Svetsköp

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Då jag hade tänkt försöka lära mig svetsa lite i vinter, men har noll koll på saker och ting, skulle jag vilja ha lite tips om vad för svetsar man satsa på. Vill inte lägga för mycket pengar, men inte heller köpa någon skräpsvets, det ska kunna gå att lägga skapliga alusvetsar med den, även om det till en början bara ska svetsas bilplåt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Aluminiumsvets och plåtsvets använder helt skilda metoder. För plåt kan du ha en billig MIG-svets och för Alu en speciell högfrekvent vattenkyld TIG-svets med väldigt hög strömförmåga. En ny Alu-svets som går att använda till någonting kostar minst 30000. Överlåt Alu-svetsandet åt Pelle-händig som svetsar Alu varje dag i sitt jobb medans du köper Biltemas lilla MIG-svets som klarar 99% av alla smärre plåtjobb. Svetsa plåt för vardagsbruk är enkelt, svetsa Alu (i vilken form som helst) är mindre enkelt.

Enklare alu-reparationer kan göras med TechnoWeld och en gasolbrännare.
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Hur bra fungerar MIG-svetsarna utan gas? Har aldrig provat svetsa med flussfylld tråd.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det jag helst vill slippa är "junk", som farsans lilla billiga skräpsvets som inte klarar av att mata fram tråd o.s.v. Biltema kanske fungerar, men är inte kända för kvalitet, lägger gärna en tusenlapp extra för att slippa bekymmer. 30 loppor kommer jag inte lägga, men 3-5000:- kan jag tänka mig.
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
hp skrev:
Hur bra fungerar MIG-svetsarna utan gas? Har aldrig provat svetsa med flussfylld tråd.

Det skulle jag också vilja veta. Att köpa/hyra gasflaska kostar ju en hel del så klarade man sig med en MIG utan skyddsgas så blev det ju betydligt billigare om man bara svetsar lite.
 

Biker78

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lite här o lite där
Hoj
En svart Kawwa o en svart Sucka
Om du hade tänkt svetsa aluminium med en halvautomat så måste den vara vattenkyld annars blir den överhettad. Dessutom är ett dragande slangpaket o rekomendera annars trasslar sig tråden nere i matarverket men släpper du så mycke som möjligt på matarrullarna så trasslar det sig inte men du bränner munstycken stup i ett istället och tänk på att ha teflonledare i slangpaketet om du ska svetsa alu/Rf

/ Roger
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Inte 1a valet för bilplåt, men Dillons gassvets är rätt användbar. Värmer inte upp alls så mycket runtomkring som 'vanlig' gassvets (men förstås mer än alla elsvetsar) och tar mycket mindre gas. 5 literstuber räcker länge till den. Svetsar såväl tunnplåt (fast den blir vågig) som rätt grova grejor. Suveränt värma loss grejor med. Den o vinkelslip så bygger man lätt (nåja) ett o annat specialverktyg. Även svetsat mycket bilplåt, men MIG/MAG bättre för det.
/u
 

iommi

sakta men säkert!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSXR750 -85, Yamaha sr400 -83
hp skrev:
Hur bra fungerar MIG-svetsarna utan gas? Har aldrig provat svetsa med flussfylld tråd.

Jag har testat med flusstråd. och den erfarenheten jag fick är att det är skräp.. Det spottar och fräser och resultatet blir dåligt.
Så vart det iaf för mig. Några andra kanske har bättre erfarenheter?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det lutar åt mig/mag med gastub, inte fel att kunna skära heller.
Men vet fortfarande inga märken på svetsar, förutom biltema ungefär, iofs kan det väl vara så att biltema fungerar?
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Jag har en Luna Minimig 141 som har fungerat kanonbra i tio år nu. Nu har slangpaketet blivit kass men då har jag svetsat otroligt mycket med den också. Jag lånade ut svetsen till en polare och efter det fungerade den inte riktigt som den skulle (vanligt fenomen).

Kolla på http://www.luna.se för info om deras svetsar. Jag tror Biltema duger det också. Dom tillverkar ju inte dom själva utan köper in dem från någon fabrik som sätter på deras namn bara.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Tråd med flussmedel i är, vad jag kommer ihåg, känslig för förvaring och hanterin på ett sätt som vanlig tråd inte är. En vanlig Mig/Mag är överlägset bäst hemma i garaget och som det sägs tidigare i tråden, så är alusvetsande inte helt lättlöst i garaget plus att det helt enkelt är svårt.

På min önskelista för att laga alu är ett litet gasställ och silverlod dvs att hårdlöda. Ganska enkelt och otroligt starkt. Fördelarna är många då man kan "korsa" material hur som helst tes alu mot stål, men det kräver ganska nogrann bearbetning av fogen då det inte tillåter några egentliga spalter...
 

Biker78

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lite här o lite där
Hoj
En svart Kawwa o en svart Sucka
oFFkeFF skrev:
Det lutar åt mig/mag med gastub, inte fel att kunna skära heller.
Men vet fortfarande inga märken på svetsar, förutom biltema ungefär, iofs kan det väl vara så att biltema fungerar?

Dom tre vanligaste märkena är väl Esab, Kemppi och Migatronic
 

iommi

sakta men säkert!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSXR750 -85, Yamaha sr400 -83
oFFkeFF skrev:
Det lutar åt mig/mag med gastub, inte fel att kunna skära heller.
Men vet fortfarande inga märken på svetsar, förutom biltema ungefär, iofs kan det väl vara så att biltema fungerar?

Kan man skära med MIG/MAG ??
:confused:
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Clas Ohlson har en billig MIG-svets:

Migsvets BIMAX 162/1. En kombi Mig-Mag svets för svetsning utan gas med 0,8 mm rörelektrod eller med blandgas (tillbehörssats erfodras) och normaltråd. För 230 V/10 A jordat uttag. Inbyggd kylfläkt och termosäkring. Svetsström 30-145 A i fyra steg, intermittens 15% vid 115 A. Tomgångsspänning 18-31 V. För svetstråd 0,6-0,8 mm, trådbobin 110-190 mm max 5 kg. Storlek 600 x 340 x 430. Vikt 26 kg. Levereras med slangpaket, svetspistol, återledarkabel, svetsskärm, borste med slagghacka och svetstråd.

30-7098 3295,00

Tillbehörssats för svetsning med gas till BIMAX 162/1. Innehåller reduceringsventil, kontaktrör, gashylsor, drivhjul och 0,6 kg tråd för svetsning av stål.

30-7099 398,00

Hade en Clas-svets för en del år sen
(vet inte om det var samma fabrikat)
Är ingen svetsexpert så lita inte på mitt omdöme,
men en gammal svetsare köpte den är mig ,
han använde den mycket och var nöjd.
Givetvis körde han med gasflaska och vanlig tråd.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Vad ska du ha svetsen till? Ska du svetsa enbart tunnplåt så duger ju vilken mig/gas som helst egentligen. Ska du ge dej på att svetsa lite grövre grejor så bör man ju ha något som klarar av att driva lite mer ström.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lokke skrev:
Att köpa/hyra gasflaska kostar ju en hel del så klarade man sig med en MIG utan skyddsgas så blev det ju betydligt billigare om man bara svetsar lite.

Tubhyran hos AGA ligger runt 100 spänn i månaden + moms för en stor tub. Sen tillkommer kostnaden för själva gasen. Mison-8 kostade 780 spänn (+moms) i vintras, dvs en stor 1-1/2 meters tub.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Om man bara ska svetsa typ bilplåt, mm så kan du använda kolsyra istället för mison, mycket billigare att fylla plus att du får äga en större tub. Man behöver byta muttern på gasregulatorn(?), faan, heter det så?!
Jag kör med en Esab 150 (kolsyra, ombyggd brandsläckare helt enkelt )och den funkar klockrent.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Fortsätter prata Dillon gassvets eftersom jag använder den mest.
Har köpta 5l flaskor, dvs. inte dyrt ha dom hemma. Hårdlöda aluminium går utmärkt, även lyckats svetsa alu nån enstaka gång (verkar mkt svårt). Värma/skära går utmärkt. Svetsa rostfritt likaså, fast oxå svårt. Värma och bocka/räta ut, bygga små grejor, värma loss hårt sittande prylar istf att dra/slå sönder dom är mina vanligaste jobb. Men även rostlagning, främst där det inte syns. Byggt expansionskammare etc oxå. Har absolut mer nytta av Dillon än av MIG/MAGen.
/u
 

Biker78

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lite här o lite där
Hoj
En svart Kawwa o en svart Sucka
ulf_lundin skrev:
Fortsätter prata Dillon gassvets eftersom jag använder den mest.
Har köpta 5l flaskor, dvs. inte dyrt ha dom hemma. Hårdlöda aluminium går utmärkt, även lyckats svetsa alu nån enstaka gång (verkar mkt svårt). Värma/skära går utmärkt. Svetsa rostfritt likaså, fast oxå svårt. Värma och bocka/räta ut, bygga små grejor, värma loss hårt sittande prylar istf att dra/slå sönder dom är mina vanligaste jobb. Men även rostlagning, främst där det inte syns. Byggt expansionskammare etc oxå. Har absolut mer nytta av Dillon än av MIG/MAGen.
/u

Skära alu med den där kan väl inte gå så bra va? inte så lyckat med vanlig skärbrännare?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top