Problem med lambdavärden på Hayabusa Turbo.

Tommie Ibert

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Dax Rush Hayabusa Turbo (Kitcar)
Hallå alla,

Jag har lite problem med att få min Hayabusa turbo maskin att gå helt rent. Eller rättare sagt den går väldigt fett (under lambda 0,70.) Mellan 3000-4000 rpm och endast runt atmosfärstryck. Det sitter ett tilläggs sprut från McXpress på den, och även om jag magrar av de aktuella punkterna maximalt, får jag samma resultat. Detta får mig att tro att det är original sprutet som berikar blandningen. Det sitter en backventil på y-kors med original map sensor så den ser ju inget övertryck. Resten av registret är bra med ca lambda 0,85 vid fullgas och lite magrare i övrigt. Är det någon här som stött på problemet själva eller har någon ide?
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hallå alla,

Jag har lite problem med att få min Hayabusa turbo maskin att gå helt rent. Eller rättare sagt den går väldigt fett (under lambda 0,70.) Mellan 3000-4000 rpm och endast runt atmosfärstryck. Det sitter ett tilläggs sprut från McXpress på den, och även om jag magrar av de aktuella punkterna maximalt, får jag samma resultat. Detta får mig att tro att det är original sprutet som berikar blandningen. Det sitter en backventil på y-kors med original map sensor så den ser ju inget övertryck. Resten av registret är bra med ca lambda 0,85 vid fullgas och lite magrare i övrigt. Är det någon här som stött på problemet själva eller har någon ide?



Hur magrar du av desa lastområden??

HAr du även Pc 3 monterat?

Har du lambda sonden kvar? ( ta bort)

Går att magra ur orginalboxen med yoshimura boxen ( suzuki verkstan)

Busa motorerna går inte att köra på magerblandning runt tomgång och låglast Ca 0,8 - 0,85 även på tomgång

Har att göra med låga gashastigheter och dålig förmåga att blanda bränsle/ luft samt låg komp
 

Tommie Ibert

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Dax Rush Hayabusa Turbo (Kitcar)
Jag har provat att nolla de aktiva lastpunkterna i tilläggs sprutet, dvs. extraspridarna är öppna 0.0ms. Så att den bara får bara bensin från original sprutet, vid de lastpunkterna den går fett. Trots detta så går den så fett att min bredbandslamda går utanför mätbart område, och motorn börjar rycka. Men den rycker bara mellan 3000-4000rpm och precis vid atmosfärstryck. Tomgång,mellan och toppregister har bra värden och går rent.

Jag har ingen pc3.

Det är en -99 så jag har ingen lambda sond.

Med en Yoshimura box, skulle det gå att magra av ett specifikt område så?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Tillägssprutet gör ingen skillnad förutom på laddtryck

En Pc 3a kan mappa dom övriga lastpunkterna

Yosh boxen kan göra generella avdrag eller tillägg på låg mellan eller höga varvtal ( grovt )


Sänk bränsletrycket något kan också göra susen


Står din tps korrekt??

Orginal mapsensor ( den kubformade) får den signal från alla 4 insug
Om inte ordna så att den får det ( mycket viktigt)
 

Tommie Ibert

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Dax Rush Hayabusa Turbo (Kitcar)
Original mapsensorn får luft från alla fyra spjällhus, och sitter ensam på de utgångarna vill jag minnas. Jag får kolla så att min tps står korrekt, jag tror det fanns beskrivet i verkstadshandboken.
 

Tommie Ibert

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Dax Rush Hayabusa Turbo (Kitcar)
Det är nog tps:en som står fel, enligt service boken ska man ställa tomgången på 1150rpm och kika på en symbol i digital displayen. Och denna ska då stå i mitten av en skala. Min symbol hamnar inte i mitten förrens vid 3500rpm, så den verkar stå rätt så mycket fel. Tps givaren sitter fast med någon special torx, så nu måste man bara få tag i ett sådant verktyg.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Det är nog tps:en som står fel, enligt service boken ska man ställa tomgången på 1150rpm och kika på en symbol i digital displayen. Och denna ska då stå i mitten av en skala. Min symbol hamnar inte i mitten förrens vid 3500rpm, så den verkar stå rätt så mycket fel. Tps givaren sitter fast med någon special torx, så nu måste man bara få tag i ett sådant verktyg.



Torx med mittpinne ganska vanligt numera

BILTEMA har massor med sånt:yoparty
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Det e en riktigt "specialskruv" dom rackarna ,,, det går att ta loss dom med en tång, sätt dit några med X-skalle sen :)
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Bara till o shoppa på Biltema. Väntar med iver på tills dom fasar ut alla Philips skruvar o byter allt mot Torx
 

Tommie Ibert

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Dax Rush Hayabusa Turbo (Kitcar)
Nu har jag ställt om tps:en och den går mycket bättre! Det är forfarande lite åt det feta hållet i låg- och mellanregister men inte alls som förut. Tycker att det har blivit ett helt annat klipp i maskin också. Framförallt med fullgas från låga varv, så jag misstänker att tändkurvan ser lite annorlunda ut nu när tps:en står rätt. Och detta i kombination med den lite magrare blandningen borde ju ge ett starkare mellanregister. Jag laddar runt 0,9bar nu men jag börjar bli riktig sugen på att prova på lite högre laddtryck. Det skulle vara kul att köra mot någon hoj, bara för att se hur man står sig accelerations mässigt. Jag skulle tippa att den ungefär går som en 600 nu kanske. ;)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Mycket trevlig och fin bil det där

Hadde ju finbesök från ovanstående härom kvällen:tummenupp


Ja hadde man inte mc n å lägga pengar på så va det nog en sån däringa man skulle ha


Är det ok att lägga upp bilderna jag tog här i tråden??



P,S ska ner till jobbet i morrn en sväng om du kanske ville ha boxen justerad (ecu )


Peter
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Kan det vara samma fel på min då tro ,,, den bara hackar å fräser under 4000rpm, e näst intill okörbar i det registret, det sitter ett MCX400 kit på den.
Det sitter även en PC2 på den som e mappad ihop med Yoshi helsytem å KN filter. Sitter även en Tre-modd på den, vet inte om några av dessa grejer har nåt med det att göra.
Hur ser man om orginal mapsensor får signal från alla 4 insug ?
Har bara kopplat in dom enligt instruktioner ,,,, en slang som går till alla insug + vid mapsensorn ett t-kors å backventil.
MCX har ju även skickat med en EFI box som e ny för iår och som ska styra laddtrycket via vilken växel du har via en kabel som man kan koppla till där Tre modden sitter, men den har jag inte kopplat dit så egentligen skall det vara samma ladd nu på alla växlar.
Men när jag ger full patte med hojen så laddar den 0.5, spelar ingen roll vilken växel jag än har, kan tillägga att jag inte fick mitt grenrör riktigt tätt (har inte fixat det än) kan det bli bättre ladd när den är tät ?
Det där med TPS ,, hur gjorde du för att den skulle stå rätt då?
Gick det justera när man tog bort den?
Kan tillägga att min e en -99 utan lamda med.
Bränsletrycket e inställt från MCX på 3.0

Blir att få grenröret tätt först.
Hoppas jag kan få tips på att få det att funka här, så att den kan gå rent + att jag vill ha mera laddtryck :)
 

Tommie Ibert

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Dax Rush Hayabusa Turbo (Kitcar)
Mycket trevlig och fin bil det där

Hadde ju finbesök från ovanstående härom kvällen:tummenupp


Ja hadde man inte mc n å lägga pengar på så va det nog en sån däringa man skulle ha


Är det ok att lägga upp bilderna jag tog här i tråden??



P,S ska ner till jobbet i morrn en sväng om du kanske ville ha boxen justerad (ecu )


Peter

Du får mer än gärna lägga upp bilderna, skär bort reg nummret bara.

Vid vilken tid hade du tänkt att åka förbi jobbet?

Det gick en o-ring på en utav extra spridarna idag, och hade man haft riktig otur så hade kunde bilen blivit världens snabbaste eldkastare. ;)

Vem köper man bosch spridar o-ringar utav? Volvo kanske?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Du får mer än gärna lägga upp bilderna, skär bort reg nummret bara.

Vid vilken tid hade du tänkt att åka förbi jobbet?

Det gick en o-ring på en utav extra spridarna idag, och hade man haft riktig otur så hade kunde bilen blivit världens snabbaste eldkastare. ;)

Vem köper man bosch spridar o-ringar utav? Volvo kanske?



Kom förbi mig så fixar vi både oring och mappning


Peter
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Ingen som har nåt vettigt svar åt mig :confused:



Nja Måste säga att du gör en en aningen förbryllad

Nu får du ursäkta min dumdryga sida , Men du har köpt en turbosats
alternativt en turbohoj från Mcxpress Följdaktligen så bör ju dom ha 100 tals med timmars erfarenhet av dessa setuper


Att du sen skriver att du har monterat en Pc2a mappad för yoshirör med filter??:va

Är det en sån hoj du har?

Tre modden ? vem kom på den iden att montera nått som ställer upp tändningen på en turbomotor som körs på macksoppa måste väl ses som rätt dumt

Powercomander är i och för sig inte så dumt, men man smyger in sånt efter behov och kunnskap. Framför allt tokdumt att montera utan kunnig
dyno bänk operatör


Återgå till Basic Slå Erik en signal och fråga hur allt skall stå ( tps bränsletryck slangkopplingschema mm)


Lycka till och hoppas även du får uppleva Högre tryck så småningom:D



Peter
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Hörre du herr Andersson. Hur gick det med bilderna på bilen? Det är inte snällt att göra en nyfiken och sedan bara glömma det. :7peta
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
:tummenupp :D :yoparty :va :tuttar :banana :fyllisar


Måste medela att jag åkte med i mackapären härom dagen , heheeheheh:D
 

Bifogat

  • Busabil 001.jpg
    Busabil 001.jpg
    124.6 KB · Visningar: 132
  • Busabil 002.jpg
    Busabil 002.jpg
    111.6 KB · Visningar: 117
  • Busabil 003.jpg
    Busabil 003.jpg
    107.2 KB · Visningar: 91
  • Busabil 004.jpg
    Busabil 004.jpg
    129.9 KB · Visningar: 145
  • Busabil 005.jpg
    Busabil 005.jpg
    135.9 KB · Visningar: 174

Tommie Ibert

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Dax Rush Hayabusa Turbo (Kitcar)
Här kommer lite fler bilder på bilen, plus en bild på mitt grenrör.
 

Bifogat

  • dax2.jpg
    dax2.jpg
    89.1 KB · Visningar: 109
  • dax3.jpg
    dax3.jpg
    98.6 KB · Visningar: 98
  • Bild021.jpg
    Bild021.jpg
    79.4 KB · Visningar: 131
  • dax4.jpg
    dax4.jpg
    93.8 KB · Visningar: 95

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Jo ,,, storyn var detta att jag köpte mig en busa med Yoshi å PC2 från början, därefter monterade jag en 3-modd, å efter jag sparat en massa kulor så tyckte jag det var dags att investera det jag drömt om, ett 400 kit från Erik. Ringde upp till han å sa vad jag hade på hojen å det skulle inte vara några bekymmer sa han till mig då att behålla dom prylarna på ,,, men men att 3-modden skulle flytta fram tändningen hade jag ingen aning om så den ryker genast (e ju till för att ta bort momentbegränsningen på dom första växlarna på min årsmodell) för han sa att ställa tebaka tändningen via PC2 e att rekommendera.
Nu e det så att dom i norr har semester å inte kan ge mig några svar för tillfället det var därför jag vände mig hit för att få hjälp, men skit samma, nu ska jag vända mig till någon som har en bänk å hoppas att dom kan lösa mitt problem ,,, å med tiden ska jag nog ha lika många klockrena pållar som du har i din maskin Andersson :D
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top