R1 Yamaha Banshee med Turbo......

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
jag kör 2mm distans i min blade turbo. Andra mer rutinerade avråder från aludistanser i toppen. men jag kör iofs o-ringat med. ...Som andra mer rutinerade också avråder ifrån.:D

Men vad kör du för topplocksbult och moment?
jag fick köra 2mm grövre bult och nästan dubbla momentet för att hålla fast locket vid 1bar.
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
jag kör 2mm distans i min blade turbo. Andra mer rutinerade avråder från aludistanser i toppen. men jag kör iofs o-ringat med. ...Som andra mer rutinerade också avråder ifrån.:D

Men vad kör du för topplocksbult och moment?
jag fick köra 2mm grövre bult och nästan dubbla momentet för att hålla fast locket vid 1bar.

Blev också avråd angående alu distans så det blev rostfritt i stället!
Jag kör original bultar, vet ej vilket ådragnings moment som det blev på den förra toppen, var en firma som hjälpte mig med att justera in kammarna och montera i hop motorn, men nu ska jag göra ett eget försök denna gång!
Har du haft problem innan du böt bultarna?

Någon som vet vilket åtdragningsmoment man bör ha på en R1a med 2mm rostfri distans och original bultar och hur mycket laddtryck tål detta?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Blev också avråd angående alu distans så det blev rostfritt i stället!
Jag kör original bultar, vet ej vilket ådragnings moment som det blev på den förra toppen, var en firma som hjälpte mig med att justera in kammarna och montera i hop motorn, men nu ska jag göra ett eget försök denna gång!
Har du haft problem innan du böt bultarna?

Någon som vet vilket åtdragningsmoment man bör ha på en R1a med 2mm rostfri distans och original bultar och hur mycket laddtryck tål detta?

Helt omöjligt att sia om

Det beror på så många olika parametrar inte minst storlek på turbo och avgasmottryck

Dom allra flesta som åker gathoj med turbo är mer än nöjd med spontana gaspådrag och hjulningar i 250+

Det kan även innebära laddtryck på mätaren på upp imot 1,5 bar
( korta sekvenser förmodligen aldrig över 2 sekunder)

Men det kan man inte på nått sätt jämföra med ditt koncept då du kan ladda på under mycket längre perioder

Momentet på orginalskruvarna går ju naturligtvis inte att öka speciellt mycke

Men som jag förstog så var det väl inte topppackningen som gav sig?
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Helt omöjligt att sia om

Det beror på så många olika parametrar inte minst storlek på turbo och avgasmottryck

Dom allra flesta som åker gathoj med turbo är mer än nöjd med spontana gaspådrag och hjulningar i 250+

Det kan även innebära laddtryck på mätaren på upp imot 1,5 bar
( korta sekvenser förmodligen aldrig över 2 sekunder)

Men det kan man inte på nått sätt jämföra med ditt koncept då du kan ladda på under mycket längre perioder

Momentet på orginalskruvarna går ju naturligtvis inte att öka speciellt mycke

Men som jag förstog så var det väl inte topppackningen som gav sig?

Nä, det har du rätt i, kommer nog att hålla mig runt 0.8 bar får se om det blir turbo byte med?
Många tankar som snurrar i skallen nu.....
Funderar på att bygga om soppa matningen till förgasarna så man får två slangar in!
Undra hur mycket sås den drar vid full effekt?
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Någon som vet om en R1 motor 05a har samma motorfästen som en R1 99a?

Är det lösa sylindrar på 05 motorerna?

Bra sugen att byta till insprut motor!
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Någon som vet om en R1 motor 05a har samma motorfästen som en R1 99a?

Är det lösa sylindrar på 05 motorerna?

Bra sugen att byta till insprut motor!

På A svarar jag "får kolla i morgon, men ett fäste saknas på den nya..."
På B svarar jag "Ja"
På C svarar jag "har en egen sprut motor nu :)"

Men nu alla som har byggt Turbo på R1a med insprut så behöver jag goda råd och förslag på hur jag ska bygga en driftsäker och hållbar Turbo motor!!!
Ja ja jag vet att detta kanske inte existerar, men så bra som det går då :)

Går det att använda original spridarna?
Räcker det med en Power Comander eller rekomenderar ni något annat?
Kom med förslag och ideér nu:tummenupp
 

Bifogat

  • IMAG0371.jpg
    IMAG0371.jpg
    247.9 KB · Visningar: 118

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
På A svarar jag "får kolla i morgon, men ett fäste saknas på den nya..."
På B svarar jag "Ja"
På C svarar jag "har en egen sprut motor nu :)"

Men nu alla som har byggt Turbo på R1a med insprut så behöver jag goda råd och förslag på hur jag ska bygga en driftsäker och hållbar Turbo motor!!!
Ja ja jag vet att detta kanske inte existerar, men så bra som det går då :)

Går det att använda original spridarna?
Räcker det med en Power Comander eller rekomenderar ni något annat?
Kom med förslag och ideér nu:tummenupp

Så du har köpt en motor?

Andersson har ju bla svarat på spridarfrågan i min tråd. Det räcker inte med orginal spridare. Han rekomenderar ju att byta till Volvos gröna istället. Powercommander + extra mapsensorn lär ju vara den billiga lösningen. Då har man kvar orginal mapsensorn så man lurar att motorn går som vanligt. Sen extramonterar man en mapsensor på en ingång till PC5an som man ställer in så att den fettar på mer soppa när trycket ökar.

Så jag tänkte ifrån början innan jag kom över McXpress plenumet.

Nu har vi samma snurra:tummenupp
 
Last edited:

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Så du har köpt en motor?

Andersson har ju bla svarat på spridarfrågan i min tråd. Det räcker inte med orginal spridare. Han rekomenderar ju att byta till Volvos gröna istället. Powercommander + extra mapsensorn lär ju vara den billiga lösningen. Då har man kvar orginal mapsensorn så man lurar att motorn går som vanligt. Sen extramonterar man en mapsensor på en ingång till PC5an som man ställer in så att den fettar på mer soppa när trycket ökar.

Så jag tänkte ifrån början innan jag kom över McXpress plenumet.

Nu har vi samma snurra:tummenupp

Jo jag slog till på en 05a
Då var det där jag hade läst om det, oj oj låter lite krångligt, men man får väll försöka sätta sig in i det lite bättre, 1500 för en Powercomander borde väll vara ett bra pris (beg)
Blir nog tvungen att läsa din tråd igen :) :tummenupp

Fler ideé, kom igen nu :Bugar
 

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
Fler ideé, kom igen nu :Bugar[/QUOTE]


Sälj duccen o skit i gym kortet så har du råd med turbo busa motorn som finns till salu för 80 papp... :krama
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Jo men då har du bara motorn, turbosystemet var väll 60k till utöver vad jag förstod? :brinnerup
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jo jag slog till på en 05a
Då var det där jag hade läst om det, oj oj låter lite krångligt, men man får väll försöka sätta sig in i det lite bättre, 1500 för en Powercomander borde väll vara ett bra pris (beg)
Blir nog tvungen att läsa din tråd igen :) :tummenupp

Fler ideé, kom igen nu :Bugar

Skilj på PC3 och PC5 bara. Jag tror inte att PC3 har dessa ingångar.

Passar dit yber grenrör nu då?
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Jo men då har du bara motorn, turbosystemet var väll 60k till utöver vad jag förstod? :brinnerup

Grenröret, Turbon, Intercoolern, soppapumpen och tryckregulatorn går ju att använda igen, plenumet måste byggas om eller göras nytt, så inte ska det kosta så mycket :)

Skilj på PC3 och PC5 bara. Jag tror inte att PC3 har dessa ingångar.

Passar dit yber grenrör nu då?

Tack för den informationen, tror det var PC3an som jag kunde få tag i så billigt :(

Såg ut som grenröret skulle passa, ska provmontera det i dag...
Men motorfästena stämmer nog inte riktigt, hoppas dom bakre stämmer, så svårt att göra om dom, dom främre har dom tagit bort ett fäste på vänster sida där jag hade två på min gamla motor.......
 
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Grenröret, Turbon, Intercoolern, soppapumpen och tryckregulatorn går ju att använda igen, plenumet måste byggas om eller göras nytt, så inte ska det kosta så mycket :)



Tack för den informationen, tror det var PC3an som jag kunde få tag i så billigt :(

Såg ut som grenröret skulle passa, ska provmontera det i dag...
Men motorfästena stämmer nog inte riktigt, hoppas dom bakre stämmer, så svårt att göra om dom, dom främre har dom tagit bort ett fäste på vänster sida där jag hade två på min gamla motor.......
Jo men jag menade på den hayabusa motorn som var till salu för 80k på blocket.
Där kunde man köpa till turbosystemet för 60k extra... :näsblod
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Jo men jag menade på den hayabusa motorn som var till salu för 80k på blocket.
Där kunde man köpa till turbosystemet för 60k extra... :näsblod

Aaaa, Sorry det var så du menade, ja man skulle ju ha köpt den i stället :)
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
En fråga angående bosch spridare, finns det bara en sort som är gröna? Eller är det någon som vet vilken beteckning/nummer dom har som man byter ut original mot?
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Någon som kan förklara vad detta är för manik på ventilkåpan på R1 05 motorn och vad den gör för nytta?
 

Bifogat

  • IMG_8273.jpg
    IMG_8273.jpg
    223 KB · Visningar: 91
  • IMG_8276.jpg
    IMG_8276.jpg
    218.5 KB · Visningar: 92
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top