Lämnar du på fullt Expressen som källa på prestanda på en supersport-hoj???
Lär dig köra och förstå fysiken först, och läs nåt annat än expressen (nej, inte aftonbladet heller). Det spelar liksom ingen roll om du har 120, 130 eller 180 hk, problemet är att hålla ned framhjulet. Ett uppdrag en glidare klarar betydligt bättre. Jag kan inte svara för just C1800, men många glidare idag ligger runt 100 hk, och till skillnad från oss på sporthojar så kan de använda varenda en redan från start utan att kasta upp framhjulet i luften. Dessutom har de en momentkurva som ger dem effekten innan de är uppe i 60-70.
Den där 1800-an mosar iväg rätt bra. Hamnade bak ett sånt skepp på en av mina favoritvägar, stört omöjligt att köra om utan överdrivna risker. Vi kommer ut på en större väg och då finns det plötsligt ryt i maskin. Skulle bara någon km på den vägen för att svänga in på nästa kringelikrok, han också.
Helt otroligt hur ett mc-liknande fordon kan ockupera så mycket vägyta! Den här vinglande, singlande från kant till kantkörstilen som jag antar skall representera någon slags "king of the road kind of attitude" måste bort. Det är ju lättare att möta/köra om en amfetaminpåverkad timmerbilschaffis med både bil och släp än en medelålders kitrebell.
Problemet är, som du påpekar, att vilken talanglös pajas som helst kan krana ur en sån från stillastående hur odugligt han än framför ekipaget för övrigt. Det gäller som bekant inte för ystra sportponnisar, men de här som läser siffror och artiklar med uppgifter från tester där proffs levererat under optimala omständigheter kommer alltid dyka upp och citera sina "för det har jag läst".