Är hoj utan ABS en "dealbreaker"?

Pabu

Ny medlem
Gick med
5 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER6N 2008
Hej alla, detta blir min första tråd här på Spothoj, har märkt att man verkligen kan få hjälp här!

Läget är så här jag och min tjej håller på att ta MC körkort. Just nu letar jag efter hoj till tjejen och främst då en Yamaha XJ6 . Det finns några såna ute på Blocket mm, men de flesta är utan ABS.
Själv har jag köpt en hoj med ABS och många i vår omgivning tycker att vi inte skall köpa om det inte finns ABS.

Så min fråga, är det vettigt att strunta i köp pga att det inte finns ABS, hur viktigt är det och är det vanligast att de flesta modeller nyare än 08 har ABS?
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
XJ6an är en nybörjarhoj för många och då är ABS nog viktigt. Dessutom får du bra rabatt på Folksam med ABS-hoj. Och den kan ju vara bra i ett skarpt läge. (inte för 90% av alla tüffingar här på SH, men för oss vanliga mähän.)
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Köpte en ER6F utan ABS (finns både med och utan). Med ABS brukar generellt ligga 5-7 tusen kronor dyrare.
Har ännu inte ångrat det, ett rådjur sprang ut på vägen och jag panikbromsa men inte tillräckligt hårt för att gå omkull, första testet avklarat. :)

Har låst bakhjulet vid något tillfälle men man märker det när man kasar och släpper direkt så är det inge problem.

Mer träning och erfarenhet = mindre behov av ABS.

Men jag rekommenderar det ändå starkt ;) kan rädda liv/förhindra benbropp/och spara pengar!

p.s. rådjuret dog..
 

majure

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
luleå
Hoj
Körkortslös..
Dealbreaker eller inte är svårt att säga men jag bestämde mig för ABS efter risk 2:an då jag fick köra en ABS första gången. För mig var det inget att fundera på, räddat mig en gång redan, väggbygge med massa rullgrus.

Sedan även om de är lite svårare att få tag i och som ovanstående säger, lite dyrare, så har du nog igen det i andrahandsvärde när du nån gång skall sälja. Dock så finns det ju en nackdel med service, strular dom kan det bli dyrt har jag hört.

Men men, det finns nog många sätt att klota en hoj, så varför inte eliminera ett av dom för en billig peng..:va
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Kommer alltid välja ABS när möjlighet finns, har räddat mig i ett par situationer redan.
Synd att man inte har traction control också dock... :crash

Skickat via Tapatalk 2
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det är bara ni själva som kan avgöra om ABS är en dealbreaker eller inte.
Men varför så upphängd på en XJ6:a? Finns många andra bra hojar i den klassen med ABS också.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Min första hoj hade inte ABS (och ingen kräm i motorn heller), och det funkade utmärkt. Man får lära sig att bromsa ordentligt (vilket kanske inte är något för de som tenderar att hamna i panikläge när stressiga situationer uppstår)...
Nu har jag hoj med ABS, och den har bara gått in en gång, och då var det sista sekunden av en väldigt kraftig inbromsning som den klickade till en gång.
Välj själva, men det är större risk att bromsa omkull sig om man kör utan abs.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Kan köpa resonemanget med ABS men som nybörjare känns de lite som man kan lätt få en falsk trygghet med ABS, som om den skulle kunna fixa alla situationer. Men som många andra skriver tror jag ingen direkt kan tala om för dig hur du ska göra utan de är ett ställningstagande man för göra som så många andra. :rock
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Min filosofi på Ninjan är att om ABS'en griper i har jag gjort fel. Den har gripit i 2 gånger tror jag...
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Har både ABS och traction control på min och är glad för det varje gång man hamnar i en situation som är oväntad.. Inte för att systemen griper in varje gång, utan för att jag vet att de finns där om jag skulle få panik.
Hittils har ABS´n gripit in 5ggr kanske..

En gång var det riktigt nära och jag hade garanterat MINST tappat hojen med en hel del skrapskador av kåpor och skinnställ som resultat. Prejad av en lastbil ut i lösgrus på bussficka.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Fick min första ABS hoj runt 2001.. Parallellt har jag haft sporthojer utan ABS, som självfallet oxå har funkat absolut bra..

Var under våren på en kurs på en halkbana.
Sku öva broms utan ABS på en MC med stödhjul, ifall man sku bromsa sig omkull :7peta
50 km/t sku hastigheten vara - Och japp, alla var nervösa. Jag så hur dom olika körskolalärare och instruktörer alla hamnade med stödhjulen i backen (dvs crashade - bromsade omkull sig!)
Tänkte att det här fixar jag, om jag gör allt rätt; sitt bra förankrad i hojen, inga vikt på styret, blicken högt...
Räddade läget två gångar under inbromsningen - men, slutade på stödhjulen..

Nästa försök med ABS inkopplad. Var bergis efter mera än 10 år med egna ABS hojer, att det här fixar inte ABS!
Jag höjda hastigheten till 90 km/t.. Pang, jag fixade att bromsa fullt utan problem.

Detta är den största MC AHA upplevelse jag har fått på flera år...

Har kollat en del på djupstudier av MC dödsolyckor - och jag får medge att ABS kan spara livet på flera..

Att en prof förare kanske under ordnade test försök kan stanna ett par meter kortare spelar inga roll - verkligheten, när allt går snett är ganska annorlunda.

Jag vill endast ha hojer med ABS - och ABS ska vara av nyare datum, eftersom utvecklingen har gått fort senare åren..
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Om en hoj kan köpas med eller utan ABS så är valet enkelt. Om en hoj utan ABS kostar 10000 att försäkra och du tänker behålla den i tre år, så kommer du att betala 30000. Med 15% ABS- rabatt så har du sparat 4500:- på tre år, d.v.s. större delen av mellanskillnaden i inköpspris.

Jag tror personligen att det kommer att bli allt svårare att sälja hojar utan ABS, om det finns en likadan variant med ABS. Spontant skulle ja säga: Om en 70000:- hoj med ABS, finns utan ABS, är modellen utan ABS värd max 50000 - 55000:- om man bara räknar ägarekonomi.

Jag kommer inte att köpa en gathoj utan ABS igen, om det går att få på den modell jag vill ha.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Det är väl som när man införde ABS på bilar, motstånd i början men ju närmare standard på alla nysålda hojar destå mindre motstånd. Hade det funnits på de hojar jag har, hade jag valt ABS före traction control, slirkoppling mm.
 

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
KTM 950 SM
ABS är nog det enda jag saknar på min hoj.

Men det fanns ingen hoj (med tillräckligt stor motor) med ABS i min budget.

Nästa gång ska jag ha ABS, även fast jag inte behövt det på riktigt än.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har det inte, skulle vilja ha det på gata, inte ha det på bana (där jag är 98%) men ha det på bana i regn.

Man bromsar inte bättre med ABS om man kan bromsa, men man höjer lägstanivån enormt (från krasch -> bra bromsing ungefär) vilket räddar en när man hamnar i panik-läge och slutar tänka, vilket är lätt i trafik, och lättare ju mindre erfaren man är.

Jag hade helst sett tjejen på en ABS-hoj. Men hon var för snål och när det är dags för byte blir det snarare Baby-twin mot Baby-björn än byte till nyare hoj:rullandeu.

XJ6an är asfin. Skulle kunna tänka mig en sån på gata själv! :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Att en prof förare kanske under ordnade test försök kan stanna ett par meter kortare spelar inga roll - verkligheten, när allt går snett är ganska annorlunda.

Precis.. På ren banhoj med jakt på tiondelar så väljer man bort det, annars är det bara ekonomi och nån konstig syn på macho-skap som står i vägen.
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
I en paniksituation där livet står på spel är den första reflexen att nypa allt du kan i handtaget och stå på bakbromsen. Så enkelt är det. Frågan är ju om du är villig att låsa däcken med en marksyning/avåkning som direkt konsekvens bara för att du inte ville lägga några tusenlappar extra på hojjen.

Sen ska det ju nämnas att andrahandsvärdet på ABS-hojar är bra mycket högre.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top