Finansiera elitsatsning med bandagsarrangemang ??

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vilka regler tänker du på då?
Behöver vi t.ex ha dagens krav på licens och licenskurs vid dessa arrangemang eller räcker det med ett klubbmedlemskap och en kortare säkerhetskurs. Sedan är det upp till erfarna deltagare och funktionärer att agera som faddrar till dessa.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Låt istället säga att dessa funktionärer skulle anställas med lön och sociala avgifter, då blir inte upplägget någon framgångssaga längre.

Det är sånt som är lätt att glömma när man blandar ideel verksamhet med affärsverksamhet.

Det där skulle man kunna säga om rätt mycket som arrangeras i samhället sedan årtionden tillbaka. Lycka till att få något arrangerat om det inte finns någon som helst ideel grund bakom. Tror inte vi behöver gå in på någon djupare diskussion för att konstatera det. Vem som helst kan räkna ut att det inte finns någon ekonomisk bärkraft om alla skulle få betalt för sin insats i olika typer av arrangemang. Det är tur att det är många som är beredda att ställa upp i princip gratis för sin hobby/intresse. Vi ska vara dem djupt tacksamma. Om alla gick runt och tänkte att de skulle bli avlönad för både det ena och det andra kommer det inte att arrangeras många sportevents i huvudtaget i vårt avlånga land.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det där skulle man kunna säga om rätt mycket som arrangeras i samhället sedan årtionden tillbaka. Lycka till att få något arrangerat om det inte finns någon som helst ideel grund bakom. Tror inte vi behöver gå in på någon djupare diskussion för att konstatera det. Vem som helst kan räkna ut att det inte finns någon ekonomisk bärkraft om alla skulle få betalt för sin insats i olika typer av arrangemang. Det är tur att det är många som är beredda att ställa upp i princip gratis för sin hobby/intresse. Vi ska vara dem djupt tacksamma. Om alla gick runt och tänkte att de skulle bli avlönad för både det ena och det andra kommer det inte att arrangeras många sportevents i huvudtaget i vårt avlånga land.

Det skulle inte arrangeras många evenemang av någon annan typ heller. All heder åt de som arbetar ideellt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag tror jag kan ana en poäng med CB_tobbes fråga, men jag kan också ta fel...

När det gäller idrotter som lyder under riksidrottsförbundet är det oftast en kraftig skiljevägg mellan de som är licensierade och arrangemang som INTE är sanktionerade av RF/ resp specialförbund.

Eftersom Svemo lyder under riksidrottsförbundet (RF) så följer automatiskt en rad grundregler med därifrån, det är liksom inte ett eget val.

Det av specialförbundet utformade regelverket borde i grunden syfta till att underlätta för klubbar, arrangörer samt utövare så alla har en gemensam värdegrund att stödja sej på.
Det finns såklart både för och nackdelar med detta och inte minst kan det uppfattas som "toppstyrning".

Ska man träna eller tävla inom en sport som styrs av RF så måste man ha licens och vara medlem i en klubb som är ansluten till RF/specialförbund.

När jag tidigare var licensierad inom en annan RF ansluten idrott så utdömdes det ibland hårda straff om man bröt mot mot reglerna genom att t,ex delta i en osanktionerad tävling osv så jag har skäl att misstänka det funkar liknande för RR.

När det gäller TS fråga vet jag inte hur det fungerar om man som licensierad själv anordnar träningar för icke licensierade deltagare, dock är regelverket tydligt om det skulle delta andra licensierade på detta arrangemang.

Ett exempel ur Svemos regelbok (LÄNK):

"6.
TÄVLINGAR OCH TRÄNINGARS GENOMFÖRANDE
*

6.1
Säkerhet/miljö
Vid all verksamhet på bana krävs ansvarig ledare, vid tävlingsverksamhet Tävlingsledare
och vid träningsverksamhet Tävlingsledare eller person med Svemo träningsledarutbildning
för Roadracing. Bemanning runt banan ska följa den bemanningsplan som är bilaga till
banbesiktningsprotokoll utfärdat av Svemo banbesiktare.

6.1.1
Sjukvård
6.1.1.1
Personal

Vid tävling krävs minst en läkare och en sjuksköterska med erfarenhet av akutsjukvård.
Om avståndet till ambulansstation i räddningstjänst överstiger 20 km krävs två läkare och
minst en sjuksköterska med erfarenhet av akutsjukvård. Sjukvårdspersonalen skall placeras
på bestämda platser utefter banan under såväl träning som tävling.
Vid annan verksamhet än tävling, dvs. dag/kvällsträningar, fredagsträningar etc. dvs.
all form av körning där förare med av Svemo utfärdad licens deltar krävs minst en
sjuksköterska med erfarenhet av akutsjukvård.
Bemanning runt banan ska följa den bemanningsplan som är bilaga till
banbesiktningsprotokoll utfärdat av Svemo besiktningsman".
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tror jag kan ana en poäng med CB_tobbes fråga, men jag kan också ta fel...

När det gäller idrotter som lyder under riksidrottsförbundet är det oftast en kraftig skiljevägg mellan de som är licensierade och arrangemang som INTE är sanktionerade av RF/ resp specialförbund.

Eftersom Svemo lyder under riksidrottsförbundet (RF) så följer automatiskt en rad grundregler med därifrån, det är liksom inte ett eget val.

Det av specialförbundet utformade regelverket borde i grunden syfta till att underlätta för klubbar, arrangörer samt utövare så alla har en gemensam värdegrund att stödja sej på.
Det finns såklart både för och nackdelar med detta och inte minst kan det uppfattas som "toppstyrning".

Ska man träna eller tävla inom en sport som styrs av RF så måste man ha licens och vara medlem i en klubb som är ansluten till RF/specialförbund.

När jag tidigare var licensierad inom en annan RF ansluten idrott så utdömdes det ibland hårda straff om man bröt mot mot reglerna genom att t,ex delta i en osanktionerad tävling osv så jag har skäl att misstänka det funkar liknande för RR.

När det gäller TS fråga vet jag inte hur det fungerar om man som licensierad själv anordnar träningar för icke licensierade deltagare, dock är regelverket tydligt om det skulle delta andra licensierade på detta arrangemang.

Ett exempel ur Svemos regelbok (LÄNK):

"6.
TÄVLINGAR OCH TRÄNINGARS GENOMFÖRANDE
*

6.1
Säkerhet/miljö
Vid all verksamhet på bana krävs ansvarig ledare, vid tävlingsverksamhet Tävlingsledare
och vid träningsverksamhet Tävlingsledare eller person med Svemo träningsledarutbildning
för Roadracing. Bemanning runt banan ska följa den bemanningsplan som är bilaga till
banbesiktningsprotokoll utfärdat av Svemo banbesiktare.

6.1.1
Sjukvård
6.1.1.1
Personal

Vid tävling krävs minst en läkare och en sjuksköterska med erfarenhet av akutsjukvård.
Om avståndet till ambulansstation i räddningstjänst överstiger 20 km krävs två läkare och
minst en sjuksköterska med erfarenhet av akutsjukvård. Sjukvårdspersonalen skall placeras
på bestämda platser utefter banan under såväl träning som tävling.
Vid annan verksamhet än tävling, dvs. dag/kvällsträningar, fredagsträningar etc. dvs.
all form av körning där förare med av Svemo utfärdad licens deltar krävs minst en
sjuksköterska med erfarenhet av akutsjukvård.
Bemanning runt banan ska följa den bemanningsplan som är bilaga till
banbesiktningsprotokoll utfärdat av Svemo besiktningsman".

Antikonkurrensreglerna är dock olagliga, och SBF har fått pisk för dem.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Antikonkurrensreglerna är dock olagliga, och SBF har fått pisk för dem.
Var tvungen att läsa på lite om det fallet :)

Bra poäng måste jag säga, dock har Svemo inte ändrat sina stadgar men man får väl anta att de varken har eller kommer driva överträdelser särskilt hårt tills RF rett ut situationen :tummenupp

Dock visar domen tydligt varför just detta skapat stora problem. (LÄNK)

"SBF:s ifrågasatta regler förbjuder licensinnehavare i SBF att ställa upp som förare respektive funktionär i bilsporttävlingar som inte sanktionerats av SBF. Sådana osanktionerade tävlingar kan anordnas av andra, ej SBF-anslutna, ideella föreningar eller av företag. Enligt reglernas ordalydelse medges inga undantag från förbudet och förbudet gäller även sådana bilsportgrenar som inte existerar inom SBF. Den licensinnehavare som överträder förbudet kan stängas av från SBF:s verksamhet. Enligt SBF är reglerna att betrakta som s.k. solidaritetsregler som bör vara tillåtna."
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Dom bandagarna / tävlingarna fungerar jättebra när det i praktiken är ett svemo arrangemang sånär som några papper och en svemodomare. Bike promotionen powered by ARC är upplägget, alltså utnyttjar företaget en raceingklubb som bemanningsbolag. Det är framtiden på kort sikt.

Låt istället säga att dessa funktionärer skulle anställas med lön och sociala avgifter, då blir inte upplägget någon framgångssaga längre.

Det är sånt som är lätt att glömma när man blandar ideel verksamhet med affärsverksamhet.
Vill du att vi instruktörer/funktionärer ska anställas med kollektivavtal eller vad säger du. Jag gillar RR och därför är jag Instruktör/funktionär och så får man massor med tack som fan av förare som tävlar, t,ex så kom en Supermono chafför och tog mig och 2 till i hand och tackade för att vi ställde upp en hel dag på årsracet.

Är det sånt du vill att arrangörerna ska anställa folk till och betala sociala avgifter för?

Nu har du varit väldigt luddig med dina inlägg så kläm ur dig vart du vill komma?

Annars stäng tråden så vi slipper den här anti RR debatten, vi behöver diskutera bra lösningar.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vill du att vi instruktörer/funktionärer ska anställas med kollektivavtal eller vad säger du. Jag gillar RR och därför är jag Instruktör/funktionär och så får man massor med tack som fan av förare som tävlar, t,ex så kom en Supermono chafför och tog mig och 2 till i hand och tackade för att vi ställde upp en hel dag på årsracet.

Är det sånt du vill att arrangörerna ska anställa folk till och betala sociala avgifter för?

Nu har du varit väldigt luddig med dina inlägg så kläm ur dig vart du vill komma?

Annars stäng tråden så vi slipper den här anti RR debatten, vi behöver diskutera bra lösningar.
Om du läste vad mitt inlägg var svar på, då blir det lättare förstå.

Det är helt ok att ställa upp som funktionär ideelt för sin klubb. Men frågan gällde när bolag med verksamhet i flera länder utnyttjar föreningsmeddlemmar som ''bemanningsbolag''. Den verksamheten går naturligtvis ''jättebra'' så länge deras crew är billigt och kvalificerat. Låt säga att dom istället hade anlitat och extrautbildat ett vaktbolag för att driva verksamheten runt tävlingen, då hade inte ens stcc budgeten räckt till en enkel tävling..
 
Last edited:

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
För att det är tävling på riktigt! :p

Definiera tävling på riktigt..

Ser att du kör Speedster Cup, kul att du börjat köra race (eller fått ett återfall) :tummenupp

Om jag inte minns fel så tillkom speedster cup för att få folk att börja köra race och att det i vissa fall uppfattades som ett högt steg att börja köra rookie då tiderna ibland var mycket snabba och därför skrämmande för nybörjare. Hos tex BP och Zenergy finns det race för samtliga deltagare och alla racen är i regel uppbyggda efter kvaltider. Så oavsett om du kör tokfort eller lite långsammare får du alltid köra race med likvärdigt motstånd. För mig är race att köra med likvärdiga där ett misstag (ex broms för tidigt eller fel linje i in eller utgång av en kurva) kostar en placering eller två. Således är dessa race mer jämna än tom vad speedster cup är. :)
 
Last edited:

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Definiera tävling på riktigt..

Ser att du kör Speedster Cup, kul att du börjat köra race (eller fått ett återfall) :tummenupp

Om jag inte minns fel så tillkom speedster cup för att få folk att börja köra race och att det i vissa fall uppfattades som ett högt steg att börja köra rookie då tiderna ibland var mycket snabba och därför skrämmande för nybörjare. Hos tex BP och Zenergy finns det race för samtliga deltagare och alla racen är i regel uppbyggda efter kvaltider. Så oavsett om du kör tokfort eller lite långsammare får du alltid köra race med likvärdigt motstånd. För mig är race att köra med likvärdiga där ett misstag (ex broms för tidigt eller fel linje i in eller utgång av en kurva) kostar en placering eller två. Således är dessa race mer jämna än tom vad speedster cup är. :)

Självklart gör du som du vill och de tävlingarna är säkert roliga (skämtade lite där...), men för mig slår det högre att köra en SM-helg. Även om jag bara kör i Speedster... Lite grann som att jämföra ett KM med SM...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Definiera tävling på riktigt..

Ser att du kör Speedster Cup, kul att du börjat köra race (eller fått ett återfall) :tummenupp

Om jag inte minns fel så tillkom speedster cup för att få folk att börja köra race och att det i vissa fall uppfattades som ett högt steg att börja köra rookie då tiderna ibland var mycket snabba och därför skrämmande för nybörjare. Hos tex BP och Zenergy finns det race för samtliga deltagare och alla racen är i regel uppbyggda efter kvaltider. Så oavsett om du kör tokfort eller lite långsammare får du alltid köra race med likvärdigt motstånd. För mig är race att köra med likvärdiga där ett misstag (ex broms för tidigt eller fel linje i in eller utgång av en kurva) kostar en placering eller två. Således är dessa race mer jämna än tom vad speedster cup är. :)

Speedster är inte jämnt för fem öre. :hihi Men vi har kul som fan, och serien behövdes eftersom att folk i Rookie inte klassar upp sig själva så tiderna är ungefär samma i rookie och A-serierna. ;) I Speedster är det några som kör fort som fan, men där behöver man iaf inte skämmas när man blir varvad för tredje gången. Serien är ju till för oss långsamma stolpskott.
Men ja, rejs är skoj oavsett vem som anordnar dem. Det skulle bara vara trevligt om fler körde i superbike och superstock, det finns garanterat helt fantastiskt duktiga förare som bara kör bandagsrace som liksom aldrig syns utanför dem. Det skulle vara bra om det fanns ett lätt och smidigt sätt att ta licensen när man kommer från bandagarna med, för de som har lust.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Definiera tävling på riktigt..

Ser att du kör Speedster Cup, kul att du börjat köra race (eller fått ett återfall) :tummenupp

Om jag inte minns fel så tillkom speedster cup för att få folk att börja köra race och att det i vissa fall uppfattades som ett högt steg att börja köra rookie då tiderna ibland var mycket snabba och därför skrämmande för nybörjare. Hos tex BP och Zenergy finns det race för samtliga deltagare och alla racen är i regel uppbyggda efter kvaltider. Så oavsett om du kör tokfort eller lite långsammare får du alltid köra race med likvärdigt motstånd. För mig är race att köra med likvärdiga där ett misstag (ex broms för tidigt eller fel linje i in eller utgång av en kurva) kostar en placering eller två. Således är dessa race mer jämna än tom vad speedster cup är. :)
Tyvärr är speedster cup ett dåligt svemoarrangemang eftersom den blandar maskinmaterial och förare hej vilt. Där tycker jag att det sportsliga knappt är uppfyllt när små elitförare blandas med förstagångstävlande. Maskinmaterialet kan allt från ninja 300 på 39 hk med budgetchassie till zx 10 på dryga 200 hk med supersportchassie.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tyvärr är speedster cup ett dåligt svemoarrangemang eftersom den blandar maskinmaterial och förare hej vilt. Där tycker jag att det sportsliga knappt är uppfyllt när små elitförare blandas med förstagångstävlande. Maskinmaterialet kan allt från ninja 300 på 39 hk med budgetchassie till zx 10 på dryga 200 hk med supersportchassie.

Och vi som kör i serien har skitkul. :fakta
Serien skapades för att få fler att pröva på racing. Folk har klassats upp från Speedster till Rookie när de varit snabba. Och materialet spelar ju ingen direkt roll på den nivån som de flesta av oss i Speedster är. (Vi är så skitdåliga att det inte spelar någon roll om vi kör på en 300 ninja eller en literninja, det går lika fort ändå)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Och vi som kör i serien har skitkul. :fakta
Serien skapades för att få fler att pröva på racing. Folk har klassats upp från Speedster till Rookie när de varit snabba. Och materialet spelar ju ingen direkt roll på den nivån som de flesta av oss i Speedster är. (Vi är så skitdåliga att det inte spelar någon roll om vi kör på en 300 ninja eller en literninja, det går lika fort ändå)
Jag anser fortfarande att sm helgerna skall ha en en viss glans över sig, där sportsliga prestationer mäts på ett rättvist sätt. Den här typen av verksamhet bedriver inte ens av bandagsbolagen då t.o.m deras race håller högre kvalitet.

Att lågeffektshojarna har haft en viss chans är för att tävlingarna inte körts på banor typ Mantorp och Anderstorp. Jag skulle vilja se zx 10 r och ninja 300 flygrakan och gamla start/mål rakan och hansen på Anderstorp. Där uppnår zx 10 bortåt 230 km/h och ändå mer på flygrakan ninja 300 uppnår drygt 150 km/h som bäst om föraren inte släpper av för mycket.( skicklig förare)
 
Last edited:

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Tyvärr är speedster cup ett dåligt svemoarrangemang eftersom den blandar maskinmaterial och förare hej vilt. Där tycker jag att det sportsliga knappt är uppfyllt när små elitförare blandas med förstagångstävlande. Maskinmaterialet kan allt från ninja 300 på 39 hk med budgetchassie till zx 10 på dryga 200 hk med supersportchassie.
Det är du som tycker det är ett dåligt svemoarrangemang, antagligen för att du inte fattat varför klassen finns. Just de saker som du nämner som problem i klassen (att det blandas väldigt olika maskinmaterial) är ju själva vitsen, man ska inte behöva leta upp en hoj som passar in i ett visst reglemente för att att kunna prova på att köra race. Vitsen med klassen är ju att locka nya förare in i racingen, är det så svårt att förstå?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag anser fortfarande att sm helgerna skall ha en en viss glans över sig, där sportsliga prestationer mäts på ett rättvist sätt. Den här typen av verksamhet bedriver inte ens av bandagsbolagen då t.o.m deras race håller högre kvalitet.

Racet håller hög kvalité rent arrangemangsmässigt, och låg fart. Det kommer dessutom bli jämnare när Hubner och Markus får spons för att köra i en högre serie. Det är trots allt första året serien körs överhuvudtaget.
Skaffa licens och kom på ett race. :fakta
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det är du som tycker det är ett dåligt svemoarrangemang, antagligen för att du inte fattat varför klassen finns. Just de saker som du nämner som problem i klassen (att det blandas väldigt olika maskinmaterial) är ju själva vitsen, man ska inte behöva leta upp en hoj som passar in i ett visst reglemente för att att kunna prova på att köra race. Vitsen med klassen är ju att locka nya förare in i racingen, är det så svårt att förstå?
Nittio procent av dom hojarna som kör i sporter cup passar utmärkt i rookie 600 eller rookie 1000. Det är bara att snabba på uppgrqderingeringen till elit rejält. Det beslutet skulle man kunna ta efter varje racehelg.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nittio procent av dom hojarna som kör i sporter cup passar utmärkt i rookie 600 eller rookie 1000. Det är bara att snabba på uppgrqderingeringen till elit rejält. Det beslutet skulle man kunna ta efter varje racehelg.

Förra helgen var det 2-3 som blev uppklassade, nästa helg kan det säkert bli några till. Lavi gjorde ju tex bra ifrån sig i Rookie1000 när han körde där.

- - - Updated - - -

Nittio procent av dom hojarna som kör i sporter cup passar utmärkt i rookie 600 eller rookie 1000. Det är bara att snabba på uppgrqderingeringen till elit rejält. Det beslutet skulle man kunna ta efter varje racehelg.

Förra helgen var det 2-3 som blev uppklassade, nästa helg kan det säkert bli några till. Lavi gjorde ju tex bra ifrån sig i Rookie1000 när han körde där istället.
 

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Ena tråden klagar du över att "rejsputte AB" arrangerar bandagar med "race" utan svemos inblandning, i nästa gnäller du över att Svemo försöker fånga in "oss" med nytagna licenser som inte är snabba nog för rookie.

Har du varit förbi ett race i år och tittat på och kanske pratat lite med de som faktiskt kört Speedster? Hur många av de här 20+ som körde på Gelleråsen senast tror du kommit den helgen om de varit tvungna att ställa upp i Rookie direkt?

Nittio procent av dom hojarna som kör i sporter cup passar utmärkt i rookie 600 eller rookie 1000. Det är bara att snabba på uppgrqderingeringen till elit rejält. Det beslutet skulle man kunna ta efter varje racehelg.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag tycker speedster cup låter som en utmärkt ide...
Det finns absolut utrymme för en opretantiös instegsklass där material och snabbhet är närmast betydelselöst, i princip att jämföras med motionsklass inom löpning osv..

Det är ju inte som att någon blir tvingad att köra speedster cup, det är frivilligt att välja den tävlingsform som passar ens egna resurser :tummenupp
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top