Ny motorcykel till våren? Berätta mer.

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Grattis till ny bike! Få saker som kan klå en helt ny hoj:tummenupp
Har själv endast köpt en ny hoj men känslan av att man är den första att "besudla" hojen är oslagbar:tummenupp:D:D

Tackar hjärligt :Bugar
Fantastisk känsla när man tar ut den på första turen, och vetskapen om att ingen annan har varit och kladdat tidigare är skön. Inget fel på begagnade hojar heller för den delen, en vårdad begagnad där servicen har skötts enligt protokoll är inte dumt det heller. Men att äga en helt ny Ducati är nåt nytt för mig, och har varit lite av en pojkdröm, har aldrig vågat tidigare. Nu är det flerskivig våtkoppling, vätskekyld motor, känns så bra psykologiskt :yoparty Även om torrkoppling och luftkyld fungerar bra det med. Eller... :gnissla:tungan
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Monster 1200 låter helt sjukt. Bland det bästa jag har hört. Speciellt i kombination med en 899 som varvar samtidigt :kär Grattis!
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Håller helt och fullt med. De lyckas inte ens få GSX-S att se intressant ut i promotionvideon, jag tycker mest den framstår som en tråkig transporthoj.

http://www.youtube.com/watch?v=gmHBFOFCjwI
Efter alla sågningar var jag tvungen att själv kolla på videon. Hade föraren haft en reflexväst hade jag varit övertygad att videon är skapad av nån moralpredikande trafikpolitiker..

Kontrasten är tydlig om man jämför med Triumphs promotion video:
http://www.youtube.com/watch?v=tGpZgzMkNnE
Och detta är trotts allt en glidare som marknadsförs!
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Monster 1200 låter helt sjukt. Bland det bästa jag har hört. Speciellt i kombination med en 899 som varvar samtidigt :kär Grattis!

Tack :Bugar
Ja, nu längtar man till våren! Jag har också hört att ljudet ska vara nåt i hästväg, med Termignoni :hoppa. Vad jag förstod så fanns det två alternativ, jag tog den som låter lite mer :brynad
ljudet i en motorcykel är ju A och O. Vem vill höra vindbrus? :hihi Kom att tänka på att man måste köpa en ny hjälm också, supersugen på Shoei NXR Permutation. Den ska vara riktigt tyst, ser mycket bra ut också.
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Tack :Bugar
Ja, nu längtar man till våren! Jag har också hört att ljudet ska vara nåt i hästväg, med Termignoni :hoppa. Vad jag förstod så fanns det två alternativ, jag tog den som låter lite mer :brynad
ljudet i en motorcykel är ju A och O. Vem vill höra vindbrus? :hihi Kom att tänka på att man måste köpa en ny hjälm också, supersugen på Shoei NXR Permutation. Den ska vara riktigt tyst, ser mycket bra ut också.

Är det en 1200S Stripe du slagit till på?

Köper ny hjälm jag med, har provat Shoei gt air som sitter klockrent, vet du om det är några större skillnader på gt air och nxr permutation?
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Är det en 1200S Stripe du slagit till på?

Köper ny hjälm jag med, har provat Shoei gt air som sitter klockrent, vet du om det är några större skillnader på gt air och nxr permutation?

En standard 1200, S blir lite onödig för mig som inte kör bana, och vad jag har förstått så är det ingen skillnad hårdvarumässigt i motorn, det ska vara en annan mappning i S som ger extra 10 hästar, dock så är Öhlins alltid :kär. När jag tittade på stripe såg såg jag att randen sitter på sidan av tanken, snarare än i mitten, och det tände av mig en smula. Ang hjälmarna så vet jag väldigt lite, hade en Shoei XR-1000 för några år sen, var toknöjd med den. Och NXR ska vara bättre på samtliga punkter, tror det finns dom som kan svara på hjälmfrågan bättre än mig :)

PS: En 1200s stripe skiljer sig lite mot den vanliga 1200s, skylthållaren sitter på traditionellt sätt på den, en stor anledning till varför jag är så förtjust i standard 1200 och 1200s är just pga vart skylthållaren sitter.
 
Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Är det en 1200S Stripe du slagit till på?

Köper ny hjälm jag med, har provat Shoei gt air som sitter klockrent, vet du om det är några större skillnader på gt air och nxr permutation?

Kör du bana så ska du veta att NXR har D-ringar medan GT-Air har knäppfäste.

Jag har själv en GT-Air och den är inte bara den skönast åtsittande hjälm jag har haft, den är också den överlägset tystaste.
Jag tyckte nästan hojen blev för tyst (Ducce med termignoni :hihi ) när jag bytte till en GT-Air från en AGV och inte tycker jag att Arai är tystare heller. Vindbruset tonas ner långt under gränsen för vad man stör sig på.
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Rand på sidan, då får den minus av mig.
Grattis till en galet snygg hoj iaf, ska bli kul att läsa en utvärdering i vår :).

Ny ducce är en dröm men jag börjar lite försiktigare:musik

Ang hjälm så får det bli GT AIR för mig isf.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Skrev här för några dagar sedan att jag vill gör Café Race av en CX 500. Tänkte mig något likt den här. Kan det vara något?

http://www.returnofthecaferacers.com/2014/11/honda-cx500-rr.html
Om det kan vara något!? Det är ju porr för fan! :) Hade själv en CX, dock med endast mindre modifieringar. Motorn är underbar på alla sätt och vis. Mekaniken, ljudet när man varvar upp, vridet, pålitligheten mm. Med en modernare gaffel, bakfjädring och frambroms skulle den vara kung.
 

Bifogat

  • IMG_0536.jpg
    IMG_0536.jpg
    1 MB · Visningar: 93

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
En standard 1200, S blir lite onödig för mig som inte kör bana, och vad jag har förstått så är det ingen skillnad hårdvarumässigt i motorn, det ska vara en annan mappning i S som ger extra 10 hästar, dock så är Öhlins alltid :kär. När jag tittade på stripe såg såg jag att randen sitter på sidan av tanken, snarare än i mitten, och det tände av mig en smula. Ang hjälmarna så vet jag väldigt lite, hade en Shoei XR-1000 för några år sen, var toknöjd med den. Och NXR ska vara bättre på samtliga punkter, tror det finns dom som kan svara på hjälmfrågan bättre än mig :)

PS: En 1200s stripe skiljer sig lite mot den vanliga 1200s, skylthållaren sitter på traditionellt sätt på den, en stor anledning till varför jag är så förtjust i standard 1200 och 1200s är just pga vart skylthållaren sitter.


Jag måste ju också köra nytt nästa år då jag var tvungen att sälja för lägenhetsköp. Har kört allt möjligt, senast SD 990 vilken var enormt skoj. Håller ögonen öppna under våren eller för höstklipp så får vi se vad det blir. Alltifrån sport till street och tom Hypermotard är intressant.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Jag måste ju också köra nytt nästa år då jag var tvungen att sälja för lägenhetsköp. Har kört allt möjligt, senast SD 990 vilken var enormt skoj. Håller ögonen öppna under våren eller för höstklipp så får vi se vad det blir. Alltifrån sport till street och tom Hypermotard är intressant.
Initialt var jag också ute efter att göra ett klipp, köpa nåt nytt där priset har sjunkit med c:a 10 000 och uppåt. Nu blev det inte så, det känns förnuftigt att köpa en ny av fjolårets modell. Eller köpa nån cykel som har stått i butiken hela året utan att bli såld. Där kan man göra klipp, nu var det slut på nya -14 Monster på Ducatis lager. Och det kändes rätt att göra affären på AVA, så det fick bli en -15. Italia center i Arboga har en ny Monster -14 för 125 000, är du duktig på snacka så kan du eventuellt få slipon med på köpet, dom är snuskigt dyra, 13 500:- för ett slipon :smasha
Annars kan du säkert få jättebra pris. Lycka till! :)
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Initialt var jag också ute efter att göra ett klipp, köpa nåt nytt där priset har sjunkit med c:a 10 000 och uppåt. Nu blev det inte så, det känns förnuftigt att köpa en ny av fjolårets modell. Eller köpa nån cykel som har stått i butiken hela året utan att bli såld. Där kan man göra klipp, nu var det slut på nya -14 Monster på Ducatis lager. Och det kändes rätt att göra affären på AVA, så det fick bli en -15. Italia center i Arboga har en ny Monster -14 för 125 000, är du duktig på snacka så kan du eventuellt få slipon med på köpet, dom är snuskigt dyra, 13 500:- för ett slipon :smasha
Annars kan du säkert få jättebra pris. Lycka till! :)

Fast för det priset får du väl med en ECU med ny mappning.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Fast för det priset får du väl med en ECU med ny mappning.

Nej, det är ju vi kommer till det roliga, det andra alternativet kostar 16 300:-, fortfarande slipon. Då ska det mappas, men det ska inte alls ha lika fint och maffigt ljud, dessutom ej uttagbara insatser lät det som.
 
Last edited:

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Det är detta jag ska få, ej gatlaglig ens med insatser? :va och det är mappning med
https://www.pure-ducati.com/p-5779-monster-1200-carbon-fiber-racing-silencer-kit-96480311a.aspx

Och den här modellen är dyrare, kommer utan mappning och är gatlaglig, dessutom inga uttagbara insatser, makes no sense.
https://www.pure-ducati.com/p-5780-monster-1200-homologated-carbon-slip-on-96480321a.aspx

Jag fick ju höra att det var tvärtom, att min som låter satan ska inte mappas med hojen sen, dom verkar ha sagt tvärtom.
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top