Recent content by Tommie Ibert

  1. Turbo: Avgastemp + slirande koppling

    Avgastemp Hej, 1050C låter farligt varmt, på Hayabusorna skall man inte överstiga 900C vid lambda 0,85 några längre perioder och gsxr1000 maskinen borde vara relativt snarlik. Om temperaturen stämmer ligger nog ett ras på avgasventiler eller kolvar inte så långt borta. Fast avgastempen vid...
  2. Turboval till SP-1

    Det är säkerligen ecu:n som inte gillar att map sensorn ser tryck, och därför varnar för detta. Det man gör är att sätta ett t-kors framför map sensorn med en backventil på ena utgången. Så att övertryck pyser förbi men vid undertryck så stänger ventilen.
  3. Problem med lambdavärden på Hayabusa Turbo.

    Här kommer lite fler bilder på bilen, plus en bild på mitt grenrör.
  4. Problem med lambdavärden på Hayabusa Turbo.

    Du får mer än gärna lägga upp bilderna, skär bort reg nummret bara. Vid vilken tid hade du tänkt att åka förbi jobbet? Det gick en o-ring på en utav extra spridarna idag, och hade man haft riktig otur så hade kunde bilen blivit världens snabbaste eldkastare. ;) Vem köper man bosch spridar...
  5. Problem med lambdavärden på Hayabusa Turbo.

    Nu har jag ställt om tps:en och den går mycket bättre! Det är forfarande lite åt det feta hållet i låg- och mellanregister men inte alls som förut. Tycker att det har blivit ett helt annat klipp i maskin också. Framförallt med fullgas från låga varv, så jag misstänker att tändkurvan ser lite...
  6. Problem med lambdavärden på Hayabusa Turbo.

    Det är nog tps:en som står fel, enligt service boken ska man ställa tomgången på 1150rpm och kika på en symbol i digital displayen. Och denna ska då stå i mitten av en skala. Min symbol hamnar inte i mitten förrens vid 3500rpm, så den verkar stå rätt så mycket fel. Tps givaren sitter fast med...
  7. Problem med lambdavärden på Hayabusa Turbo.

    Original mapsensorn får luft från alla fyra spjällhus, och sitter ensam på de utgångarna vill jag minnas. Jag får kolla så att min tps står korrekt, jag tror det fanns beskrivet i verkstadshandboken.
  8. Problem med lambdavärden på Hayabusa Turbo.

    Jag har provat att nolla de aktiva lastpunkterna i tilläggs sprutet, dvs. extraspridarna är öppna 0.0ms. Så att den bara får bara bensin från original sprutet, vid de lastpunkterna den går fett. Trots detta så går den så fett att min bredbandslamda går utanför mätbart område, och motorn börjar...
  9. Problem med lambdavärden på Hayabusa Turbo.

    Hallå alla, Jag har lite problem med att få min Hayabusa turbo maskin att gå helt rent. Eller rättare sagt den går väldigt fett (under lambda 0,70.) Mellan 3000-4000 rpm och endast runt atmosfärstryck. Det sitter ett tilläggs sprut från McXpress på den, och även om jag magrar av de aktuella...
  10. Val av aggregat till min 1100R turbo?

    Annars så har du ju kkk24 från Volvo s60R som är ett populärt val. Nästan lika kvick som en td04-t16 men räcker någonstans upp mot 380hk, och har inbyggd wg. Däremot så är dom lite känsliga på oljereturen och behöver rätt mycket fall för att inte blåryka. Prisnivån är däremot helt rätt då det...
  11. Torrsump på Hayabusa Turbo? Plus lite andra frågor?

    Hallå, Jag har en Hayabusa motor i min Dax Rush (kitcar). Och jag funderar lite på några smörjnings problem. 1. Jag har monterat ett torrsumps system ifrån TTS Performance/Pace och använder ju inte längre original olje kyls utgång/ingång, Kan man plugga utgången bara eller behöver man leda den...
  12. Lämpliga turboaggregat?

    Turbo agg. Angående Mitsu turbos, finns det inte en massa olika avgashus? Eller går det att ta en 19t från en modern Volvo och hänga dit? Vad är mcx350, mcx400 egentligen? Marklund special eller en befintligt aggregat?
Top