Hala bromsbelägg

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...Du har inte något hemmabygge, det är en vanlig motorcykel och om det är något fel på den (tror jag inte) så är det fel på bromspumpen, inte beläggen.
Att det inte är ett hembygge är korrekt, se'n skulle jag inte kalla en motorcykel som gjorts i färre än 100 exemplar för "vanlig".
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Att det inte är ett hembygge är korrekt, se'n skulle jag inte kalla en motorcykel som gjorts i färre än 100 exemplar för "vanlig".

Vad har du för hoj? För du menar väl inte Aprilia RS 125 som har tillverkats sedan -92?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...Med lite vett och respekt kommer man långt.
Jag ber om ursäkt ifall jag uppfattats som respektlös, men har man kört motorcykel sedan 1982 och hållit på med Banracing sedan 1989; då blir man lite irriterad när folk rekommendera en att slipa på däcken för att minska friktionen mellan bromsbelägg och bromsskiva.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tja, lägger du upp frågan i mc-relaterat och ställer den som en junior med nytaget kort skulle gjort kanske du inte ska bli förvånad av bemötandet.....

Hade du tagit med denna sista fakta hade man haft lite att gå på, det och kanske slängt frågan i race-forat med om det nu är en racer du har..
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Vad har du för hoj? För du menar väl inte Aprilia RS 125 som har tillverkats sedan -92?
Jo, den kallas för RS125. Enligt säljaren byggdes den för nå'n enhetsserie som gick nere i Tyskland i början på det här milleniet. Jag har försökt att hitta info. på nätet, men det har inte gått så bra. Jag skulle exempelvis vilja veta vem som har gjort framdämparna, för de funkar ofantligt bra!
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Vad är det för sorts banracing som du hållit på med sen 1989? :hihi Framdämparna? :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu förstår jag inte, problemet jag beskriver inträder i intervallet -0,3 -> -0,7 g.
Jag är inte bekväm med att släppa styret under den accelerationen.

Klämmer man med låren om tanken bör man kunna bromsa rätt hårt med bara en hand på styret, och då kan man inte lägga någon vikt på styret utan att få väldigt spännande effekt på färdriktningen.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Gaffelbekymmer?
Stum gaffel som gör att däcket glider.

Defekt däck?
Var en kille som råkade ut för det förra året och skrev här.
När däckmöntörens son kraschade hojen i första kurvan så accepterade dom att däcken var fel.

Knepig geometri i hojen?


Jag har aldrig lyckats låsa upp Kawasakin i högre farter.
Den har försökt framåtvolta men inte låsa om inte gaffeln bottnat.

Tycker du ska kopiera upp texten om din erfarenhet för jag trodde du var 16 år och hade noll koll.


Är det en ADAC-Cup Rs125 du har?
Eller IDM (Int. Deutsche Motorradmeisterschaft) kanske?


En annan teori är att beläggen har väldigt högt initialt grepp eftersom att hojen är så lätt och inte bygger så mycket temperatur i skivan för att tex kolfiberbelägg ska fungera.
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag ber om ursäkt ifall jag uppfattats som respektlös, men har man kört motorcykel sedan 1982 och hållit på med Banracing sedan 1989; då blir man lite irriterad när folk rekommendera en att slipa på däcken för att minska friktionen mellan bromsbelägg och bromsskiva.

Din erfarenhet var dock inget som ingick i starten av tråden, det är hemskt svårt att gissa sig fram till det. Ingen har föreslagit att du ska slipa däcken för att minska friktionen mellan belägg och skiva. Däremot har det föreslagits att belägg och skiva inte är problemet vilket du verkar rätt bestämd att det är.

ApriliaChrille här under lyfter också en väldigt bra poäng, lyckas man låsa framhjulet så att det glider tyder det snarare på dåligt fäste med marken. Bromsar man tillräckligt kraftigt med frambromsen brukar hojen ha en tendens att slänga av föraren.

Får du upp hojen på framhjulet? Om inte är det för dåligt fäste däck-underlag.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...Är det en ADAC-Cup Rs125 du har?...
Jag tror att du har knäckt nöten! Våran har inga ADAC-dekaler kvar, men i övrigt verkar den stämma med de bilder jag hittat (nu när jag vet vad jag skall använda för sökargument). Tack för den!
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Det var inte meningen att låta dryg. Jag tyckte bara att det var lite komiskt att du nämnt banracing sedan en massa år och i nästa mening snubblar på "Framdämparna". Ett vedertaget samlingsnamn på alla främre fjädring och stötdämparkomponenter är framgaffel.
För att faktiskt tillföra något så tycker jag också att du ska vänta med att byta belägg. Jag får intrycket av att du köpt hojen ganska nyligen så jag tror mest att du är ovan med den.
Är det en ren banhoj eller blir det gata också?
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...Är det en ren banhoj eller blir det gata också?
Tanken är att den till en början skall gå på gatan (tills sonen har lärt sig att dra i rätt spak).
Självklart vill han tävla, men hans mamma (som har jobbat inom sjukvården) är inte lika övertygad om att det är en bra idé.
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top