Vad fan har hänt med Honda?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Måste få påminna om Yamaha :7peta nya MT-serien är fantastisk. Och ta och prova den nya R1:an. En fantastisk sporthoj med mycket känsla och karaktär från crossplanemotorn.

Jag har iofs inte kört MT03, MT07 eller MT10, men MT09 var nog en av de otrevligare upplevelserna jag haft vid provkörningar, iaf under inbromsning.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ingen?
Snarare alla... för när man tröttnat och skall sälja hur går det då?
Precis, tyst... och då sänks de i närmsta hamnbassäng och anmäls stulna.
:7peta

Ingen kommer att vilja erkänna att de har ägt en dylik hoj. :fakta
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag har iofs inte kört MT03, MT07 eller MT10, men MT09 var nog en av de otrevligare upplevelserna jag haft vid provkörningar, iaf under inbromsning.

MT09:ans enda riktiga svaga punkt är fjädringen. Kostar du på dig andra framfjädrar samt annan bakdämpare (man kan komma undan med detta under 10 papp) så har du en hoj som funkar riktigt bra. Motorn är helt underbar och ska du ha snarlik körglädje får du snegla åt hojar som 1290 superduke etc.

Jag kör en standard MT09. Har haft en mängd hojar, bland annat en 1098S samt att jag har möjligheten att köra brorsans R1 2015 och jag tycker inte fjädringen på MT09:an är så galet dålig. Folk beskriver den som livsfarlig, men då undrar jag vilka hojar de kört innan. Jag har kört många olika hojar, och jag kan tänka mig att folk som anser att MT09:an är skitdålig är antagligen bortskämda med hojar som är mer lämpade för riktigt aktiv landsvägkörning.

Själva fjädern fram är alldeles för mjuk, samt att dämpningen både bak och fram är otillräcklig vilket ger upphov till att motorcykeln bottnar enkelt samt har en del eftergung på grund av den otillräcklig dämpningen. Detta är ganska lätt åtgärdat. I övrigt upplever jag att MT09:an är lättstyrd, samt erbjuder enorm körglädje.

Det MT09:an har är en fantastisk motor. Jag är överraskad varje gång jag kör den, mellanregistret är helt enormt och den går utav helvete för sina 115 hk.

För 83 000 kr för en helt ny hoj har jag inte haft roligare. Den är inte perfekt på landsväg och kör man riktigt fort kan hojen protestera genom att gunga och understyra men det går att anpassa sin körning för att få den att funka hyffsat. I och med detta kan jag även påstå att hojen känns rolig att köra. Det jag vill säga är att hojen inte är perfekt, men på ett bra sätt :) Dock ska jag uppgradera fjädringen snart.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
MT09:ans enda riktiga svaga punkt är fjädringen. Kostar du på dig andra framfjädrar samt annan bakdämpare (man kan komma undan med detta under 10 papp) så har du en hoj som funkar riktigt bra. Motorn är helt underbar och ska du ha snarlik körglädje får du snegla åt hojar som 1290 superduke etc.

Jag kör en standard MT09. Har haft en mängd hojar, bland annat en 1098S samt att jag har möjligheten att köra brorsans R1 2015 och jag tycker inte fjädringen på MT09:an är så galet dålig. Folk beskriver den som livsfarlig, men då undrar jag vilka hojar de kört innan. Jag har kört många olika hojar, och jag kan tänka mig att folk som anser att MT09:an är skitdålig är antagligen bortskämda med hojar som är mer lämpade för riktigt aktiv landsvägkörning.

Själva fjädern fram är alldeles för mjuk, samt att dämpningen både bak och fram är otillräcklig vilket ger upphov till att motorcykeln bottnar enkelt samt har en del eftergung på grund av den otillräcklig dämpningen. Detta är ganska lätt åtgärdat. I övrigt upplever jag att MT09:an är lättstyrd, samt erbjuder enorm körglädje.

Det MT09:an har är en fantastisk motor. Jag är överraskad varje gång jag kör den, mellanregistret är helt enormt och den går utav helvete för sina 115 hk.

För 83 000 kr för en helt ny hoj har jag inte haft roligare. Den är inte perfekt på landsväg och kör man riktigt fort kan hojen protestera genom att gunga och understyra men det går att anpassa sin körning för att få den att funka hyffsat. I och med detta kan jag även påstå att hojen känns rolig att köra. Det jag vill säga är att hojen inte är perfekt, men på ett bra sätt :) Dock ska jag uppgradera fjädringen snart.

Jo, men samma kan man säga om i princip alla budgethojar, byter man bara snik-delarna så blir den trevlig. Jag blev närmast chockad över hur framänden bara dök vid första inbromsningen på provkörningen, det kändes mest som om framhjulet hade försvunnit. Den dödade verkligen allt förtroende där, och resten av provkörningen så var intrycket att den var lite sladdrig och diffus, men ja, motorn var helt okej.

Det är en budgethoj, och det känns. Personligen är jag mest ute efter en busig nakenhoj med bra och distinkt känsla och en lagom bitig motor. Har provkört en drös olika hojar i segmentet, och hittills har jag inte riktigt hittat något jag vill byta min nuvarande hoj mot.
Gillar man den är det ju alldeles utmärkt!

För att återkoppla till tråden så tyckte jag CB1000R var bättre rakt igenom, men den är ju dyrare med.
 
Last edited:

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Ja visst håller jag med er alla till viss del men jag är jävligt nöjd med min nuvarande Honda som jag för tillfället har 135 hk i, visst skulle jag kunna tänka mig att hänga på ännu mer skit på den och det blir nog så. Jag tycker att den är jävligt snygg, lätt hanterlig, ja en riktig bus hoj men smaken är som baken :)View attachment 426012

Jävulskt mysig hoj CB1000R!

Lättsvängd och förlåtande, lättslangad (iaf efter att jag tog bort katten och satte på slipon).

Meeen, lite klen. Hade den haft 25-30HK till så hade jag nog aldrig sålt den.
Trots det, saknar jag den varje dag.

Har dreglat lite över GSX1000S nu sedan den kom. Den har ju lite extra knuff. :)
 

Lillencb

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2015
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
Honda CB 1000R
Jävulskt mysig hoj CB1000R!

Lättsvängd och förlåtande, lättslangad (iaf efter att jag tog bort katten och satte på slipon).

Meeen, lite klen. Hade den haft 25-30HK till så hade jag nog aldrig sålt den.
Trots det, saknar jag den varje dag.

Har dreglat lite över GSX1000S nu sedan den kom. Den har ju lite extra knuff. :)

Ja, GSX 1000s den är jävligt fin, hade blivit en sådan om dom hade haft rätt färg i butiken men så stod Hondan där och jag provkörde den med. Skillnaden var 125 hk Hondan och Suzukin 145 hk 20 hk skillnad gör rätt mycket, blev Hondan ändå då den var så grymt skön att köra enda jag kan klanka på när det gäller GSX 1000s är att den är lite ryckig när man kör. Har fått upp min hoj till 135 hk med enkla metoder men ska ha lite till, nästa hoj blir antingen en KTM 1290 super duke eller en GXS 1000S vi får se:)
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
vad har hänt med honda? jo de ger oss lite andrum så vi kan njuta av deras klassiker. sen när företaget går igång igen så kommer ju ingen titta tebax på de gamla åbäken :p
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Förutom det där om 2016 Fireblade så har trådskaparen onekligen en poäng. Men hur kan en historiebeskrivning av Honda börja 1988 och INTE inkludera CB, den hoj som ju stängde ner den då dominerande brittiska mc-industrin...?
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ja, GSX 1000s den är jävligt fin, hade blivit en sådan om dom hade haft rätt färg i butiken men så stod Hondan där och jag provkörde den med. Skillnaden var 125 hk Hondan och Suzukin 145 hk 20 hk skillnad gör rätt mycket, blev Hondan ändå då den var så grymt skön att köra enda jag kan klanka på när det gäller GSX 1000s är att den är lite ryckig när man kör. Har fått upp min hoj till 135 hk med enkla metoder men ska ha lite till, nästa hoj blir antingen en KTM 1290 super duke eller en GXS 1000S vi får se:)
Fast i suzukis fall så har det ju visat sig att de där 145hk finns på bakhjulet. På CB1000 når "bara" drygt 110hk dit, således hela 35hk skillnad. I övrigt uppfattade jag CB1000 och gsxs1000 väldigt lika.

135 bakhjulshästar på din låter ju väldigt högt. Då måste du moddat rejält?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Eftersom ämnet är tråkiga/fula Honda.

Jo, det förstår jag. Jag tyckte bara att historiebeskrivningen i första inlägget var lite lustig. Den börjar ju med RC30 som förvisso är en underbart vacker motorcykel (min personliga favorit varje gång världens vackraste motorcykel diskuteras). Men före det hade man ju tjugo år med CB som också är förbaskat vackra motorcyklar och som sannolikt är den enskilda modell som bidragit allra mest till Hondas varumärke och som gjort Honda känt även hos folk som inte åker motorcykel.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Jo, det förstår jag. Jag tyckte bara att historiebeskrivningen i första inlägget var lite lustig. Den börjar ju med RC30 som förvisso är en underbart vacker motorcykel (min personliga favorit varje gång världens vackraste motorcykel diskuteras). Men före det hade man ju tjugo år med CB som också är förbaskat vackra motorcyklar och som sannolikt är den enskilda modell som bidragit allra mest till Hondas varumärke och som gjort Honda känt även hos folk som inte åker motorcykel.
När tycker du att Honda påbörjade färden mot den position man har idag, som motorcyklarnas Toyota, eller kanske Mazda.
 
Last edited:

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Att jag i min historiebeskrivning började med RC30 var bara ett exempel. Honda har sannerligen producerat många fantastiska maskiner före det! CB750 absolut, likaså den mäktiga CBX1000! Första Transalpen, XR600 och -86 ans VFR, ja listan kan göras lång!
Just detta faktum att världens största mc-tillverkare som producerat dessa ikoner numer bygger hojar som dels saknar spets i prestanda, dels i mycket saknar allt vad attraktiv design heter! Men ärligt, Pan European, rycker det i plånboken? Crosstourer/Crossrunner, vem köper en sån? CBF1000F, en Volvo 740 har mer spännande linjer!
Nej jag saknar modeller som Honda så framgångsrikt producerat förr: Var är en ny Blackbird? En VTR 1300SP3? En ny XR650R, offroadvärlden skriker efter en sån!
Om nån tillverkare har muskler att producera prestandainriktade maskiner som ser bra ut och verkligen väcker habegär så är det väl Honda! Att de bygger maskiner med fantastisk kvalitet och finish råder det inget som helst tvivel om, men varför så tråkigt och fult? Det hade inte behövt varit så!
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
...många fantastiska maskiner.... -86 ans VFR...
VFR 750 F var ett tidigt tecken på den präktighet som nu präglar nästan hela modellprogrammet. Konkurrenterna då var:

- Yamaha FZ 750, första Genesismotorn, 5 ventiler / cyl och 100 hk
- Suzuki GSX-R 750, långt före alla andra som sporthoj

I det sällskapet var Hondan tekniskt intressant, men i övrigt bara präktig och praktisk. CBR 600 F som visades ett år senare hade däremot massivs med temperament och personlighet jämfört med präktiga VFR 750 F.

Var är en ny Blackbird? En VTR 1300SP3? En ny XR650R, offroadvärlden skriker efter en sån!
Om nån tillverkare har muskler att producera prestandainriktade maskiner som ser bra ut och verkligen väcker habegär så är det väl Honda! Att de bygger maskiner med fantastisk kvalitet och finish råder det inget som helst tvivel om, men varför så tråkigt och fult? Det hade inte behövt varit så!
Håller verkligen med dig. Var är de där motorcyklarna? Och hur kunde Honda låta modellnamnet Transalp förfalla till något så oerhört tråkigt och alldagligt?

Men kanske är det kommersiellt smart att vara duktig och tråkig.

:(
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Nja,

Nu tycker jag att du är lite fel ute med att klanka ner på VFR 750, den var väl innovativ på sin tid? En riktigt bra sporttourer. Inte att jmf med sportmaskiner.

I övrigt är Honda så tråkigt att man baxnar även på bilsidan.
Får hoppas att nya AT samt Civic Type R ändrar bilden.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En förklaring till de för många på SH märkliga hojar Honda (världens största MC-tillverkare) presenterar är kanske att intresset inte är så stort i världen för 999cc R4 / V4 sporthojar.
Tycker själv när jag är ute och rullar (utom på bandagar)
att det är "custom" typ HD med kopior som är vanligast på vägarna. :)
Vanlig Honda ute på vägen är Goldwing ! Tycker jag !
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
En förklaring [...] kanske att intresset inte är så stort i världen för 999cc R4 / V4 sporthojar.
Men den bedömningen gör ju inga andra tillverkare med resurser att utveckla nya modeller i det segmentet. De fortsätter. Och inte heller Honda ju eftersom de som enda tillverkare har byggt en landsvägsmodell av sin MotoGP-racer. Och de har ju en sporthoj med enliters radfyra-motor. Ryktet är dessutom att Honda kommer lansera en RVF 1000 (se länken nedan, men den lär väl snarare få beteckningen VFR 1000 R?), så visst är intresset för de här hojarna stort och viktigt.

http://www.motorcyclenews.com/news/2015/december/honda-plan-superbike-double/
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top