25 OCT - Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
"It's a precedent. The last time this happened where a rider deliberately made a manoeuvre that ended up in a crash was at Jerez this year [Hanika against Guevara]. In that case we awarded five Penalty Points because the rider [Hanika] admitted he did it deliberately and it was as a result of him being frustrated with the other rider

Det hade jag missat, men intressant. Hanika körde ju avsiktligt in i Guevara efter målgång, så att bestraffa den manövern hårt är självklart. Krashen orsakade dessutom stora skador. Om det är konsekvensen eller intentionen som är det viktiga när straffen utdelas, är fortfarande oklart.
 

hitman theswede

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2014
Ort
växjö
Hoj
2007 Yamaha Xt660x
mm är nog den farligaste föraren genom tiderna. Hade det varit på Doohans tid hade detta inte accepterats doohan hade tryckt av honom duktigt. Det rossi gjorde kunde gjorts snyggare.Bättre å gjort det i en snabbare kurva "lite bakhjuls släpp ut ur en kurva å klippa mm framhjul". Har följt 500/motogp sedan Freddie spencer #34 körde hoj.
 
Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Motivet tror jag kommer från att MM anser sig vara den nya generationen och något av en given ersättare av Rossi som ny kung. Han vann titeln som rookie och repeterade sen. Nu tredje året är kungen tillbaka och kör för titeln.

De har kört tight tidigare och varje gång (vad jag minns) har MM förlorat närkamperna. Tänker på Argentina där MM kraschade på eget grepp och Assen där MM prejade in i Rossi och ändå stod Rossi på hjulen och vann..

Det är ensamt på toppen och anledningen att ens JL tänkt tanken att komma något så när överens med Rossi efter hans comeback hos Yamaha var nog för att de flesta trodde att Rossi var slut. Att han i bästa fall skulle köra om seger när de andra toppförarna var ute. Men plötsligt kommer geten Rossi och slåss om titeln och dessutom kör grymt..

Tror det finns en avundsjuka bland de andra förarna mot Rossi då han är kung för inte bara en generation utan för flera. Och det är inget, inget de kan göra något åt. Visst, JL och MM må kanske (troligen MM med tiden) vinna nästan lika många titlar eller kanske fler, men det blir ändå svårt att nå Rossis status som guldpojken.

Särskilt JL som ofta får höra burop osv på pallen. Tro fan att han påverkas av burop (hatar burop innerligt) när han står på pallen efter ett tufft race. Tro fan att det är lätt att börja gnälla då. Gillar JL skarpt men lite pinsamt var det allt senast på presskonferensen.

Detta är bara spekulationer och jag har inga källor på det;)

Ja bu ropen är fan inte snyggt! Som Rossi fan apploderade ja faktiskt till Lorenzo och pedrosa från soffan. Bra kört! :)
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
https://www.youtube.com/watch?v=1c21VFgvkVY

"Criville tried to go around Dohan. Dohan just banged into him!"

Blev det någon bestraffning för den manövern?
Hur många straffpoäng hade den gett idag?

Vi ser ju inte manövern på bild, men det låter ju inte helt regelenligt. Och Criville verkar inte varit så imponerad, även om han inte riktigt lyckades uttrycka sig på engelska. Klippet har ju istället blivit känt för Dohans repliker. Låter som att Criville varit något före, men på utsidan, och Dohan tryckt ut honom, och tyckt att detta var helt OK.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Min analys känns otroligt bra.

RD utlåtande three penalty points on Valentino Rossi for irresponsible riding, that is, deliberately causing contact
LJ kunde bara hålla med (LJ) we cannot deny that Valentino’s move was not the sort of move we want to see in MotoGP

Vill han ligga före får han väl köra ifrån dom, det är så man vinner inte genom att gnälla som en surkärring och trycka dom av banan :hihi

Det verkar vara väldigt många som fortfarande inte förstår varför VR blir bestraffad. Bestraffningen har inget att göra med något som hände innan själva incidenten eftersom inga regler bröts. Bestraffningen har inte heller något att göra med "sparken" eftersom dess avsikt inte går att bevisa. Bestraffningen handlar enbart om prejningen som är uppenbart planerad såväl som genomförd. Det är själva prejningen som anses vara "irresponsible riding causing danger to other competitors". Vad MM gör i denna situation är helt ointressant. Om prejningen hade utfallit så att MM stått på hjulen och VR vurpat så är det fortfarande VR som begår regelbrottet och skall bestraffas. Om prejningen aldrig hade inträffat hade det aldrig varit "irresponsible riding" och då hade det inte varit ett regelbrott.
Tänk så enkelt det är om man bara tar till sig det som skrivs och sägs!
Tummen upp toll båda inläggen! :tummenupp
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400

Några citat:
Men nu avslöjar Rossi att han är tveksam till att överhuvudtaget ställa upp.
– Jag kanske inte startar. Jag måste bestämma mig. Det är inte ett rättvist straff eftersom jag inte ville att Marquez skulle krascha, säger Rossi och fortsätter:
– Jag har alltid varit en rättvis förare. Den första straffpoängen jag fick på min licens i Misano kom från ett litet misstag i kvalet, trots att det inte drabbade Lorenzo (som behöll pole position efter en incident med Rossi).
”Han är en dålig förlorare”

Rossi har tidigare anklagat Marquez för att vara barnslig och arg på honom efter två tidigare incidenter under säsongen.
Det här är för det som hände i Argentina och Assen. Jag fick det bekräftat av Emilio Alzamora (Hondas manager). Han berättade att Marc anser att jag har förstört mästerskapet för honom. Han är en dålig förlorare, säger Rossi.

Det där sista var ju riktigt intressant...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag gör en kort halvtidssummering av denna tråd: Marc plockar ner sin idolaffisch på Vale, samt att Marc inte får en injudan till Vale´s motorranch under vinteruppehållet!

Och Marc överlämnar idolaffischen fixad som pilkastningstavla på den lokala puben ! :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Några citat:


Det där sista var ju riktigt intressant...

MM har ju definitivt kastat bort sitt eget mästerskap genom att krascha hela jävla tiden, något han lyckats med genom att köra som ett klantarsle ganska konsekvent på en hoj som hans teamkamrat inte kraschar med hela tiden, och dessutom vinner på, och fajtas med Rossi UTAN att köra in i honom så han kraschar själv.
Men jaja, det var spekulationer från Rossi, men det låter väl ganska rimligt.

Rossi har ju inte direkt missat många race under sin karriär, så att stå över ett race är ju en rätt stark signal från hans sida.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
men inte regelbrott då det ju finns flera meter bana kvar utanför för MM att åka på.

Jo, men det är det väl? Det står ju att man inte får köra så man förorsakar fara för andra, och att köra på ett oförutsägbart sätt, som i detta fallet innebär att i låg fart köra 10 meter utanför idealpår, det ÄR att utsätta andra för fara! Tänk om ALLA skulle köra så en gång per varv! Fan, RR på hög nivå bygger ju på tillit till andra förare, annars kan man ju inte ligga 29 cm från en konkurrent!!!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad menar du? Citatet jag fetmarkerade ska ju vara bekräftat av Emilio Alzamora.
Men det säger bara att Emilio har sagt att Marquez är upprörd på Rossi pga Argentina och Assen, inte något mer. Att Marquez kört för att sabotera för Rossi på grund av det är en slutsats som Rossi dragit.
 

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
DOROTEA
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Ja bu ropen är fan inte snyggt! Som Rossi fan apploderade ja faktiskt till Lorenzo och pedrosa från soffan. Bra kört! :)
Gillar INTE JLO men jag gillar VERKLIGEN INTE BUrop i någon form bätter heja högre på dem man gillar inga burop !!!
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
@Rash, vadå din sida? var det du som rejsade med dem? sluta bete er som fotbollsfanatiker nu.. du har inte gjort nått som hjälpt förarna till seger. så titta på motogp å njut och applådera den som vinner. alltså fotbollshuligan stilen håller inte i motorsport. väx upp...
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top