Är hoj utan ABS en "dealbreaker"?

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Precis.. På ren banhoj med jakt på tiondelar så väljer man bort det, annars är det bara ekonomi och nån konstig syn på macho-skap som står i vägen.

Gentlemen´s

HONDA vann IDM (Tysk Mästerskap RR 2010 eller 2011) med en hoj med Honda RACE ABS.
Så enkelt är det - som jag sa´ teknologin går fram....

Anledningen att det inte är ABS på MotoGP, är enligt den info jag har från diverse möten hos FIM att MotoGP gärna vill bevara lite action överför publiken - och sedan menar jag oxå snacket gick på att "piloterna" även tyckte att broms kunskap är ett tävlings parameter man ville ha kvar..

Sedan, är det så - just nu - att ABS kommer bli tvunget på alla nya hojer (inkl. a1 dvs lätt MC) såld från 2016 i EU.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Kan köpa resonemanget med ABS men som nybörjare känns de lite som man kan lätt få en falsk trygghet med ABS, som om den skulle kunna fixa alla situationer. Men som många andra skriver tror jag ingen direkt kan tala om för dig hur du ska göra utan de är ett ställningstagande man för göra som så många andra. :rock

Falsk trygghet vet jag väl inte, vi gick i alla fall väldigt noga igenom på Risk 2an precis vad ABS gör och framför allt inte gör. Förhoppningsvis gör man ju så överallt, fast det är ju inte säkert.

Har du möjlighet tycker jag ABS är en självklarhet, just i segmentet med XJ6 finns ju massor av hojar, flera med ABS, bara att välja och vraka.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Fick min första ABS hoj runt 2001.. Parallellt har jag haft sporthojer utan ABS, som självfallet oxå har funkat absolut bra..

Var under våren på en kurs på en halkbana.
Sku öva broms utan ABS på en MC med stödhjul, ifall man sku bromsa sig omkull :7peta

Och av det kan man förstå hur många liv vi skulle spara om alla använde stödhjul :banana
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Innan ABSen var vanlig var det inte många som oroade sig över att bromsa omkull sig, i och med ABSen har denna oro kommit. Allt handlar om psykologi. Är ABS något för nybörjare? inte enligt mitt tycke, det är bättre att lära sig från början annars blir man skraj och vågar aldrig köra en hoj utan ABS.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
ABS är la tycke o smak i mitt tycke.

ABS är ju bra i situationer när det är blött/lösgrus/djur/barn/olja o så vidare.

Men är det blött så kanske man inte bombar, samma sak med lösgrus om man ser det i tid, vet man att det finns barn vid lägre hastigheter så håller man oftast en lägre hastighet. olja är svårare att förutspå men har det redan börjat släppa så vet i tusan om ABS hjälper.

Själv skulle jag velat ha ABS som man kan koppla in o ur för hatar ABS, speciellt när jag kör bil, hugger så jävligt speciellt när man trycker till hårdare men kan vara bra när det är halt ute.

Men som nybörjare kan det vara bra första-andra-tredje året med ABS när man är helt färsk, vågar trycka till på bromsen utan att riskera att gå omkull i paniksituationer fast man kan se det tvärtom också att när man väl kört ABS så kanske man inte vågar testa något annat utan ABS för man är rädd att gå omkull.

Men det är en smaksak med eller utan ABS.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Du skriver att du letar hoj till tjejen, ponera nu att du köper en utan abs och tjejen crashar, hur skulle det då kännas att du snålade med ABS?

(även om abs inte hade räddat situationen lär man ju endå tänka tanken, men tänk om bara....)
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Fick min första ABS hoj runt 2001.. Parallellt har jag haft sporthojer utan ABS, som självfallet oxå har funkat absolut bra..

Var under våren på en kurs på en halkbana.
Sku öva broms utan ABS på en MC med stödhjul, ifall man sku bromsa sig omkull :7peta
50 km/t sku hastigheten vara - Och japp, alla var nervösa. Jag så hur dom olika körskolalärare och instruktörer alla hamnade med stödhjulen i backen (dvs crashade - bromsade omkull sig!)
Tänkte att det här fixar jag, om jag gör allt rätt; sitt bra förankrad i hojen, inga vikt på styret, blicken högt...
Räddade läget två gångar under inbromsningen - men, slutade på stödhjulen..

Nästa försök med ABS inkopplad. Var bergis efter mera än 10 år med egna ABS hojer, att det här fixar inte ABS!
Jag höjda hastigheten till 90 km/t.. Pang, jag fixade att bromsa fullt utan problem.

Detta är den största MC AHA upplevelse jag har fått på flera år...

Har kollat en del på djupstudier av MC dödsolyckor - och jag får medge att ABS kan spara livet på flera..

Att en prof förare kanske under ordnade test försök kan stanna ett par meter kortare spelar inga roll - verkligheten, när allt går snett är ganska annorlunda.

Jag vill endast ha hojer med ABS - och ABS ska vara av nyare datum, eftersom utvecklingen har gått fort senare åren..

Sånt här brukar du ha bra koll på Jesper: Visst är det väl så, att statistik pekar på, att ABS på samtliga vägregistrerade motorcyklar nästa skulle halvera antalet dödsfall på motorcyklar?
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Kommer alltid välja ABS när möjlighet finns, har räddat mig i ett par situationer redan.
Synd att man inte har traction control också dock... :crash

Skickat via Tapatalk 2

Vad ska du med TC till på en ER6'a? :p

Till TS: Dealbraker eller inte kan bara du bestämma, men vetskapen av att köra utan ABS kanske leder till tösen kör lite lugnare när väglaget ser ut att kräva det, så helt negativt är det väl inte...
Men sen är jag inget fan av ABS vare sig på bil eller hoj :rolleyes:
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Fördelar:
1. Min ABS räddar mig 2-3 gånger per år från möjliga omkullkörningar (främst att köra in i bilar).
2. Jag kan, utan risk för olycka, bromsa stenhårt för att testa kvaliteten på väglaget när det är blött/kallt/osv.
3. Tycker det är ganska kul att slentrianmässigt slå på fullt på bromsen och se om ABS'en funkar. Det är lite som att landa på ett hangarfartyg, man utgår ifrån att man kraschar, klarar man sig är det en bonus. Spänning i vardagen på väg till jobbet...

Nackdelar: Finns inga.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Fördelar:
1. Min ABS räddar mig 2-3 gånger per år från möjliga omkullkörningar (främst att köra in i bilar).
2. Jag kan, utan risk för olycka, bromsa stenhårt för att testa kvaliteten på väglaget när det är blött/kallt/osv.
3. Tycker det är ganska kul att slentrianmässigt slå på fullt på bromsen och se om ABS'en funkar. Det är lite som att landa på ett hangarfartyg, man utgår ifrån att man kraschar, klarar man sig är det en bonus. Spänning i vardagen på väg till jobbet...

Nackdelar: Jag bromsar numera som ett pucko och utgår från att tekniken alltid räddar mig.


Jag fixade ditt inlägg ;)
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag har 3 hojar. Ingen av de har ABS och jag klarar att bromsa ur mig det mesta man kan bromsa sig ur ändå...
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Sånt här brukar du ha bra koll på Jesper: Visst är det väl så, att statistik pekar på, att ABS på samtliga vägregistrerade motorcyklar nästa skulle halvera antalet dödsfall på motorcyklar?

Statistiken gäller inte för hårdingarna på SH.com :mattias
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Bara några timmar efter mitt inlägg om att jag endast köper hojar med ABS stärktes bara igår...

Var på väg till jobbet och körde på en väg med 90 skylt och jag körde nog 100-110, när jag ser en bil framför mig i sista sekund köra ut på väggrenen och jag var i min egen lilla värld och tittade inte så noga men det stod en bil som skulle svänga till vänster helt plötsligt framför min som var i princip stillastående
och då fick jag typ panik och bromsade så hårt jag kunde utan att tveka, samtidigt som jag hade i bakhuvudet att jag hade ABS i hojen. Jag kände inte ifall ABS gick in eller inte, men jag hann bromsa och väja undan i tid.
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Jag tror, och fick den känslan när jag själv övningskörde, att man lär sig hantera cykeln bättre om man inte har ABS.Körskolan hade ABS och min privata va utan. Du lär dig helt enkelt bromsa på ett korrekt sätt. Med ABS har du tendens att bara kräma på som f*n hela tiden. Jag säger inte att ABS är skit, tvärtom, men jag tror det är bra att primärt lära sig hantera en hoj utan och sedan övergå till ABS. Lite som att man lär sig köra bil med manuell låda (i de flesta fall) och övergår sedan till automat (om man känner för det).


Hittils har ABS´n gripit in 5ggr kanske...

Har hört att ABS:en på multin har tendens att kicka in lite tidigt!?!?!? stämmer det?
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Har också nyligen börjat tänka på ABS. Körde i stan och tappade fokus av någon kortkjolsrelaterad anledning. :rodnar När jag tittade framåt igen så hade bilen framför panikbromsat för att inte köra över en fotgängare som i vanlig ordning tror att ett övergångsställe gör dom immuna mot påkörningar..
Jag fick helt enkelt bromsa med reptilhjärnan, mer reflexer än kontroll och det gnällde ordentligt i framdäcket. Tror rent av att jag för ett litet ögonblick hörde att det faktiskt låste helt.. Bakhjulet var såklart låst, men det var ändå någon decimeter upp i luften.. Fick stopp fem cm från framförvarandes kofångare och tror det dröjde en minut innan jag tog ett andetag.
Har nu svårt att lita på min erfarenhet i paniksituationer och skulle inte ha något emot att ha ABS.

TS: Det är bra att kunna bromsgrunderna och veta hur en hoj fungerar vid hård inbromsning, men vill du inte chansa så finns det inget alternativ tycker jag.
Lycka till i ert sökande.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ni som säger att ABS skulle göra en till en sämre bromsare... har ni testat ABS själva?

Jag skulle vilja påstå att jag kan bromsa rätt bra, har inget emot när baken börjar dansa lite och kan ligga på precis den gränsen bromsning efter bromsning. Detta gör inte att ABS går in.
Däremot kickar ABS in om jag kliver på mer så att framhjulet tappar friktionen och därmed kasar, detta har bara hänt när jag själv provocerat fram det men jag är rätt glad att det finns på hojen den dagen jag måste panikbromsa pga yttre omständigheter... den enda gången då jag inte är beredd eller inte med på noterna och därmed överbromsar, det är just den gången jag kommer vara glad över ABS.
 

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Ort
Johanneshov
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Finns det någonting man kan göra för att köra säkrare hoj så är det dumt att låta bli.
Själv kör jag både med ABS och skaffade nyligen en jacka med neongula detaljer för att synas bättre.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Själv skulle jag velat ha ABS som man kan koppla in o ur för hatar ABS, speciellt när jag kör bil, hugger så jävligt speciellt när man trycker till hårdare men kan vara bra när det är halt ute.

Det enda tillfället min abs gått in på framhjulet högg det inte alls, trots riktigt brutal inbromsning, kände bara att framhjulet började rulla ett ögonblick, så en vettig abs på hoj är inte en så jobbig upplevelse som i bil.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Menar du att okontrollerad hjulspinn är ett stort problem på ER6? ;)

I regn och tveksamt underlag så kan de flesta hojar råka ut för okontrollerat hjulspinn.

Det enda tillfället min abs gått in på framhjulet högg det inte alls, trots riktigt brutal inbromsning, kände bara att framhjulet började rulla ett ögonblick, så en vettig abs på hoj är inte en så jobbig upplevelse som i bil.

Precis, det känns inte i hojen annat än att man märker att det inte kasar utan snarare minskar bromstrycket. Känns ingenting i handtaget i alla fall.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top