Hur mycket har ni pröjsat totalt i påställningsavgifter 2014?

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Riktig sporthoj, ingen påställning i år. Massor med REsPeCkt, står å pissar :3freak
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Att man ställer av och på behöver väl inte betyda att man inte har råd att ha hojen? Varför ska jag betala 10k extra varje år helt utan att det ger mig något?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Du har fortfarande låst dig på hela året :)
Tittut!

Jag tycker vi gör såhär, jag får scanna ditt registreringsbevis. Varje gång du vill ut o köra så ställer jag på din hoj, därefter när du är klar så sms:ar du igen så ställer jag av den. De pengar du sparar in på din försäkring ger du till mig. Deal? Det gör ju inget, du har ju råd med helförsäkring helår, och var pengarna tar vägen spelar ju ingen roll?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Wow vilken diskussion:jisses

Kan vi inte bara bestämma att alla får göra vad de vill så länge det är lagligt?;)
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Finns det någon avställningsbar försäkring där premien inte är säsongsberoende?
Jag har avställningsbar hos LF nu men iom att premien är olika hög på vinter/sommar faller hela poängen med att kunna ställa av den på vintern.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Wow vilken diskussion:jisses

Kan vi inte bara bestämma att alla får göra vad de vill så länge det är lagligt?;)

..och att jag VANN tävlingen över antalet påställningar 2014 :yoparty

- - - Updated - - -

Finns det någon avställningsbar försäkring där premien inte är säsongsberoende?
Jag har avställningsbar hos LF nu men iom att premien är olika hög på vinter/sommar faller hela poängen med att kunna ställa av den på vintern.

Trygg Hansa
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Wow vilken diskussion:jisses

Kan vi inte bara bestämma att alla får göra vad de vill så länge det är lagligt?;)

Låter som en bra ide! :tummenupp

Jag visste inte ens att det fanns såna försäkringar innan denna tråden så tack sporthoj för att jag lärt mig nåt nytt. :tummenupp
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
..och att jag VANN tävlingen över antalet påställningar 2014 :yoparty

Grattis, din guldmedalj väntar på dig i Tuddes och Muddes övervåning.
De andra är till resten av knäskraparna i fotokurvan.

140317-HMK-guldmedalj-guldmedaljer-janerik-henriksson-tt-sza968af.jpg
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag tycker vi gör såhär, jag får scanna ditt registreringsbevis. Varje gång du vill ut o köra så ställer jag på din hoj, därefter när du är klar så sms:ar du igen så ställer jag av den. De pengar du sparar in på din försäkring ger du till mig. Deal? Det gör ju inget, du har ju råd med helförsäkring helår, och var pengarna tar vägen spelar ju ingen roll?

Jag har en Suzuki Bandit 1250 :) Jag har råd att ha den påställd året runt.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Ja och min gs har åretruntförsäkring den med, jag följer villkoren, det har inte med saken att göra?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, det är jättesvårt att förstå...
Har du inte råd att ha motorcykeln försäkrad under sommarhalvåret utan att hålla på och ställa av och på så ska du inte ha den.
Vi måste ta in en hjärnfysiker för att reda ut detta :rolleyes:
Det kostar att köra mc, frågan är om man ska ha sporthoj då man inte kan ha den påställd under sommaren.
Men det är ju såklart bara min åsikt, det är säkert jättenormalt att hålla på och ställa av och på hojen 20ggr om året :rolleyes:

Nu förstår jag varför det inte finns något motstånd mot de 32% extra på trafikförsäkringen, som gjort oss mer trafiksäkra enligt Alliansen.

Det kostar att köra MC och vi betalar därmed villigt utan att klaga!:D
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Finns det någon avställningsbar försäkring där premien inte är säsongsberoende?
Jag har avställningsbar hos LF nu men iom att premien är olika hög på vinter/sommar faller hela poängen med att kunna ställa av den på vintern.

Folksam & Trygg Hansa
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
0 kr
Gubbe , gubbcykel, 192hp i pappret, 4200 halvf helår :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det bara fattighjon som kör sporthoj nuförtiden?

Kastar man cykeln så finns där nya i butiken. Försäkringsbolag är bara jobbiga att ha och göra med....
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Är det bara fattighjon som kör sporthoj nuförtiden?

Kastar man cykeln så finns där nya i butiken. Försäkringsbolag är bara jobbiga att ha och göra med....

Ja det verkar inte bättre, ståkissare utan pengar! Själv brukar jag köpa 2 hojar och vaska den ena.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Ja och min gs har åretruntförsäkring den med, jag följer villkoren, det har inte med saken att göra?

Jo det har faktiskt exakt lite att göra med det jag har skrivit tidigare i tråden, dock så var det lite OT det jag skrev. Det jag kort och gott försöker säga är att köp en hoj som du har råd att äga och njuta av. Hur ofta köper vi i Sverige saker som vi egentligen inte har råd med? Det händer dagligen och det är inte bra!
Jag tycker inte att man ska uppmuntra sådant beteende, Jag vill ha en Rolex men den var för dyr för mig.
Men jag KUNDE ha köpt den.
 
Last edited:

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Jo det har faktiskt exakt lite att göra med det jag har skrivit tidigare i tråden, dock så var det lite OT det jag skrev. Det jag kort och gott försöker säga är att köp en hoj som du har råd att äga och njuta av.

Varför envisas du med att propagera för "att ha råd" innebär att slösa/vaska med pengarna? Tror det är få andra som delar den uppfattningen.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jo det har faktiskt exakt lite att göra med det jag har skrivit tidigare i tråden, dock så var det lite OT det jag skrev. Det jag menar kort och gott försöker säga är att köpa en hoj som du har råd att äga och njuta av. Hur ofta köper vi i Sverige saker som vi egentligen inte har råd med? Det händer dagligen och det är inte bra!
Jag tycker inte att man ska uppmuntra sådant beteende, Jag vill ha en Rolex men den var för dyr för mig.
Men jag KUNDE ha köpt den.


Jag njuter av att köra min zx6 på bana och på kurs, på kurser måste den vara påställd, försäkrad och besiktigad.
Jag tycker den är skittråkig att köra på allmän väg, så jag kör den inte där.
Jag ställer på den när jag ska på kurs, thats it. Den är med andra ord påställd max en månad per år sammanlagt. Finns ingen som helst anledning att ha den trafikförsäkrad och påställd när den står i garaget där en försäkring inte behövs eller körs på en bandag där försäkringen inte gäller.

Du menar att detta förfarande är att inte ha råd - jag menar att det är att inte vara dum i huvudet.


Jag förstår att du gärna vill att jag ska ha den påställd året om och betala 30000/år istället för 3000, du lever i tron att då kommer alla premier sänkas så att du har råd att köpa en roligare hoj, men så enkelt är det inte riktigt. Dels för att försäkringsbolag är vinstdrivande företag - de behåller vinsten som sedan blir utbetald till aktieägare och chefer eller används till löneökningar till handläggare, säljare osv. Och dels för att jag inte har någon lust att i praktiken ge bort mina pengar för ingenting.

Det vill ju inte du heller göra uppenbarligen, eftersom jag inte fick ställa av och på din hoj och tjäna pengar på det.

Försäkringsbolagen är dessutom smarta nog att se till att de tjänar pengar. Tror inte du att de har räknat med att folk ställer av och på hojar när de säljer avställningsbara försäkringar för 10000:-/månad?

Min GS dock, den kostade 4 gånger mer än räsern i inköpspris, men 4900 om året för en helårsförsäkring. Den tog jag, och då är den påställd året runt med. Jag följer villkoren med båda hojarna, men jag ger dem inte mer än jag måste, för den dagen dagen det är dags för dig att få pengar av ett försäkringsbolag, då kan du ge dig fan på att de inte kommer ge dig en krona i onödan.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top