Varför ogillas glidarpersoner?

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Eller ta en lastbil ex scania 500 dragbil utan trailer. Vid rätt start sä är det många bilar inkl m3 som har problem upp till 50km/h sen kör bilen ifrån.
Efter det första 5m skuttet är det inte mycket kvar av acc. på en (standard)lastbil, så det måste mätas på kort sträcka för att få någon som helst fördel för lastbilen.
(fast nu är det många år sedan jag körde dragbil, dom kanske är kamouflerade dragsters numera)
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Efter det första 5m skuttet är det inte mycket kvar av acc. på en (standard)lastbil, så det måste mätas på kort sträcka för att få någon som helst fördel för lastbilen.
(fast nu är det många år sedan jag körde dragbil, dom kanske är kamouflerade dragsters numera)

Kom du inte längre om du startade på 3:an hög? dom gör ju 0-50 på den växeln.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
QIjXV.jpg

Säger sig självt jue ... både ettan å tvåan e ju svarta ..... inte så konstigt att dom e snabbast :fakta
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Efter det första 5m skuttet är det inte mycket kvar av acc. på en (standard)lastbil, så det måste mätas på kort sträcka för att få någon som helst fördel för lastbilen.
(fast nu är det många år sedan jag körde dragbil, dom kanske är kamouflerade dragsters numera)

Det var en diskusision om detta på forumet för ett bra tag sedan.
Någon som hade påstått att en trailerdragare åkte ifrån en sporthoj upp till sjuttio (eller något, kommer inte ihåg).
Eftersom jag hade en gasglad bror med Scania 143a (brodern kvar, bilen borta), så kan jag intyga att en sådan är riktigt kvick.
För att vara en lastbil.
Med rätt växel så hänger man med en Volvo 245a upp till femtio ungefär..

Storkubikade glidarhojjar är dock riktigt snabba, jämfört med sporthojjar, vid rödljusen.
Det går inte att släppa ut 200 hästar med kort hjulbas och hög tyngdpunkt.
 

mojja83

Guest
ska jag vara tvungen att ragga upp en tredje källa på 0-100 tider för cbr 600 för att du kanske ska ge dig?

Jag skiter blankt i 0-100 tiderna och mig tar det säkert 10 sekunder för nu i början innan jag lärt mig, Men jag har svårt att tro att testerna som ligger ute på nätet ljuger.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Mycke fokus på att få fart på dessa åbäken ser jag. Fair enough..jag hade en gång en hemsk Jeep Gran Cherokee LX med en nästn 6 liters hemsk USA motor i. Brutalt brölande, fruktansvärd väghållning och bromsar som på en Fiat typ. Den var skvalpig..ja, en glidare med 4 hjul.

Det som förbryllar mig hur människor som designar dessa tingestar tänker när de förser de med bromsar som en Baotian ägare skulle nog vara fundersam över. Det går får fart på nästan vad som helst me en motor stor nog, det är något helt annat att få stopp på det och det MÅSTE man kunna göra med tanke på hur kassa dessa hojar är i kurvor och framförallt på hur mycket de (och en del av deras ägare) väger...och så kommer en liten patetisk frambroms ? Go figure:dummer

Finns säkert jätteduktiga förare som kör sådana grejor, men då är det oftast för att de i grund och botten är / var sporthojsåkare: En sak är klar...de kan hitta på va fan som helst så det gäller att hålla sig på behörigt avstånd när de kör.
 
Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag hälsar på alla. Har faktiskt av misstag hälsat på en moppepojke en gång, men han hälsade inte tillbaks.

Har dock slutat hälsa på polisen då dom säkert stoppar en för förargelseväckande beteende.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Mycke fokus på att få fart på dessa åbäken ser jag. Fair enough..jag hade en gång en hemsk Jeep Gran Cherokee LX med en nästn 6 liters hemsk USA motor i. Brutalt brölande, fruktansvärd väghållning och bromsar som på en Fiat typ. Den var skvalpig..ja, en glidare med 4 hjul.

Det som förbryllar mig hur människor som designar dessa tingestar tänker när de förser de med bromsar som en Baotian ägare skulle nog vara fundersam över. Det går får fart på nästan vad som helst me en motor stor nog, det är något helt annat att få stopp på det och det MÅSTE man kunna göra med tanke på hur kassa dessa hojar är i kurvor och framförallt på hur mycket de (och en del av deras ägare) väger...och så kommer en liten patetisk frambroms ? Go figure:dummer

Finns säkert jätteduktiga förare som kör sådana grejor, men då är det oftast för att de i grund och botten är / var sporthojsåkare: En sak är klar...de kan hitta på va fan som helst så det gäller att hålla sig på behörigt avstånd när de kör.

Japanska glidare har på senare tid (sista 10-15 åren) utrustats med utmärkta bromsar.
Harley har varit dåliga på det (är kanske fortfarande) eftersom många mcförare i USA helt saknar kunskap när de köper en livsstilsmotorcykel.
Därför anses det viktigt att man inte skall riskera att låsa framhjulet.
Dessutom är de balanserade för att bromsas med bakhjulet.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Tillverkarna saltar alla möjliga siffror. Effekt och toppfart jar kryddats rejält i alla år, varje skulle detta va annorlunda?

Sen tvivlar inte en sekund på siffran om vi kränger på en extra meter sving eller kör framhjulet i en skena. Eller för den delen att det kan va möjligt att få till tiden i sig.. Mätt på 100 repors medelvärde däremot jämfört med en muskel-glidare? Knappast!
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ja hälsar mest på cheyer som kör i bikini, annars hälsar ja inte på nån jävel. Kankse då om jag ser Mats från köping i hans moped bil ..
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Mycke fokus på att få fart på dessa åbäken ser jag. Fair enough..jag hade en gång en hemsk Jeep Gran Cherokee LX med en nästn 6 liters hemsk USA motor i. Brutalt brölande, fruktansvärd väghållning och bromsar som på en Fiat typ. Den var skvalpig..ja, en glidare med 4 hjul.

Det som förbryllar mig hur människor som designar dessa tingestar tänker när de förser de med bromsar som en Baotian ägare skulle nog vara fundersam över. Det går får fart på nästan vad som helst me en motor stor nog, det är något helt annat att få stopp på det och det MÅSTE man kunna göra med tanke på hur kassa dessa hojar är i kurvor och framförallt på hur mycket de (och en del av deras ägare) väger...och så kommer en liten patetisk frambroms ? Go figure:dummer

Du har en poäng. Har provat glidare en gång. Tyckte inte om det. Dock har det väl hänt en del med både bromsar och fjädring och hur de var på 80-90-talet stämmer knappast idag. Tydligen var det tidigare t o m så att normalknutten bromsade bättre med glidaren oavsett ordinarie val av hoj. Mycket tack vare hjulbas och tyngdpunkt. Minns något gammalt test med Jan Leek bl a och han är ju inte helt orutinerad. Tror allt kommer i annan dager med modernare prylar, abs mm.

För mig är det ändå en gåta att det är så populärt, måste ha med massuggestion att göra.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Japanska glidare har på senare tid (sista 10-15 åren) utrustats med utmärkta bromsar.
Harley har varit dåliga på det (är kanske fortfarande) eftersom många mcförare i USA helt saknar kunskap när de köper en livsstilsmotorcykel.
Därför anses det viktigt att man inte skall riskera att låsa framhjulet.
Dessutom är de balanserade för att bromsas med bakhjulet.

That about wraps it up....
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Vaerför skulle dom "salta" tider när dom gör det perfekt efter många försök? Sen tror jag inte dom uppger uppgifter på en hoj serie med en ombyggd testad hoj heller.

Det är som att säga att rossi är inte så snabb runt banan då han fuskar genom att "räta" ut kurvorna och inte ligger mitt på banan.
 

peterol

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2012
Ort
Västra Frölunda
Hoj
Triumph Speedmaster 2003
ska jag vara tvungen att ragga upp en tredje källa på 0-100 tider för cbr 600 för att du kanske ska ge dig?
Vad hjälper det om ytterst få förare är så duktiga och lyckas få dom tiderna?

Du och Glidern får väl rejsa 0-100 och få någon att filma det när ni har körkortet??

:banana
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vaerför skulle dom "salta" tider när dom gör det perfekt efter många försök? Sen tror jag inte dom uppger uppgifter på en hoj serie med en ombyggd testad hoj heller.

Det är som att säga att rossi är inte så snabb runt banan då han fuskar genom att "räta" ut kurvorna och inte ligger mitt på banan.


Du hävdar alltså att startfältet i t.ex SST600 gör 0-100 på 3 sec blankt, gång på gång?

Jag kan inte motbevisa, och skulle ta tillbaka all osanning jag i så fall har farit med. Dessutom skulle jag tycka att det var jävligt att jag också i så fall är nästan så snabb. Jag tvivlar på det dock!

Och precis som du säger, ZZR gjorde det PÅ MÄTAREN... Rätt ointressant då det går att kalibrera den precis hur fel som helst.

Det går nog däremot att få en original 600a att göra tiden, men den får nog stå som en dragster och bli okörbar för syftet och dessutom lyckas kanske var 100e gång med en duktig förare.
 

mojja83

Guest
Vad hjälper det om ytterst få förare är så duktiga och lyckas få dom tiderna?

Du och Glidern får väl rejsa 0-100 och få någon att filma det när ni har körkortet??

:banana

Mig hjälper det säkert inte och jag har inte skyltat med att JAG skulle kunna klara av detta.

Men jag tvivlar inte på att andra förare kan göra det och att det då är fullt möjligt.
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top