Video Polisens egna material från omtalad mc-jakt med dödlig utgång, Stockholm 2011-07-20

Status
Ej öppen för fler svar.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Hittade ingen annan tråd för detta (tillrättavisa mig gärna om detta är postat redan).

2011-07-20 så jagade polisen en MC-förare i Stockholm som sedermera kraschade och avled. En flitigt omtalat händelse både i media och här på forumet. Se bla. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13354054.ab

Här är polisens över en timme långa videomaterial från händelsen, filmat från den civilbil som jagade, som någon har publicerat.

Själva jakten, olyckan mm avhandlas redan i Olyckstråden för 2011 -
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?235701-Diskussion-olyckor-2011/page16

Tråden ej avsedd för att återuppliva debatten, utan bara för att materialet är intressant ur ett rent dokumentaktivt perspektiv.


Tider av relevans:
~00:00 Jakten inleds, polisbilen passeras.
~03:00 Polisbilen får kontakt med MCn.
~05:20 Polisen beklagar sig över "tjejer som ska ligga i vänsterfilen och tugga tuggummi".
~08:30 Polisen vågar inte kliva ur bilen vid McDonals, då det är "ett hundratal" motorcyklister där.
~09:20 Ett par motarder råkar dra på mitt framför civilbilen ("race", konstaterar polisen)
~14:00 MCn försöker dra polisbilen, hastigheter upp mot 245 km/h.
~19:00 Polisbilen tappar kontakt med MCn och återuppfår den i princip aldrig.
~47:30 MCn kraschar in i bommarna vid Årstalänken.
 
Last edited:

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
All´right. 1 timme och 10 minuter. Jag ska kolla, inte nu men imorgon. Tack (tror jag) att du lägger ut den fast jag fattar inte var du har fått tag i den.
 

blaa

Sporthojsnörd
Gick med
9 Oct 2009
Ort
S-tälje
Hoj
Eldsklinga
Kommentar om att sätta honom i räcket på centralbron känns högst olämplig (precis i början)
 

Över1

Bannad
Gick med
2 Mar 2012
Ort
Mellan benen
Hoj
Din fru
Man kan iallafall konstatera att Polisens filmer är bra mycket bättre än samtliga på SH. Stor plus för kommentatorerna.

:hej
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
ulfli? Sover du aldrig?

Noterade just TS avatar, vet inte riktigt vad jag tycker om den. Vartannat slag gillar jag, blir lite kluven......... och mörbultad.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Kolla nu, i morrn är den säkert borta...

Håller på att plocka ner en kopia av den, om den nu skulle försvinna. Tjommen som lagt upp refererar till Kalla Fakta-avsnitt. Finns dock ingen tablå ang innehållet i kommande avsnitt.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nu förstår jag varför min försäkringspremie gick upp med 300% i år.

Det som stör mig mest med det där klippet är att killen som lagt upp det inte kan skriva på korrekt svenska.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Minnet är kort ibland i min ålder bland dessa postningar (som tur är) ha ha ... Men varför stannar inte grabben när de ligger efter med blåljus i över 230 km/h när han dessutom skjutsar på en tjej.Är hojen snodd eller hade grabben sett för många "nu blåser vi snuten filmer".En tragisk och ledsam händelse naturligtvis som kunde ha slutat hur enkelt som helst om bara iq hade varit med på denna resa.Nåja, grabben fick ju en race runda på stan även om det blev den sista samtidigt som det var konstigt att tjejen där bak inte kunde påverka grabben till att stanna.Livet är en gåta då och då. :va :(
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Jag försvarar inte honom för fortkörningen i första hand, men hade bara polisen gett fan i att följa efter så hade nog killen och Veronica kunnat ta det lugnt och kört hemåt istället... Sen om de säkerligen hade brassat på dagen efter det hade ju vart en annan sak att tänka på

Sen brukar jag aldrig känna något speciellt när jag ser högfartsfilmer. Men att veta att han snart kör ihjäl sig sätter en stor klump i magen på en när man ser honom ligga stumt :(
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
Minnet är kort ibland i min ålder bland dessa postningar (som tur är) ha ha ... Men varför stannar inte grabben när de ligger efter med blåljus i över 230 km/h när han dessutom skjutsar på en tjej.Är hojen snodd eller hade grabben sett för många "nu blåser vi snuten filmer".En tragisk och ledsam händelse naturligtvis som kunde ha slutat hur enkelt som helst om bara iq hade varit med på denna resa.Nåja, grabben fick ju en race runda på stan även om det blev den sista samtidigt som det var konstigt att tjejen där bak inte kunde påverka grabben till att stanna.Livet är en gåta då och då. :va :(

fanns ju rätt mkt info om det här , tjejen på hojen var medlem eller iaf kommentera händelsen i ngn tråd här på sh ..
har för mig killen inte hade ngt körkort , o korkad är ju bara förnamnet
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Det skulle vara mycket intressant att se videon från helikoptern också...
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
men hade bara polisen gett fan i att följa efter så hade nog killen och Veronica kunnat ta det lugnt och kört hemåt istället...

Ungefär så lugnt som när dom söndagskörde förbi den stillastående civilaren i 200 blås vid globen i början av filmen innan efterföljandet påbörjats?

Ett annat, helt galet alternativ, hade ju varit att han stannat och åtminstone släppt av bruden nån gång under den timmen som de var ute och åkte?

Tycker att polisen verkade göra ett ganska bra jobb, jag undrar bara vart helikoptern var som enligt "källor" här på SH ska ha legat 10 meter över dem under hela färden.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Mem för tusan Peter, vad er det för för fel på nedliggande ingägg, tenk på att klockan är snart tre

"Det som stör mig mest med det där klippet är att killen som lagt upp det inte kan skriva på korrekt svenska."


Hittade ingen annan tråd för detta (tillrättavisa mig gärna om detta är postat redan).

2011-07-20 så jagade polisen en MC-förare i Stockholm som sedermera kraschade och avled. En flitigt omtalat händelse både i media och här på forumet.

Här är polisens över en timme långa videomaterial från händelsen, filmat från den civilbil som jagade, som någon har publicerat.

Själva jakten, olyckan mm avhandlas redan i Olyckstråden för 2011

Tråden ej avsedd för att återuppliva debatten, utan bara för att materialet är intressant ur ett rent dokumentaktivt perspektiv.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Mem för tusan Peter, vad er det för för fel på nedliggande ingägg, tenk på att klockan är snart tre

"Det som stör mig mest med det där klippet är att killen som lagt upp det inte kan skriva på korrekt svenska."


Hittade ingen annan tråd för detta (tillrättavisa mig gärna om detta är postat redan).

2011-07-20 så jagade polisen en MC-förare i Stockholm som sedermera kraschade och avled. En flitigt omtalat händelse både i media och här på forumet.

Här är polisens över en timme långa videomaterial från händelsen, filmat från den civilbil som jagade, som någon har publicerat.

Själva jakten, olyckan mm avhandlas redan i Olyckstråden för 2011

Tråden ej avsedd för att återuppliva debatten, utan bara för att materialet är intressant ur ett rent dokumentaktivt perspektiv.

Killen som lagt upp youtubeklippet, inte posten här på SH.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Äh vafan, var ju inte ens i HD.

Skattefinansierat, det är ju dyrt med GoPro :gnissla

Det skulle vara mycket intressant att se videon från helikoptern också...

Finns ej.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13362406.ab

Minnet är kort ibland i min ålder bland dessa postningar (som tur är) ha ha ... Men varför stannar inte grabben när de ligger efter med blåljus i över 230 km/h när han dessutom skjutsar på en tjej.Är hojen snodd eller hade grabben sett för många "nu blåser vi snuten filmer".En tragisk och ledsam händelse naturligtvis som kunde ha slutat hur enkelt som helst om bara iq hade varit med på denna resa.Nåja, grabben fick ju en race runda på stan även om det blev den sista samtidigt som det var konstigt att tjejen där bak inte kunde påverka grabben till att stanna.Livet är en gåta då och då. :va :(

Nu minns jag inte alla detaljerna (se olyckstråden). Men han saknade körkort, regplåt, hade kört för fort, kört mot rött, kört på bakhjul mm. Tråden är inte tänkt att göda den gamla diskussionen kring händelsen, utan mer kring videomaterialet och saker i videomaterialet.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Fattar inte varför snutarna inte försökte plocka in honom redan i stan när dom låg bakom honom. Visst han skulle nog försöka sticka iallfall men nu kändes det som om dom skuggade honom enbart för att sätta dit honom för så många förseelser som möjligt.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top