Hur ska man agera?

Status
Ej öppen för fler svar.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Men, är det inte samma sak vi talar om?
Dvs, ......att i slutändan är det den som kört olovligt som får betala hela kalaset på nåt sätt. Dom pengar han tjänar utöver existensminimum går direkt till....varifrån nu ersättningen till den drabbade gått
http://www.tff.se/
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Va gött! Jag kan alltså bomba satan jämnt och ständigt för jag kan ju ändå inte påverka min olycksrisk!

Absolut.

Själv ska jag börja använda tiden det tar att köra till skolan till att svara på mail och skriva på uppsatser. För jag kan ju ändå inte påverka min egen olycksrisk så varför ens kolla på vägen.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag har medvetet inte anget några spec på det specifika fallet för jag ville se hur utfallet blev.
Så, nu ska ni få lite data.

Personen i fråga är en tjej, ingen jag nånsin har träffat.
Anledningen till att jag vet om det här är att personen öppet "skryter" om det i sociala medier.
16-17 år, åker 450 motard på gata med slicks.
Enligt hennes utsago så har hennes föräldrar försökt stoppa henne men uppenbarligen så förstår dom inte följderna av det som kan ske, eftersom hon fortfarande kör hoj.
Jag tror inte att hon har mc-kort för 125:a heller.

Så, då kör vi det en vända till.

Hur skulle ni agera?

Vad är det för jävla curlingföräldrar?

En 16 åring kan väl omöjligt få ihop så mycket stålar att hon har råd att köra omkring ändå så det är väl bara strypa tillgångarna till snorungen.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Återigen tas dessa ständiga potentialer upp. Ordet potential betyder inte "likställt med". Det finns en skojfristig jargong här på sporthoj och det är att du klotar DIREKT så fort du sätter dig på en sporthoj. Poängen är som sagt - en potential har ingenting med en olyckhändelse att göra vare sig det är att köra utan körkort eller att DIREKT sätta sig på en sporthoj. Den ena utlöser inte den andra eftersom det är oberoende händelser.

Statistik betyder aboslut ingenting. Det är bara manipulation från folk som har en agenda. Själv använder jag hjärnan. Ska vi testa?

Det sker hundratals cykelolyckor i Stockholms stad. Om jag tar ett cykelkörkort där jag får köra mellan koner och öva inbromsningar för att slutligen lyckas med en uppkörning för att få ett plastkort; har hela den här processen med plastkortet inkluderat minskat eller eliminerat risken för en olycka? Svar nej, en olycka har absolut ingenting med saken att göra och återigen; detta eftersom den ena inte utlöser den andra eftersom det är oberoende händelser.

Okej, sista inlägget sen måste jag gå åka och köpa snus.

Det låter lite som att du själv har erfarenhet av att inte lyckas ta körkort och försöker därför motivera varför man kan köra ändå.

Sluta upp med det.


Nej själva plastbiten förhindrar inga olyckor, det är utbildningen för att FÅ plastbiten som förhindrar olyckor.

Och ditt exempel med att du sett en olycka ske i 30 km/h och därför skulle låga hastighetsgränser på något sätt vara meningslösa visar bara att du är långtifrån vuxen i ditt handling/konsekvenstänkande. Men du ska få en tankeövning av mig: Vad tror du hänt om samma olycka skett i 320 km/h?

Låg fart=inga/få skador.
Hög fart= Allvarliga skador/dödsfall.

Och det är det här som körkortsutbildning fokuserar på OCH något som människans hjärna tar lite tid att lära sig, nämligen att fatta hur man minimerar risker.

Och nej en olycka är SÄLLAN ett resultat av oberoende händelser. Det är allt som oftast någon som gjort fel och inte följt reglerna, ofta därför att de själva anser sig veta bättre själva.

Och angående dina vanföreställningar om statistik så är det ju bara korkat. Att personer UTAN körkort står för större andel av olyckorna i Sverige är ju fakta.
Vad tänker du dig för förklaring till detta som INTE har med utbildning, övning och ökad riskmedvetenhet att göra? Att folk som kör utan körkort kanske anmäler sina vurpor till polis och försäkringsbolag oftare? Finns det ett mörkertal med olyckor av körkortsinnehavare? Eller är det kanske snarare tvärtom...
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Du berättar ju ganska mycket om dig själv när du säger att det rättfärdigar att håna och skratta åt dem när de åker fast. Det säger en hel del om att det det egentligen handlar om är konformitet - att om jag gör det, så ska alla andra också göra det.


vegetarian, lugna ner dig lite i hur du diskuterar. Du behöver inte gå till attack. Man kan framföra åsikter utan att bli rabiat.

Att köra utan körkort är idiotiskt. Och dagen de åker fast, är det bara att skratta åt dom. Det är inte coolt någonstans.

Olyckor uppstår ibland utan att man kan påverka det, men grejen är att om du kör riskmedvetet, och med kunskap om lagen, så kommer du kunna undvika vissa olyckor. Kanske de mest allvarliga, där hastigheten kan vara skillnaden mellan liv och död.
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Jag pratar inte om konsekvenserna som uppstår utifrån olyckans art eller hastighet. Jag pratar om att en människa inte kan kontrollera sitt öde och därför inte har något inflytande över huruvida olyckan kommer att ske eller inte.

Med mitt exempel försökte jag tala om att olyckan sker i alla hastigheter medan du i ditt kontraexempel försöker lyfta fram att större skador sker vid högre hastigheter. Jag är inte emot det. Det jag är emot är att folk skänker bort sin frihet för att en inbillad överhet har övertygat dem om att en licensiering och ett tillstånd på något sätt skulle ändra naturlagarna.



Okej, sista inlägget sen måste jag gå åka och köpa snus.

Det låter lite som att du själv har erfarenhet av att inte lyckas ta körkort och försöker därför motivera varför man kan köra ändå.

Sluta upp med det.


Nej själva plastbiten förhindrar inga olyckor, det är utbildningen för att FÅ plastbiten som förhindrar olyckor.

Och ditt exempel med att du sett en olycka ske i 30 km/h och därför skulle låga hastighetsgränser på något sätt vara meningslösa visar bara att du är långtifrån vuxen i ditt handling/konsekvenstänkande. Men du ska få en tankeövning av mig: Vad tror du hänt om samma olycka skett i 320 km/h?

Låg fart=inga/få skador.
Hög fart= Allvarliga skador/dödsfall.

Och det är det här som körkortsutbildning fokuserar på OCH något som människans hjärna tar lite tid att lära sig, nämligen att fatta hur man minimerar risker.

Och nej en olycka är SÄLLAN ett resultat av oberoende händelser. Det är allt som oftast någon som gjort fel och inte följt reglerna, ofta därför att de själva anser sig veta bättre själva.

Och angående dina vanföreställningar om statistik så är det ju bara korkat. Att personer UTAN körkort står för större andel av olyckorna i Sverige är ju fakta.
Vad tänker du dig för förklaring till detta som INTE har med utbildning, övning och ökad riskmedvetenhet att göra? Att folk som kör utan körkort kanske anmäler sina vurpor till polis och försäkringsbolag oftare? Finns det ett mörkertal med olyckor av körkortsinnehavare? Eller är det kanske snarare tvärtom...
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Hade det varit en av mina kamrater då hade han fått höra :smasha vad jag tycker om det & jag hade inte kört hoj med honom innan ett körkort är fixat .
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vilka övriga lagar (i trafiken så det blir enkelt) kan vi då strunta i? :va
Köra på höger sida, stopskyltar, stopljus osv.
Alla dessa lagar är ju en följd av samma inbillade överhet som vill att vi utbildar oss i dem.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag pratar inte om konsekvenserna som uppstår utifrån olyckans art eller hastighet. Jag pratar om att en människa inte kan kontrollera sitt öde och därför inte har något inflytande över huruvida olyckan kommer att ske eller inte.

Med mitt exempel försökte jag tala om att olyckan sker i alla hastigheter medan du i ditt kontraexempel försöker lyfta fram att större skador sker vid högre hastigheter. Jag är inte emot det. Det jag är emot är att folk skänker bort sin frihet för att en inbillad överhet har övertygat dem om att en licensiering och ett tillstånd på något sätt skulle ändra naturlagarna.

Tyärr är inte min fransk riktigt vad den borde vara

"Whoever lays his hand on me to govern me is a usurper and tyrant, and I declare him my enemy."
Pierre-Joseph Proudhon
inte heller min ryska
"If there is a State, there must be domination of one class by another and, as a result, slavery; the State without slavery is unthinkable – and this is why we are the enemies of the State."

Mikhail Bakunin

så det blir citat på engelska istället...

Vegetarian verkar ha läst åtminstone en del sånt eller träffat nån som gjort...och sen fått det mer eller mindre om bakfoten...
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Jag säger inte att vi inte ska ha ett grundläggande system för hur vi transporterar oss. Jag säger att folk kan tänka själva, ta ansvar själva och inte behöver ha någon annan som rättar dem eller stjäl deras pengar för något så trivialt som att köra för fort.

Det finns inget mer verkningslöst än en körkortsutbildning för bil eller motorcykel. Men folk vill inte höra det.




Vilka övriga lagar (i trafiken så det blir enkelt) kan vi då strunta i? :va
Köra på höger sida, stopskyltar, stopljus osv.
Alla dessa lagar är ju en följd av samma inbillade överhet som vill att vi utbildar oss i dem.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Inga regler för dig eller hur?

Jag säger inte att vi inte ska ha ett grundläggande system för hur vi transporterar oss. Jag säger att folk kan tänka själva, ta ansvar själva och inte behöver ha någon annan som rättar dem eller stjäl deras pengar för något så trivialt som att köra för fort.

Det finns inget mer verkningslöst än en körkortsutbildning för bil eller motorcykel. Men folk vill inte höra det.
Som sagt...det väl ungefär lika verkningslöst med:

  • Flygutbildning
  • Dykutbildning
  • Läkarutbildning
  • Vapenutbilding

Du måste ha varit någon annanstans när resten av oss kom till insikt om just att

folk kan tänka själva, ta ansvar själva och inte behöver ha någon annan som rättar dem eller stjäl deras pengar för något så trivialt som att köra för fort.

är en utopi och som känns lika sannolik som att det skulle visa sig att påven i själva verket är smygbuddhist. Om "folk" hade dessa trevliga egenskaper i tillräckligt mått så skulle världen vara en mycket trevligare plats.

Oroväckande ofta är vardagen snarare som att plaska omkring i den riktigt grunda änden av genpoolen. Och speciellt i trafiken är syns det dagligen att det finns felande länkar mellan människa och fiskmås.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Olyckor sker alltid när man minst anar det. Man kan inte förhindra olyckor, men man kan mininimera risken för att de skall inträffa.

Kunkap, säkerhetstänkande och förberedelser kan minimera risken.
Att ta körkort minskar risken för olyckor, men tar inte bort den...
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag pratar inte om konsekvenserna som uppstår utifrån olyckans art eller hastighet. Jag pratar om att en människa inte kan kontrollera sitt öde och därför inte har något inflytande över huruvida olyckan kommer att ske eller inte.

Med mitt exempel försökte jag tala om att olyckan sker i alla hastigheter medan du i ditt kontraexempel försöker lyfta fram att större skador sker vid högre hastigheter. Jag är inte emot det. Det jag är emot är att folk skänker bort sin frihet för att en inbillad överhet har övertygat dem om att en licensiering och ett tillstånd på något sätt skulle ändra naturlagarna.

Om du faktiskt är av åsikten att allt beror på ödet och det kan du inte påverka så borde du faktiskt inte få framföra fordon enligt min åsikt.
Folk gör oväntade saker i trafiken. Det är tyvärr ett faktum. dom kör ut framför eller svänger vänster och korsar din vägbana eller liknande saker.
Menar du på fullt allvar att du har lika liten chans att hinna stanna eller väja om någon ställer sig i vägen för dig 200 meter längre fram oavsett om du håller 30 eller 200.
Menar du att du har lika stor chans att upptäcka en fara om du stoppar i öronproppar och blundar.

Det är självklart att man kan påverka risken för att råka ut för en olycka eller ett tillbud genom att anpassa hastighet och körsätt. Likaså kan färdigheter i att hantera en motorcykel gör att du kan undvika en olycka som du inte skulle kunna undvika om du inte var lika skicklig förare.

Det är just det som körkortet är till för. Körkortet får du när du har visat att du uppfyller en viss nivå på förmåga att hantera motorcykeln och att du är i stånd att bedöma vilka faror som kan finnas i en viss trafiksituation.

Körkortutbildningen upphäver inte naturlagarna. Den säkerställer att du ska ha en viss kunskap i trafik och framförande av fordon.

Idén om att ödet inte kan påverkas är inget som har med naturlagar att göra. Den ödestron är något som någon hittat på för att rättfärdiga att det gör inget om jag gör dumma grejor. Det är ju ödet som avgör hur det går. Eller menar du på fullt allvar att det inte gör någon skillnad om du kliver av ett hustak på 20:e våningen eller står kvar på taket. (Ödet har ju redan bestämt huruvida du ska dö)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag säger inte att vi inte ska ha ett grundläggande system för hur vi transporterar oss. Jag säger att folk kan tänka själva, ta ansvar själva och inte behöver ha någon annan som rättar dem eller stjäl deras pengar för något så trivialt som att köra för fort.

Det finns inget mer verkningslöst än en körkortsutbildning för bil eller motorcykel. Men folk vill inte höra det.

Jag skulle snarare säga att körkortubildningen gör ganska stor nytta även om det finns en hel del som skulle kunna förbättras. En stor del av olyckorna som sker har att göra med att folk gör fel saker i trafiken. Tror du inte själv att det skulle vara fler som inte hade någon koll på regler i trafiken om man släppte det helt fritt att köra fordon?

Betänk då att det finns en hel del nötter ute i världen.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag säger inte att vi inte ska ha ett grundläggande system för hur vi transporterar oss. Jag säger att folk kan tänka själva, ta ansvar själva och inte behöver ha någon annan som rättar dem eller stjäl deras pengar för något så trivialt som att köra för fort.

Det finns inget mer verkningslöst än en körkortsutbildning för bil eller motorcykel. Men folk vill inte höra det.
Ursäkta men jag bara måste få märka ord...
Först konstaterar du att -"Det finns inget mer verkningslöst än körkortsutbildning"....
Sedan kostaterar du att -"men folk vill inte höra"....

Låt detta sjunka in och fundera sedan på mekanismerna bakom ordet majoritet.. :tummenupp
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Du kan annars sköta dig själv och inte lägga näsan i blöt, samt låta andra fatta sina beslut.
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Om "folk" hade dessa trevliga egenskaper i tillräckligt mått så skulle världen vara en mycket trevligare plats.

Men du säger ju själv ovan, att du lyckats identifiera att det finns önskvärda egenskaper hos människan i ett kollektiv som borde finnas där men som saknas.

De här egenskaperna heter fri vilja och eget ansvar. I samma ögonblick som du får körkortet har du gett bort både fri vilja och eget ansvar. Men folk vill inte höra det här eftersom de inte vill ha eget ansvar. Och med den här utfästelsen så säger de i nästa ögonblick att körkortsutbildning är ett genuint måste och att de som kör utan körkort är ansvarslösa när de själva står för fenomenet :dummer
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men du säger ju själv ovan, att du lyckats identifiera att det finns önskvärda egenskaper hos människan i ett kollektiv som borde finnas där men som saknas.

De här egenskaperna heter fri vilja och eget ansvar. I samma ögonblick som du får körkortet har du gett bort både fri vilja och eget ansvar. Men folk vill inte höra det här eftersom de inte vill ha eget ansvar. Och med den här utfästelsen så säger de i nästa ögonblick att körkortsutbildning är ett genuint måste och att de som kör utan körkort är ansvarslösa när de själva står för fenomenet :dummer

Jag vet att jag sa att jag skulle hålla mig borta, men det är mer av ett påpekande än argument... Men: Du har vänt på orsak-verkan-sambandet.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top