Varför ogillas glidarpersoner?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris


Lämnar du på fullt Expressen som källa på prestanda på en supersport-hoj???

Lär dig köra och förstå fysiken först, och läs nåt annat än expressen (nej, inte aftonbladet heller). Det spelar liksom ingen roll om du har 120, 130 eller 180 hk, problemet är att hålla ned framhjulet. Ett uppdrag en glidare klarar betydligt bättre. Jag kan inte svara för just C1800, men många glidare idag ligger runt 100 hk, och till skillnad från oss på sporthojar så kan de använda varenda en redan från start utan att kasta upp framhjulet i luften. Dessutom har de en momentkurva som ger dem effekten innan de är uppe i 60-70.
 

mojja83

Guest
Lämnar du på fullt Expressen som källa på prestanda på en supersport-hoj???

Lär dig köra och förstå fysiken först, och läs nåt annat än expressen (nej, inte aftonbladet heller). Det spelar liksom ingen roll om du har 120, 130 eller 180 hk, problemet är att hålla ned framhjulet. Ett uppdrag en glidare klarar betydligt bättre. Jag kan inte svara för just C1800, men många glidare idag ligger runt 100 hk, och till skillnad från oss på sporthojar så kan de använda varenda en redan från start utan att kasta upp framhjulet i luften. Dessutom har de en momentkurva som ger dem effekten innan de är uppe i 60-70.


Då tar vi hondas hemsida istället.

http://www.honda.co.za/main.aspx?pid=49&sid=72&id=54&Spec1ID=49&Spec2ID=49
Hoppas att denna skall duga åt herrskapet. Tryck på general för att få fram hondas egna 0-100 siffror.

Och jag säger mig inte kunna köra denna cykel 0-100 på 3 sec men andra källor påstår ju att det ska vara möjligt, Nu har jag länkat till 2 källor oberoende varandra.

Du kanske behöver öva lite mer du oxå istället för att skrika ut att det ska vara omöjligt. Andra har ju tydligen lyckats med dessa siffror.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Lämnar du på fullt Expressen som källa på prestanda på en supersport-hoj???

Lär dig köra och förstå fysiken först, och läs nåt annat än expressen (nej, inte aftonbladet heller). Det spelar liksom ingen roll om du har 120, 130 eller 180 hk, problemet är att hålla ned framhjulet. Ett uppdrag en glidare klarar betydligt bättre. Jag kan inte svara för just C1800, men många glidare idag ligger runt 100 hk, och till skillnad från oss på sporthojar så kan de använda varenda en redan från start utan att kasta upp framhjulet i luften. Dessutom har de en momentkurva som ger dem effekten innan de är uppe i 60-70.

Den där 1800-an mosar iväg rätt bra. Hamnade bak ett sånt skepp på en av mina favoritvägar, stört omöjligt att köra om utan överdrivna risker. Vi kommer ut på en större väg och då finns det plötsligt ryt i maskin. Skulle bara någon km på den vägen för att svänga in på nästa kringelikrok, han också.:( Helt otroligt hur ett mc-liknande fordon kan ockupera så mycket vägyta! Den här vinglande, singlande från kant till kantkörstilen som jag antar skall representera någon slags "king of the road kind of attitude" måste bort. Det är ju lättare att möta/köra om en amfetaminpåverkad timmerbilschaffis med både bil och släp än en medelålders kitrebell.

Problemet är, som du påpekar, att vilken talanglös pajas som helst kan krana ur en sån från stillastående hur odugligt han än framför ekipaget för övrigt. Det gäller som bekant inte för ystra sportponnisar, men de här som läser siffror och artiklar med uppgifter från tester där proffs levererat under optimala omständigheter kommer alltid dyka upp och citera sina "för det har jag läst".
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Problemet är, som du påpekar, att vilken talanglös pajas som helst kan krana ur en sån från stillastående hur odugligt han än framför ekipaget för övrigt. Det gäller som bekant inte för ystra sportponnisar, men de här som läser siffror och artiklar med uppgifter från tester där proffs levererat under optimala omständigheter kommer alltid dyka upp och citera sina "för det har jag läst".

Check.. Givet historiken för hur tillverkare (hojar som gjorde 300+ redan för 15 år sen) presenterar prestanda förvånar det mig om siffrorna är avrundade till jämna sekunder.

Hondas 3 sek kan lika väl vara 3,49 :D

Sen som VI vet så går det säkert att göra en repa på nära 3 sec blankt. Men inte med en setting man vill ha i övrigt, och efter 1000 försök. C1800an mosar ur med jämna resultat gång på gång på gång på gång..

Skulle va kul att åka på nån sån drag-dag nån gång och mäta vad man gör egentligen. Jag är hyfsat startsnabb (komparativt med de som varit där när jag kört iaf), men framhjulet hänger nån dec ovan mark och man hänger över tanken så mkt det går. Lite bättre kopplingslir för att behålla framhjulet på marken är väl vad som kan förbättras där, men det ger fan inte mkt.. Och några 3-sekundersrepor kan jag aldrig tänka mig att jag kört - det är fort jue :eek:
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
har ägt sukkas VZ1600 och kört en hel del M1800r ... och ja jag kan säga att det känns iaf snabbare vid rödljusen med dom ... de e lixom bara mosa på (1800 fick man ha liiite mera känsla annars så vart det bara lakrits å ett gummirökmoln)
B-kingen är nog lika snabb eller snabbare 0-100 ... men slipper växla iaf , bara ha koll på gasen så man inte stegrar ohejdat samt att man inte spinner bort sig ... å då e det knappast nån liten nätt sporthoj som jag kan tänka mig är betydligt svårare att få till bra accs med 0-XXX tider
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
har ägt sukkas VZ1600 och kört en hel del M1800r ... och ja jag kan säga att det känns iaf snabbare vid rödljusen med dom ... de e lixom bara mosa på (1800 fick man ha liiite mera känsla annars så vart det bara lakrits å ett gummirökmoln)
B-kingen är nog lika snabb eller snabbare 0-100 ... men slipper växla iaf , bara ha koll på gasen så man inte stegrar ohejdat samt att man inte spinner bort sig ... å då e det knappast nån liten nätt sporthoj som jag kan tänka mig är betydligt svårare att få till bra accs med 0-XXX tider

Så ere.. Långt, lågt och med låg tyngdpunkt är ett tämligen bra recept för att göra bra 0-100 tider.

Vad tillverkarna sen redovisar är sannolikt antingen resultatet av 1 (ETT) lyckat försök, eller teoretiska siffror på vikt, luftmotståndsberäkningar kontra effekt. Inget av dem spelar nån roll när man ska vinna race.

Å andra sidan är 0-100 det absolut minst intressanta på en sporthoj, men när ämnet väl lyfts ska rätt va rätt.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Fiffe postade ju en länk tidigare i tråden som var rätt talande:
Inte för att jag bryr mig men om du tittar på hur Firebladen accelererar så ser du att nåt är lurt. Särskilt tydligt blir det i andra racet där han efter en katastrofal start fortsätter i samma fart utan att acca mera. Antingen gör han sig med flit eller skiter i det pga dåliga starter eller så finns det "manus" bakom filmen.
 

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
Min egen erfarenhet är att glidar-åkare har varit dåliga på att hälsa tillbaka och min teori bakom detta är att det är mogna människor med A-kortet på köpet som bestämmer sig för att börja köra mc, och helt enkelt inte känt till denna lilla etikett. Detta är inte samma sak som att vara sur, men med en annorlunda tolkning av medmänniskor så kan man förstås skapa sin egen sanning.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
QIjXV.jpg
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Inte för att jag bryr mig men om du tittar på hur Firebladen accelererar så ser du att nåt är lurt. Särskilt tydligt blir det i andra racet där han efter en katastrofal start fortsätter i samma fart utan att acca mera. Antingen gör han sig med flit eller skiter i det pga dåliga starter eller så finns det "manus" bakom filmen.

En kass sporthojsförare ja. Kompisen HD drar grannens R1:a på samma sätt. Bägge kan göra bra starter. Det är ingen ovanligt alls. En kille som kan köra en glidare vet hur man kör ifrån en sportis vid rödljus, det är först när man har kommit upp i fart som sporthojjen kör ifrån.

Samma sak med bilar. Eller ta en lastbil ex scania 500 dragbil utan trailer. Vid rätt start sä är det många bilar inkl m3 som har problem upp till 50km/h sen kör bilen ifrån.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top