Hur mycket har ni pröjsat totalt i påställningsavgifter 2014?

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
panigale eller toasits vad spelar det för roll? posören som kör eller slampan som fejar?
Hemförsäkring borde få gälla som garageförsäkring OCH på exklusiva bandagssejourer. Tycker jag.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Enligt min åsikt så är det upp till var och en att avgöra om man vill ställa på och av sin hoj 20 gånger per säsong. Det som jag kan tycka vara tråkigt, är det kortsiktiga tänkande i detta förfarande då det sannolikt kommer att avspegla sig på prisbilden på sikt. I värsta fall så uppstår det ett nollsummespel trots idogt på och avställande. Något att tänka på för dessa "jag skiter i orsak-verkan bara jag tjänar på mitt handlande idag"-människor eller "det blir så varmt och skönt i byxorna när jag kissar på mig"....

Jag har betalat över 100' i försäkringspremier på mina hojar genom åren (15+), men aldrig kraschat eller fått en skada som jag tagit på försäkringen. Ska man kritisera någon så tycker jag snarare att gruppen som återkommande kraschar eller begär reparationsjobb för minsta lilla ligger närmare till hands än mig som spelar systemet som de spelar mig.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Självklart så ska inte en sporthoj eller en sommarbil vara påställd året runt, det har jag inte skrivit någonstans i tråden.
Med tanke på dina tidigare yttranden skulle man mycket väl kunna tolka din fråga/ifrågasättande i inlägg #102 "Ställer du av din bil när du inte kör den?" precis på det sättet :)
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Jag har betalat över 100' i försäkringspremier på mina hojar genom åren (15+), men aldrig kraschat eller fått en skada som jag tagit på försäkringen. Ska man kritisera någon så tycker jag snarare att gruppen som återkommande kraschar eller begär reparationsjobb för minsta lilla ligger närmare till hands än mig som spelar systemet som de spelar mig.
Få se här nu..? Det händer olyckor som bolagen betalar ut ersättningar för. Bolagen gör årligen budget och prognoser då man ser över kostnader/intäkter samt justerar priser. Försäkringstagare tycker det blir dyrt och vidtar åtgärder som innebär minskade intäkter till bolagen.. Ser du kopplingen här?
Jag vill nog hävda att du varken tillhör grupperna sittkissare eller ståkissare utan gruppen byxkissare.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Få se här nu..? Det händer olyckor som bolagen betalar ut ersättningar för. Bolagen gör årligen budget och prognoser då man ser över kostnader/intäkter samt justerar priser. Försäkringstagare tycker det blir dyrt och vidtar åtgärder som innebär minskade intäkter till bolagen.. Ser du kopplingen här?
Jag vill nog hävda att du varken tillhör grupperna sittkissare eller ståkissare utan gruppen byxkissare.

Om ett bolag har mig som kund, som ställer av och på regelbundet, men aldrig åstadkommer försäkringsärenden (hittils, ta i trä, ta i kolfiber, osv), men ändå pyntar in totalt sådär 10.000 SEK varje år till bolaget, tror du dom själva tycker jag är en dålig kund? :rolleyes:
 
Last edited:

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Om ett bolag har mig som kund, som ställer av och på regelbundet, men aldrig åstadkommer försäkringsärenden (hittils, ta i trä, ta i kolfiber, osv), men ändå pyntar in totalt sådär 10.000 SEK varje år till bolaget, tror du dom själva tycker jag är en dålig kund? :rolleyes:

Det verkar inte riktigt koppla där....:tummenupp
 

Jimmy

Guest
Dags att mata trollen lite till då: jag väljer den billigaste varianten på halvförs där premien är opåverkad om hojen är av/påställd. När hösten kommer ser jag till att ställa av i samband med ägarbyte. Till våren råkar jag äga samma hoj igen och kan utan problem nyteckna motsv försäkring (de senaste två åren dessutom till en billigare peng).
Med och motmedel. Denna metod funkar fint om man inte bryr sig om antalet ägare...

Få se här nu..? Det händer olyckor som bolagen betalar ut ersättningar för. Bolagen gör årligen budget och prognoser då man ser över kostnader/intäkter samt justerar priser. Försäkringstagare tycker det blir dyrt och vidtar åtgärder som innebär minskade intäkter till bolagen.. Ser du kopplingen här?
Jag vill nog hävda att du varken tillhör grupperna sittkissare eller ståkissare utan gruppen byxkissare.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Haha! Fan skulle jag ta en av och påställningsbar försäkring på min hoj skulle det dra iväg till 60-70 papp per år :p Nej då betalar jag hellre 8000kr/år och kör när jag vill ;)

Dessutom.. Tar inte alla bolagen idag ut ett högre belopp för sommarmånaderna så det i princip tom är lönlöst att försöka smita undan försäkringen vintertid genom ex ägarbyte osv? Min försäkring kostar ca 500kr för mars, sen 1000kr/mån April - sept, och resterande ca 200kr/månad... Välprickat att min hoj endast kommer användas April - sept ;)

Dessutom brukar väl även dessa dyra av och påställningsbara försäkringarna även ha en rätt saftig premie även när hojen är avställd...
 
Last edited by a moderator:

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Haha! Fan skulle jag ta en av och påställningsbar försäkring på min hoj skulle det dra iväg till 60-70 papp per år :p Nej då betalar jag hellre 8000kr/år och kör när jag vill ;)

Dessutom.. Tar inte alla bolagen idag ut ett högre belopp för sommarmånaderna så det i princip tom är lönlöst att försöka smita undan försäkringen vintertid genom ex ägarbyte osv? Min försäkring kostar ca 500kr för mars, sen 1000kr/mån April - sept, och resterande ca 200kr/månad... Välprickat att min hoj endast kommer användas April - sept ;)

Dessutom brukar väl även dessa dyra av och påställningsbara försäkringarna även ha en rätt saftig premie även när hojen är avställd...

Nej du har missuppfattat det hela. Jag har en på och avställningsbar försäkring på min hoj 9600 hel/ år det blir 800kr i månaden eller hur, sen säger vi att just den månaden jag räknar på är det 31 dagar och av dom 31 dagarna kör jag 8 dagar. Då betalar jag bara 25x8 = 200 den månaden för helförsäkring. Annars hade det blivit 250 + den gamla avgiften på 50kr. Men du däremot betalar 1000 kr i månaden oavsett om du kör eller inte.

För min del är det bra, för det är väldigt sällan jag kör alla dagar i månaden. Så jag ställer på och av ganska ofta, nu slipper jag betala dom jävla 50kr varje gång. och på vinter betalar jag 0 kr för då är den avställd. det är dom små utgifterna man ska titta på :)


Men nu fick jag ett jävligt bra pris på min cbr1000rr, 9600 för helförsäkring torde jag inte jag skulle få. Förra året var det 10.000 för halv. Men kommer ändå ställa av och på som fan. Blir ju mer pengar till bensin dom dagar jag väl kör.
 
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Ja då har du fått ett väldigt bra pris på en sådan försäkring :) Gratulerar :) I mitt fall skulle en sådan försäkring bli så fruktansvärt dyr att det inte är värt det.

Jag försåg dig ändå, förra året borde jag utnyttjat min av och påställningsbara på min förra hoj eftersom jag hade en sådan och körde så lite, men jag var lat. Glömde tom att ställa av den över vintern ändra fram tills februari typ... Men försäkringen på den hojen var så billig ändå.

Nu ska jag ringa fbolag eftersom jag ska flytta :/
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top