Turbo: Avgastemp + slirande koppling

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSXr 1000-01 turbo motoriserad sportbil
Hejsan!
Jag har en mittmotoriserad hemmabyggd bil med en GSX1000r turbo maskin.

DSC00256_web.jpg


Jag har loggfunktion på tilläggs sprutet och har konstaterat att avgastempen ligger skyhögt över rekommenderat på en bilmotor- Hela 1050gr C vid 0,85bar och 10500rpm!!! På bruks körning på låglast och 5000rpm är tempen ca 920gr C.. Jag har sänkt kompresionen mer än normalt "2,2mm packning" vilket automatiskt vrider kammarna tidigare när kamkedjan sträcks. Normalt när man kommer upp i så höga avgastempar brukar tändningen ligga väldigt sen alt. på tok för lite bränsle. Jag ligger på ett lambda värde på 0,8-0,85 vid laddtryck. Jag har programmerat tändningen "med en TRE" till 5:ans växel, på alla växlar. Kaminställningen gör ju att ventilöppningen sker närmare förbränningen, men kan det verkligen göra så höga tempar. Alt. blir orginaltändningen helt knasig när kamaxelgivaren står något fel.
Någon kanske har en teori?


Har någon en aning om vad avgastempen är på en orginal GSX1000r-01 utan turbo?

Motor har en fantastisk respons i dagsläget. Den börjar ladda vid 5000rpm och fullt laddtryck vid 6000-6500rpm (0,85 bar) med en 40mm extern WG, 16t turbo, VEMS tilläggsinsprutning.
Problemet är dock att kopplingen klarar inte av trycket. Jag har monterat hårdare fjädrar med Marklunds prylar med orginal lameller. Allt har funkat bra då jag hade mindre grepp "trehjuling". Men nu efter ombyggnationen till bil med R-däck är greppet fenomenalt..

Vet att det finns lite olika lösningar med lufttrycksatta prylar och exlusiva lameller mm. Men vet inte vad som är mest lämpligt. Det finns ju även en liten risk att mina lameller helt enkelt är slut och nya orginal lameller skulle hjälpa.
Hur gör ni andra med kopplingen och hur pass bra funkar det? Budjetlösningar är också välkomna då det även är en prisfråga.

Jag är mycket tacksam för tips och råd!

MVH/ Micke F Umeå
 

homerone

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
Husaberg 390
Sorry har ingen lösning på ditt problem, men skulle gärna se ett videoklipp på skapelsen.:)
 

Tommie Ibert

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Dax Rush Hayabusa Turbo (Kitcar)
Avgastemp

Hej,

1050C låter farligt varmt, på Hayabusorna skall man inte överstiga 900C vid lambda 0,85 några längre perioder och gsxr1000 maskinen borde vara relativt snarlik. Om temperaturen stämmer ligger nog ett ras på avgasventiler eller kolvar inte så långt borta. Fast avgastempen vid 5000 rpm på låglast låter ännu konstigare? Du måste nästan ha förbränningen i grenröret för att nå den temperaturen där. En gissning är väl precis som du skriver att timingen på kammarna blivit galen, genom kompsänkningen.Tre modden kan du nog ta bort för den ställer fram tändningen, vilket man normalt inte vill på en turbomaskin. Jag vet inte hur mycket avgas tempen kan påverkas av mottryck i grenrör, hur ser kollektor och böjar ut? På min Dax Rush med Hayabusa makin åker jag med Marklunds hårdare fjädrar, original lameller och stummat centrum. Laddtryck 0,9 bar ca 300hk och det har ingen tendens till slir. Nu vet jag inte hur mycket det skiljer på våra kopplingar, men jag kan inte tänka mig att du skulle behöva en lockup. Går det inte att schimsa fjädrarna ytterligare?
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
vad kör du med för olja??

(ironi....micke köp sämre däck)
 

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSXr 1000-01 turbo motoriserad sportbil
vad kör du med för olja??

(ironi....micke köp sämre däck)


Hehe! Jo det skulle nog vara idee
:tummenupp

Den oljan jag körde med tidigare är Motul racing 3000 20w50
Nu kör jag med castol superbike 15w50.
Det blev ingen skillnad mellan oljorna när det gäller kopplingssliret.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Hehe! Jo det skulle nog vara idee
:tummenupp

Den oljan jag körde med tidigare är Motul racing 3000 20w50
Nu kör jag med castol superbike 15w50.
Det blev ingen skillnad mellan oljorna när det gäller kopplingssliret.

hmmm
testa shell advance (dock gillar exc här på forumet inte den...lr hur det nu var:D )


hur ser dina skvalp plåtar ut???
finns det risk att "mycke" olja blir kvar runt kopplingen?

nu ingen ironi (köp sämre däck):tummenupp
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top