Motogp -2014 Shell Advance Malaysian Motorcycle Grand Prix

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag tycker att det ser ut som att utgångshastigheten blir lidande i detta förfarandet, men å andra sidan kan det vara en Honda vs Yamaha skillnad också.

Blir den men han är före, det räcker! Bakom får anpassa sig. :) kolla spår och kurvhastighet på lorre, det går fort i böj men jäklar vad plats det finns på insidan för en med MM-s kurvtagning.. . -som rossi bla. :)
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Nu ska jag inte säga att det är fel, uppenbarligen funkar det väldigt bra för honom. Men jag är ändå imponerad/förvånad över att han inte sladdar omkull. Dock händer det lite då och då att han kommer ut brett men värre än så är det inte, han är dessutom extremt duktig på att komma tillbaka när han väl gått ut brett.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nu ska jag inte säga att det är fel, uppenbarligen funkar det väldigt bra för honom. Men jag är ändå imponerad/förvånad över att han inte sladdar omkull. Dock händer det lite då och då att han kommer ut brett men värre än så är det inte, han är dessutom extremt duktig på att komma tillbaka när han väl gått ut brett.

Skulle säga att han har bra koll på framhjulet och är avslappnad och trygg i att bakänden lever sitt eget liv så han ställer framänden rätt, väntar till baken har fäste sen vrider han på så mycket det går, därför drabbas han inte lika hårt av ett lite missat spår som en som använder sig av högre kurvhastighet som "launch" för rakan.

Lägre hastighet=kortare sträcka för att vrida runt så man kommer rätt och kan ge fullt igen.

Men man får nog ligga riktigt nära fästesgränsen för att det ska kompensera högre midcornerhastighet så helt riskfritt är det väl inte.

Tror jag, är ingen fakta alltså.....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skulle säga att han har bra koll på framhjulet och är avslappnad och trygg i att bakänden lever sitt eget liv så han ställer framänden rätt, väntar till baken har fäste sen vrider han på så mycket det går, därför drabbas han inte lika hårt av ett lite missat spår som en som använder sig av högre kurvhastighet som "launch" för rakan.

Lägre hastighet=kortare sträcka för att vrida runt så man kommer rätt och kan ge fullt igen.

Men man får nog ligga riktigt nära fästesgränsen för att det ska kompensera högre midcornerhastighet så helt riskfritt är det väl inte.

Tror jag, är ingen fakta alltså.....

Det var ju någon som frågade honom hur han gör när han ställer ut bakänden och trycker sig in i kurvan sådär, varpå han svarade att han inte hande en aning, utan bara gjorde det...
Jag är inte helt säker på att han var helt ärlig där. Jag misstänker att han vet ganska väl hur/vad han gör, men ogärna vill att andra lär sig det. :hihi
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Har kanske åkt cross eller annat på löst underlag?

Han körde mkt riktigt cross när han var liten! Kan nog förklara en del i hans tuffa körning, inom mx är det lite tuffare tag, mer stök å bök, mer närkontakt i jakten på en bättre placering, ibland regelrätta "tacklingar"!
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Som många sagt tidigare så är jag jävligt glad och tacksam över att vi har Alatalo som berättar väldigt mycket och svarar på frågor.

Men tänk vad häftigt om man skulle få festa/bärsa en kväll med sina hjältar/idoler/förebilder.

Fråga alla hur de känns, hur de tänker, varför osv. Det vore jävligt cootl. :fyllisar:fyllisar:banana:yoparty
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Har kanske åkt cross eller annat på löst underlag?

Han kör en hel del "flat track" på offseason, något som troligtvis också bidrar till hans körstil med foten ner i backen och bredställ in i kurva.

3655346.jpg


148998755.OBf4nGhA._XPL1999a.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top