Äventyrshoj efter eget huvud eller vägen till Japan.

Status
Ej öppen för fler svar.

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Litet förord
Det här inlägget är tänkt som en byggtråd först och främst men för att ge bygget en förklaring till varför denna speciella hoj ska bli till så finns det en rejäl grogrund för idén bakom.
Nämner jag ett varumärke så är det enbart i hänvisningssyfte, det finns ingen mer än jag själv som bekostar hela kalaset.



Drömmer du om den där dagen du vaknar och hela ditt liv kommer att ha förändrats när du går och lägger dig igen?

Jag har en dröm...

Jag ska köra motorcykel till Japan via Siberian Highway genom hela Ryssland, en resa på nära 3000 mil tur och retur.

Du vet, packa hojen för ditt livs absolut största äventyr, planera, genomföra det, fixa det och sedan komma hem till tonerna av Queens "we are the champions" eller E-Types "Campione"...i alla fall lyssnandes på MP3.

Att veta att man genomfört det omöjliga och känna känslan av att äntligen komma hem igen?

Vissa drömmer om att höra jublet på en engelsk fotbollsstadion, andra om en italiensk sportbil medan jag drömmer om att åka österut tills vägen tar slut.

Förra året åkte jag till Nordkap 625 mil t/r på 8 dagar på min Yamaha XT 660 X och det var väl då drömmen föddes, kunde jag lägga den sträckan på så kort tid på bra vägar så borde jag rimligen kunna dubbla tiden för en tripp på sämre vägar eller till och med hålla samma tempo?

Tyvärr hade jag tidigare en annan plan för Nordkap vilket var att jag skulle köra dit i Februari 2012 och allt var klart och jag skulle bege mig till första anhalten Kristallrallyt i Norge på torsdagen.
På tisdagen hände det som inte fick hända, jag åkte på en sjujäfvela maginfluensa och låg pall i en vecka med rejäl feber och var väl inte helt frisk förrän efter ytterligare en vecka.
Jobbet måste skötas och de vardagliga åtaganden tog tyvärr över så av den resan blev det intet.
image.jpg

Jag har nog traggat sönder både frun och polarna om mina planer sedan dess... :)

Jag köpte XTn ny den 25 mars 2011 och när den den 7 juli i år byttes in mot en Honda Varadero hade den gått 4081 mil i min ägo.

Nu hade jag åkt så långt söderut och så långt norrut man kunde komma landvägen och eftersom jag kört massor i Europa och varit i Europas alla länder inkluderat Lichtenstein och San Marino så lockar det liksom inte längre att åka ut i Europa, det känns som att det mesta är serverat på något vis.

Idén föddes då om att åka så långt österut man kan komma och efter lite planering så handlar rutten om att jag ska köra med MC hemifrån och ta färjan mellan Karlshamn och Klaipeda, Litauen. Fortsätta till Moskva var Siberian Highway startar och köra till Vanino längst österut i Ryssland.
Tanken var från början att köra till Vladivostok men sedan blev jag tipsad om att det går en färja mellan Vanino och Wakkanai i Japan vilket lockar.
Har man kört ända till Vanino så finns det ingen vettig anledning att inte fortsätta till Japan och sätta ner foten där.

Meningen är att sedan efter att ha vilat några dagar bege mig hem igen samma väg.

När jag funderade över valet av hoj för resan så tittade jag på alla möjliga hojar såsom Suzuki SV 1000 V Strom, Yamaha XT 660, Honda Africa twin, Honda Varadero, BMW GS mm

Alla hojar föll bort av ett flertal anledningar utom Hondorna var Afrikanen föll på för slö motor och dålig komfort såtillvida att jag satt bättre på varaderon och att den utan problem både hängde med sporthojarna och körde ifrån dem på smiskiga vägar.
Frugan trivs på den och sitter bekvämt trots artros i lederna.

Det som gjorde att de flesta hojar föll bort var insprutningen och därmed massor av elektronik.
Kör man själv i ett land var alla kan skruva går en äldre förgasarhoj lätt att få snurr på om något händer.
XTn jag hade skulle jag starta på macken efter en tankning och inget hände.
På displayen visades felkod 30 vilket enligt Yamahacenter var koden för att tippsensorn löst ut då hojen hamnat på sidan.
...jag hade tankat, hojen hade aldrig legat på sidan...någonsin!

Yamahacenter i Hbg kom och hämtade hojen och tog den till verkstaden för garantijobb och konstaterade att det gått fukt i tippsensorn. Samtidigt konstaterade man att den inte gick att bygla över huvud taget.
Kul tänkte jag om det hänt på en mack i Irkutsk...

Efter 3400 mil skar balansaxellagret och motorn fick rivas.

Nä, det jag sökte i hojväg skulle vara det mest driftsäkra jag kunde hitta och jag läste på rejält om alla hojar och fann att de tre mest skottsäkra hojarna på marknaden var Honda Africa Twin RD 07, Honda Varadero XL 1000 Mk1 samt Suzuki DR 650. Sukkan föll på för liten hoj och därmed sämre komfort även om jag skulle valt den hojen för en resa var vägarna varit sämre då den är något lättare och ännu mera basic.
Så när jag letat hoj så var driftsäkerhet det som vägde tyngst.

image.jpg

Motorn
Varaderos hittades i drösar med siffror på 15-20 000 mil på mätaren var ägarna sällan eller aldrig haft problem med driftsäkerheten på hojen efter att ha bytat ut den värdelösa bränslepumpen och i övrigt anmärkte på kamkedjespännarna som byttes ut mellan 5-15 000 mil.
Nålsätena i originalförgasarna kan också gå ner sig vilket man åtgärdar genom att helt sonika sätta i VTRens brygga istället vilket inte är överdrivet avancerat då det är samma block och cylindrar på mopparna.
I kombination med ett KN filter, Dynojet och luftigare pipor får man ett mycket bättre mellanregister samtidigt som soppaförbrukningen faktiskt går ner då man lugnar ner gången i hojen.
Soppaförbrukningen handlar väl snarare om hur tung man är i högerhanden men initialt tar "Varanen" 0,65-0,7 i originalskick och ca 0,55 med modifiering.
Detta gäller då årsmodellerna från 99-02, efter 2003 fick varaderon insprutning vilket inte är aktuellt.

Chassiet
Varaderon är ett lok på landsväg och efter att nu ha kört 800 mil med den så hänger den både med och av sporthojar av grövre kaliber på svängiga vägar beroende givetvis på vem som sitter bakom styret men varaderon har definitivt mer kapacitet än pappret visar vilket jag skyller på vridet som man i princip kan hämta direkt från botten och upp.
Originaldämpningen är visserligen hämtad från farfars gungstol men lösningen kommer från Öhlins som hamnar fram i form av bättre fjädrar och bak i form av en ställbar dämpare, dock skippar jag styrdämpare då jag tycker att det tar bort känslan i styrningen.

Räckvidd
En 49 liters tank från Africaqueens med tillhörande sidopaneler ligger i förrådet och väntar på en snöig dag denna vinter då de ska lackeras tillsammans med övriga hojen.
Vit hoj med svarta detaljer och fluorescerande gult på toppen.
Många gissar topptung men så är inte fallet då vikten fördelas på 12,5 liter ner på respektive sida och tanken i övrigt har originalmåtten på topp.
Större tank för att jag inte vill gissa mig till var jag ska tanka nästa gång utan har 70 mil på mig att bry mig om var jag ska tanka.
Reasan är i teorin på 2300 mil men jag beräknar för 3200 eftersom jag vill kunna avgöra om jag ska åka via Vladivostok eller inte vilket förlänger resan.
Det hänger snarare på hur pulsen på orken är.

image.jpg

Packutrustning
Jag kommer att ömsom tälta och ömsom bo var härbärge erbjuds helt beroende på var dagsetapperna hamnar på.
Och framförallt VAR man hamnar, Ryssland är en kontinent i mångt och mycket och det finns mycket ingenting mellan ingenting och ingenting.
Jag packar i 37 liters sidoväskor och en 42 liters topbox av typen Hepco Becker Gobi. Det finns massor av väskor på marknaden men endast HB Gobi har funktionen att man kan bära 10,5 liter vatten i mellanväggarna.
Originalpakethållaren i plast får dock stryka på foten och ersätts av en i 3 mm plåt specialkonstruerad av mig själv för ändamålet, här hoppar jag aluminium eftersom jag varit med om att det kan vibrera sönder.
Pakethållaren kopierar jag dock rakt av från Africaqueens variant till Varaderon fast gör den så att den även täcker passagerarsitsen och låter tillverka den helt i stål.

Tältet ligger i en torrsäck ovanpå passagerardelen.
På kraschbågarna fram monterar jag fästen var jag sätter fast 36 liters torrväskor hämtade ifrån trampcykelvärlden.
För vardagsresenären låter det som överdrivet mycket packningsutrymme men betänk att jag ska bo på hojen i strax över 2 månader vilket kräver att jag har en hel del prylar med mig.
Packningen måste vara praktisk och funktionell tillika.
Jag kommer att slita ut ett drivpaket, 3 bakdäck och 2 framdäck, hojen ska ha oljebyte, oljefilter och nya bromsbelägg under resans gång vilket jag måste ha med mig. Jag kommer att få punkteringar och förr eller senare kommer jag att lägga cykeln vilket inte är en fråga om OM utan NÄR och måste då kunna reparera och byta ut saker på plats.
Desto längre jag kommer in i Ryssland desto längre är jag ifrån reservdelar.
Det går att få tag på reservdelar men det kan ta veckor innan de kommer fram och den Sibiriska vintern väntar INTE på mig.

Det finns en hel del som gjort liknande resor förr men få som har gjort en returresa. Vilket innebär att jag startar resan i rätt årstid men då jag kör tillbaka jagas jag av tundran. Man har helt enkelt från slutet på maj till slutet på augusti på sig att lämna tundran, sen kommer vintern...
 
Last edited:

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Hojen byggs om från grunden...

Jag skulle kunna skriva en enkel inköpslista om vad som ska göras på hojen men hur kul hade det varit för den som läser? :)

Tyvärr blir det inte så mycket bilder på själva bygget i ögonblicket då jag nu befinner mig i planeringsstadiet och prioriterar att köpa in de saker jag använder och prioriterar framförallt de dyra posterna.
Visst jag hade kunnat köpa en färdig hoj men då är vi där igen med en nyare hoj som är fullspäckad med elektronik som bara väntar på att få lägga av så det är därför jag väljer att plöja ner de pengarna i en väl beprövad driftsäker historia istället.
Uppdateringar kommer vartefter saker och ting händer.

Fälgar

Mycket av den här resan handlar om att prova ut grejor.

Hojen måste anpassas till att bli mer offradkapabel än vad den är nu även om Varaderon är mer kapabel på grus och terräng än vad de flesta faktiskt tror.
Eller i precis samma klass som BMW GS1200R? Den ökände Hampe från norra Halland som jag känner rastade det mesta på grusväg på sin Varadero innan den lite olyckligt brann upp i Tyskland för två år sedan och växlades mot en Suzuki DR800.
Hampe hade väl i och för sig rastat de flesta på grusväg sittandes på sin 125a med.
Många jämför ju rakt av och säger att rena crossdäck har bättre bett och att man ska ha lättare hoj etcetera etcetera, medan vissa individer tycks upphäva naturlagarna...

Nja jag tänker inte ens tanken att sitta på en enduro hoj i 3000 mil under 2 månader men det är väl snarare så att många gärna köper sig en adventurehoj och sedan mest kör grus på hojarna med täta stopp och sällan eller aldrig sätter packning på hojen.

För mig handlar det om att i lagom takt bygga om hojen och prova ut grejorna jag sätter på i min dagliga körning och vanlig touring med frugan bakpå såväl som grustouring med full packning.
Transsiberian highway är ingen motorväg utan en blandning av bra asfalt, extremt dålig asfalt, hårdpackad grus och ren lervälling.
Jag testar däck monterade på hojen och lyssnar på vad andra har att säga som har mer erfarenhet samtidigt som jag också går min egen väg.
Det jag kanske tycker är en bra idé idag visar sig kanske vara en sämre idé framöver?

image.jpg

I söndags var vi 32 hojar ute med D15 grusteam i Skåne var vi körde en "grusrunda" på blandat underlag och var jag framförallt på en passage märkte att nja jag får nog justera min tanke något.
Hittills har jag tyckt att 19" framhjul varit OK på gruset men kom till korta igår med att när underlaget blir alltför löst så dansar framhjulet omkring alltför mycket då det inte gräver ner sig tillräckligt så det är bara att inse att 21" fram är ett måste.
XTn körde jag grus med 17" fram och det är i sig inget problem med nervositeten utan snarare en vanesak, men med en väl tilltagen packning så är det en bit över 300 kilo man ska hantera i terängen och då tar jag gärna en genväg.
De helgjutna originalfälgarna är i vilket fall uteslutna från början då om jag skulle få en spricka i en fälg eller ännu värre knäcka den så är resan slut, så jag har snarare bara kvalat om storleken på ekerfälgar mellan 19" & 21".

Jag har varit inne på att få tag i komplett front från en Africa Twin och bygga om men finner nu att även om det blir lite dyrare dock säkrare att beställa nya grejor istället för att chansa. Tänk om jag får tag i en fälg som redan fått sig en lusing och har en spricka jag inte ser?
Nej jag beställer nya ekerfälgar i ett komplett ombyggnadskit med 17" bak och 21" fram. Jag behåller då CBS bromssystemet och använder originalgrejorna för att hålla ner kostnaden något.

En hoj jag tittar mycket på återfinns i Tjeckien och ser ut enligt bilderna nedan och det är hit jag strävar vad gäller hojtypen men jag kommer att gå på en hel del andra lösningar jämfört med denna hoj, men den visar i alla fall riktningen.

image.jpg
image.jpg
image.jpg

Annan framskärm

En ny högre monterad framskärm måste på då då originalet inte kommer att passa ihop med 21" hjulet. Dock blir det även en lågt monterad skärmstump för att styra bort det värsta sprutet.

Mer markfrigång

Varanen kommer att höjas ytterligare 4 cm fram och bak, mindre optimalt när man kör på snabba kurviga asfaltspartier med sporthojsgänget men bättre markfrigång och mer fjädringsväg möjliggörs så att bekvämligheten blir bättre på dåligt underlag. gafflarna förlängs i gaffelkronan och nya hundben höjer bak varför en ny bakdämpare med längre fjädringsväg måste monteras. Med det ena följer det andra.

Sadel
Ändalykten mår bättre av en riktig touringsadel med rejäl stoppning samt gel och originalsadeln får därför samla damm i garaget.

Slangar

Med höjningen blir bromsslangarna för korta och i vilket fall ska alla bromsslangar bytas ut mot stålomspunna hydraulslangar och mer kvalitativa kopplingar av märket Hydroscand egeflex 2 CO vilket är en 2 lagers stålomspunnen hydraulslang med samma innerdimension som originalslangarna. Samma slang fast i större dimension kommer att ersätta kylslangarna och ha säkrade hydraulkopplingar där det så krävs.
Bränsleslangarna byts ut mot en kryssarmerad antistatisk slang.

Tanken

Dubbel räckvidd då den nya tanken rymmer 49 liter jämfört med originalets 25, syftet säger sig självt men original är Varaderon ganska topptung vilket yttrar sig när man hamnar på sämre vägar med mycket soppa i tanken.
I motsats till vad de flesta tror blir nu hojen mer välbalanserad då den nya tanken dels är smalare upptill och därför ger mer utrymme för stående körning samt att de extra 12,5 literna per sida är fördelade långt ner på hojen.
Därför får hojen med halv tank en långt mycket bättre tyngdpunkt än original vilket enbart ger fördelar på ett knöligare underlag.

Tanken är byggd i glasfiber baserad på polyester och satinväv med 55% laminering vilket gör den mycket stark och tål rejäla smällar.
Fördelen med glasfiber jämfört med en polyurethantank är att den svettas inte och att den går att laga var som helst då glasfiber och epoxy faktiskt är ett lätttillgängligt material, om inget annat så kommer jag att ha ett kit med mig.
En Polyurethantank som är gjuten i ett stycke är svårlagad på otillgängliga platser liksom en i plåt då bensinångorna är svåra att få ur på kort tid och därmed högst osäker att svetsa.
Står jag mitt ute i ingenstans kan jag nödlaga själv.

Tanken kommer även med nya sidokåpor så nästa delikata problem blir vilken kulör hela kalaset ska få men det lutar åt en sidenmatt vit med toppen i fluorescerande gul. Transibirian Highway är sträckvis hårt trafikerad och jag vill synas ordentligt.

För att göra det enkelt kommer hojen i princip se ut så här fast med nämnda lackering och svarta Excelfälgar.

Däck

Vis av erfarenhet kommer jag att köra på Heidenau K60 Scout i 150 bredd bak då det är det däck som håller längst samtidigt som det har hyfsade offroadegenskaper, dock kommer jag att ha med mig ett annat bakdäck för mer bett om vägarna blir alltför leriga och lösa i underlaget, bättre att byta en gång för mycket än att fastna på fel ställe. Valet av bakdäck med mer fäste lutar åt Metzeler Karoo 3 som sitter på nu då det hittills funkar grymt bra på löst underlag och har dubbel livslängd jämfört med Continental TKC80 bak.
Ett framdäck och ett bakdäck kommer att skickas till en rysk motorcyklist i Vanino jag fått kontakt med via www.advrider.com och därmed slipper jag bry mig om att få tag i rätt däckstyper alternativt att släpa på för mycket saker.
Som framdäck kvalar jag mellan Continental TKC 80 och Metzeler Karoo 3. Då jag har erfarenhet av TKC80 vet jag att det är ett bra däck men testar just nu Metzeler Karoo 3 som ett alternativ och hittills funkar det fint men tiden får utvisa.

image.jpg

Förstärkningar

Originalpakethållaren kommer som sagt att få stryka på foten för att ersättas av en i järn och plåt då min erfarenhet är att aluminium kan vibrera sönder och spricka samt det faktum att det är halvt omöjligt att hitta någon som kan svetsa i aluminium. Konstruktionen kommer att likna den på bilden med 49 literstanken och ekerfälgarna men kommer som sagt även att täcka passagerardelen. Ett extra stag som är förankrat i ramen och som möter bakre delen av pakethållaren ska också till.

image.jpg

Skyddsbågarna fram kommer att breddas och förstärkas för att anpassas till den nya tanken som är bredare nertill men smalare upptill, bl a kommer jag att sätta ett stag bakom gaffeln för att styva upp. Jag kommer även att styva upp den i bakkant på sidorna då den vid min senaste vurpa på grus vek sig just där.
Framför gaffeln sätter jag ett plattjärn för montage av extraljus då även om Varaderons originalljus ger rejält med ljus så skadar det inte med mer.
Jag vet ännu inte vilken typ av extraljus jag ska använda men alla typer av diod och LED ljus går dock fetbort, vanliga hederliga glödlampor som går att få tag i överallt är det som gäller.

Fotpinnsarrangemanget i aluminium går bort och ersätts av ett i stål utan passagerarfotpinnar och med pivot pegs i lite bredare variant som är mindre hala. Jag kommer även att ha med extra fotpinnar och vikbara broms och växelpedaler i dubbel uppsättning.

Hasplåten bygger jag en egen variant av med dubbla 2 mm plåtar som jag sedan viker till rätt form och skruvar ihop med plåt på insidan. En extraförstärkt båge kommer att ligga på insidan där bränslepumpen sitter som en extra säkerhet och en verktygssats i ett rör kommer att ligga frampå hasplåten.
Jag är dock inte helt säker på att det blir just en sådan hasplåt utan det är föremål för förändring.

Väskhållarna (Givi) ser jag ingen anledning att byta då de vid den senaste vurpan inte flyttade sig en enda millimeter när hojen hamnade på sidan med full kraft utan jag konverterar istället om fästena på H&B gobiväskorna så att de passar på bågarna.

Lampan får ett plastskydd direkt på glaset och även en gallerkonstruktion i stål för att ge ytterligare skydd som min kompis Thomas aka "YAMI" just nu smider på. Förövrigt är det Thomas som står för det mesta av smidet, och idéerna haglar då två hjärnor fungerar bättre än en! :)

image.jpg
image.jpg

Bygget är härmed igång och jag kör det som ett rullande projekt och vill prova ut allt hemma på kortare och längre turer innan jag beger mig ut på den stora resan som är tänkt att ske i Maj 2015.
 

Japanviking

Medlem
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Tokyo/Stockholm
Hoj
KTM 400EXC, 1200GS
Låter som ett härligt äventyr. Om du kommer till Japan så kan jag erbjuda husrum och mekplats i Tokyo.
Vägarna är helt fantastiska här så planera gärna in att hänga här ett tag :tummenupp
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Häftigt att läsa, härlig satsning. Lycka till med förberedelserna. mvh Tony
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är inte så att ett par slänglösa fälgar typ ktm eller Aprilia skulle passa? Mindre behöv av att ha med sig/leta slangar tänkte jag.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vad räknar du med för budget på en sån här tripp? Inklusive preppande av hojen..
Antar att du inte är medel inkomsttagare :)
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Vad räknar du med för budget på en sån här tripp? Inklusive preppande av hojen..
Antar att du inte är medel inkomsttagare :)

Prioriterng, prioritering.......

Tror att dom flesta skulle kunna fixa en sådan tripp rent ekonomiskt bara man prioriterar tillräckligt, samt fokuserar på att hålla tidsplaner etc....

Kolla på Sven Yrvind (fd. Sven Lundin), han har seglat jorden runt ett antal ggr och är definitivt att räkna som extrem låginkomsttagare, men levnadskonstnär.

Skall man generalisera så kanske det finns samband mellan förmåga att prioritera/fokusera och eventuell inkomst, men det kan också vara mycket medvetna val.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Prioriterng, prioritering.......

Tror att dom flesta skulle kunna fixa en sådan tripp rent ekonomiskt bara man prioriterar tillräckligt, samt fokuserar på att hålla tidsplaner etc....

Kolla på Sven Yrvind (fd. Sven Lundin), han har seglat jorden runt ett antal ggr och är definitivt att räkna som extrem låginkomsttagare, men levnadskonstnär.

Skall man generalisera så kanske det finns samband mellan förmåga att prioritera/fokusera och eventuell inkomst, men det kan också var mycket medvetna val.

Ja absolut. Räknade ut för ett tag sen att jag lägger 30-40000 på cigg per år. Så jävla deprimerande! Carnetavgiften gick åt till cancer, haha..
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Ja absolut. Räknade ut för ett tag sen att jag lägger 30-40000 på cigg per år. Så jävla deprimerande! Carnetavgiften gick åt till cancer, haha..

O.T. 40K/år att lägga på roliga hojresor med bättre ork + om du lägger all f.d. "röktid" som träning så blir det ännu bättre. :tummenupp:tummenupp

Undra hur mycket jag lägger på vin/år ??????
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Låter som en rolig resa det där, ska bli kul att följa :)
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Prioriterng, prioritering.......

Tror att dom flesta skulle kunna fixa en sådan tripp rent ekonomiskt bara man prioriterar tillräckligt, samt fokuserar på att hålla tidsplaner etc....

Kolla på Sven Yrvind (fd. Sven Lundin), han har seglat jorden runt ett antal ggr och är definitivt att räkna som extrem låginkomsttagare, men levnadskonstnär.

Skall man generalisera så kanske det finns samband mellan förmåga att prioritera/fokusera och eventuell inkomst, men det kan också vara mycket medvetna val.

Exakt!

Jag tjänar inte mer än någon annan på mitt jobb som servicesnickare inom kommunen men eftersom vi är två om ekonomin hemma så kör vi enligt modellen att vi betalar räkningarna och löpande utgifter och sen är resten eget kapital. Utöver det så löser jag det med att knäcka extra någon helg då och då.
Det blir gott och väl över till ett par glas vin till helgen ändå så jag lever inte precis på ris, dock har jag redan lagt undan en hel del detta året och jag har gott om tid tills jag ska fara iväg.

Jag räknar på 20 kronor milen styvt och i dessa pengar ingår soppa och service på hojen men har en buffert på 500:-/dag för löpande kostnader såsom mat och boende utöver det beräknat på 75 dagar, likväl är driften den absolut största posten.
Betänk då i sammanhanget att soppan i Ryssland ligger på 7 kronor litern så det bör vara en bra buffert.
Och slitagedelar kommer jag ju som sagt att ha med mig.

Vad gäller slanglöst så säger jag aldrig i livet, en köttad Excelfälg går alltid att justera men har du pyspunka på slanglöst blir det mindre roande att behöva pumpa sig igenom resan.
Det kitet jag köper av Africaqueens finns det kanske billigare alternativ till men som sagt så vill jag inte chansa på begagnade prylar.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kul att läsa!

Du verkar ha tänkt igenom och "reserchat" ordentligt hur, och vilka grejer du ska utrusta cykeln med. Har du funderat något på vikten (hojens), tänker på alla förstärkningar och extra utrustning?

Ser fram mot fortsättningen! :)
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Kul att läsa!

Du verkar ha tänkt igenom och "reserchat" ordentligt hur, och vilka grejer du ska utrusta cykeln med. Har du funderat något på vikten (hojens), tänker på alla förstärkningar och extra utrustning?

Ser fram mot fortsättningen! :)

Frugan väger 63 pannor och hon ska INTE med! :D

Packning och förstärkningar mindre.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Måste bara flika in en grej här. Det är bebodda trakter du ska till. Där bor folk. Överallt. Där finns bensinmackar och mataffärer med jämna mellanrum. Man kan tom hitta bankomater lite här och där nuförtiden.

När jag körde där -06 var bygget av motorvägen i full gång. Större delen av sträckan är asfalt i ok skick, resten "motorvägsgrus", packat. Parallellt med motorvägen finns inga vettiga vägar, så att hitta en alternativ grusrutt som inte blir dubbelt så lång är nog svårt. När jag körde -06 tror jag att max 20% av sträckan var grus. Nu har det gått några år, så räkna med att det är ännu mer asfalterat.

Sträckan kan numera köras med vilken hoj som helst faktiskt. Så att bygga ett monster för att köra på de här asfaltsvägarna är lite overkill, bara så du vet. Vill du köra offroad, dra till Patagonien eller nåt.
Har själv funderar på att köra sträckan igen på en Honda Zoomer. Skulle funka alldeles utmärkt.

Edit: Det finns en anledning till att inte många kört samma sträcka i båda riktningarna, och den anledningen är att det inte är en jättehäftig sträcka förutom Mongoliet om du nu ska in där.Min rekommendation är att köra en annan väg hem.
 
Last edited:

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Nja förstå min tanke Kristian, Vanino och Japan tur och retur är målet med resan och kör jag ca 2200 är det den resan, viker jag av från rutten vilket är tanken har jag utrymme för ytterligare 800 mils körning och de milen lägger jag hellre på en ändamålsenlig hoj.
Det finns många stora grustourers som aldrig får se en grusväg och ändock finns det en anledning till att köparen väljer dem, det borde väl du veta som sålt dylika?
Och tidsramen är fortfarande en stor aspekt då sommaren är kort, fastnar jag av endera anledning så måste jag ta mig tillbaka innan vintern kommer i vilket fall och då satsar jag hellre på ett säkert kort och en kapabel hoj.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nja förstå min tanke Kristian, Vanino och Japan tur och retur är målet med resan och kör jag ca 2200 är det den resan, viker jag av från rutten vilket är tanken har jag utrymme för ytterligare 800 mils körning och de milen lägger jag hellre på en ändamålsenlig hoj.
Det finns många stora grustourers som aldrig får se en grusväg och ändock finns det en anledning till att köparen väljer dem, det borde väl du veta som sålt dylika?
Och tidsramen är fortfarande en stor aspekt då sommaren är kort, fastnar jag av endera anledning så måste jag ta mig tillbaka innan vintern kommer i vilket fall och då satsar jag hellre på ett säkert kort och en kapabel hoj.

Jag förstår precis vad du håller på med, du kittar dig till tänderna. Det gjorde jag också.
Med facit i hand så behövdes inte det.

Självklart kommer du fixa det galant med en kittad hoj också, men det är absolut inget måste.
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top