Suzuki TL 1000?

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Någon som har erfarenhet av en Suzuki TL 1000? Tydligen så var första årsmodellen (-97) ganska drabbad av problem har jag hört. Orsaken jag frågar är att jag testade min första V-Twin i helgen, en härlig tur på en Suzuki SV 1000 (-04). Tyvärr så blir försäkringen för dyr för mig, men en TL har jag råd med.

/Thelinski
 
Last edited:

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Någon som har erfarenhet av en Suzuki TL 1000? Tydligen så var första årsmodellen (-97) ganska drabbad av problem har jag hört. Orsaken jag frågar är att jag testade min första V-Twin i helgen, en härlig tur på en Suzuki SV (-04). Tyvärr så blir försäkringen för dyr för mig, men en TL har jag råd med.

/Thelinski

Ja 97års modell drogs med lite barnsjukdomar som sa vara åtgärdade på garantin om allt är som det ska... du hittar all info plus en hel del mer i denna tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=1387
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Någon som har erfarenhet av en Suzuki TL 1000? Tydligen så var första årsmodellen (-97) ganska drabbad av problem har jag hört. Orsaken jag frågar är att jag testade min första V-Twin i helgen, en härlig tur på en Suzuki SV (-04). Tyvärr så blir försäkringen för dyr för mig, men en TL har jag råd med.

/Thelinski

Är du ute efter TLR eller TLS ?
Gissar att du syftar på TLS eftersom du undrar över -97:ans brister.
Är ganska övertygad att de flesta 97:eek:rna är fixade vid det här laget.

Hursomhelst så är det sköna hojar båda två, men de är inte riktigt lika "civiliserade" som SV:n har blivit.
Lite mer motorvibbar & egen karaktär i TL än vad SV bjuder på.

Själv föredrar jag TL framför SV men smaken är ju som :arsele .
& som du själv upptäckt så är det stor skillnad på F-premien trots att det är mer klipp i TL.

Så det är bara ut & provköra ngn TL.
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
PerWe: Japp, det är TLS som jag tänkte på. SV:n var min första Twin jag provkört och jag gillade verkligen den, man satt perfekt och tillräckligt med klipp i motorn. Och så ljudet (det var slipon på), aaah, härligt...

Lustigt nog så står det nu mellan en Kawasaki ZX9R (-97) eller en TLS (-98), ganska olika motorkaraktärer. Ännu lustigare är nog att jag inte provkört ngn av modellerna än, det är svårt att hitta några riktigt intressanta kandidater på blocket tycker jag.

/Thelinski
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Toppen!

Förresten, är DU nöjd med din TL?
/Thelinski

har haft lite strul med slirande koppling och ryckig gång vid statskörning. Kopplingen är fixad och jag hoppas få rätt på den ryckiga gången genom en ATRE modd och en PCIII med bänkning... men jag tror inte jag blir av med det helt. TLS har en ganska primitiv insprutning som gör att den går lite ryckigt på låga varv oavsett vad man tar sig till, det är vad jag har hört iallafall.

Annars är jag nöjd, har inte hunnit testa den fullt ut ännu dock, men det kommer :yoparty
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
PerWe: Japp, det är TLS som jag tänkte på. SV:n var min första Twin jag provkört och jag gillade verkligen den, man satt perfekt och tillräckligt med klipp i motorn. Och så ljudet (det var slipon på), aaah, härligt...

Lustigt nog så står det nu mellan en Kawasaki ZX9R (-97) eller en TLS (-98), ganska olika motorkaraktärer. Ännu lustigare är nog att jag inte provkört ngn av modellerna än, det är svårt att hitta några riktigt intressanta kandidater på blocket tycker jag.

/Thelinski


Köp TLS, visserliggen lite mer kräm i kawan, men TL:en sticker ut lite mer i mängden, och som du sa, motorkaraktären på en twin är underbar:yoparty
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Försöker lyfta min tråd lite då jag sålde min gamla hoj igår, så nu är jakten på en ersättare i full gång. Ni med Suzuki TL1000S erfarenhet, vänligen skriv lite om den.

Det jag undrar mest över är:
Blev alla problem lösta med -98 modellen, eller fanns det mycket krångel kvar?

Hur sitter man?, SVn var enormt behaglig, och det tycker jag som har vant mig med VFR-bekvämlighet!

Den sägs vara nervös och ryckig i stadskörning, stämmer det? Hur är det med väghållningen?

Hur är den att sitta bak på, skulle vara kul om tjejen kunde hänga på även lite längre sträckor.

Wheeliemaskin? Sticker nosen upp i tid och otid eller?

Snälla, lite feedback!
/Thelinski
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Försöker lyfta min tråd lite då jag sålde min gamla hoj igår, så nu är jakten på en ersättare i full gång. Ni med Suzuki TL1000S erfarenhet, vänligen skriv lite om den.

Det jag undrar mest över är:
Blev alla problem lösta med -98 modellen, eller fanns det mycket krångel kvar?

Hur sitter man?, SVn var enormt behaglig, och det tycker jag som har vant mig med VFR-bekvämlighet!

Den sägs vara nervös och ryckig i stadskörning, stämmer det? Hur är det med väghållningen?

Hur är den att sitta bak på, skulle vara kul om tjejen kunde hänga på även lite längre sträckor.

Wheeliemaskin? Sticker nosen upp i tid och otid eller?

Snälla, lite feedback!
/Thelinski

Har inte haft min TL så länge, så jag är långt ifrån expert på den. Men det jag har upplevt och lärt mig hitills är:

*Jag har en 98a och trodde också att alla problem skulle vara lösta på den. Jag har inte riktigt fått klart för mig vad som är uppgraderat, men kopplingen är tydligen inte det på alla modeller. Min koppling slirade, men det åtgärdades med Barnett fjädrar för 250:- och lite ny SHELL VSX 10-40 olja.

* Den är mycket bekväm att åka på, kanske något skakig men det är ju en twin så det får man nog räkna med :)

*Körställningen upplever jag ganska agresiv så har man problem med att åka med en frammåtlutat ställning kan det kanske upplevas jobbigt.

*Ryckig i stadskörning är min ännsålänge, men jag hoppas som sagt kunna åtgärda det till viss del med ATRE o powercommandern jag har beställt.

*Själv sitter jag inte bak på min hoj så mycket, men de som har åkt bakpå säger att den är hyffsat bekväm med relativt skön sadel. Definitivt bättre än många andra sportiga hojar.

*Vill man få upp frammhjulet i luften är det nog inga problem, men den är inte superhettsig. DVS är man inte extremt oförsiktig i pådragen så sticker den inte ofrivilligt bara.

Hoppas att detta kan hjälpa dig till viss del i ditt köp. Men som sagt, det finns folk här på forumet som kan mycket mycket mer om dessa hojar.:tummenupp
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X

Det jag undrar mest över är:
Blev alla problem lösta med -98 modellen, eller fanns det mycket krångel kvar?

Jag har en TLR.
Men, lite kan jag om S :tungan
Följande ska vara fixat till 98 (vad jag vet, jag har en R så det kan vara mer).

- Termostaten flyttad för bättre funktion.
- Bättre oljeflöde/smörjning i motorn
- Annan ECU - lugnare motorkaraktär
- Styrdämare orginalmonterad
- 6 fjädrad koppling (finns tydligen några 5 fjädare oxå, men jag gissar att det är 97or som sålts som 98or av oseriösa säljare)


Hur sitter man?, SVn var enormt behaglig, och det tycker jag som har vant mig med VFR-bekvämlighet!

Vet ej

Den sägs vara nervös och ryckig i stadskörning, stämmer det? Hur är det med väghållningen?

Insprutning a lá 97 - inte världens smidigaste, men med TLS vajer koppling borde detta inte vara något större problem.
Jag har mest problem med att hydralkopplingen på R'n kan pumpa underarmen lite om man måste cruisa för långt genom stan...

Hur är den att sitta bak på, skulle vara kul om tjejen kunde hänga på även lite längre sträckor.

Huh? kan man sitta två på en S :va
Vilken lyx :hihi
(jag har inte en susning...)

Wheeliemaskin? Sticker nosen upp i tid och otid eller?

Phett vrid tidigt gör att du kan wheela när du vill, men den kommer inte sticka tillväders om du kör normalt.

S'n wheelar enklare och bättre en R'n... :tungan


:hej
 

Wirre

Mr Outlaw ;)
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Där min säng sover ;)
Hoj
CB1000RA -09
Har ägt både SV1000S å TL1000S, är nu inne på andra TLS:en...
Skojiga hojar båda två, som de sägs tidigare så har SV:n mjukare gång än TL:en.
Men enligt mig så är man mer "ett" med hojen på TL:en än SV:n, + att sadeln e skönare på TL än på SV.
Sen upplevs SV:n kvickare i styrningen än TL:en...

Men kort sagt... Ja väljer TLS:n vilken dags som helst :tummenupp

Försöker lyfta min tråd lite då jag sålde min gamla hoj igår, så nu är jakten på en ersättare i full gång. Ni med Suzuki TL1000S erfarenhet, vänligen skriv lite om den.

Det jag undrar mest över är:
Blev alla problem lösta med -98 modellen, eller fanns det mycket krångel kvar?

Hur sitter man?, SVn var enormt behaglig, och det tycker jag som har vant mig med VFR-bekvämlighet!

Den sägs vara nervös och ryckig i stadskörning, stämmer det? Hur är det med väghållningen?

Hur är den att sitta bak på, skulle vara kul om tjejen kunde hänga på även lite längre sträckor.

Wheeliemaskin? Sticker nosen upp i tid och otid eller?

Snälla, lite feedback!
/Thelinski
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös


- 6 fjädrad koppling (finns tydligen några 5 fjädare oxå, men jag gissar att det är 97or som sålts som 98or av oseriösa säljare)

Det låter ju ytterst skumt. Så du menar att min hoj är en 97a som blivit reggad som en 98a? Jag ska kolla i helgen hur det ser ut med de andra uppgraderingarna... styrdämpare sitter på iallafall. Och tempen ligger så stabilt och fint så.

:va :va :va
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Mitt påstående är min egen teori, och inget annat. :mattias
Det är ju möjligt att Suzuki la om productionen mitti mellan årsmodellerna. Att utvecklingen av den nya 6 fjäders kopplingen tog längre tid än väntat och de slängde in den så fort den blev klar. Ett Service Pack (SP1) helt enkelt :hihi

Termostaten var flyttad, så kolla med någon som har en TLS var den blev flyttad till. Jag har glömt detaljerna...
Men, detta gjordes väll även som garanti åtgärd? Och om jag fattar rätt så är det enda som inte garantiåtgärdades var oljekanalerna i motorn. :va

:hej
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Wirre: Jag skjuter på med lite frågor, hoppas du orkar ta dig tid och svara!
Skulle du säga att man sitter lika (förhållandevis) upprätt på både SV och TLS? Den SV jag testade (-04) i helgen var underbar i körställningen, inte alls ansträngande. Kändes som en sporttouring faktiskt.

Känns den stabil att lägga ner ordentligt i svängar (antar att jag är lite fundersam över väghållningen, med tanke på dess bråkiga historik...)?

Är TLS ngt man kör 60 mil i sträck under en dag (ok, man måste tanka också..)?

Förresten, i vilken kategori faller TLS in i egentligen?

Känns som verken fisk eller fågel. Det är ju knappast en utpräglad sporthoj precis.

/Thelinski
 
Last edited:

jonas47

F Racing
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
:(
har en tl -97! funkar hur bra som helst. alla sjukdomar är fixade. Jag rekomenderar den starkt:tummenupp
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
2908436 Kom på en sak till, ungefär hur mycket tycker ni att man ska betala för en TLS -98. Givetvis beror det på skick, antal mil, vad man får till osv...
Här är ett exempel på vad jag är ute efter, men är den värd 54000?
http://www.blocket.se/vi/11572578.htm?ca=11_s
/Thelinski
Jag skulle inte betala 54 för en 98.
Isåfall betydligt nyare.

Har bestämt dig för TLS?

Jag har både en TLS -97 o en ZX9R -95 i garaget just nu.

Och jag skulle tveklöst välja TL:n alla dar i veckan, ninjan känns för snäll med sin motor.

TL:n är rå, brutal och skrämmer små barn på gatan. :hihi

Jag har en länk här nedan till lite info om TL...
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top