Vad fan har hänt med Honda?

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Vultus hade helt undgått mig, eller tvärt om. Fanns inte med i Bike-katalogen såg jag.
Den var ju minst sagt... jäkligt udda!
Men man måste ju ge Honda en liten eloge för att vara lite egna iaf! Dock har dom väl förmodligen satt i sin mindre sexiga halva bilmotor på runda 50 ponnies som du klämmer i halva sitt modellutbud idag..?

Angående nya Gixxern ser den väl ok ut, men den blå lackeringen?! Det räckte inte med att det vid en snabb blick ser ut att stå "KUK" på sidkåpan på 1000-kubikarn, någon tyckte också att neongrönt var fint att blanda in också. På 600:an var de tvugna att komplettera med en röd färg som skär sig något djävulsk också... :crash
Får hoppas den är bra tekniskt iaf. BMW är väl fortfarande måttstocken japsen inte rått på än trots många års chanser.

Vad jag tycker då, så ingen blir kreNGt! ;)
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Hondas produktionsracers har alltid hållit högsta klass. Helt fantastiska motorcyklar och nog är det konstigt att man verkar ta så lite intryck av HRC när CBR- och VFR-modellerna ritas.

På första bilden står det "Honda NSR 500 V-twin".
Men det fanns väl en 4 cylindrig NSR 500 också ? Som hade ännu mer powwaaahh ? :)
 

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 600, LS650
Tråkigt nog måste jag hålla med trots att jag kört Honda i många år. Var förbi MC-varuhuset förra veckan och reagerade att alla nya Honda har platta, mer eller mindre heltäckande kåpor inom den gula markeringen vilket gör att allt ser ut som olika versioner av scootrar. Frågan är; vill du ha en street-scoorter, en offroad-scooter eller kanske en touring-scooter?
2015_NC750SD_svart.jpg
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Men har det inte alltid funnits droger som dyker upp ibland hos Honda?

Helix?

Honda_Helix.jpg
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
:yoparty dom har bara stavat fel skulle nog heta vulgus istället........fy fan den fulaste hoj jag sett tror jag

Denna tråd fick mig att göra nått jag ångrar, jag googlade på den för mig okända vultus. De bilder som uppenbarade sig kan nog ge mig men för livet....

Den lär ju få tidernas lägsta försäkringspremier i alla fall. Ingen kommer att anmälas som stulen... :3freak
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Ja visst håller jag med er alla till viss del men jag är jävligt nöjd med min nuvarande Honda som jag för tillfället har 135 hk i, visst skulle jag kunna tänka mig att hänga på ännu mer skit på den och det blir nog så. Jag tycker att den är jävligt snygg, lätt hanterlig, ja en riktig bus hoj men smaken är som baken :)View attachment 426012
fin de, jag avundas
 

tellmike

TIOLI
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Suzuki SV650SA
Angående NC750 Vultus. Honda försöker väl realisera Kanedas motorcykel i Akira. ;)

Edit: Hittade ett blogginlägg som löst bekräftar kopplingen också! :D
http://www.wtfgamersonly.com/animesunday-akira-want-kanedas-motorcycle/

Edit2: Verkar inte ens vara en lös koppling utan medveten val att knyta an till Japansk anime/manga med cyberpunk-tema. Rätt coolt! Har själv alltid velat ha Kaneda's MC sen jag såg Akira för första ggn tidigt 90-tal.

Citat:
"Drawing heavily from the futuristic bikes seen in the anime/manga illustrated books, television series and films, it has many similarities to Shotaro Kaneda's bike from Akira, and the work of Katsuhiro Otomo."
Källa: http://www.gizmag.com/honda-vultus-nm4-motorcycle/31522/
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Jag tror att en viss del av att hoj tillverkarna gör slätstruka maskiner handlar om att yngre inte ser hojen/bilen som en status pryl, dom skall bara fungera när man sätter sig i eller på o kör iväg.

Bil handeln märker ju av att yngre väljer bort bilen och åker kollektivt, hör på grabben att det är enkelt billigt bekvämt o under tiden så kan man ju surfa på datorn.

Så som några har funderat i tråden är det nog så att hoj tillverkningen följer med i våra åldrande publik.Sedan är ju Sverige en piss i missisippi vad det gäller mc försäljning i Europa o väldigt många har ju mc,n som ett billigare transportmedel till bilen o då räcker det att dom gungar fram bekvämt i sakta mak.

Sedan kan ju försäkringarna påverka en del oso. Blir hojarna för dyra att försäkra säljs ju färre o då lönar det sig inte att göra dessa modeller.. O sist då tror jag vi står inför ett avgörande skifte i bil/hoj branschen tror att el o hybrid kommer i hojarna stort inom några år iomed avgas krav på små motorer.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ja visst håller jag med er alla till viss del men jag är jävligt nöjd med min nuvarande Honda som jag för tillfället har 135 hk i, visst skulle jag kunna tänka mig att hänga på ännu mer skit på den och det blir nog så. Jag tycker att den är jävligt snygg, lätt hanterlig, ja en riktig bus hoj men smaken är som baken :)View attachment 426012
Brutalt läcker. En av mina favoritnakenhojar. Hade den bara haft lite mer pulver och godis så skulle den varit ett alternativ som ersättare till min hornet. Har kört den och gillar den som fan, men den kostar exakt lika mycket som nya gsx s1000, som jag också kört, och där faller den kort på i stort sett allt utom designen som är jävligt läcker på din
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vultus hade helt undgått mig, eller tvärt om. Fanns inte med i Bike-katalogen såg jag.
Den var ju minst sagt... jäkligt udda!
Men man måste ju ge Honda en liten eloge för att vara lite egna iaf! Dock har dom väl förmodligen satt i sin mindre sexiga halva bilmotor på runda 50 ponnies som du klämmer i halva sitt modellutbud idag..?

Angående nya Gixxern ser den väl ok ut, men den blå lackeringen?! Det räckte inte med att det vid en snabb blick ser ut att stå "KUK" på sidkåpan på 1000-kubikarn, någon tyckte också att neongrönt var fint att blanda in också. På 600:an var de tvugna att komplettera med en röd färg som skär sig något djävulsk också... :crash
Får hoppas den är bra tekniskt iaf. BMW är väl fortfarande måttstocken japsen inte rått på än trots många års chanser.

Vad jag tycker då, så ingen blir kreNGt! ;)

Ja, de tog ju ett blad från biltillverkningen och skapade sin Integra-plattform och stansar ut allt möjligt konstigt ur den. Typiska pendlarmoppar mestadels, även om jag gillar att tanken flyttats och ersatts av en dummy med lagringsutrymme på åtminstone en del av påhitten.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Brutalt läcker. En av mina favoritnakenhojar. Hade den bara haft lite mer pulver och godis så skulle den varit ett alternativ som ersättare till min hornet. Har kört den och gillar den som fan, men den kostar exakt lika mycket som nya gsx s1000, som jag också kört, och där faller den kort på i stort sett allt utom designen som är jävligt läcker på din
Har testat alla streetracers och gsx s1000 är ju helt oharmonisk i gaspådrag/inspeutning - kasst då det totalt förstör flytet o kontrollen i körningen.
Och Z1000 har yxigt chassi som "faller in" i kurvorna. Har kört allt annat med och även om CB1000R saknar effekt så är det en grymt fin cykel! Bästa chassit, snabbstyrd o lätt att slänga omkring, lätt att förutse och kontrollera.
= Honda för finfina cyklar. Inte snabbast eller tuffast, men bra.
Dock håller jag med om att de tappat allt!!!

Även på bilsidan.
Var är de läckra högvarviga motorerna...de fina kortslagiga vx-lådorna...chassi med påkostade hjulupphängningar?
Och designen, man undrar :dummer
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har testat alla streetracers och gsx s1000 är ju helt oharmonisk i gaspådrag/inspeutning - kasst då det totalt förstör flytet o kontrollen i körningen.
Och Z1000 har yxigt chassi som "faller in" i kurvorna. Har kört allt annat med och även om CB1000R saknar effekt så är det en grymt fin cykel! Bästa chassit, snabbstyrd o lätt att slänga omkring, lätt att förutse och kontrollera.
= Honda för finfina cyklar. Inte snabbast eller tuffast, men bra.
Dock håller jag med om att de tappat allt!!!

Även på bilsidan.
Var är de läckra högvarviga motorerna...de fina kortslagiga vx-lådorna...chassi med påkostade hjulupphängningar?
Och designen, man undrar :dummer

Vad gäller Z1000, i den mängd den är lik sitt kåpklädda syskon Z1000SX så beror det fallande beteendet på helt uppåt väggarna felställd bakdämpare (och dessutom underdimensionerad). Däckbyte gjorde underverk för beteendet på min SX med.
När jag testkörde en CB1000R tyckte jag den kändes skitmysko i kurvor, vilket märktes absolut tydligast i en rondell i närheten av hojshoppen. Kändes som om den skulle kana av asfalten närsomhelst. Men, vetefan om det var just det exemplaret som var skumt eller om det är hur de känns.

Anledningen att jag provkörde den var att jag tänkte byta min SX mot något busigare och naket. Det har inte blivit av, mycket pga att det mesta nakna inte är busigare än min SX, av någon outgrundlig anledning, det borde fan inte vara svårt.
 
Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
apropå asiatiska hojar så tror jag tåget har gått och europeiska tillverkare klivit förbi, BMW, Ducati, KTM, Triumph mfl har ju ett bra mycket intressantare utbud.
Ducce är såklart bäst, frågor på det?
Hehe.
Man tycker olika :tummenupp
Tycker de du räknat upp saknar harmoni o finlir.
Däremot Aprilia V4 :kär. En dröm i känsla, karaktär OCH harmoni !!
Som dessutom är snygg och låter fantastiskt.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Den lär ju få tidernas lägsta försäkringspremier i alla fall. Ingen kommer att anmälas som stulen... :3freak

Ingen?
Snarare alla... för när man tröttnat och skall sälja hur går det då?
Precis, tyst... och då sänks de i närmsta hamnbassäng och anmäls stulna.
:7peta
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
apropå asiatiska hojar så tror jag tåget har gått och europeiska tillverkare klivit förbi, BMW, Ducati, KTM, Triumph mfl har ju ett bra mycket intressantare utbud.
Ducce är såklart bäst, frågor på det?

Måste få påminna om Yamaha :7peta nya MT-serien är fantastisk. Och ta och prova den nya R1:an. En fantastisk sporthoj med mycket känsla och karaktär från crossplanemotorn.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top