Ducati 821?

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Tråkigt nog så är det även den första frågan man får av bolagen när man ska försäkra. 'Har motorcykeln ABS?' = Billigare försäkring.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Hmmm... älska sporthoj :D
Jag kör en bättre liknelse... eftersom det finns integralhjälmar så bara vägrar jag köra jethjälm för då dör man direCKt :crash

Hellre en integralhjälm för då blir jag osårbar...man vill ju ionte tumma på säkerheten... det är ju därför jag valt att köra hoj :arsele

Fast detdär var ju en betydligt sämre och mindre relevant jämförelse då du pratar om en engångsförete'else. Och en gång kan man ju köra utan hjälm också. Skulle du köpa en hoj som det inte går att använda hjälm på (hur det nu skulle komma sig men jaja) ? eller en hoj som endast fungerar med jet-hjälm? (även om jethjälm vs integral snarare är som att jämföra senaste bosh kurvextraallt-ABS'en med en äldre typ av abs)
 

Täppas

Guest
Fast detdär var ju en betydligt sämre och mindre relevant jämförelse då du pratar om en engångsförete'else. Och en gång kan man ju köra utan hjälm också. Skulle du köpa en hoj som det inte går att använda hjälm på (hur det nu skulle komma sig men jaja) ? eller en hoj som endast fungerar med jet-hjälm? (även om jethjälm vs integral snarare är som att jämföra senaste bosh kurvextraallt-ABS'en med en äldre typ av abs)

Näe min liknelse var bättre men jag märker att du inte riktigt förstår logiken :arsele

Köpa hoj som inte går att köra med hjälm skulle jag inte göra eftersom jag inte är särskilt "outlaw" längre, äldre och listigare :D

Köpa hoj som bara funkade med jethjälm, visst alla dar i veckan, om det var den hojen jag ville ha:tummenupp
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
inte långt ifrån...

I en diktatur hade du fått lära dig att bromsa utan ABS :fakta

Som sagt har ingen ABS på min Sukki från -99 eller traction control eller annan lyx. Jag lever ännu ;)
Försöker alltid köra en skarp inbromsning från 70-90 km/h innan jag kör en långrunda. Tycker jag känner min hoj väl vid inbromsning. Men att ha ABS på hojen är en extra säkerhet tycker jag.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Sååå ... Ducati Monster 821? :tummenupp

För egen del blev i alla fall min lista lite kortare idag, vilket i alla fall ökar sannolikheten för att det kan bli en 821.

Var inne hos handlaren för att kolla på MV Agusta Brutale 800, men allt var slutsålt för i år, inklusive demohojar. Var bara att komma tillbaka nästa år. :huvet Handlaren ville gärna sälja på mig en 1090 ("som också är trecylindrig") efter att jag påpekat att det var den trecylindriga 800 eller 800 RR jag var intresserad av. :va För att utesluta att det var jag som hade hjärnsläpp kontrollräknade jag för säkerhets skull cylindrarna och jodå... det var allt en radfyra på 1090. :hihi

När vi började prata lite om skillnaden mellan 800 och 800 RR och handlaren bestämt hävdade att båda hade "precis samma Öhlinsfjädring" (öh, nej!) tackade jag för pratstunden och gick därifrån.

Vad gäller ABS tycker jag är upp till var och en att bedöma, men skulle själv aldrig välja utan och kan konstatera att ABS med största sannolikhet räddade mitt liv i en incident härom dagen.

Tankmätare kan ha sina brister och ersätter inte att ha koll på trippmätaren (vilket är mitt rättesnöre trots tankmätare), men framför allt så är bara varningslampan långt ifrån tillräcklig, i alla fall inte på mina normala dagsturer som utgår från Göteborg. Hamnar man på landsbygden i Dalsland kan det gå många mil mellan bensinstationerna. Bränslemätare kan vara ganska praktiskt framför allt när man kör en ny hoj, där man inte vet hur långt man kommer på en tank. Var guld värt när jag körde på hyrd hoj i Spanien i våras, där ett avstängt bergspass kunde betyda flera mils omväg utan en bensinstation i sikte.
 
Last edited by a moderator:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
För egen del blev i alla fall min lista lite kortare idag, vilket i alla fall ökar sannolikheten för att det kan bli en 821.

Var inne hos handlaren för att kolla på MV Agusta Brutale 800, men allt var slutsålt för i år, inklusive demohojar. Var bara att komma tillbaka nästa år. :huvet Handlaren ville gärna sälja på mig en 1090 ("som också är trecylindrig") efter att jag påpekat att det var den trecylindriga 800 eller 800 RR jag var intresserad av. :va För att utesluta att det var jag som hade hjärnsläpp kontrollräknade jag för säkerhets skull cylindrarna och jodå... det var allt en radfyra på 1090. :hihi

När vi började prata lite om skillnaden mellan 800 och 800 RR och handlaren bestämt hävdade att båda hade "precis samma Öhlinsfjädring" (öh, nej!) tackade jag för pratstunden och gick därifrån. :huvet

Vilken påläst handlare! Man blir ju mörkrädd, borde dom inte ha liiiite koll på vad de sysslar med iaf?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vilken påläst handlare! Man blir ju mörkrädd, borde dom inte ha liiiite koll på vad de sysslar med iaf?

Jo, verkligen. Hade väl varit en sak om det var en semesterpraktikant eller liknande, men denna person uppfattade jag som ansvarig för MV Agusta, möjligen också chef för hela verksamheten, hos denna handlare.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Jo, verkligen. Hade väl varit en sak om det var en semesterpraktikant eller liknande, men denna person uppfattade jag som ansvarig för MV Agusta, möjligen också chef för hela verksamheten, hos denna handlare.

Lät ju förtroendeingivande.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jo, verkligen. Hade väl varit en sak om det var en semesterpraktikant eller liknande, men denna person uppfattade jag som ansvarig för MV Agusta, möjligen också chef för hela verksamheten, hos denna handlare.

Bilcity såklart? Fick känslan av att här importeras det statusbilar med tvivelaktig historik som glansas upp och säljs dyrt. Kan vara helt fel men det är känslan.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Bilcity såklart? Fick känslan av att här importeras det statusbilar med tvivelaktig historik som glansas upp och säljs dyrt. Kan vara helt fel men det är känslan.

Jo, det var Bilcity Superbike. Han jag pratade med var visserligen mycket trevlig, men det fanns så många saker i det där samtalet som fick mig att tvivla på hur seriösa de är som handlare och snarare gav intryck av en "used car salesman" som pratade på en massa om saker han trodde jag ville höra.

Frågade vad en service på Brutalen kostade och fick svaret 1500 kr. Undrade då hur mycket större servicear med tilläggsarbeten (som kontroll av ventilspel osv) kostade och fick svaret 1500 där också. ("Det är inte service vi lever på, utan att kunderna är nöjda och ett par tändstift kostar ändå så lite att vi inte tar något extra betalt för det"). Om nu detta stämmer är det väl bra, men det är nog upp till bevis när man står där och det är dags för en stor service.

När vi pratade om de olika modellerna och dess skillnader ville han hela tiden bara prata om huruvida de olika modellerna hade diverse mer eller mindre utskjutande detaljer där bak som kunde ta i (eller inte) när man körde på bakhjulet. Fanns liksom inte så många andra aspekter av en motorcykel att diskutera än så.

Vi kom in på försäkringskostnader och han rekommenderade mig bestämt att skaffa halvförsäkring för "det är ju nästan ändå alltid den andra som är vållande och då får man ersättning". Påpekade lite försynt att det finns ju singelolyckor också och fick svaret att "ja, men de orsakas ju nästan alltid av något djur och då får man ersättning via halvförsäkringen". Så kan man givetvis argumentera med polarna en sen kväll över en öl, men det kändes inte så seriöst för att komma från en handlare.

När jag var på väg därifrån följde en lång utläggning om hur dåliga andra handlare är som inte bryr sig om sina kunder osv...
 
Last edited by a moderator:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jo, det var Bilcity Superbike. Han jag pratade med var visserligen mycket trevlig, men det fanns så många saker i det där samtalet som fick mig att tvivla på hur seriösa de är som handlare och snarare gav intryck av en "used car salesman" som pratade på en massa om saker han trodde jag ville höra.

Frågade vad en service på Brutalen kostade och fick svaret 1500 kr. Undrade då hur mycket större servicear med tilläggsarbeten (som kontroll av ventilspel osv) kostade och fick svaret 1500 där också. ("Det är inte service vi lever på, utan att kunderna är nöjda och ett par tändstift kostar ändå så lite att vi inte tar något extra betalt för det"). Om nu detta stämmer är det väl bra, men det är nog upp till bevis när man står där och det är dags för en stor service.

När vi pratade om de olika modellerna och dess skillnader ville han hela tiden bara prata om huruvida de olika modellerna hade diverse mer eller mindre utskjutande detaljer där bak som kunde ta i (eller inte) när man körde på bakhjulet. Fanns liksom inte så många andra aspekter av en motorcykel att diskutera än så.

Vi kom in på försäkringskostnader och han rekommenderade mig bestämt att skaffa halvförsäkring för "det är ju nästan ändå alltid den andra som är vållande och då får man ersättning". Påpekade lite försynt att det finns ju singelolyckor också och fick svaret att "ja, men de orsakas ju nästan alltid av något djur och då får man ersättning via halvförsäkringen". Så kan man givetvis argumentera med polarna en sen kväll över en öl, men det kändes inte så seriöst för att komma från en handlare.

När jag var på väg därifrån följde en lång utläggning om hur dåliga andra handlare är som inte bryr sig om sina kunder osv...

Hej Trygg Transa. Körde med öppet visir och fick en humla i ögat och drog i diket. Helt klart orsakad av djur och jag har halvförsäkring. Får jag full ersättning för skadorna?

Had fö inte en aning om att halvförsäkringen tog skador om jag bromser omkull mig när ett rådjur kliver ut i vägen. Vilken del av halvförsäkringen reglerar singelolyckor med djur?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vilken del av halvförsäkringen reglerar singelolyckor med djur?
Det blir i såna fall humlans/rådjurets försäkringsbolag som går in och betalar. Om humlan eller rådjuret saknar trafikförsäkring går trafikförsäkringsföreningen in och ersätter. Trafikförsäkringsföreningen finansierar sin verksamhet genom att slå ut kostnaderna på alla insekter, fåglar och fyrfota djur som kör oförsäkrat. Fiskar omfattas inte då de sällan eller aldrig förväntas komma i konflikt med vägburen trafik.

Sorry för OT. Ducati Monster 821 och därmed förenliga, men temporära, sidospår handlar det om i den här tråden :)

Slutsatsen jag drar så här långt är nog att jag måste provköra 1200:an också.
 
Last edited by a moderator:

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Det blir i såna fall humlans/rådjurets försäkringsbolag som går in och betalar. Om humlan eller rådjuret saknar trafikförsäkring går trafikförsäkringsföreningen in och ersätter. Trafikförsäkringsföreningen finansierar sin verksamhet genom att slå ut kostnaderna på alla insekter, fåglar och fyrfota djur som kör oförsäkrat. Fiskar omfattas inte då de sällan eller aldrig förväntas komma i konflikt med vägburen trafik.

Sorry för OT. Ducati Monster 821 och därmed förenliga, men temporära, sidospår handlar det om i den här tråden :)

Slutsatsen jag drar så här långt är nog att jag måste provköra 1200:an också.

Tack för ett skratt nu på morgonen och för info var man inte ska åka och köpa hoj. :D

1200:an hade varit intressant också men känns lite dyr i försäkring?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Tankmätare kan ha sina brister och ersätter inte att ha koll på trippmätaren (vilket är mitt rättesnöre trots tankmätare), men framför allt så är bara varningslampan långt ifrån tillräcklig, i alla fall inte på mina normala dagsturer som utgår från Göteborg. Hamnar man på landsbygden i Dalsland kan det gå många mil mellan bensinstationerna. Bränslemätare kan vara ganska praktiskt framför allt när man kör en ny hoj, där man inte vet hur långt man kommer på en tank. Var guld värt när jag körde på hyrd hoj i Spanien i våras, där ett avstängt bergspass kunde betyda flera mils omväg utan en bensinstation i sikte.
När jag läste ditt inlägg första gången så tänkte jag, logiskt. Nu andra eller tredje gången inser jag att en tankmätare inte gör nån som helst skillnad.
Ponera att du har en 17,5 liters tank och att du kan köra 25 mil på en tank utan att tanklampan tänds. När trippen når 20 mil kommer du fram till det avstängda bergspasset. Det innebär en omväg på 7 mil.
Vad är skillnaden om du har en tankmätare som berättar att du har 5 mil kvar i tanken? Kommer du längre?
Håller med dig om att det är praktiskt men det handlar bara om mindset.

Gällande 821 vs. 1200 så var jag i exakt samma situation men efter ett antal recensioner på youtube (MCN, Bike World, Australian Motorcycle Magazine, m.fl) så bestämde jag mig för att 821:an gav mig allt jag ville ha, en 1200 är bara tyngre och kraftfull.
Enl. många recensenter var den mer tröghanterad, nåt jag inte var intresserad av. Visst, display, enkelsving och mer power är attraktivt men för mig kunde detta inte motivera prisskillnaden. Skulle jag gått för 1200:an skulle inget annat än "S" gälla vilket spädde på skillnaden. :huvet

Jag köpte 821:an på ren känsla och provkörde den aldrig, brukar inte göra det med hojar, det är roligare så! :tungan
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top