Vad fan har hänt med Honda?

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Det som också är lite märkligt kan jag tycka är att man lägger fruktansvärda pengar på att utveckla F1-motorer, Moto GP Hojar, Flygplan, Robotar mm. för att framstå som ett Hi-tech företag för att sedan presentera bilar och hojar som är fullständigt slätstrukna (utom vulgo Vultus då). Skulle vara kul att höra när ledningen lägger upp sina strategier.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Hondas produktionsracers har alltid hållit högsta klass. Helt fantastiska motorcyklar och nog är det konstigt att man verkar ta så lite intryck av HRC när CBR- och VFR-modellerna ritas.

Är det produktionsräsers man satt de svenska rekorden med?
Inte fett ombyggda cbr:er?
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Vilken jävla bra tråd!:tummenupp
Honda har helt enkelt blivit tråkiga :( Den enda Hondan som tilltalar mig idag är den nya Africa Twin.
Jag bryr mig inte om att dom är världens största motortillverkare eller att dom tillverkade Honda VFR 750 m.m. Dom måste börja leverera igen och göra så att man blir köpsugen på deras nya modeller.
Det är sjukt att man tycker att deras roligaste maskin idag är en MSX 125 :(
Med det sagt så tror jag att dom kommer att ta världen med storm igen som dom gjorde på -80 och -90 talet.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Honda har helt enkelt blivit tråkiga :( Den enda Hondan som tilltalar mig idag är den nya Africa Twin.
Är inte nya Africa Twin typisk för tråkiga Honda?

- Slätstruken/konservativ design som faller de flesta i smaken
- Placerad mitt i segmentet: halvbra på det mesta, inte riktigt bra på något
- En småtrött motor som inte ens slår BMW-boxern i effekt och är ljusår från KTM
- Flörtar med teknik som är helt ointressant på en seriös terränghoj: dubbelkoppling

Precis som med Cross Tourer; man kliar sig i huvudet och undrar: vem ska köpa den där? Vilka hojar är den där bättre än?

Honda har ju gjort alla som hoppades på en riktig Africa Twin väldigt besvikna; när modellen presenterades var den nydanande och häftig. När man nu ska blåsa nytt liv i modellen är det ett hostande lik som kommer kommer tilltala en helt annan målgrupp än äventyrsförare. Kanske en del ganska nyblivna hojförare och folk som kör kortare sträckor runt stan och tycker den är ”häftig”.

Med det sagt så tror jag att dom kommer att ta världen med storm igen som dom gjorde på -80 och -90 talet.
Vilka Hondamodeller på 90-talet tog världen med storm?

- CBR 900 RR (den första årsmodellen var verkligen nydanande, men redan efter första uppdateringen var den Honda-tråkig med snällare beteende och mer vikt och när SRAD kom lade sig Honda platt på asfalten)
- CBR 1100 XX (de två årsmodellerna innan Hayabusa imponerade, sedan lade sig Honda platt också här, inget vässat svärd, inga uppkavlade skjortärmar)

Det var andra/fler märken som gjorde betydligt djupare och mer långlivade avtryck än Honda gjorde på 90-talet.
 

Bifogat

  • 1998-Yamaha-R1-YZFR1f-small.jpg
    1998-Yamaha-R1-YZFR1f-small.jpg
    40.7 KB · Visningar: 76
  • Ducati 916 94  1.jpg
    Ducati 916 94 1.jpg
    46.9 KB · Visningar: 74
  • Suzuki GSXR750 97  1.jpg
    Suzuki GSXR750 97 1.jpg
    69.3 KB · Visningar: 65
  • MV Agusta F4 750S Serie Oro.jpg
    MV Agusta F4 750S Serie Oro.jpg
    39.5 KB · Visningar: 68
  • 147650@suzuki-hayabusa.jpg
    147650@suzuki-hayabusa.jpg
    76.3 KB · Visningar: 62
Last edited:

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Det som också är lite märkligt kan jag tycka är att man lägger fruktansvärda pengar på att utveckla F1-motorer, Moto GP Hojar, Flygplan, Robotar mm. för att framstå som ett Hi-tech företag för att sedan presentera bilar och hojar som är fullständigt slätstrukna (utom vulgo Vultus då). Skulle vara kul att höra när ledningen lägger upp sina strategier.

Vad är Hi-Tech då? Bara max effekt? Eller en Dubbelkopplingslåda som har mängder av inputs så som lutningsvinkeln baserat på hastighet, motorvarvtal, gasspjällsöppning och växelläge mm. Eller en motor som, i förhållande till sin volym, har ett imponerande vridmoment och en bränsleförbrukning som är hälften av många konkurrenter.
Jag håller med om att det kan kännas lite surt just nu men om man tittar lite närmre så finns så mycket mer är snabbast runt en bana med världens bästa hojförare eller mest effekt i "bänken".
Enligt mig kan Honda sammanfattas med att dom bygger hojar så som hojar används. Resten bygger hojar som imponerar i bild eller siffror. Det brukar innebära att alla kan köra en Honda utan invänjning. Det känns alltid hemma och kvaliteten är kännbar.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Vilka 90-talsmodeller använde Honda för att ta världen med storm?
Naturligtvis så menar jag Honda CBR 900RR, Honda NR 750, CBR 1100 Blackbird, CB1000 Big One, VTR 1000 Firestorm, m.m m.m. Dessa är ju legendariska motorcyklar som man alltid kommer att minnas, även om Honda är tråkiga idag så får man inte glömma vad dom har varit.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Enligt mig kan Honda sammanfattas med att dom bygger hojar så som hojar används. Resten bygger hojar som imponerar i bild eller siffror. Det brukar innebära att alla kan köra en Honda utan invänjning. Det känns alltid hemma och kvaliteten är kännbar.
Det där stämmer väldigt illa om man granskar de olika tillverkarnas modellprogram. Det kryllar av lättkörda, praktiska, snygga, skitsnabba och roliga hojar. Men de kommer sällan från Honda.

Det var inte Honda som byggde ER-5. Och det är inte Honda som radar upp billiga, snygga och körglada modeller med modellbeteckningen MT.
 
Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Naturligtvis så menar jag Honda CBR 900RR, Honda NR 750, CBR 1100 Blackbird, CB1000 Big One, VTR 1000 Firestorm, m.m m.m. Dessa är ju legendariska motorcyklar som man alltid kommer att minnas, även om Honda är tråkiga idag så får man inte glömma vad dom har varit.
Som jag skrev var de där modellerna dagsländor. Honda följde inte upp med att vässa och förbättra när konkurrenterna snabbt levererade bättre modeller. De stod bara där och var tråkiga. Som idag.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Som jag skrev var de där modellerna dagsländor. Honda följde inte upp med att vässa och förbättra när konkurrenterna snabbt levererade bättre modeller. De stod bara där och var tråkiga. Som idag.

Ja, att vara pionjär är bra tråkigt.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
En ganska harmlös skapelse så vitt jag kan se.

:confused:

Exakt, annars håller jag med Rash. S 2000 var en otroligt lyckad bil, bättre än MX5:an men den hade inte en chans eftersom dom vaknade för sent. NSX är underbar, alla tycker om den tills dom går runt den, ett jävla missfoster men helt underbar, en liten superbil, helt sjuka proportioner och den gör mig galen. Dom kan ju, Näää, jag lägger av innan jag kommer in på Nissan. Som nån utbrast: Låt oss hålla till motorcyklar:
Jag skulle "nästan" kunna kapa av höger, jag menar vänsterarmen" för en RC30, en av världens vackraste motorcyklar.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Apropå NSX, med nya NSX verkar Honda ha missat målet igen 1600 kg och och tråkig(!!!) att köra enligt de media jag läst...

Tacka vet jag Civic Type R FN2- skapelsens krona, Hondas all time high, (Inte alls för att jag kör en View attachment 426045sådan:tungan
Om du anmärker på att NSX gått upp i vikt o blivit tråkig, kan du väl inte anse att FN2 är all time high??
Den är en hel del tyngre o tristare än föregångarna. Som för övrigt är helfina :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur hojen ser ut är sekundärt
Hur den upplevs däremot är prio1.

Honda har inte lyckats med något av det som tilltalar på väldigt länge. Vad har kommit de senaste tio åren? 2006-2016;

125: insteget till nya ägare CBR125. :näsblod

600: CB600F Dödens tråkigare än storebror 1000. En bedrift.

Street"fighter" CB1000R :dummer Det är inte fight att guppa runt iklädd sumo-dräkt. Dessutom är den raka motsatsen till bus-hoj. Kände mig gammal nog att få liktornar när jag provade den..

Hojar för något sämre vägbeläggning: (kalla dem för fan inte offroad-tourer)
Nej. Näe, sluta.

Sporthoj: 2008. Nya CBR1000Rr (förlåt om det är fel antal R..). Lite nytänkande i designen, men kom inte hela vägen utseendemässigt. Bra försök dock.
Däremot försökte de sig på att modernisera den genom att den drog olja som en Audi.
Alltså, tilltalar du inte ögat får du va bra på annat. Mjuk.

Custom/cruiser. Kan inte det segmentet bara självdö i tystnaden?

Cross; Parkerat sen 2002.

Lekfordon; Nä.

Vad jag kan se så har Honda inte varit vakna, utan snarare i dvala.

De missade fightertåget (det växte rätt bra under perioden)

De missade långfärdssegmentet när det tjoffa till.

Sporttourers har tappat sport.

Det är idag enbart gamla meriter.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Honda gör inte primärt hojar för inbitna hojkörare. De gör hojar som ska tilltala andra kategorier och de försöker även föra in lite miljötänk, vilket gör att hojarna blir... tillrättalagda. Och lite tunga. Det ska påminna om att köra bil och vara noga avvägt och anpassat. Undantag finns, de lyckas ju inte jämnt...
 
Last edited:

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Jag är i.a.f. glad att jag fann denna. Passar mig "som handsken".
HPIM2360.jpg
Jag är inte så kräsen dock och skulle kanske kunna tänka mig någon av de nyare årsmodellerna också.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Honda är framtiden...

Tråkiga, miljövänliga och praktiska nyttofordon. Det är det de flesta av oss på SportHoj INTE vill ha. :fakta

SportHojar är lika "vettiga" som Königsegg eller Maserati och även om de flesta av oss inte kan, eller bör, använda väghållning och hästkrafter fullt ut så är känslan där. En känsla som inte finns i en Skoda Fabia eller en Honda NC700.

När jag ser en Koltrast tänker jag på en snabb svart Honda med gul framskärm!
Hur tänkte man med det namnvalet? :va
FireBlade kunde vara det amerikanska sättet, Fighter Bomber, (precis som JAS, Jakt Attack Spaning) och kunde ge antydningar till häftiga flyplan.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Hur hojen ser ut är sekundärt
Hur den upplevs däremot är prio1.

Honda har inte lyckats med något av det som tilltalar på väldigt länge. Vad har kommit de senaste tio åren? 2006-2016;

125: insteget till nya ägare CBR125. :näsblod

600: CB600F Dödens tråkigare än storebror 1000. En bedrift.

Street"fighter" CB1000R :dummer Det är inte fight att guppa runt iklädd sumo-dräkt. Dessutom är den raka motsatsen till bus-hoj. Kände mig gammal nog att få liktornar när jag provade den..

Hojar för något sämre vägbeläggning: (kalla dem för fan inte offroad-tourer)
Nej. Näe, sluta.

Sporthoj: 2008. Nya CBR1000Rr (förlåt om det är fel antal R..). Lite nytänkande i designen, men kom inte hela vägen utseendemässigt. Bra försök dock.
Däremot försökte de sig på att modernisera den genom att den drog olja som en Audi.
Alltså, tilltalar du inte ögat får du va bra på annat. Mjuk.

Custom/cruiser. Kan inte det segmentet bara självdö i tystnaden?

Cross; Parkerat sen 2002.

Lekfordon; Nä.

Vad jag kan se så har Honda inte varit vakna, utan snarare i dvala.

De missade fightertåget (det växte rätt bra under perioden)

De missade långfärdssegmentet när det tjoffa till.

Sporttourers har tappat sport.

Det är idag enbart gamla meriter.
CB600F, hojen jag för tillfället har, tycker jag verkligen inte tillhör kategorin dålig och tråkig. Sett till konkurrensen bland andra nakna 600-kubikare som gjordes då så placerar jag den i absoluta toppen. Den är väldigt lätt, lättkörd, mest effekt, faktiskt riktigt kul, ser bra ut, låter gött, bekväm etc. Den perfekta förstahojen verkligen. Skulle rekommendera den till vem som helst som precis tagit sitt kort eller bara helt enkelt "nöjer" sig med att inte ha det "värsta". Har avverkat 600 mil på denna detta mitt första år. Har njutit av samtliga. Nu ska jag dock byta upp mig lite till 1000cc så är någon på jakt efter en hornet, säg till...

Däremot efterträdaren med 650-motorn placerarar jag bland de nämnda tråkiga och karaktärslösa. Tyngre, mindre effekt och fulare. Ett steg bakåt på nästan samtliga punkter.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Firebladen är en kompetent sporthoj, inget snack om det! Men om man hävdar att det inte påverkar prestandan med 20 häst mindre, då svamlar man!

Eftersom det här fortfarande är sporthoj punkt com och förhoppningsvis inte kållitschtröjjaförsedd korvkioskposör punkt com så vill jag tro att prestanda innefattar lite mer än motoreffekt. Särskilt för de som vill använda sin hoj från kurva till kurva. Firebladen är en av mycket få hojar i klassen som har ett användarvänligt chassie som ändå fungerar för respektabla varvtider utan att behöva byggas om. Den går dessutom att köpa med fjädring som fungerar för varvrekordtempo på samtliga svenska banor, vilket inte är fallet med de flesta konkurrenter.

Om den nu anses ha så dålig prestanda så är det mycket märkligt att de "äldsta" och minst uppdaterade hojarna i denna klass (Fireblade och GSX-R 1000) fortfarande verkar vara de populäraste bandagshojarna över hela Europa och i många fall tillhöra de som har absolut bäst tempo på bandagarna. Visst, motoreffekt och imponerande elektronikspec är aldrig fel. Men det fåtal som verkligen vill använda sin hoj kanske har en lite annorlunda kravspec än de som köper sin hoj baserat på vad så kallade journalister tycker...?

Vad man sedan anser om dess design är upp till var och en att bedöma. Dess för klassen något konservativa design kanske bara beror på avsaknaden av uppdateringar, men jag vet i alla fall vilken design jag föredrar om jag jämför Firebladen med sista generationen ZX10, BMW eller R1.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Eftersom det här fortfarande är sporthoj punkt com och förhoppningsvis inte kållitschtröjjaförsedd korvkioskposör punkt com så vill jag tro att prestanda innefattar lite mer än motoreffekt. Särsklit för de som vill använda sin hoj från kurva till kurva. Firebladen är en av mycket få hojar i klassen som har ett användarvänligt chassie som ändå fungerar för respektabla varvtider utan att behöva byggas om. Den går dessutom att köpa med fjädring som fungerar för varvrekordtempo på samtliga svenska banor, vilket inte är fallet med de flesta konkurrenter.

Om den nu är så usel som du vill påskina så är det mycket märkligt att de "äldsta" och minst uppdaterade hojarna i denna klass (Fireblade och GSX-R 1000) fortfarande verkar vara de populäraste bandagshojarna över hela Europa och i många fall tillhöra de som har absolut bäst tempo på bandagarna. Visst, motoreffekt och imponerande elektronikspec är aldrig fel. Men det fåtal som verkligen vill använda sin hoj kanske har en lite annorlunda kravspec än de som köper sin hoj baserat på vad så kallade journalister tycker...?

Svenska banor är väl dessutom så beskaffade att hästkrafterna inte är begränsande, med tanke på hur det ser ut med ER6ornas varvtider de senaste två säsongerna. Så i Sverige är ju CBRen högst kompetent som racehoj dessutom, då dess svaghet inte är lika stort problem?
Nu är jag ganska okunnig på området, men det är ivf vad jag hört, och hur det ser ut rent allmänt för mig. :)
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top