eller för BMW själva med deras tillbehörsprogram.
 

LinusE

Linus på Linjen
Gick med
30 Jul 2006
Ort
Hunneberga
Hoj
Africa Twin och olika projekt hojar :)
Om du bygger en hoj för att köra tvärs över ryssland o in i japan varför då koncentrera dig på styling ?
Förstår inte riktigt tänket. Visst en motivlack är ju snyggt men risken att hojen ser ut som kom o hjälp mig o dö när du kommer hem är rätt överhöngande. Några vurpor o lite dum teräng är all styling ändå förstörd ?

Äventyrare är ju lite funktion före form ?

Eller missar jag något här ? :confused:
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Om du bygger en hoj för att köra tvärs över ryssland o in i japan varför då koncentrera dig på styling ?
Förstår inte riktigt tänket. Visst en motivlack är ju snyggt men risken att hojen ser ut som kom o hjälp mig o dö när du kommer hem är rätt överhöngande. Några vurpor o lite dum teräng är all styling ändå förstörd ?

Äventyrare är ju lite funktion före form ?

Eller missar jag något här ? :confused:

Håller lite med där… DESSUTOM, übersnygga grejor blir snodda MYCKET fortare är fula grejor. Du kommer väl att passera områden där utlänningar på coola hojar är mer eller mindre lovligt byte. Eller?
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Om du bygger en hoj för att köra tvärs över ryssland o in i japan varför då koncentrera dig på styling ?
Förstår inte riktigt tänket. Visst en motivlack är ju snyggt men risken att hojen ser ut som kom o hjälp mig o dö när du kommer hem är rätt överhöngande. Några vurpor o lite dum teräng är all styling ändå förstörd ?

Äventyrare är ju lite funktion före form ?

Eller missar jag något här ? :confused:

Varför utrusta en hoj med tillbehör för X antal tusen för att posera på det lokala hojfiket... -för att du KAN och VILL :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
En del av själva grejen är ju också att utrusta hojen, efter eget huvud, med de saker man kan behöva. Tror vi är många som lägger alldeles för mkt pengar på utrustning. Men hellre för mkt än för lite den dagen då de ev behövs. :tummenupp ...hur skulle det annars gå för tex Touratech som säljer så mkt till tex stora BMW hojar eller för BMW själva med deras tillbehörsprogram.

Om folk lade ner lika mycket tid på att verkligen försöka komma iväg som de lägger på att kitta sin hoj, så kanske fler verkligen skulle komma iväg. Många verkar tro att en sån här resa handlar om hojen. Det är fel, det handlar om föraren.
 

LinusE

Linus på Linjen
Gick med
30 Jul 2006
Ort
Hunneberga
Hoj
Africa Twin och olika projekt hojar :)
Att resan blir av betvivlar jag inte känner delvis manne sen många år tillbaka
Och just därför jag inte förstår prioriteringen med showlack o vita blinker.
Känns lite off för o vara honom :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Att resan blir av betvivlar jag inte känner delvis manne sen många år tillbaka
Och just därför jag inte förstår prioriteringen med showlack o vita blinker.
Känns lite off för o vara honom :)

Den som lever får se :)
Blir säkert en fin resa. Om den blir av.

Har sett mååånga här som velat ut på äventyr genom åren. Flera om året, men såvitt jag vet har INGEN kommit iväg. Sen finns det vissa andra som inte gör så stor grej av det och som faktiskt drar iväg och berättar om sin resa EFTER att de kommit hem istället för berätta om den INNAN de ens kommit loss (Vladde, Saarela mfl)

Planerna tycks alltid börja med vilken hoj de skall ha/köpa och hur den skall utrustas, istället för att lista ut hur man verkligen skall komma loss och iväg.

Obra, enligt mig.
 
Last edited:

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Och tyvärr har jag mina idéer om hur allt fungerar och hur jag vill ha det med mina idéer baserade på mina erfarenheter som tyvärr inte lirar med personer som Kristian Starstriker och det är därför jag inte längre uppdaterar på SH om bygget.

Det händer massor med hojen just nu och jag väntar både på grejor som är beställda och håller som idag planeringsmöte med polare som ska specialtillverka delar till mig men i ärlighetens namn är jag trött på alla troll och idiotiska kommentarer av nyreggade troll och andra som föredrar att leva på gamla meriter så denna tråd läggs ner nu helt enkelt.

Jag startade en seriös tråd om ett seriöst projekt som vissa som inte har något bättre för sig tvunget ska spamma sönder och då får det vara.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Skit i de tråkiga attityderna,(vet inte varför just denna vart så utsatt för det??...), jag och säkert mfl läser denna tråd med stort intresse!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag tycker att man på ett forum, i sakliga ordalag, faktiskt har rätt att inflika med kommentarer och synpunkter så länge man inte kommer med personliga påhopp. I ett PM för en tid sedan beskyllde du mig i ytterst otrevliga ordalag för att trolla i din tråd mm. Det var ett helt onödigt PM och det var dessutom inte jag som trollade. Har ingen aning om vem heller. En ursäkt från din sida hade varit på sin plats.

Nu anklagar du mig för att leva på gamla meriter. Om du med gamla meriter menar att gång efter annan dryfta att "jag är minsann en gammal triatlet", då förstår jag bättre vad du menar. Det är något du gärna framhäver, men jag förstår inte vad det har med saken att göra.

Om du med "med gamla meriter" åsyftar att jag faktiskt råkar rest i princip samma sträckning som den du planerar, så tycker jag att min kommentar tidigare i tråden är ytterst berättigad; jag VET att man klarar sträckan med en enkel hoj. Det är självklart upp till var och en att köra med vad den vill.

Jag vet också att många (de flesta) börjar i fel ända när de skall planera en resa av det här slaget. Folk fokuserar på materialet istället för att verkligen komma iväg. Det gäller naturligtvis inte dig.

Skulle inte du ut och köra till Nordkap förra vintern? Har för mig att du blev sjuk och att det inte blev något av den resan. Det måste sugit. Inte funderat på att köra i vinter istället? Eller skall även denna resa sälla sig till högen resor som inte blev av? Du hade ju kittat hojen in i minsta detalj. Jag följde dina förberedelser med intresse eftersom det hade varit stenhårt att genomföra detta vintertid.

Och tyvärr har jag mina idéer om hur allt fungerar och hur jag vill ha det med mina idéer baserade på mina erfarenheter som tyvärr inte lirar med personer som Kristian Starstriker och det är därför jag inte längre uppdaterar på SH om bygget.

Det händer massor med hojen just nu och jag väntar både på grejor som är beställda och håller som idag planeringsmöte med polare som ska specialtillverka delar till mig men i ärlighetens namn är jag trött på alla troll och idiotiska kommentarer av nyreggade troll och andra som föredrar att leva på gamla meriter så denna tråd läggs ner nu helt enkelt.

Jag startade en seriös tråd om ett seriöst projekt som vissa som inte har något bättre för sig tvunget ska spamma sönder och då får det vara.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Förutom att du missade det faktum att jag senare begav mig till Nordkap och nu har jag varit där så för egen del har jag inget intresse av att åka igen.
Den typen av inlägg du kommer med gör att jag tröttnar på en dylik tråd och jag påpekade också i mitt PM till dig att jag helst ser att du håller dig borta ifrån mina trådar då jag är trött på ditt spammande helt enkelt Kristian.

Du vet mycket väl om att den Rysslandsturen du en gång 2006 tillsammans med Ove Fundin, Varg-Olle Larsson och Posa Serenius m fl var ute på var jag en av mekanikerna bakom sammansättningen och byggandet av en del av de 7 BMW K1200 samt 4 Toyota Landcruisers som byggdes för resan på beställning i Umeå var jag bodde då. Därav är detta intet nytt för mig, enda skillnaden är att jag nu kallar det att bygga en kul hoj efter eget huvud som jag sedan kommer att använda friskt här hemma med omnejd för att se att allt håller måttet inför en långresa på skiftande underlag.

Den här tråden handlade om bygget av hojen men eftersom du lägger större vikt vid huruvida jag kommer iväg eller inte om 1,5 år så flyttas fokus hela tiden från huvudämnet och jag kommer därför att begära att tråden stängs.

Bygget finns annorstädes för den som är intresserad av att följa vidare.
 

LinusE

Linus på Linjen
Gick med
30 Jul 2006
Ort
Hunneberga
Hoj
Africa Twin och olika projekt hojar :)
synd o höra att du låter dig rubbas av några få manne.
mitt inlägg var en seriös fråga då de känns som jag missar något :)
aldrig set dig som en kille som bryr sig så hårt på hur de ser ut. :tummenupp
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Förutom att du missade det faktum att jag senare begav mig till Nordkap och nu har jag varit där så för egen del har jag inget intresse av att åka igen.
Den typen av inlägg du kommer med gör att jag tröttnar på en dylik tråd och jag påpekade också i mitt PM till dig att jag helst ser att du håller dig borta ifrån mina trådar då jag är trött på ditt spammande helt enkelt Kristian.

Du vet mycket väl om att den Rysslandsturen du en gång 2006 tillsammans med Ove Fundin, Varg-Olle Larsson och Posa Serenius m fl var ute på var jag en av mekanikerna bakom sammansättningen och byggandet av en del av de 7 BMW K1200 samt 4 Toyota Landcruisers som byggdes för resan på beställning i Umeå var jag bodde då. Därav är detta intet nytt för mig, enda skillnaden är att jag nu kallar det att bygga en kul hoj efter eget huvud som jag sedan kommer att använda friskt här hemma med omnejd för att se att allt håller måttet inför en långresa på skiftande underlag.

Den här tråden handlade om bygget av hojen men eftersom du lägger större vikt vid huruvida jag kommer iväg eller inte om 1,5 år så flyttas fokus hela tiden från huvudämnet och jag kommer därför att begära att tråden stängs.

Bygget finns annorstädes för den som är intresserad av att följa vidare.

Vart hittar jag bygget, pma gärna:)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Då denna tråd inte längre kommer att uppdateras och att den inte längre fokuserar på det jag tidigare sa att den skulle fokuseras på, så stängs den härmed.
Åsikter om det kan tas via pm till mig.

(Personligen tycker jag det är synd att det förekommer en relativt hård ton mot folk som vill göra saker och att dessa hela tiden skall behöva försvara sig mot åsikter som slängs ut, berättigade eller ej. Men å andra sidan får man till viss del vara beredd på det när man sticker ut från mängden och vill göra saker som inte alla andra gör
Jag fortsätter läsa Mannemans tråd på andra forum istället)
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top