Jaga grävling på 2 hjul?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Någon som har erfarenhet vad som händer om man råkar i tvekamp med en grävling med hojen?

Har ju tagit en med bil i tyskland och slaktade,förutom grävlingen,dimljus innerskärm och spoiler,passerade under både fram och bakhjul utan annat än 2 klonk från dämparna när den lille stackaren blev platt.
Inget gungande eller spårbyte,höll kursen rakt fram men i bilen har man ju tyngden på sin sida.

Har ju sett ett gäng sådana efter vägarna med benen i vädret och några som har traskat runt i dikena så risken att möta en sådan är väl inte direkt liten vid den här tiden på året,därav min fråga.

Snabba är dom små gynnarna oxå så man hinner ju inte direkt reagera förrän det är för sent.

Henrik
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Grävlingar brukar va hårda som stenar så de ska man undvika att jaga med hoj.. :näsblod
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
De som är årsungar är lite mjukare, men annars är det som att köra på en stenbumling. Inget man vill göra...

Å andra sidan är vildsvin ännu värre - lika hårda men kan väga några hundra pannor och springer alltid i flock.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag körde faktiskt på en grävling med moped, jag hann iof bromsa litegrann med kinadojorna men den välte tämligen lätt, sen var det inte mer än en fet katt. Körde över den med framhjulet, sen välte jag också.

Tror kanske det är lite mytbildning, att de skulle vara så jävla hårda & tunga.

Körde på samma(?) grävling, samma ställe, med en bil senare samma sommar, frontspoilern knäcktes och djuret kravlade sig ner i diket, förökte slå ihjäl den med handtaget på en större skruvmejsel, tordes inte hugga den lille. Den dog inte och försvann under natten. Jag mådde dåligt flera dagar efterråt.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Tror kanske det är lite mytbildning, att de skulle vara så jävla hårda & tunga.

En gubbe på jobbet hävdar med en dåres envishet att de blåser upp sig när de blir påkörda, det är därför de är så hårda...:rolleyes: :va

Samma gubbe hävdar också att är man ute och går i grävlingsrika trakter ska man ha torra pinnar i stövelskaften, eftersom grävlingen biter till den hör benet krasa...

...apropå myt:)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
En gubbe på jobbet hävdar med en dåres envishet att de blåser upp sig när de blir påkörda, det är därför de är så hårda...:rolleyes: :va

Samma gubbe hävdar också att är man ute och går i grävlingsrika trakter ska man ha torra pinnar i stövelskaften, eftersom grävlingen biter till den hör benet krasa...

...apropå myt:)

Dom gånger jag mött grävlingar i skogen så har dom dragit som en löning, inte tuggat på några ben.:D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
äggskal sa mina dagislärare:D
 

Nut's

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
11 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000rr
Samma gubbe hävdar också att är man ute och går i grävlingsrika trakter ska man ha torra pinnar i stövelskaften, eftersom grävlingen biter till den hör benet krasa...


Ingen myt med de, dom biter tag tills dom hör ett knak :tuttar
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Ingen myt med de, dom biter tag tills dom hör ett knak :tuttar

Verkar troligt, eftersom deras huvudsakliga föda består av daggmask, insekter, bär och spannmål där det finns tillgång. Det är klart, viss oreda i en hönsgård kan de ju också ställa till med, en kyckling eller två stryker väl med. Du kanske har kycklingben??:)


Ignorance is bliss:rolleyes:
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
En gubbe på jobbet hävdar med en dåres envishet att de blåser upp sig när de blir påkörda, det är därför de är så hårda...:rolleyes: :va

Samma gubbe hävdar också att är man ute och går i grävlingsrika trakter ska man ha torra pinnar i stövelskaften, eftersom grävlingen biter till den hör benet krasa...

...apropå myt:)


De är inte hårda utan har en mjuk ryggrad som sviktar vid påkörning. De har förutom det ett stort lager fett innanför huden ovanför ryggraden. Därav är de så jävla sega att köra ihjäl och uppfattas som hårda.

///Micke
 

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kalmar
Hoj
r1 -03
Alla vet att grävlingar är gjorda av diamant och kan inte dö.
Har du någon gång sett en grävling liggandes bredvid vägkanten och se död ut så vilar han sig bara. --->:fakta<---
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Pappas kompis körde på en grävlig. Han flög med hojen som på ett gupp och både han och hojen klarade sig fint^^
 

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Klavreström
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
jag klippte faktiskt en grävling med hojen förra sommaren... skulle dra på efter en kurva och hann inte bromsa förrän efter jag hade kört över honom.. hörde hur ryggraden knäcktes..:(den dog direkt... både jag och hojen klarade oss finfint...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har kört över en grävling med hojen, det gick bra...
Jag hade visserligen en off-road.

Det fanns inte en chans att väja, så jag studsade över den utan att vurpa.

Största problemet var att dräpa stackaren som låg kvar och flämtade på vägen. Grävlingar är tuffa och hårda.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För ca 20 år sedan körde jag i mörker ofrivilligt över en grävling som lubbade över vägen. Jag hade en Ascona med vilken jag gränslade grävlingen som var högre än bilens markfrigång. Så det som hände var att det arma djuret knölades under bilen med ett hasande ljud. När jag fick stopp på bilen tittade jag i innerbacksspegeln och fick se att grävlingen låg kvar på vägen. Jag tog av mig bältet och för att gå ur bilen och tillbaks till grävlingen. Men när jag nu stod ute i nattluften och tittade tillbaks mot samma plats så var grävlingen borta. Jag letade några minuter men fann inga andra spår efter djuret än långa rivmärken i efter dess klor i asfalten när den hade bilen över sig.

Även om grävlingen säkert var skadad så jag är lite impad över hur robust byggda och envisa dessa djur verkar vara.
:näsblod
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top