Är försäkringen billigare på äldre hojar?

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Står det sport i bolagens information så blir det dyrare. Betalar mindre för Hayabusan än för 1100r från 88?.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Yes. Hade den bara i fem veckor. Galen acceleration i alla lägen men klumpig och tumgstyrd. Hade verkligen inte skoj med den.
Okej, ja det är ju många faktorer som spelar in för att en hoj ska kännas rolig att köra , jag provkörde en bekants Suzuki B-King förra sommaren och den var bromsad till strax över 190hk på bakhjulet , men jag tyckte inte att den var speciellt skoj att köra , samma där , galen accelaration men tungstyrd
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Jag har Svedea på båda mina hojar, en tredje del av priset mot LF

Värt att kolla upp för er som har LF
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Kör if på alla mina hojar.
Om en försäkring är bra eller inte får man reda på den dagen de ska användas.
Kanske är värt att beltala lite extra eller kanske inte.
Lite av roulette helt enkelt.
 
  • Gilla
Reaktioner: TCE

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kör if på alla mina hojar.
Om en försäkring är bra eller inte får man reda på den dagen de ska användas.
Kanske är värt att beltala lite extra eller kanske inte.
Lite av roulette helt enkelt.
Kan säga att de gånger jag behövt använda försäkringar har Svedea hanterat det alldeles ypperligt. Alla andra har varit lite mer tveksamma.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har Svedea på båda mina hojar, en tredje del av priset mot LF

Värt att kolla upp för er som har LF

De vill inte försäkra mina hojar.

Kan säga att de gånger jag behövt använda försäkringar har Svedea hanterat det alldeles ypperligt. Alla andra har varit lite mer tveksamma.

Svedea vill inte försäkra dina hojar. Är det efter att du använt deras försäkringar? :va

F.ö. ska man köpa en nakenhoj och sätta på kåpor. I praktiken blir det samma sak som min SportHoj. Anses som SportHoj men som inte kommer att vinna ett TT-lopp på Isle of Man.

En ER6F borde inte vara dyr i försäkring trots att det går att vinna med den... :tummenupp



Nu kör jag det jag gillar, inte vad som andra tycker är bättre eller vad som är billigt att försäkra.
Att jag inte vurpar var och vartannat år har inte med saken att göra, klassas den som SportHoj är den JeTTeFarlIg oavsett förare. :hihi
 
  • Gilla
Reaktioner: TCE

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Svedea vill inte försäkra dina hojar. Är det efter att du använt deras försäkringar? :va

F.ö. ska man köpa en nakenhoj och sätta på kåpor. I praktiken blir det samma sak som min SportHoj. Anses som SportHoj men som inte kommer att vinna ett TT-lopp på Isle of Man.

En ER6F borde inte vara dyr i försäkring trots att det går att vinna med den... :tummenupp



Nu kör jag det jag gillar, inte vad som andra tycker är bättre eller vad som är billigt att försäkra.
Att jag inte vurpar var och vartannat år har inte med saken att göra, klassas den som SportHoj är den JeTTeFarlIg oavsett förare. :hihi
Det är för att det inte är en SportHoj du kör. Lika lite som att min z1000sx var det. Du kör en NakenHoj med kåpor som du envisas med att kalla SportHoj.
 
  • Gilla
Reaktioner: TCE

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Bilsport och mc har en veteranförsäkring för hojar som är äldre än 25 år. Mycket förmånligt. Jag betalar knappt 500kr/år för vardera av mina tidiga 80-talare för halvförsäkring.
 
  • Gilla
Reaktioner: TCE

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Svedea vill inte försäkra dina hojar. Är det efter att du använt deras försäkringar? :va

Det är väl mest att jag har sporthojar nu. De hade inget alls emot att ha mig som kund efter att jag blev dyr, fick inte ens en premieökning.
 
  • Gilla
Reaktioner: TCE

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är väl mest att jag har sporthojar nu. De hade inget alls emot att ha mig som kund efter att jag blev dyr, fick inte ens en premieökning.
Vilket gör deras bedömning ännu märkligare. :va
Personen som orsakar skador försäkrar de gärna, utan premiehöjning, men kör du "fel" typ av motorcykel utan att vurpa så är du körd... :huvet
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vilket gör deras bedömning ännu märkligare. :va
Personen som orsakar skador försäkrar de gärna, utan premiehöjning, men kör du "fel" typ av motorcykel utan att vurpa så är du körd... :huvet
Tror att det beror på att det är oerhört mycket enklare att kategorisera in fordonstyper än människotyper.
Dom har ju långtgående statistik, och det visar på att vissa fordonstyper har högre representation av höga skadekostnader.
Bara att acceptera - livet är orättvist, men jag håller med om att det borde gå att lösa genom höjda självrisker.
Om du till exempel, som i ditt fall, vet att du inte är skadebenägen, så kan du acceptera en självrisk som är avsevärt mycket högre, eftersom det inte kommer att hända någonting som är ditt fel.
Däremot vill man kanske ha en stöld/brandförsäkring, och där blir det knepigare om fordonet dessutom är väldigt stöldbegärligt.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Lite vimsigt det här med försäkringar.....
Har varit IF-kund i flera år på BMW:s märkesförsäkring och på entusiastbilen. Kollade runt för att det var dyrt (särskilt bilen)
BMW 1200GS var billigare på TryggHansa som tagit över märkesförsäkring - bytte
Bilen var också billigare (Halva priset) - bytte
För en månad sedan var TryggHansa billigare även på 1200S:en, där kunde jag inte byta pga förfallofagen, men kollade igen - nu har TryggHansa höjt försäkringen så nu är de plötsligt 35% dyrare på S:en. Det är inga pengar att tala om - S:en kostar 1400/helår/helförsäkring på IF - men konstigt att det vimsar upp o ner så mycket inom bara en månad......
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jo nog finns det en relation premie/ålder på hoj -och förare.

Precis som någon sagt innan så handlar det om risk: yngre förare kostar mer för bolagen än äldre. Yngre förare är mindre intresserade av äldre hojar -som i sin betingar ett lägre värde vilket gör dom enklare att lösa in.

Fast fan vet om det är logiskt alla gånger: är 50+ och betalade 1700 hel/hel för min Ducati 900 ss -00 på Bilsport och MC. När jag bytte till min 748 SP - 97 ville inte dom ta i den öht eftersom den var en "Superbike"... Blev Folksam till slut och 5750 hel hel, ett par tusen under både Svedea, IF och Länsförsäkringar. Ok det är en annan typ av hoj men skillnaden är svår att motivera.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tror att det beror på att det är oerhört mycket enklare att kategorisera in fordonstyper än människotyper.
Dom har ju långtgående statistik, och det visar på att vissa fordonstyper har högre representation av höga skadekostnader.
Bara att acceptera - livet är orättvist, men jag håller med om att det borde gå att lösa genom höjda självrisker.
Om du till exempel, som i ditt fall, vet att du inte är skadebenägen, så kan du acceptera en självrisk som är avsevärt mycket högre, eftersom det inte kommer att hända någonting som är ditt fel.
Däremot vill man kanske ha en stöld/brandförsäkring, och där blir det knepigare om fordonet dessutom är väldigt stöldbegärligt.
Naturligtvis gör de det enkla men statistiken på fordonet är ju bara halva delen. Statistiken på föraren blir lättare ju äldre denne är. Har man dessutom kört SportHoj i mer än 40 år utan att vurpa stup i kvarten borde det vara en hyfsad säker inkomst för försäkringsbolaget.

Jag var helnöjd helkund hos Folksam så de behövde inte samköra några uppgifter utanför bolaget för att se att risken var liten. Trots det höjde de premien så den blev 5, fem, gånger högre än hos IF där jag betalar 70 kronor i månaden, halvförsäkring/helår.

Nu är jag vuxen och vet att livet är orättvist på många sätt så inte gråter jag blod direkt. Inte skulle jag köpa en motorcykel jag inte gillar bara för att den är billig att försäkra, jag vill trivas i sadeln. Om andra sedan tycker annorlunda stör inte mig, jag kör det jag gillar.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Naturligtvis gör de det enkla men statistiken på fordonet är ju bara halva delen. Statistiken på föraren blir lättare ju äldre denne är. Har man dessutom kört SportHoj i mer än 40 år utan att vurpa stup i kvarten borde det vara en hyfsad säker inkomst för försäkringsbolaget.

Jag var helnöjd helkund hos Folksam så de behövde inte samköra några uppgifter utanför bolaget för att se att risken var liten. Trots det höjde de premien så den blev 5, fem, gånger högre än hos IF där jag betalar 70 kronor i månaden, halvförsäkring/helår.

Nu är jag vuxen och vet att livet är orättvist på många sätt så inte gråter jag blod direkt. Inte skulle jag köpa en motorcykel jag inte gillar bara för att den är billig att försäkra, jag vill trivas i sadeln. Om andra sedan tycker annorlunda stör inte mig, jag kör det jag gillar.
Men det är väl det som är problemet, för det blir en till parameter att väga in för försäkringsbolaget.
Och det blir väldigt svårt när folk byter bolag, GDPR, mm.
Dessutom krävs ett beslut om hur just din risk ska vägas in, och det finns ingen som kommer att ta det beslutet.
Det gamla bonussystemet hade väl lite av den funktionen, men det verkar ju vara borta nu.
Så för ett försäkringsbolag finns det inget incitament att krångla till det, dom har ingen vinning av det.
Vissa fordonstyper är överrepresenterade när det gäller skadekostnader, och det hänger förmodligen till största delen ihop med den kategori av människor som har en tilldragelse till dessa.
Övriga delar av kollektivet får ta del av dessa konsekvenser, som i allt annat.
Kina är väl på god väg att lösa detta med sitt sociala poängsystem :)
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top