Hala bromsbelägg

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Vad sitter det för bromsbelägg monterade nu?

Kanske är belägg ämnade för racing med tanke på hojens ursprung och tänka användningsområde.

Montera dit vanliga cl braking sbk 5, dom brukar vara bra allroundbelägg.
 

hitman theswede

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2014
Ort
växjö
Hoj
2007 Yamaha Xt660x
Jag hade offrat min vänstra pungkula för sådana bromsar. Har en yamaha xt660x som jag tycker har alldeles för dålig bromsverkan.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Det ord jag famlar efter; 'är inte en komponent utan ett samlingsnamn för allt innehåll (förutom oljan). Om jag säger ventilpaket; förstår ni vad jag menar då?

Cartridge heter innehållet i gaffeln som samlingsnamn.
http://grevensmcdelar.com/Fjädringsprodukter/Cartridge/k-tech-cartridge

Om sonens mamma verkligen inte vill att han skall göra illa sig allvarligt skall han defifnitivt tävla/köra bana och inte ge sig ut i trafiken på en tokstum elit-racer med små toleranser för ev. förarfel...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tanken är att den till en början skall gå på gatan (tills sonen har lärt sig att dra i rätt spak).
Självklart vill han tävla, men hans mamma (som har jobbat inom sjukvården) är inte lika övertygad om att det är en bra idé.

Gatan är bra mycket farligare än banan. Massa blindstyren i plåtlådor som ibland till och med aktivt är ute efter att preja en. Banan har stora fina avåkningszoner, ingen som aktivt försöker döda en, och ingen mötande eller korsande trafik.
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
"Att köra på gatan är jätteläskigt. Hälften kör åt fel håll och dessutom har dom ställt ut stolpar mitt i banan"
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu förstår jag inte, problemet jag beskriver inträder i intervallet -0,3 -> -0,7 g.
Jag är inte bekväm med att släppa styret under den accelerationen.

Skrev jag släppa? Nej, jag vill minnas "utan att lägga tryck på."

Dvs bromsa med rätt teknik till att börja med.
Med ett däck för temperaturen som råder.
Osv.

För bra bromsar har du bara om resten är fel.

Det är återigen inte beläggens fel att framhjulet låser. Läs denna mening 3ggr.
Det är däckets friktion mot marken som är för låg.
 
Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Är di nöjd med hojen dom helhet. Det är bäl en två taktare,?hur är det med undehåll? Mycket/ lite?
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Bromsklossar är inte speciellt dyrt. Gissar också att det är enkel skiva på hojen. Köp bara klossar från segmentet under dom ni köpt o prova, men dock kan det vara käckt att ha i åtanke dom andra sakerna folk tagit upp som gaffel döck etc. ( mina galfer, har olika segment. Racing, street, etc) w
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Låsa framhjulet?!
Det har jag inte kunnat göra sen GPz 750:n såldes. Om jag försökt med senare hojar hade det slutat med kullerbytta framlänges. :crash
Som det sagts tidigare; nåt är fel med greppet för framhjulet.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Får man fråga vad ditt nästa steg är...? Har du någon plan B...?

Jag menar efter att du monterat någon av de ovan uppräknade bromsbeläggen och sedan märker att det fortfarande går precis lika lätt att låsa det nya däcket på kall asfalt...?

Smörja in skivorn med bromsvätska kommer nog göra susen!

Är själv inne på att skaffa mig hala bromsbelägg då jag alltid bromsar på mig på bandag
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Är di nöjd med hojen dom helhet. Det är bäl en två taktare,?hur är det med undehåll? Mycket/ lite?
Nej, helheten suger hästp-nis, men dess positiva egenskaper är långt starkare än dess negativa.
Underhåll: Det är helt OK. Vi har haft den i sex dagar och på den tiden är det bara en grej som har gått sönder.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Låsa framhjulet?! Det har jag inte kunnat göra sen GPz 750:n såldes. Om jag försökt med senare hojar hade det slutat med kullerbytta framlänges. :crash ...
För längese'n hade jag en GPX750R, där gick det bara att bromsa upp hojen på framhjulet när däcket var helt nytt. Att jämföra de bromsarna med Aprilia:ns; 'låter sig knappt göras (över 180 km/h gick det inte att låsa framhjulet, trots att man tog i allt' man hade)
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Det finns indikationer på att de bromsbelägg som sitter på min hoj är Ferodo CP211.
μ 0,52 -> 0,74 (Highest friction level available for motorcycle racing).
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns indikationer på att de bromsbelägg som sitter på min hoj är Ferodo CP211.
μ 0,52 -> 0,74 (Highest friction level available for motorcycle racing).

Okej, då borde de väl ha lite knepigt bett innan man fått upp tempen i beläggen, gatanpassade belägg är bättre, men köp ett riktigt bra gatbelägg istället då, inte ett så dåligt som möjligt.
Vad sitter det för däck på hojen då? Sitter det bandäck på så är de ju rätt så hala innan de får upp tempen.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Att köpa dåliga belägg har jag inte funderat på en enda sekund, var fick du den idén ifrån?
Du vill ju ha ett "halt" belägg som inte nyper, de låter som att du vill ha ett dåligt belägg då?

Även om du verkar heelt inne på att de är beläggen som är fel, vad kör du med för framdäck? Märke och modell alltså.
Den vanligaste anledningen till att framdäcket glider när man bromsar är inte att beläggen är för bra, snarare att antingen att däcket är helt slut, de är ett sportdäck och man bromsar hårt med ett kallt däck (= däcket är halt) eller eller rent krasst att den som bromsar inte har någon känsla i näven och bromsar för kung och fosterland.. :näsblod
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Du vill ju ha ett "halt" belägg som inte nyper, de låter som att du vill ha ett dåligt belägg då?...
Min värld ser ut så här:

Halt = Låg friktionskoefficient
Nyper = Nå'nting är trasigt
Dåligt belägg = Ett som brinner upp när man tar i

Vilket belägg av dessa är bäst enligt din definition?
 

Bifogat

  • HawkPadChart.jpg
    HawkPadChart.jpg
    86.4 KB · Visningar: 49

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Min värld ser ut så här:

Halt = Låg friktionskoefficient
Nyper = Nå'nting är trasigt
Dåligt belägg = Ett som brinner upp när man tar i

Vilket belägg av dessa är bäst enligt din definition?

Sytar du till att köra på gata eller på bana? Vissa har ingen nämnvärd friktionskoefficient vid låga temperaturer så den biten spelar stor roll.

Så innan du får nåt svar av mig vilka belägg som är bäst, var är de tänkt att hojen ska köras? Och ännu en gång, vad har du för framdäck?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att köpa dåliga belägg har jag inte funderat på en enda sekund, var fick du den idén ifrån?

För mig är ett så halt belägg som möjligt ett dåligt belägg.
Så, vad sitter det för däck på hojen? Du har ju problem med friktionen mellan däck och asfalt.
Att ett par racebelägg beter sig konstigt innan de fått upp värmen är inte så himskanes konstigt, men för den sakens skull ska inte framhjulet låsa sig. Det är något annat som ställer till släppen. Sitter det bandäck på så kommer det vara dålig friktion innan de fått upp tempen, speciellt när asfalten är kylig.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top