Biltema/julas billiga små svetsar...

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jo de varar inte så länge men smälter man bara ihop så kan man köra på länge .Men å andra sidan 10 minuter är lång tid

Ja, det funkar ju fint på rostfritt för min del utan tillsats. Men hur ser din spets ut efter några minuter? Jag är kass svetsare men spetsen är helt borta och bågen är inte snygg när jag svetsat längre stunder utan stopp och då är jag ändå oändligt långt från 10min.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Kan och kan... Gör man det utan avbrott? Och i sådana fall när?

Tigen på bilden går ju att köra som pinne och trådverket funkar ju på samma strömkälla, men duger inte det har ju Miller en gigantisk generatorsvets med dubbla mma.

Att ha två slangpaket till tigen är väl för att slippa byta dysa eller pinne?

Sen har jag en bekant som stoppar in ett gäng trådar i truten när han kör tig, han kan köra ett bra tag utan avbrott. Han är även den enda jag vet som skarvar tillsatsmaterial..
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Tigen på bilden går ju att köra som pinne och trådverket funkar ju på samma strömkälla, men duger inte det har ju Miller en gigantisk generatorsvets med dubbla mma.

Att ha två slangpaket till tigen är väl för att slippa byta dysa eller pinne?

Sen har jag en bekant som stoppar in ett gäng trådar i truten när han kör tig, han kan köra ett bra tag utan avbrott. Han är även den enda jag vet som skarvar tillsatsmaterial..
Har sett en som haft två pinnar i handtaget på en pinnsvets .När första pinnen tog slut bara vände han o fortsatte men visst det var inga 10 minuter där heller
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Har sett en som haft två pinnar i handtaget på en pinnsvets .När första pinnen tog slut bara vände han o fortsatte men visst det var inga 10 minuter där heller
En finne. :D
Nä men det funkar skitbra att köra dubbla pinnar faktiskt.
Fast till slut blir man så snabb på omladdning att det inte behövs..
Jo de varar inte så länge men smälter man bara ihop så kan man köra på länge .Men å andra sidan 10 minuter är lång tid
Har jag en hög färdigklippt tråd på bänken eller i fickan kan jag mata kontinuerligt. har bränt flera undermåliga strömkällor och brännare på det viset!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja, det funkar ju fint på rostfritt för min del utan tillsats. Men hur ser din spets ut efter några minuter? Jag är kass svetsare men spetsen är helt borta och bågen är inte snygg när jag svetsat längre stunder utan stopp och då är jag ändå oändligt långt från 10min.
Då lär du köra med för tunn elektrod, eller så är nåt annat galet. Elektroden ska inte brinna bort!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Då lär du köra med för tunn elektrod, eller så är nåt annat galet. Elektroden ska inte brinna bort!

Mycket möjligt. Körde rostfritt ca 1,5mm med 2,4mm grå elektrod. Inte optimalt med grått kanske men den var föredömligt billig. Körde lite olika inställningar och en hel del puls. Kanske toppström på 65-70A vid puls.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Mycket möjligt. Körde rostfritt ca 1,5mm med 2,4mm grå elektrod. Inte optimalt med grått kanske men den var föredömligt billig. Körde lite olika inställningar och en hel del puls. Kanske toppström på 65-70A vid puls.
Säkert därför. Röda håller bäst, dom guldfärgade är mindre radioaktiva men håller sämre. Grå har jag aldrig ens provat..
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det finns 13A automatsäkringar och jag TROR att det är OK med 1,5 mm2 kabel, kan vara en gångbar kompromiss om man inte har 1fas 16A som kräver 2,5 mm2.

Bara utlösningsvillkoren uppfylls och kabelförläggningen medger det så går det bra. Ofta kan man köra C13A och ibland kan man säkra upp till 16A på 1,5m2 om det behövs.
Har man en undercentral i garaget/verkstaden och har utanpåliggande kabel på bara tiotalet meter så ligger man bra till för 16A. Vid långa kabellängder och många trådar i samma rör som ligger mitt i isoleringen är det inte ens säkert att du kan avsäkra 1,5m2 med 10A.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Säkert därför. Röda håller bäst, dom guldfärgade är mindre radioaktiva men håller sämre. Grå har jag aldrig ens provat..

Grå är nån allround som följer med i startkitten verkar det som. Har hittat på några röda som jag skall prova i veckan.

Till alu då? Jag har kört med grön som jag kör trubbig(2,4mm). Är det acceptabelt eller finns det nåt som funkar bättre?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Grå är nån allround som följer med i startkitten verkar det som. Har hittat på några röda som jag skall prova i veckan.

Till alu då? Jag har kört med grön som jag kör trubbig(2,4mm). Är det acceptabelt eller finns det nåt som funkar bättre?
Har för mig grön funkar bäst, spetsen ska liksom bilda en blank kula i glada färger när den är rätt inställd! :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Grå är nån allround som följer med i startkitten verkar det som. Har hittat på några röda som jag skall prova i veckan.

Till alu då? Jag har kört med grön som jag kör trubbig(2,4mm). Är det acceptabelt eller finns det nåt som funkar bättre?
Som redan sagts av Twintorsk. Grön är dedikerad för AC. Guld funkar till både AC och DC.Men håller sämre än den mer radioaktiva röda, som i sin tur bara är för DC.
För en given plåttjocklek måste man gå upp i elektroddiameter när man kör AC/alu.
Det finns bra rekommendationstabeller att ladda ned på nätet. Vad gäller vad av diameter, ström osv, för olika material, fogtyp osv. En sådan tabell kan vara bra att plasta in och ha vid svetsmaskinen.
Det finns även calculators som rekommenderar vad som är bäst.
Efter ett tag lär man sig, men när man ska på ngt nytt är det bra att kolla i tabell,

Calculator
http://www.millerwelds.com/resources/calculators/tig_amperage_calculator.php
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag kör ganska konsekvent på 2,4mm. Åtminstone på brännare med gas/vätskekylning håller elektroderna bra upp till 200A. Över 250A(väldigt sällan jag kör så varmt) behöver man gå upp till 3,2mm elektrod.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag kör ganska konsekvent på 2,4mm. Åtminstone på brännare med gas/vätskekylning håller elektroderna bra upp till 200A. Över 250A(väldigt sällan jag kör så varmt) behöver man gå upp till 3,2mm elektrod.

jag har 1mm elektroder. Går dom att använda till nåt och behöver man slipa spets på dom? Har inget 1mm munstycke till elektrodslipen.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
jag har 1mm elektroder. Går dom att använda till nåt och behöver man slipa spets på dom? Har inget 1mm munstycke till elektrodslipen.
Bör ju vara 1,6? Tror du får aningen stabilare ljusbåge på låga (under 20A) strömvärden med så tunna elektroder. Sätt den i chucken på en skruvdragare och snurra runt när du slipar med vinkelslipen!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Bör ju vara 1,6? Tror du får aningen stabilare ljusbåge på låga (under 20A) strömvärden med så tunna elektroder. Sätt den i chucken på en skruvdragare och snurra runt när du slipar med vinkelslipen!

Nix, 1mm är det. 1,6mm har jag med men dom slipar jag i elektrodslipen.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Nja, sån tur har vi inte! De minsta elektroderna jag känner till är .040 vilket är ganska nära 1mm (1,016). Vad tusan man nu ska med dom till, speciellt på AC... Svetsa coca-colaburkar?

Själv har jag skippat de gröna numera, kör 2,4mm guldfärgade (1,5% lantan tror jag) med aningen tilltrubbad spets på allt (mesta jag tror jag kört är 160A AC). Är det typ under 40A kör jag med helt spetsig elektrod. Köra med en hängande snorkula längst ut känns inte som det är riktigt tidsenligt längre vad jag märkt.

Hade jag köpt universal-elektroder i dag hade jag försökt få tag i blå, de ska vara ännu bättre.
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top