Motogp -2014 Shell Advance Malaysian Motorcycle Grand Prix

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Skön snubbe låter det som, OM det blir Almeria nån gång kan han gärna få köra åttor runt mig.
Vore intressant att se hur många kurvor man klarar att hålla en sådan inom synhåll.
Jag gissar på tre. Plus/minus två.

Gissar på noll med tanke på hur länge jag såg Mike de Meglio på Cartagena för några år sen när han rundade mig på ställ i en böj och försvann.........det är en annan klass på de där lirarna!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
En dag som denna är det lätt att känns lite extra för en snubbe som Tito Rabat. Det hade onekligen varit kul med en finsk världsmästare, men det känns minst lika rätt och riktigt att Tito Rabat till slut vann. Även om han kommer från en mycket rik familj så har han inte haft en helt lätt väg genom livet. För några år sedan dog mamman, Tito tog detta mycket hårt, hamnade i allehanda problem och roadracingkarriären skenade brant utför. Han lyckades dock komma ur sin livskris och komma tillbaka starkare än förut.

Tito Rabat är förmodligen den av förarna i världstoppen som tränar mest roadracing "på riktigt". Mellan tävlingarna flyger han tillbaka till Almeria där han lever ett enkelt liv i en husbil och åker flera hundra varv Moto2-hoj varje vecka...
Jo, det finns någon form av rättvisa i hans seger, det kan nog de flesta hålla med om. Dessutom förklarar Din story att han särskilt tackade sin Mamma i den själaglada segerintervjun, Du är dock betydligt bättre påläst än de svenska kommentatorerna när det gäller bakgrunden... Förresten - håller 600-motorerna i en Moto2 så pass bra att han kan nöta på den utan att bränna en motor per vecka? Servar han fjädringen själv eller har han en fjädringsmek på örfils avstånd?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jo, det finns någon form av rättvisa i hans seger, det kan nog de flesta hålla med om. Dessutom förklarar Din story att han särskilt tackade sin Mamma i den själaglada segerintervjun, Du är dock betydligt bättre påläst än de svenska kommentatorerna när det gäller bakgrunden... Förresten - håller 600-motorerna i en Moto2 så pass bra att han kan nöta på den utan att bränna en motor per vecka? Servar han fjädringen själv eller har han en fjädringsmek på örfils avstånd?

Jo, Titos mamma dog tragiskt för några år sedan, något som tog mycket hårt på Tito. Den medelålders kvinna som ibland syns i depåboxen och alltid pekas ut som Titos mamma är i själva verket pappans nya fru.

Hela Moto2-klassen går runt på ett stort antal likadana motorer som i princip lottas ut bland förarna. En gammal kollega vid namn Trevor Morris (Nicky Haydens första chefsmekaniker då han kom till MotoGP) är numera någon slags förman hos Extern Pro, den firma som sköter servicen av alla Moto2-motorer. Jag har för mig att han sa att alla motorer byts ut då de gått tre racehelger. Sedan tas de tillbaka till Extern Pro (de håller till i företagsparken alldeles utanför Aragon-banan) där de bänkas, helrenoveras, bänkas igen och sedan lottas ut bland förarna igen. Alla motorer måste ligga inom +/- 1.5 hästkrafter, annars renoveras de igen eller skrotas. När de gått en hel säsong så skrotas de och ersätts med nya.

Exakt hur Tito löst servicen på sina egna motorer vet jag inte, men jag skulle inte bli förvånad om han har en deal med just Extern Pro och dessutom mekar i och ur motorerna själv. Han har ingen fjädringstekniker på plats, men han tar då och då med någon av sina gafflar och stötdämpare till något GP, för att få någon ändring utförd eller bara vanlig service.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Yonnie Hernandes, bästa Ducati. Stark gjort (även om det var med viss hjälp av Andrea Dovisiozos problem på slutet) av han, saftig inbromsning när han precis undvek att köra in i Pol Espargaro. Synd vi inte fick se mer av Daniel Pedrosa idag.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Pol Espargaro kraschade under den tredje fria träningen. Det var inte kval.

FP 1-3 är förkval till vilken kvalomgång de hamnar, enda som är friträning i meningen att tiderna saknar betydelse är fp4 och warm-up, har du 10-platsen med några minuter kvar av fp3 och några tusendelar ner till 11:e så Är det garanterat känslan av ett kval när du går ut.

Tror att hade det varit något av fp1, 2, 4 eller warm-up hade han gått i depå och kollat, eller bara mer tid kvar av passet, nu var det uppenbarligen värt att chansa när han inte såg något.

Vad tror du det var som fick han att chansa om det nu var ett betydelselöst pass?
 

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
Alltså Miller är det bara jag som tycker att han kör så ***** fult så man blir förbammad? Hur många gånger körde han in i AM? 7-8 ggr? Inte första racet han håller på likadant, förra helgen var det Kent och Binder han tacklade ut, tycker det har varit nån incident i nänstan varje racehelg. Ett under att ingen blivit skadad av dåren.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Alltså Miller är det bara jag som tycker att han kör så ***** fult så man blir förbammad? Hur många gånger körde han in i AM? 7-8 ggr? Inte första racet han håller på likadant, förra helgen var det Kent och Binder han tacklade ut, tycker det har varit nån incident i nänstan varje racehelg. Ett under att ingen blivit skadad av dåren.

Han blev själv påkörd av AM och vurpade för några race sedan så jag vet inte om det där skulle vara något att bry sig om. Att det blev mkt knuffande var för att Hondan går som satan medan Miller bevisligen trivs bättre med bromsarna på sin vilket gör att de gång på gång tampas om samma asfaltsbit. Tittar man på situationerna ovanifrån så tycker jag det är tydligt att de är brevid varandra när de kör ihop.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Rossi
Lorenzo
Dovi

Out: Abraham, Petrucci, Bautista, Smith

3 av fyra på out. :)

Bra race, synd att Rossi inte höll hela vägen, tappade väldigt mycket sista 3 varven, han låg bakom Marquez nästan hela race, vilket iofs är betydligt bättre än i början på säsongen.

Han kanske slog av för att han ändå inte kunde ta sig förbi och ville säkra andraplatsen i racet och förhoppningsvis i världsmästerskapet.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
3 av fyra på out. :)

Bra race, synd att Rossi inte höll hela vägen, tappade väldigt mycket sista 3 varven, han låg bakom Marquez nästan hela race, vilket iofs är betydligt bättre än i början på säsongen.

Han kanske slog av för att han ändå inte kunde ta sig förbi och ville säkra andraplatsen i racet och förhoppningsvis i världsmästerskapet.

Lite så han förklarade det hela efter rejset, han upptäckte att MM inte var sååå mycket snabbare när han gick om och tänkte "maybe we can do this" men kände tillslut att framdäcket blev halare och halare och föredrog att ta sig i mål framför att chansa på att komma om och riskera att klota.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
3 av fyra på out. :)

Bra race, synd att Rossi inte höll hela vägen, tappade väldigt mycket sista 3 varven, han låg bakom Marquez nästan hela race, vilket iofs är betydligt bättre än i början på säsongen.

Han kanske slog av för att han ändå inte kunde ta sig förbi och ville säkra andraplatsen i racet och förhoppningsvis i världsmästerskapet.

Hur kan du inte ha med Cal på en out-lista? :va :)
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Hur kan du inte ha med Cal på en out-lista? :va :)

Av samma anledning som att MM inte var med på min topp-tre-placering.. Jag tänkte inte. :)

Nej men skämt och sido tänkte jag att han inte gör om samma misstag igen, som han gjorde på Motegi, och PI..

Dock var det en DNF men pga. tekniska skäl. I och för sig ingen som säger att han inte hade vurpat ändå. Pedrosa körde ju ut sig två gånger i samma race..
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Alltså Miller är det bara jag som tycker att han kör så ***** fult så man blir förbammad? Hur många gånger körde han in i AM? 7-8 ggr? Inte första racet han håller på likadant, förra helgen var det Kent och Binder han tacklade ut, tycker det har varit nån incident i nänstan varje racehelg. Ett under att ingen blivit skadad av dåren.

Detta är väl knappast VM i ödmjukhet...

Fantastiskt av VR att ta 2a platsen och tänker man bort det omöjlige Marques så är han före den han fått pisk av senaste säsongerna.

Verkas som Lorenzos körstil inte gynnar Yamahas överdrivna slitage på framdäcken som Rossi nämnde.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Detta är väl knappast VM i ödmjukhet...

Fantastiskt av VR att ta 2a platsen och tänker man bort det omöjlige Marques så är han före den han fått pisk av senaste säsongerna.

Verkas som Lorenzos körstil inte gynnar Yamahas överdrivna slitage på framdäcken som Rossi nämnde.

Ja, VR har jag också blivit imponerad/förvånad över.
Det är ju faktiskt inte första gången han kör ifrån Lorre denna säsong.
Tror faktiskt Lorre är lite förvånad över det också.
Helt otroligt bra av en sådan "gamling". :)

EDIT: Skall även ges eloge till Lorre som gav komplimang på podie-intervjun till VR för att vara nära MM på Hynda. :tummenupp
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Alltså Miller är det bara jag som tycker att han kör så ***** fult så man blir förbammad? Hur många gånger körde han in i AM? 7-8 ggr? Inte första racet han håller på likadant, förra helgen var det Kent och Binder han tacklade ut, tycker det har varit nån incident i nänstan varje racehelg. Ett under att ingen blivit skadad av dåren.

Jag tycker tvärtom, äntligen nån som kan ta över efter Stoner! Äntligen nån som förstår att det är VM i roadracing! Äntligen nån som kämpar så hårt det bara går för att vinna!
Rossis pedofilgullande med Marquez blir man ju äCklad av! Gruppfoto med HRC när man precis blivit frånkörd på banan? Buuuuuu!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag tycker tvärtom, äntligen nån som kan ta över efter Stoner! Äntligen nån som förstår att det är VM i roadracing! Äntligen nån som kämpar så hårt det bara går för att vinna!
Rossis pedofilgullande med Marquez blir man ju äCklad av! Gruppfoto med HRC när man precis blivit frånkörd på banan? Buuuuuu!

Det ska vara en butter australiensare alltså?

Håller samtidigt med dig om att Millers beteende på banan inte var några konstigheter. Tyckte att han körde hårt men fair på Sepang, och att det snarare var Alex Marquez som själv försatte sig i de situationer han hamnade i genom att gå för hårt in. Däremot hade det varit jävligt tråkigt om alla i GP VM hade varit sura aussies. Behövs lite clowner också, som faktiskt ser ut som de har roligt när det tävlar. Dessutom kan du väl knappast säga att Rossi inte kämpat hårt för sin vinster den här säsongen?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Jag tycker tvärtom, äntligen nån som kan ta över efter Stoner! Äntligen nån som förstår att det är VM i roadracing! Äntligen nån som kämpar så hårt det bara går för att vinna!
Rossis pedofilgullande med Marquez blir man ju äCklad av! Gruppfoto med HRC när man precis blivit frånkörd på banan? Buuuuuu!

Vad bra! Jag har alltid undrat vad VM i roadracing går ut på!! Fast är det som Miller att ogenerat varje pass utföra mer eller mindre sinnessjuka utfall mot sina medtävlande, så ska det sannerligen bli intressant att se hur flöjten klarar sig ens ett år i MGP. Ser onekligen mer och mer fram emot första träningen, då får han ju en gyllene chans att spela ut hela sitt register mot Jlo MM VR och såklart lille fimpen :lol
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top