Är försäkringen billigare på äldre hojar?

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Hej,
Har en Er6-n 2006 som jag betalar 4400kr i helförsäkring+MC Smart hos Länsförsäkringar, samma modell fast 2009 kostar 5000kr, 2015 kostar 7500kr, och 2016 kostar 8200kr.
Vad är det som gör att det blir dyrare, att hojen är nyare bara?

Tack på förhand
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hej,
Har en Er6-n 2006 som jag betalar 4400kr i helförsäkring+MC Smart hos Länsförsäkringar, samma modell fast 2009 kostar 5000kr, 2015 kostar 7500kr, och 2016 kostar 8200kr.
Vad är det som gör att det blir dyrare, att hojen är nyare bara?

Tack på förhand
Korrekt. Om du vill ha en exakt kalkyl för hur dumt horungarna på försäkringsbolagen räknar så kan det blir svårt. Men generellt är nyare hojar dyrare än äldre. Mer hästar dyrare än färre. Sporthojar är i ett eget segment där det är snordyrt.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Det krävs en ganska liten vurpa för att det inte skall vara värt att laga hojen och gamla hojar blir billigare att lösa in för bolagen.
Men att det skiljer mycket även om man bara har trafik är väldigt märkligt. Förra årethade jag en 2010 fireblade, den kostade 1100 i månaden. I år har jag en 2005:a. Den kostar 325 kr.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Att försöka hitta någon logik i försäkringsbolagens prissättning har jag slutat med för längesen ?
Lite så. Jag betalar typ samma för min Tuono som jag gjorde för min Ninja H2. En tio år gammal zx6r kostar dubbelt så mycket.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det krävs en ganska liten vurpa för att det inte skall vara värt att laga hojen och gamla hojar blir billigare att lösa in för bolagen.
Men att det skiljer mycket även om man bara har trafik är väldigt märkligt. Förra årethade jag en 2010 fireblade, den kostade 1100 i månaden. I år har jag en 2005:a. Den kostar 325 kr.
Det har väl troligen att göra med föraren, äldre hojar attraherar inte unga, testosteronstinna, självmordspiloter på samma sätt, och då blir det billigare för bolagen, och lägre premie.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Har säkert att göra med dom här absolut livsavgörande hjälpmedlen som en del inte verkar klara sig utan. ABS antispin antidyk antisvaj antisladd osv osv då blir alla försäkringar dyrare när alla dessa komponenter kan lägga av.

Tacka vet jag våra 80-90tals raketer billiga o minst lika snabba.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Betalar 102 kr/mån för min Zx9 - 98
Länsförsäkringar mc-smart, dvs halvförsäkring?.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Att försöka hitta någon logik i försäkringsbolagens prissättning har jag slutat med för längesen ?
Samma här - jag har faktiskt gett upp!
Jag har två exakt likställda tvåhjulingar, förutom att det naturligtvis är samma modell så är det samma fordonsår/modellår (2008), samma typgodkännandedatum och till och med samma färg.
Ändå kostar den ena 1327kr/år och den andra 1960kr/år!
Kan tyckas fånigt, men det är ju faktiskt en procentuell skillnad på nästan 50%.
Varför?
Jo, den ena är registrerad 2007-10-15 och den andra 2009-10-21.
Den ena blev alltså stående hos handlaren i två år, och det gör tydligen att den är värdefullare.
Jag har ringt, chattat och mailat....men utan framgång (med tre olika försäkringsbolag).
Tvivlar dock på att jag får mer eller mindre i ersättning den dagen någonting händer, baserat på registreringsdatum? :va
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har säkert att göra med dom här absolut livsavgörande hjälpmedlen som en del inte verkar klara sig utan. ABS antispin antidyk antisvaj antisladd osv osv då blir alla försäkringar dyrare när alla dessa komponenter kan lägga av.

Tacka vet jag våra 80-90tals raketer billiga o minst lika snabba.
För att inte tala om bilsport&mcs classicförsäkring, 680nånting hel/hel på min RD! :tummenupp

När jag råkade mula tjejens nya R6 2010 efter 200mil ungefär så lagade dom den, om kostnaden höll sig under halva hojens värde så blev det reparation och den repen skulle landa in på halva värdet ungefär, nu stannade det ju inte vid uppskattningen utan drog iväg lite extra(vilket de borde räknat med...)så rep. landade in på 78´ istället för 62´...., bara kåpor som var skrot plus något kåpstag och repor osv.

Idag hade de löst den till lägre summa än de uppskattade rep.kostnaden till 2010 så en stor del av priset på försäkringen är hur dyr den blir att lösa och ju äldre desto billigare.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Vad gäller omfattning på helförsäkring brukar den minska med årtal/mil, så där är en del av kostnadsminskningen.

Sen har vi att hojen gör en värdeminskning med åldern, vilket betyder att det blir troligare och troligare att den löses in istället för att repareras. Givetvis är det billigare att lösa in en gammal hoj och ge kunden 20.000kr än vad är att reparera något nyare 40.000kr.

Utöver det är det försäkringsbolagens egna magi, som beskrivits i denna tråd så väl som många andra. Vet att jag blev överraskad efter att i alla år ha hört att "efter 30 blir det billigare" men istället fick jag en prisökning på 30%.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad gäller omfattning på helförsäkring brukar den minska med årtal/mil, så där är en del av kostnadsminskningen.

Sen har vi att hojen gör en värdeminskning med åldern, vilket betyder att det blir troligare och troligare att den löses in istället för att repareras. Givetvis är det billigare att lösa in en gammal hoj och ge kunden 20.000kr än vad är att reparera något nyare 40.000kr.

Utöver det är det försäkringsbolagens egna magi, som beskrivits i denna tråd så väl som många andra. Vet att jag blev överraskad efter att i alla år ha hört att "efter 30 blir det billigare" men istället fick jag en prisökning på 30%.
För mig halverades försäkringen vid 30, och igen vid 40.
Vilket har motverkats av att försäkringen på min GSXR gick upp med 100% två år i rad. Sedan bytte jag bolag och sedan dess har den legat på "mjaeh, billigt är det fan inte men det är acceptabelt iaf"
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag betalar 594 kr/år helförsäkring för FZR 1000 resp RD 350 båda 1987 - bilsport mc

1657296481354.png
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Dom flesta hojar jag har kostar 306 kr/år helförsäkring.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo, har man hojar som dom bara sopar ner i diket vid en olycka har man billig försäkring.

Jag tror att det är delvis skapat av försäkringstagarna, som kräver 100% nya delar och hellackering om dom kör på en fluga.
Och av unga adrenalinjunkies med tussilagohojar.
Dels av MC firmorna som har så jävla mycket att göra så dom dömer ut så mycket som möjligt till skrot och resten lagar dom genom att byta ut allt och skicka på lack.
Och givetvis av försäkringsbolagen som tillåter att det är så det går till.

Jag känner en person som lämnar in bilen (på försäkringen) för trottoarskrapade fälgar, dörruppslag på parkeringen och annat som vi alla drabbas av.
Det är inte ens en märkvärdig bil, en japan utan tillägspaket.

Är fälgarna trottoarskapade ska det ju vara nya sådana OCH en hjulinställning, för den kan ju ha tagit skada vid den enorma olyckan.
Helst ser han ju att dom byter ut däcken också för dom kan ju vara skadade.

Det hjälper ju inte heller att han är fullständigt kass på att köra bil och parkerar som en hel fransman.

Han som enskild kund kostar försäkringsbolagen enorma pengar.

Min senaste buckla på bilen fick jag av en bil som backade på mig, framskärmen blev bucklig och kofångarplasten sprack, det kostade en Grabber självborrande skruv....
(som jag hittade på marken)
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top