Tips, vilken actionkamera skall man välja?

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
http://www.ebay.co.uk/itm/Black-HD-...Cameras_DigitalCameras_JN&hash=item19f7432902


När det gäller kompatibiliteten så funkar fästen och sånt. Jag skulle inte prova att pressa in andra batterier och husen matchar såklart inte eftersom knapparna sitter annorlunda. Men att kunna använda fästen, bröstsele, handtag och annat är tillräckligt bra.

Jag har inte kommit ut och testat kameran idag... :(

När jag läser på annonsen så står det: "Please note: this item is not SJCAM or Gopro,it was just made by our factory,the detials pls see our description.pls be attention before you buy.thank you for yoru understand."

SJCAMS är de som tillverkar den "riktiga" kopian av gopron aka SJ4000

Finns en chans att ni har en kopia av kopian :/

-*EDIT*- märkte precis att någon hann före mig
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    171.1 KB · Visningar: 46

Raderad medlem 61114

Guest
På min fråga om sj4000 som inte är en SJCAM är en kopia och vad som skiljer de åt fick jag detta svaret!
Dear 2014sekako,

Hi,friend
Thank you for your message.
This camera is OEM version sj4000.
We purchase 3 version SJ4000 from the factory (SJCAM is included) , this item is OEM version ,they are all made by same factory.They manufacturing 3 version of SJ4000 to meet customer different requirement.The quality of image are almost same level with SJCAM version SJ4000 ,Because as you know ,It will cost about more $35 for this brands.
You can see the photos shot by OEM version in my item descriptions.maybe there have some different in operation software, but quality of image is almost same level.

If you need the SJCAM version SJ4000 ,please check it from this page on my store:
http://www.ebay.com/itm/291283737308

If any further questions, please feel free to contact us.it is our pleasure to help you.
Happy New Year.
Sincerely

- chic_pick
Click the Respond button to reply through Messages, or go to your email to reply
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Saxat från infot från din länk till säljaren: Please note: this item is not SJCAM or Gopro,it was just made by our factory,the detials pls see our description.pls be attention before you buy.thank you for yoru understand.

Vilken jäkla djungel detta.. Jag har hittat en (sj4000) SJCAM wifi nu iaf med extra batteri för 640kr inkl frakt. Så beställer den så snart jag fått svar på en fråga från säljaren. Kan va rätt skönt att ha en billig slit och släng kamera och utifall den inte duger för mig hittar man säkert någon som köper den för en femhundring :fakta

Djungel är rätt ord. Jag är säker på att den texten inte fanns där när jag beställde kameran. Då hade jag inte gjort det. Om det här nu inte är en äkta SJ4000 så är det sannerligen en vansinnigt välgjord kopia.

Jag skall kolla videokvaliteten. Om den är okej så kör jag med den tills den dör. Om den suger så får jag endera skicka tillbaka den för 170 kr i porto och hoppas på att få pengarna tillbaka, eller sälja den billigt lokalt, eller ge bort den till några ungar som kan leka sönder den.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Känns inte som kineserna vey vad oem står för... Eller e det jag som inte fattar?

Detta googla jag fram iaf!

The term OEM stands for Original Equipment Manufacturer. What does that really mean? It means that the part was made by a company that is a subcontractor to a vehicle manufacturer. It DOES NOT mean the part was made by the manufacturer.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Djungel är rätt ord. Jag är säker på att den texten inte fanns där när jag beställde kameran. Då hade jag inte gjort det. Om det här nu inte är en äkta SJ4000 så är det sannerligen en vansinnigt välgjord kopia.

Jag skall kolla videokvaliteten. Om den är okej så kör jag med den tills den dör. Om den suger så får jag endera skicka tillbaka den för 170 kr i porto och hoppas på att få pengarna tillbaka, eller sälja den billigt lokalt, eller ge bort den till några ungar som kan leka sönder den.

Kopian ska ha någoy mindre batteri! Mäy stotlekrn på batteriet så jämför jag med informationen om laddarna man kan köpa till. Finns både till "oem" och till SJCAM
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Kopian ska ha någoy mindre batteri! Mäy stotlekrn på batteriet så jämför jag med informationen om laddarna man kan köpa till. Finns både till "oem" och till SJCAM

11x29x33 mm.
3.7V Li-ion Battery 900mAh 3.33Wh

Kartongen är ialla fall "original", specarna som står där stämmer med SJ4000, dock inte med menyalternativen i kameran.

Nu är jag ju riktigt, riktigt nyfiken på videokvaliteten. :)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
@PeteR1

Har du uppdaterat kameran till senaste FW?

Nej, jag har inte haft möjlighet att tanka ner filen. Nu vet jag inte om detär en så bra idé heller om det skulle visa sig att 4Life har rätt och min är en OEM-version. Kan man "programmera om" den med ny firmware tro?
 

Raderad medlem 61114

Guest
Tyvärr verkar det vara så att du intr fått SJCAM. Måtten på sjcam's batter ärItem Name : Battery
Dimension : 32mm x 28mm x 10mm

Och måtten som du angav syämmer överens med de som utger sig för att INTE vara sjcam. mao får du hålla koll på om du köper laddare eller extrabatterier till din så du inte köper de märkta med sjcam.

Vart lite bökigt att hitta för det var inte lätt att hitta nån säljare som angav måtten.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Men om du läswr svaret från säljaren jag postade tidigare så ska det ju inte vara någon skillnad i kvalitet,...
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Men om du läswr svaret från säljaren jag postade tidigare så ska det ju inte vara någon skillnad i kvalitet,...

Om det är skräpkvalitet så mailar jag säljaren och klagar över att specifikationerna på kartongen inte stämmer med kameran och ber att få skicka tillbaka den.
 

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Nej, jag har inte haft möjlighet att tanka ner filen. Nu vet jag inte om detär en så bra idé heller om det skulle visa sig att 4Life har rätt och min är en OEM-version. Kan man "programmera om" den med ny firmware tro?

Det är nog inte så smart tror jag för att det finns en stor chans att du brickar kameran helt då sjcam's FW kanske bara funkar med deras kamera.

Din första utgångspunkt borde vara att söka efter just din kameras tillverkare, de har nog senaste FW, kan dock vara svårt och hitta hemsidan skulle jag gissa.


De jag tror säljaren har gjort är att kunder har klagat och han har nog satt dit varningstexten i ett senare skede för att inte få skit, brukar bli så.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Eftersom butikerna på nätet är beroende av en hög rating för att få sälja så kan du använda det mot dom om du är missnöjd.

Jag beställde en fläkt till min PS3 som enligt annonsen på ebay var helt ny i originalförpackning, när jag fick hem den efter 5 veckor så visade det sig att den var beggad och lät mer än den fläkt jag skulle byta ut. Tog kort där det syntes att den var beggad (repor, klistermärke borta osv) som jag skickade till säljaren, meddelade honom att detta inte var ok och att han skulle få en jävligt taskig rating av mig då han uppenbarligen sålt en produkt som inte var i närheten av det som utlovats.

Efter lite tafatta försök till bortförklaringar så slutade det med att jag valde nya produkter i hans butik till ett värde av 180:- (fläkten kostade 160:) som han skickar till mig helt utan kostnad.

Blev faktiskt en väska, en bröstsele samt några andra fästen till den SJCAM som jag beställt :) Hade säkert fått tillbaks pengarna om jag velat då han var väldigt mån om att jag inte skulle ge dåligt betyg på ebay, men jag tyckte att nya grejer var ett ok alternativ. Behåller givetvis fläkten också...
 

Raderad medlem 61114

Guest
Eftersom butikerna på nätet är beroende av en hög rating för att få sälja så kan du använda det mot dom om du är missnöjd.

Jag beställde en fläkt till min PS3 som enligt annonsen på ebay var helt ny i originalförpackning, när jag fick hem den efter 5 veckor så visade det sig att den var beggad och lät mer än den fläkt jag skulle byta ut. Tog kort där det syntes att den var beggad (repor, klistermärke borta osv) som jag skickade till säljaren, meddelade honom att detta inte var ok och att han skulle få en jävligt taskig rating av mig då han uppenbarligen sålt en produkt som inte var i närheten av det som utlovats.

Efter lite tafatta försök till bortförklaringar så slutade det med att jag valde nya produkter i hans butik till ett värde av 180:- (fläkten kostade 160:) som han skickar till mig helt utan kostnad.

Blev faktiskt en väska, en bröstsele samt några andra fästen till den SJCAM som jag beställt :) Hade säkert fått tillbaks pengarna om jag velat då han var väldigt mån om att jag inte skulle ge dåligt betyg på ebay, men jag tyckte att nya grejer var ett ok alternativ. Behåller givetvis fläkten också...

Har du lust att lämna recension på din sjcam? Om det gäller sj4000 förstås! Hur upplever du ljudet från motorcykeln ifrån den?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag testade min oSJ4000 idag. Uhm... Bildkvaliteten på stillbilderna är sämre än det jag kan åstadkomma med en burk trubbiga kladdkritor. Videokvaliteten är lite bättre, men inte alls så att den skulle kunna kallas bra. Grynigt, ryckigt, hastiga ändringar i exponering från ruta till ruta.

För att citera Björn Rosenström:
"Jag har blivit lurad..."

Jag har skickat en begäran om att få returnera kameran till säljaren på eBay. Han/Hon fick alternativet att skicka en riktig SJCAM SJ4000 istället (då lovade jag bra betyg). Vi får väl se vad som händer nu.


För er som inte vet vem han är. Hur många gånger har man inte känt så här i olika sammanhang?

https://www.youtube.com/watch?v=KXYy_uJYQjo
 

Raderad medlem 61114

Guest
Nu hade det vart ännu mer intressant att få hör om hur sjcam är... Enligt recensioner på youtube ska den vara bra, men jag är kritisk och brukar sällan bli nöjd. Men ändå vill jag hitta prisvärda saker. Finns dom som tycker garmin virb är asgrym pga alla funktioner... Tja, min åsikt är att den hade varit mer prisvärd om dom tagit bort funktionerna som ändå är opålitliga.

Jag har ännu inte beställt en sjcam, vill testa den men det är så många andra saker jag behöver köpa...

Tråkigt att den var värdelös PeteR1. fortsätt gärna med uppdateringar!
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har du lust att lämna recension på din sjcam? Om det gäller sj4000 förstås! Hur upplever du ljudet från motorcykeln ifrån den?

Det ska jag göra, men det tar nog ett par veckor innan den dyker upp :)
 

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Finns auktoriserade britter på ebay som säljer sjcam, funderar på en, runt 600-700 kr om jag inte minns fel.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Finns auktoriserade britter på ebay som säljer sjcam, funderar på en, runt 600-700 kr om jag inte minns fel.

Det är ju bättre än en o-SJCAM för 440 kr... :huvet

Du får gärna tipsa om en länk när du känner dig säker på affären. ;)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top